Τεχνολογικές λύσεις αναπτύσσονται με γρήγορους ρυθμούς και διαμορφώνουν τις τάσεις του ψηφιακού μετασχηματισμού στα ταξίδια και τον τουρισμό.

Μιλήσαμε στο προηγούμενο φύλλο για το γεγονός ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός στην ταξιδιωτική βιομηχανία έχει βελτιώσει σημαντικά την εμπειρία των πελατών, προσφέροντάς τους μεγαλύτερη υποστήριξη και αποτελεσματικότητα. Έτσι, όλα τα ταξιδιωτικά γραφεία σήμερα προσπαθούν να βελτιώσουν την ποιότητα των υπηρεσιών που παρέχονται στους πελάτες τους μέσω ψηφιακών πλατφορμών.

Σήμερα θα αναφερθώ στις τεχνολογικές αυτές λύσεις που αναπτύσσονται με γρήγορους ρυθμούς και διαμορφώνουν τις τάσεις του ψηφιακού μετασχηματισμού στα ταξίδια και τον τουρισμό, όπως οι εφαρμογές για τα κινητά τηλέφωνα, η τεχνητή νοημοσύνη και τα chatbot, η σύνδεση στο internet of things (IoT), τα ταξίδια εικονικής πραγματικότητας.

Η άνοδος των εφαρμογών για κινητά

Οι εφαρμογές για κινητές συσκευές έχουν σχεδιαστεί για να συνάδουν με ένα χαρακτηριστικό του τουρίστα-πελάτη των ταξιδιωτικών επιχειρήσεων. Δηλαδή το ότι συχνά βρίσκονται μακριά από το σημείο που βρίσκεται το «προϊόν» και «καταναλώνουν» το προϊόν κατά το ταξίδι τους. Οι εφαρμογές σε έξυπνα κινητά τηλέφωνα επιτρέπουν στους πελάτες να εκμεταλλεύονται πληροφορίες, να πραγματοποιούν συναλλαγές και να ενσωματώνουν μια μεγάλη ποικιλία άλλων βοηθητικών προγραμμάτων.

Για παράδειγμα, οι εφαρμογές σε smartphone χρησιμοποιούνται πλέον επίσης για την είσοδο στο δωμάτιο του ξενοδοχείου, την παραγγελία γευμάτων που σερβίρονται στα δωμάτια ή την παραγγελία πρόσθετων υπηρεσιών στο ξενοδοχείο. Η πραγματικότητα έχει δείξει ότι με τις φορητές συσκευές οι τουρίστες μπορούν να προγραμματίσουν ολόκληρο το ταξίδι από την κράτηση εισιτηρίων, την εύρεση αναλυτικών πληροφοριών σχετικά με τα μέρη που θα επισκεφθούν, την επιλογή ενός οδηγού ή ξεναγού κατά τη διάρκεια του ταξιδιού τους, την αγορά μιας περιήγησης ή την κράτηση για ένα δείπνο, χωρίς να χρειάζεται να αλληλεπιδράσουν με τον παραδοσιακό τρόπο.

Τεχνητή Νοημοσύνη και Chatbot

Η τεχνητή νοημοσύνη έχει διεκδικήσει τη θέση της στις τάσεις των ψηφιακών αγορών και ο τομέας του τουρισμού δεν αποτελεί εξαίρεση. Το chatbot είναι ένα πρόγραμμα που δημιουργήθηκε σε έναν υπολογιστή, ένα εργαλείο που επιτρέπει στους ανθρώπους να επικοινωνούν διαδραστικά, μέσω μιας προγραμματισμένης εφαρμογής τεχνητής νοημοσύνης. Τα chatbot χωρίζονται σε δύο κατηγορίες όσον αφορά στον τρόπο αλληλεπίδρασης με τους ανθρώπους, με ακουστικά (ήχος) και με κείμενο και η χρήση αυτών των chatbot είναι πλέον όλο και πιο δημοφιλής στους ιστότοπους ταξιδιωτικών επιχειρήσεων.

Το πλεονέκτημα ενός chatbot είναι η ικανότητα να εργάζεται συνεχώς και να είναι έτοιμο να απαντήσει σε πολλούς διαφορετικούς τύπους αιτημάτων των πελατών, όπως η επεξεργασία ενός αιτήματος κράτησης, η αναφορά του καιρού, η εμφάνιση της θέσης των ΑΤΜ, είναι δε διαθέσιμο οπουδήποτε, ανά πάσα στιγμή και σε οποιοδήποτε γλώσσα.

Σύνδεση στο Internet of Things (IoT)

Με όλο και περισσότερες συσκευές συνδεδεμένες στο «διαδίκτυο των πραγμάτων» καθημερινά, οι ταξιδιωτικές και τουριστικές επιχειρήσεις μπορούν να βρουν τρόπους να το εκμεταλλευτούν για να βοηθήσουν στην εξυπηρέτηση των πελατών πιο βολικά και αποτελεσματικά. Τα δεδομένα IoT διευκολύνουν τις επιχειρήσεις να γνωρίζουν τις ανάγκες, τις απαιτήσεις, τις ταξιδιωτικές συνήθειες και άλλα χαρακτηριστικά, ώστε να μπορούν να μεταφέρουν στους πιθανούς πελάτες τους τις πληροφορίες που γνωρίζουν ότι αυτοί ενδιαφέρονται.

Η ανάλυση δεδομένων IoT βοηθά τις επιχειρήσεις να αυξήσουν την ικανότητα πώλησης προϊόντων, να γνωρίζουν καλύτερα τους πελάτες και ταυτόχρονα να τους βοηθούν να εξοικονομήσουν χρόνο αναζητώντας και πραγματοποιώντας ενέργειες για να αγοράσουν τα ταξιδιωτικά προϊόντα που επιθυμούν.

Το γεγονός ότι οι ταξιδιώτες μπορούν να μοιράζονται τις απόψεις τους γρήγορα και εύκολα μέσω διαδικτύου και πλατφορμών κοινωνικών δικτύων που έχουν σχεδιαστεί ειδικά για τον τουρισμό και τον ταξιδιωτικό κλάδο, όπως το Facebook, το Yelp, το TripAdvisor ή άλλοι ταξιδιωτικοί ιστότοποι, βοηθούν τις επιχειρήσεις καταλυμάτων και τους παρόχους ταξιδιωτικών υπηρεσιών να κατανοήσουν καλύτερα τις επιθυμίες και τις ανάγκες των πελατών τους.

Τέτοια εργαλεία παρακινούν  τις επιχειρήσεις να δώσουν μεγαλύτερη προσοχή στην ποιότητα με σκοπό τη μεγαλύτερη ικανοποίηση των επισκεπτών, και να δημιουργήσουν αξιοπιστία γι’ αυτές μέσω των βαθμολογιών αξιολόγησης που θα τους δώσουν στη συνέχεια οι πελάτες. Επιπλέον, αυτό βοηθά τους πελάτες να αισθάνονται ασφαλείς όταν επιλέγουν ένα ταξιδιωτικό προϊόν ή υπηρεσία. Ωστόσο, φαίνεται ότι αυτή η τάση είναι μάλλον περισσότερο προς την κατεύθυνση της καλύτερης εξυπηρέτησης των πελατών και λιγότερο συνεισφέρει τελικά σε σημαντική αύξηση των κερδών για τις τουριστικές επιχειρήσεις.

Ταξίδια εικονικής πραγματικότητας

Μαζί με την ταχεία ανάπτυξη των ψηφιακών τεχνολογιών που βασίζονται στο διαδίκτυο, ο όρος virtual tour ή interactive tour εμφανίστηκε περί τα μέσα της δεκαετίας του 1990 και με την πάροδο του χρόνου έγινε πιο δημοφιλής στους τουρίστες σε πολλές χώρες παγκοσμίως. Ωστόσο, δεν έχει εφαρμοστεί ευρέως ακόμη και στις αναπτυγμένες τουριστικά χώρες σ’ όλο τον κόσμο.

Για να καλύψουν τις ανάγκες των πελατών για εύρεση πληροφοριών για διάφορους ταξιδιωτικούς προορισμούς στο διαδίκτυο, πολλοί τουριστικοί ιστότοποι ή εταιρείες παροχής ταξιδιωτικών υπηρεσιών έχουν δημιουργήσει εικονικές περιηγήσεις ή διαδραστικές περιηγήσεις για την προσομοίωση ταξιδιωτικών προορισμών μέσω αναδημιουργίας εικόνων, βίντεο, άλλων στοιχείων πολυμέσων, όπως ηχητικά εφέ, μουσικής ή αφηγήσεων, περιγραφών, κειμένων, κλπ. Ο παράγοντας που κάνει την εικονική περιήγηση ελκυστική για τους τουρίστες είναι ότι οι νέες τεχνολογίες εφαρμόζονται ως βασικό μέρος αυτού του συστήματος, όπως πανοραμικές και 3D φωτογραφίες, βίντεο 360o, φωτογραφίες από Flycam και drones.

Επί του παρόντος, αναπτύσσεται έντονα η τάση εξατομίκευσης στον τουρισμό. Ανταποκρινόμενη σ’ αυτήν την τάση, η εφαρμογή εικονικής περιήγησης βοηθά τους επισκέπτες να «οπτικοποιήσουν» ένα πλήρες πρόγραμμα πριν από τη μετάβαση στον προορισμό τους. Ταυτόχρονα, κατά τη διάρκεια της διαδικασίας του ταξιδιού, η εφαρμογή εικονικής περιήγησης μπορεί να παρέχει τις απαραίτητες πληροφορίες για να βοηθήσει τους τουρίστες να έχουν μια πιο ολοκληρωμένη εμπειρία στον προορισμό. Ακόμη και ορισμένες επιχειρήσεις προτείνουν επίσης μια περιήγηση «στο σπίτι» με πολύ χαμηλότερο κόστος από το να κάνουν το ταξίδι στην πραγματικότητα.

Γύρω μας σήμερα τα επιχειρηματικά μοντέλα μεταμορφώνονται ριζικά από την ψηφιακή τεχνολογία. Δημιουργούνται νέες ευκαιρίες, καθώς ο ρυθμός αλλαγής συνεχίζει να αυξάνεται και ο αριθμός των νέων τεχνολογιών συνεχίζει επίσης να μεγαλώνει.

Ο ψηφιακός μετασχηματισμός είναι εδώ και αποτελεί το αύριο στα ταξίδια ανά τον κόσμο. Βεβαίως, παρόλο που υιοθετείται με γοργό ρυθμό από τις τουριστικές επιχειρήσεις, δεν έχει εφαρμοστεί ακόμη πλήρως στον τουριστικό κλάδο της χώρας μας. Επομένως, οι τουριστικές επιχειρήσεις πρέπει να αποδεχτούν την αλλαγή που προέρχεται από τον ψηφιακό μετασχηματισμό και να επανεξετάσουν το επιχειρηματικό τους μοντέλο, αναθεωρώντας τη δομή, το μοντέλο διαχείρισης της εταιρείας και να επενδύσουν περισσότερο στην τεχνολογία.

Εάν η εταιρική κουλτούρα δεν ανταποκριθεί σ’ αυτόν το ρυθμό, θα είναι αναπόφευκτα μια στασιμότητα, όχι μόνο για την ανάπτυξη των επιχειρήσεων αλλά και για την ενσωμάτωση της τουριστικής μας βιομηχανίας στις τάσεις που διαμορφώνονται παγκοσμίως.

Γράφει ο Γιώργος Τζιάλλας