Συνέντευξη στην ηλεκτρονική εφημερίδα τουρισμού «itn Ελληνικός Τουρισμός» έδωσε η Παρασκευή Πατουλίδου, Πρόεδρος Οργανισμού Τουρισμού Θεσσαλονίκης, την περασμένη Πέμπτη 16 Σεπτεμβρίου 2021.
H κυρία Πατουλίδου αναλύει τον σχεδιασμό και τα σημαντικά βήματα που έχουν γίνει για την τουριστική ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης. Μας μεταφέρει την ικανοποίηση από τα αποτελέσματα της φετινής σεζόν. Σημειώνει το βάρος που δίνεται στις θεματικές μορφές τουρισμού, τα «αθέατα» μέτρα που λαμβάνονται, αλλά είναι ουσιώδη για την καθημερινότητα, καθώς και τις καμπάνιες που είναι σε εξέλιξη για την προώθηση της Θεσσαλονίκης που, όπως μας αναφέρει η κυρία Πατουλίδου, είναι από τους πιο «hot» city break προορισμούς.
«Ο στρατηγικός σχεδιασμός προβολής και ανάδειξης της Θεσσαλονίκης βασίζεται στην ποικιλία μορφών τουρισμού που μπορεί να προσφέρει η πόλη», τονίζει η κυρία Πατουλίδου για την ανάπτυξη του θεματικού τουρισμού στην συμπρωτεύουσα.
Κυρία Πατουλίδου είναι χαρά μας που σας φιλοξενούμε στην «itn Ελληνικός Τουρισμός». Ερχόμαστε από μια δύσκολη χρονιά πέρυσι. Πώς ήταν φέτος η τουριστική κίνηση; Υπήρξε βελτίωση στη Θεσσαλονίκη;
Βάλτε θετικό πρόσημο. Οι εμπλεκόμενοι φορείς με τον τουρισμό της Θεσσαλονίκης μέχρι στιγμής δηλώνουν ικανοποιημένοι. Ιδίως από τον Αύγουστο που σε ορισμένες περιπτώσεις είχε καλύτερη απόδοση από το 2019. Αυτή η ανταπόκριση των ταξιδιωτών μας γεμίζει αισιοδοξία για το μέλλον και πείσμα για να εντείνουμε τις προσπάθειες μας.
Το οικονομικό αποτύπωμα του τουρισμού της Θεσσαλονίκης, στην οικονομία της πόλης καθορίζει σε μεγάλο βαθμό την βιωσιμότητα πολλών επιχειρήσεων. Χάρη στο κράτος και την βοήθεια που προσέφερε στον επαγγελματικό τουριστικό κλάδο, χάρη στις συντονισμένες στρατηγικές προβολής που υλοποιήσαμε καθ’ όλη την διάρκεια της πανδημίας, η Θεσσαλονίκη κινήθηκε σε υψηλά επίπεδα. Με ρεαλιστικές προσδοκίες «χτίζουμε» την επόμενη μέρα.
Ο Οργανισμός Τουρισμού έχει πάρει σημαντικές πρωτοβουλίες για τον θεματικό τουρισμό στη συμπρωτεύουσα. Πώς εξελίσσεται αυτή η προσπάθεια;
Η Θεσσαλονίκη είναι ένα ψηφιδωτό εναλλακτικών μορφών τουρισμού. Ο στρατηγικός σχεδιασμός προβολής και ανάδειξης της Θεσσαλονίκης βασίζεται σ’ αυτήν την ποικιλία μορφών τουρισμού που μπορεί να προσφέρει η πόλη. Είμαστε ένας δημοφιλής τόπος, ένας ελκυστικός τουριστικός προορισμός που μπορεί να προσφέρει διάφορα είδη τουρισμού. Πλούσια ιστορική και πολιτιστική κληρονομιά.
Πρόσφατα είχαμε συνάντηση στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας με τον νέο υπουργό Τουρισμού. Ο κ. Κικίλιας τόνισε πως αφετηρία των δράσεων του υπουργείου Τουρισμού θα είναι να στηρίξει την ανάπτυξη της κρουαζιέρας στη Θεσσαλονίκη.
Αυτό σε συνδυασμό με το νέο αεροδρόμιο της πόλης και τις ξενοδοχειακές υποδομές αλλά και τα ιδιαίτερα συγκριτικά της πλεονεκτήματα, όπως ο οινικός τουρισμός, ο ιαματικός τουρισμός, που είναι σημαντικός για την Βόρεια Ελλάδα ο γαστρονομικός τουρισμός και ο θρησκευτικός τουρισμός συνθέτουν ένα τουριστικό προϊόν το οποίο το υπουργείο θα συμβάλει ώστε να αναπτυχθεί ακόμη και περισσότερο και να αναδειχθεί.
«Ο γαστρονομικός τουρισμός αποτελεί ουσιώδες κομμάτι της εικόνας μας, της ταυτότητας μας σε όλες τις ομάδες τουριστικού κοινού. Αποτελούμε κόμβο γαστρονομικού τουρισμού για όλη την ευρύτερη περιοχή»
Γνωρίζουμε ότι δίνεται ιδιαίτερο βάρος στον γαστρονομικό τουρισμό. Θέλετε να μας μιλήσετε γι’ αυτό;
Η Θεσσαλονίκη ήταν είναι και θα είναι η πρωτεύουσα της γαστρονομίας. Ο γαστρονομικός τουρισμός αποτελεί ουσιώδες κομμάτι της εικόνας μας, της ταυτότητας μας σε όλες τις ομάδες τουριστικού κοινού. Αποτελούμε κόμβο γαστρονομικού τουρισμού για όλη την ευρύτερη περιοχή και να σας υπενθυμίσω πως στην ευρύτερη περιοχή έχουμε πλούσια παραγωγή διατροφικών προϊόντων ΠΟΠ απαράμιλλης ποιότητας που μπορούν να λειτουργήσουν ως μαγνήτες. Προσαρμοζόμαστε στην εξελισσόμενη τουριστική αγορά που αναδύεται μετά την πανδημία και λειτουργούμε πλέον με σύγχρονους όρους και παρεμβάσεις βιωσιμότητας.
Το μετρό είναι βέβαιο πως θα δώσει νέο χαρακτήρα στη Θεσσαλονίκη. Έχει δημιουργηθεί, ωστόσο το θέμα με τον σταθμό Βενιζέλου. Οπωσδήποτε ένας αρχαιολογικός χώρος είναι στα πλεονεκτήματα ενός προορισμού, όμως τελικά τι συμβαίνει; Θα βρεθεί λύση;
Τις προηγούμενες μέρες το Μονομελές Πρωτοδικείο Θεσσαλονίκης απέρριψε το αίτημα προσωρινής διαταγής που υπέβαλαν 304 πολίτες ζητώντας να «παγώσουν» οι εργασίες, επειδή προσβάλλεται η προσωπικότητά τους. Υπό αυτές τις συνθήκες οι εργασίες συνεχίζονται κανονικά.
Υπήρξαν κάποια ζητήματα με τη γαλάζια σημαία στην Επανομή και τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν, καθώς είναι περιοχή Natura. Δρομολογήθηκε κάποια λύση για το ζήτημα;
Η παραλία της Επανομής είναι από τις πιο πολυσύχναστες παραλίες της Θεσσαλονίκης που συγκεντρώνει πολλούς επισκέπτες για κολύμπι τους καλοκαιρινούς μήνες. Τα νερά είναι πεντακάθαρα και ο κόσμος το ξέρει. Το πρόβλημα προέκυψε με την προστατευόμενη περιοχή. Ο Δήμαρχος Θερμαϊκού ο κ. Τσαμασλής ήρθε σε επαφή με το Φορέα Διαχείρισης Προστατευόμενων περιοχών και οι ενέργειες έχουν αξιολογηθεί θετικά.
Η Θεσσαλονίκη είναι εύκολα προσβάσιμη από όλα τα Βαλκάνια και αποτελεί έναν από τους καλύτερους, αν όχι τον καλύτερο, city break προορισμό της χώρας. Έχει γίνει «κτήμα» της πόλης αυτό το χαρακτηριστικό;
Η Θεσσαλονίκη είναι αυτή τη στιγμή ένας από τους πιο “hot” city-break προορισμούς. Έχει γίνει αντιληπτό πως παράμετροι όπως ο καλός συντονισμός ανάμεσα στην Μητροπολιτική Ενότητα Θεσσαλονίκης και τους Δήμους, η τήρηση χρονοδιαγραμμάτων, η συνεργασία με τους κατοίκους είναι καταλυτική ώστε να προχωρούν τα έργα.
Τα έργα της Στρατηγικής Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης που διαχειρίζομαι είναι το καλύτερο παράδειγμα.
Υπάρχουν κάποια έργα που είναι “ορατά” στους κατοίκους και τους επισκέπτες. Υπάρχουν όμως και άλλα που δεν γίνονται αντιληπτά στην καθημερινότητα και όμως παίζουν ουσιαστικό ρόλο. Για παράδειγμα η προώθηση εναλλακτικών τρόπων μετακίνησης, αντιπροσωπεύει μία σύγχρονη πόλη. Η τουριστική προβολή της Θεσσαλονίκης με συντονισμένα βήματα και την συνεργασία των φορέων έπρεπε να γίνει. Το ότι η πόλη αλλάζει δεν σημαίνει πως απλά την “μακιγιάρουμε” για να δείξει όμορφη. Εκπροσωπώ την “Σχολή των ουσιαστικών αλλαγών”. Η αναβάθμιση των Δομών εξοπλισμού για την πολιτική προστασία είναι ενέργεια ουσιαστική. Ο Θεσσαλονικιός που είναι ασφαλής, αισθάνεται ασφαλής και αντικατοπτρίζει αυτή την ψυχολογία, στο καλύτερο καλωσόρισμα στον επισκέπτη. Όλα αυτά δείχνουν πως η ανάπτυξη της πόλης ανεβάζει την «αντικειμενική της αξία» με γοργούς ρυθμούς.
«Έχουμε σχεδιάσει digital καμπάνιες με μεγάλο volume και ετοιμάζουμε ένα project-έκπληξη με την οπτικοποίηση των μύθων της Θεσσαλονίκης. Τέλος τρέχουν κάποιες σταθερές ψηφιακές καμπάνιες σε 15 χώρες-στόχους»
Ποια είναι τα επόμενα βήματα του Οργανισμού για την τουριστική ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης;
Καθ’ όλη την διάρκεια της πανδημίας δουλέψαμε προς αυτή την κατεύθυνση στον Οργανισμό. Αξιοποιήσαμε και εφαρμόσαμε όλα τα τεχνολογικά εργαλεία και την επιστημονική γνώση.
Ενισχύσαμε το ψηφιακό μάρκετινγκ. Με στοχευμένες κινήσεις καταφέραμε να κρατήσουμε την Θεσσαλονίκη στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος της παγκόσμιας τουριστικής αγοράς. Επιλέξαμε την στρατηγική του μάρκετινγκ περιεχομένου δημιουργώντας οπτικοακουστικό υλικό υψηλής ποιότητα που λειτούργησε πολλαπλασιαστικά στη διάχυση του brand της πόλης.
Αποτέλεσμα; Σ΄ένα «καλοκαίρι μετ’εμποδίων» τα στοιχεία του Αυγούστου του 2021 για την Θεσσαλονίκη άγγιξαν και πολλές φορές ξεπέρασαν τα αντίστοιχα του 2019. Συνεχίζουμε να δουλεύουμε ασταμάτητα για κάθε μέρα του χρόνου που μπορεί να προσελκύσει τουρίστες.
Ήδη δημιουργήσαμε την ατζέντα συμμετοχής μας σε διεθνείς εκθέσεις, σε άρρηκτη συνεργασία με τα γραφεία ΕΟΤ του εξωτερικού. Έχουμε σχεδιάσει digital καμπάνιες με μεγάλο volume και ετοιμάζουμε ένα project-έκπληξη με την οπτικοποίηση των μύθων της Θεσσαλονίκης. Τέλος τρέχουν κάποιες σταθερές ψηφιακές καμπάνιες σε 15 χώρες-στόχους προσαρμοσμένες στις τρέχουσες συνθήκες.