Συνέντευξη στον Γιάννη Σταθόπουλο και στην ηλεκτρονική εφημερίδα “itn Ελληνικός Τουρισμός” που κυκλοφόρησε την Πέμπτη 27 Ιανουαρίου 2022, έδωσε η Μαρούσα Παππού, Olympian του Snowboard στους Χειμερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες του Ναγκάνο της Ιαπωνίας.

Ο φετινός έντονος χιονιάς σε όλη την Αττική και τα νησιά των Κυκλάδων είναι μία ακόμη ένδειξη, ότι στο εξής θα πρέπει να είμαστε προετοιμασμένοι και στα αστικά κέντρα για την διαχείριση καιρικών φαινομένων, που είναι περισσότερο συνήθη στις ορεινές περιοχές. Αποτελεί δε, μία καλή αφορμή να ασχοληθούμε με τον Χιονοδρομικό Τουρισμό. Η itn Ελληνικός Τουρισμός λοιπόν συζητάει με την κα Μαρούσα Πάππου, Olympian του Snowboard στους Χειμερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες του Ναγκάνο της Ιαπωνίας και επί 25ετία επαγγελματία στο Κλάδο του Ελληνικού Χιονοδρομικού Τουρισμού.

«Οι σχολές σκι παράγουν χιονοδρόμους, δηλαδή τους πελάτες των χιονοδρομικών κέντρων. Αυτό είναι κάτι που το αναγνωρίζουν όλοι οι φορείς και όλες οι εταιρίες εκμετάλλευσης χιονοδρομικών κέντρων στο εξωτερικό, ως εκ τούτου συνεργάζονται άρτια προς όφελος των επισκεπτών. Δυστυχώς δεν μπορώ να επιβεβαιώσω, ότι το ίδιο συμβαίνει πάντοτε στην Ελλάδα»…

Kυρία Πάππου, τί είναι ο Χιονοδρομικός Τουρισμός;

Ο χιονοδρομικός τουρισμός είναι η εναλλακτική μορφή τουρισμού, όπου η κύρια δραστηριότητα των τουριστών είναι οι χιονοδρομίες ή αλλιώς τα χιονοδρομικά αθλήματα και η ενασχόληση με το σύνολο των δραστηριοτήτων που διενεργούνται κατά τη χειμερινή περίοδο. Ο Χιονοδρομικός τουρισμός απευθύνεται σε όλες τις ηλικίες και όλα τα target group. Είτε αυτούς που αναζητούν οικογενειακά πακέτα, είτε στο νέο κοινό και κυρίως σε κοινό που διαθέτει μέσο εισόδημα και άνω και ξοδεύει αρκετά για τη διαμονή και διατροφή του.

  • Άρα θα μπορούσαμε να πούμε, ότι ο Χιονοδρομικός Τουρισμός είναι μία μορφή Αθλητικού Τουρισμού. Σωστά;

Φυσικά και πρόκειται για την απόλυτη μορφή Αθλητικού Τουρισμού. Ο Χιονοδρομικός Τουρισμός είναι κατά βάση Τουρισμός Ψυχαγωγίας, που συνδυάζει σπορ και ευεξία , τον Χειμερινό Τουρισμό (διακοπές σε χειμερινούς προορισμούς), τον Ορεινό Τουρισμό (εκδρομές σε βουνά), τον Φυσιολατρικό Τουρισμό (όπου προάγεται η αγάπη για την φύση και την οικολογία), Γαστρονομικό τουρισμό όπου ο επισκέπτης γεύεται τη παράδοση του τόπου που επισκέπτεται.

Στην Ελλάδα μπορεί άνετα να συνδυαστεί με Αρχαιολογικό τουρισμό αλλά και Εκκλησιαστικό τουρισμό ανάλογα με την εθνικότητα και τα ενδιαφέροντα των επισκεπτών. Από την στιγμή όμως που στον Χιονοδρομικό Τουρισμό, το βασικό στοιχείο που το συνθέτουν είναι τα Χιονοδρομικά Αθλήματα, τότε ναι, μπορούμε να τον συγκαταλέξουμε πρωτίστως στην κατηγορία του Αθλητικού Τουρισμού, πόσο μάλλον όταν διεξάγονται Διεθνείς Χιονοδρομικοί Αγώνες όπως οι Χειμερινοί Ολυμπιακοί Αγώνες που ξεκινούν σε μία εβδομάδα και όπου οι Χιονοδρομίες αποτελούν το μεγαλύτερο κομμάτι τους.

  • Ποια είναι λοιπόν τα Χιονοδρομικά Αθλήματα, που συνθέτουν το πάζλ του Χιονοδρομικού Τουρισμού;

Τα αθλήματα που συγκαταλέγονται στον Χιονοδρομικό Tουρισμό είναι το αλπικό σκι και snowboard καθώς και τα ίδια αθλήματα στις κατηγορίες freestyle και freeride ή αλλιώς εκτός πίστας.

Βλέπουμε πολύ συχνά σε όλα τα χιονοδρομικά κέντρα και τις πίστες της χώρας μας σκιέρ που ανεβαίνουν με εξοπλισμό του Ορειβατικού σκι προκειμένου να γευτούν την εμπειρία της ήσυχης επαφής με τη φύση, αλλά και του σκι αντοχής που στη χώρα μας έχει μικρή τουριστική ζήτηση όπως και το τέλεμαρκ .

Είναι αθλήματα που μπορούν όλοι να μάθουν ακόμη και σε μεγάλη ηλικία και να εξασκήσουν μέχρι τα βαθιά γεράματα. Οι ακαδημίες και τα μαθήματα για παιδιά ξεκινούν σε πολύ μικρή ηλικία από 4 ετών και η εκμάθηση είναι απόλυτα ασφαλής, αρκεί ο επίδοξος χιονοδρόμος να επιλέξει έναν εξειδικευμένο διπλωματούχο δάσκαλο χιονοδρομίας σε όποιο από τα σπορ επιλέξει, για να είναι ευχάριστη και ασφαλής όλη αυτή η εμπειρία

  • Ας πάμε λοιπόν να αξιολογήσουμε έναν από τους βασικούς παράγοντες σύνθεσης ενός τουριστικού προϊόντος. Τις εγκαταστάσεις! Εν προκειμένω τα Χιονοδρομικά Κέντρα όπως σημειώσατε κι εσείς.

Τα Χιονοδρομικά Κέντρα είναι οι χώροι που διαθέτουν την κατάλληλη χιονοδρομική και τουριστική υποδομή, ώστε να υποδέχονται τους τουρίστες χιονοδρόμους- αθλητές, οι οποίοι αποτελούν την πελατεία του Χιονοδρομικού Τουρισμού. Η ανάπτυξη του Χιονοδρομικού Τουρισμού όπως προαναφέραμε προϋποθέτει άρτια -οργανωμένα χιονοδρομικά κέντρα και κατάλληλες πίστες για όλους τους λάτρεις του χιονιού.

Στη χώρα μας λειτουργούν περίπου 20 χιονοδρομικά κέντρα με μέσο όρο τις 5 πίστες κατά τη διάρκεια της χιονοδρομικής περιόδου συγκεντρώνουν ικανοποιητικό αριθμό επισκεπτών. Ωστόσο, αν θέλουμε να θέσουμε τις προδιαγραφές για τα ενδεδειγμένα Χιονοδρομικά Κέντρα μπορώ να σας το συνοψίσω στο ακόλουθο: «Τα Χιονοδρομικά Κέντρα η Θέρετρα Χιονοδρομίας πρέπει να ακολουθούν τα διεθνή πρότυπα και ποιοτικά στάνταρτς των χωρών όπου παραδοσιακά αναπτύσσεται αυτού του είδους τουρισμός και θα πρέπει να έχουν ως στόχο την  αξιοποίηση περιοχών με υποδομές και φυσικό περιβάλλον κατάλληλο για την προσέλκυση τουριστών οι οποίοι επιθυμούν αυτό τον τύπο αθλητικής δραστηριότητας, σε συνδυασμό με άλλες δραστηριότητες σε ορεινούς όγκους.

Στην Ελλάδα η διαχείριση των Χιονοδρομικών Κέντρων πραγματοποιείται από Κρατικούς (Ε.Ο.Τ., Γενική Γραμματεία Αθλητισμού), Ιδιωτικούς (ορειβατικοί σύλλογοι, αναπτυξιακές δημοτικές επιχειρήσεις) και ημικρατικούς φορείς. Το πιο άρτια οργανωμένο Χιονοδρομικό Κέντρο στην Ελλάδα είναι το Χιονοδρομικό Κέντρο Παρνασσού, με διαφορά από τα υπόλοιπα σε αριθμό πιστών και αναβατήρων (17) αλλά και υπερσύγχρονων εγκαταστάσεων. Ακολουθεί το Χ.Κ. Βασιλίτσα (7 αναβατήρες), το Χ.Κ. Καλαβρύτων (8 αναβατήρες), το Χ.Κ. Καιμακτσαλάν (6 αναβατήρες).

ben koorengevel QtyErb h4PU unsplash

«Με αυτή τη πολιτική η Τουριστική Χιονοδρομία δεν μπορεί να πάει μακριά. Από πλευράς οργάνωσης, δύσκολα θα μπορέσει να φτάσει το επίπεδο του εξωτερικού και να προσελκύσει πακέτα από το εξωτερικό»

  • Το θέαμα των λευκών τοπιών από το χιόνι είναι για εσάς το πλέον γνώριμο. Έχοντας μία «θητεία» 25 ετών στο Χιονοδρομικό Τουρισμό, θα ήθελα να μας αναφέρετε πώς οι σχολές σκι συνδράμουν στη διαμόρφωση του Χιονοδρομικού Τουριστικού προϊόντος.

Η ανάπτυξη των σχολών σκι και των αθλημάτων του χιονιού ανά το κόσμο έφερε την ανάγκη των χιονοδρόμων να πάνε ψηλότερα να αναζητήσουν νέες πίστες και διαφορετικές κλίσεις και προκλήσεις. Έτσι δημιουργήθηκαν σταδιακά τα Χιονοδρομικά Κέντρα. Είναι δύο έννοιες αλληλένδετες. Το ένα δεν μπορεί να λειτουργήσει εάν δεν υπάρχει το άλλο. Οι σχολές σκι παράγουν χιονοδρόμους, δηλαδή τους πελάτες των χιονοδρομικών κέντρων. Αυτό είναι κάτι που το αναγνωρίζουν όλοι οι φορείς και όλες οι εταιρίες εκμετάλλευσης χιονοδρομικών κέντρων στο εξωτερικό, ως εκ τούτου συνεργάζονται άρτια προς όφελος των επισκεπτών. Δυστυχώς δεν μπορώ να επιβεβαιώσω, ότι το ίδιο συμβαίνει πάντοτε στην Ελλάδα.

Στο Χιονοδρομικό Κέντρο Παρνασσού, τα τελευταία χρόνια οι σχολές σκι αντιμετωπίζονται από τις διοικήσεις, ως εταιρίες περιστασιακής «αρπαχτής» και όχι ως συνεργάτες που παράγουν μελλοντικούς πελάτες. Για παράδειγμα η σχολή σκι «Πάππος-Μπαλντούμης» που δραστηριοποιείται στο Χιονοδρομικό Κέντρο Παρνασσού επί 45 συναπτά έτη, διδάσκοντας 3 γενεές χιλιάδων σκιέρ και χιονοδρόμων, αναδεικνύοντας παράλληλα Πρωταθλητές με Ολυμπιακές συμμετοχές και Παγκόσμιες επιτυχίες, είναι υποχρεωμένη κάθε χρόνο να συμμετέχει με διαφορετικούς όρους σε ετήσιους διαγωνισμούς για την διεκδίκηση μιας θέσης λειτουργίας του γραφείου της, χωρίς κάποια πρόβλεψη για το σταθερό πελατολόγιο της, που αν μη τι άλλο ανεβαίνει αυτό το βουνό, επειδή εκεί έμαθε σκι και snowboard.

Κάθε χρόνο λοιπόν οι όροι αλλάζουν ανάλογα με τις «ιδέες» κάποιων διευθυντών που περιστασιακά αναλαμβάνουν την διοίκηση, κάθε χρόνο με αβεβαιότητα και κάθε χρόνο με μειωμένες παροχές αλλά και αυξημένο κόμιστρο, εδώ και 45 χρόνια. Την ίδια κατάσταση αντιμετωπίζουν και οι υπόλοιπες εταιρίες- σχολές σκι που δραστηριοποιούνται στον Παρνασσό. Όμως δεν θα πρέπει να παραγνωρίζουμε, η 45χρόνη συνεχής και αδιάκοπτη παρουσία μίας εταιρείας-ski school στον εν λόγω τόπο, πιστοποιεί ότι αυτή έχει περάσει με επιτυχία τις εξετάσεις της στο κοινό και συνιστά μια σταθερά μεγαλύτερη ακόμη κι από τη διεύθυνση του ιδίου του Χιονοδρομικού Κέντρου!

Η ανασφάλεια που όμως αντιμετωπίζει τα τελευταία χρόνια, μοιραία της στερεί τη δυνατότητα να πουλήσει οργανωμένα πακέτα σε Τουρίστες Χιονοδρόμους, που θα ήθελαν να επισκεφτούν την Ελλάδα για Χιονοδρόμια. Φυσικά με αυτή τη πολιτική η Τουριστική Χιονοδρομία δεν μπορεί να πάει μακριά. Από πλευράς οργάνωσης, δύσκολα θα μπορέσει να φτάσει το επίπεδο του εξωτερικού και να προσελκύσει πακέτα από το εξωτερικό, όπως βλέπουμε να γίνεται για παράδειγμα στη γειτονική Βουλγαρία.

Αξίζει να σημειωθεί. ότι δεκαετία του 80 οι ιδρυτές της προαναφερθείσας Σχολής Σκι, Δημήτρης Πάππος και Τηλέμαχος Μπαλντούμης, έφερναν για χιονοδρομία και αρχαιολογικό τουρισμό γκρουπ Ολλανδών για εβδομαδιαίες διακοπές , στον άξονα Ιτέα (θάλασσα)- Δελφοί (ιστορία)-Παρνασσός (χιονοδρομία), σε ένα πρόγραμμα με περίπου 500 άτομα την εβδομάδα (για την εποχή τεράστιο νούμερο), γεμίζοντας παράλληλα τα Ξενοδοχεία και τα Εστιατόρια της -όχι ιδιαίτερα αναπτυγμένης τότε- Αράχωβας με Ολλανδούς!!! Το συμπέρασμα λοιπόν είναι ότι απαιτείται όραμα, οργάνωση με μακροπρόθεσμους στόχους και αγαστή συνεργασία όλων των φορέων που συνθέτουν τον Χιονοδρομικό Τουρισμό.

  • Παρόλο αυτά, δεν είναι λίγοι εκείνοι που ισχυρίζονται ο Χιονοδρομικός Τουρισμός αφορά κυρίως άτομα με υψηλό εισόδημα αλλά και άτομα τα οποία ανήκουν σε ορειβατικούς συλλόγους που δεν κάνουν πρωταθλητισμό αλλά με την βοήθεια των συλλόγων τους ξεπερνούν το υψηλό κόστος, που δημιουργούνται από την ενοικίαση του εξοπλισμού, τα μαθήματα, τις διαμονές κλπ. Τι λέτε εσείς γι΄αυτό; Είναι όντως για λίγους ο Χιονοδρομικός Τουρισμός;   

Ο χιονοδρομικός τουρισμός κοστίζει δεν μπορούμε να πούμε ότι απευθύνεται στις λαϊκές μάζες και θα ήταν λάθος να δημιουργήσουμε τέτοια ψευδαίσθηση. Οι Ορειβατικοί Σύλλογοι ουδεμία σχέση έχουν με τη τουριστική χιονοδρομία. Οι Χιονοδρομικοί αθλητικοί σύλλογοι προσπαθούν να παράγουν αθλητές δεν είναι η λύση για φθηνή χιονοδρομία και δεν θα μπορούσε ποτέ μια ολόκληρη οικογένεια να ενταχθεί στα προγράμματα ενός χιονοδρομικού συλλόγου. Δεν πρέπει να συγχέουμε αυτό που γίνεται στους συλλόγους με τη δουλειά που γίνεται στις σχολές σκι.

Οι εταιρίες που δραστηριοποιούνται στον χώρο προσφέρουν ανάλογα οικονομικότερα πακέτα μαθημάτων και ενοικίασης όπως και οικονομικότερες προτάσεις διαμονής. Όμως το κόστος του εισιτηρίου αναβατήρων είναι ένα ανελαστικό έξοδο και δυστυχώς βλέπουμε κάθε χρόνο να αυξάνεται . Υπάρχουν όμως ευκαιρίες όπως το World Snow Day και το πρόγραμμα SnowKidz της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας του σκι FIS  σε συνεργασία με τα Χιονοδρομικά Κέντρα και σχολές σκι που προσφέρουν μέρες εκπτωτικές έως και δωρεάν για παιδιά για να γνωρίσουν τα αθλήματα.

alessio soggetti xqBllPa7XEs unsplash 1

«Είναι γεγονός ότι στα Βαλκάνια δημιουργήθηκαν σύγχρονα χιονοδρομικά κέντρα στα πρότυπα των Άλπεων με στόχο να προσελκύσουν ξένους τουρίστες με πακέτα εβδομαδιαία. Στην Ελλάδα η προσέγγιση ως τώρα αφορά τους Έλληνες του Σαββατοκύριακου»

Θεωρείτε ότι είναι άλλα θέματα που πρέπει να ληφθούν υπ’ όψιν αναφορικά με τα Χιονοδρομικά Κέντρα; Για παράδειγμα στο Χιονοδρομικό Κέντρο του Παρνασσού, το ελικοδρόμιο χρησιμοποιείται για parking αυτοκινήτων τις ημέρες της μεγάλης επισκεψιμότητας. Ακόμη, η Ελλάδα όπως αναφέρατε κι εσείς έχει 18 Κέντρα, όπου υπάρχουν 41 SkiLifts και ελάχιστες ξενοδοχειακές κλίνες στους χώρους των πιστών. Από την άλλη, η γειτονική Βουλγαρία με μόλις 4 Χιονοδρομικά Κέντρα έχει 41 SkiLifts και 2800 κλίνες στους χώρους των πιστών, ενώ η Ρουμανία με 7 Κέντρα έχει 41 skiliftsκαι 7200 κλίνες στις πίστες. Τι λέτε;

Όταν ο αείμνηστος πατέρας μου επανασχεδίασε τα parking και δημιούργησε τους χώρους που γνωρίζετε σήμερα στα Κελλάρια Παρνασσού, είχε θίξει το πρόβλημα με το ελικοδρόμιο. Από τότε πέρασαν 20 χρόνια, τα ελικόπτερα πια προσγειώνονται εύκολα ακόμη και σε ταράτσες, αλλά δυστυχώς για το θέμα των χιλιάδων αυτοκινήτων και τη διαχείριση τους στον Παρνασσό χρειάζονται φρέσκες ιδέες από μυαλά που δεν θα διστάσουν να πάρουν τολμηρές αποφάσεις.

Είναι γεγονός ότι στα Βαλκάνια δημιουργήθηκαν σύγχρονα χιονοδρομικά κέντρα στα πρότυπα των Άλπεων με στόχο να προσελκύσουν ξένους τουρίστες με πακέτα εβδομαδιαία. Στην Ελλάδα η προσέγγιση ως τώρα αφορά τους Έλληνες του Σαββατοκύριακου. Μεμονωμένες προσπάθειες για τουριστικά πακέτα από το εξωτερικό έχουν γίνει από ιδιωτικές εταιρείες, αλλά για να ευδοκιμήσει μια τέτοια επιχειρηματική προσπάθεια θα πρέπει τα Χιονοδρομικά Κέντρα να αποτελέσουν αξιόπιστοι συνεργάτες με υψηλή παροχή υπηρεσιών, υψηλότερη από ότι σήμερα και τότε ίσως αρχίσουμε να γινόμαστε πιο ελκυστικός προορισμός.

Οι κλίνες στους χώρους των πιστών στην Ελλάδα υπάρχουν μόνο στο Σέλι και στα 3-5 πηγάδια, κάποιες λίγες ίσως κοντά στις πίστες της Βασιλίτσας, αλλά στα υπόλοιπα μεγάλα χιονοδρομικά είναι αρκετά δύσκολο να δημιουργηθούν καθώς πρόκειται για εθνικούς δρυμούς και το μέχρι τώρα νομικό πλαίσιο είναι αρκετά αυστηρό. Τα ελληνικά χωριά που φιλοξενούν τους επισκέπτες είναι αρκούντως γραφικά και τίποτα δεν συγκρίνεται με την ελληνική διασκέδαση, αλλά αυτό που «πνίγει» πλέον του Χιονοδρομικούς προορισμούς είναι τα χιλιάδες αυτοκίνητα κάθε Σαββατοκύριακο.

Από πλευράς πιστών τα μεγάλα Χιονοδρομικά μας Κέντρα δεν έχουν να ζηλέψουν τα Βαλκάνια. Υπάρχει πεδίο για όλες τις τεχνικές επιλογές και κυρίως υπέροχο τοπίο! Σαν τουριστικό προϊόν η ελληνική πρόταση είναι διαφορετική από τα ευρωπαϊκά πρότυπα όμως είναι μέσα στο σπίτι μας λίγες ώρες με το αυτοκίνητο και πολύ καλή οικογενειακή διέξοδος.

Μπορείς ακόμη και ημερήσια εκδρομή να κάνεις, να ξεκλέβεις λίγες ώρες από της δουλειά σου και να κάνεις το αγαπημένο σου σπορ στη φύση. Υπάρχουν πολλές ευρωπαϊκές χώρες και βορεινές μάλιστα, που δεν δίνεται αυτή τη δυνατότητα στους κατοίκους μεγάλων πόλεων. Εδώ μπορούμε να κάνουμε σκι κ snowboard πολύ συχνά, ακόμη και ως κάτοικοι πρωτεύουσας 5.5 εκ. κατοίκων, κάθε εβδομάδα για διάστημα 3 με 4 μηνών το χρόνο σε φιλικές πίστες για εκμάθηση, με τον ελληνικό ήλιο και θέα τη θάλασσα.

δευτερεύσουσα φώτο για μικρή διάσταση
  • Κυρία Πάππου, βασιζόμενη στη μεγάλη εμπειρία σας στο Χιονοδρομικό Τουρισμό και με δεδομένη την περιορισμένη διάρκεια της χιονοδρομικής σεζόν ποιες πιστεύετε ότι πρέπει να είναι οι κινήσεις ως προς την περαιτέρω ανάπτυξή του, ειδικά από την στιγμή που το υπουργείο τουρισμού σε μία προσπάθεια για ακόμη καλύτερα αποτέλεσματα σε οικονομικό και αναπτυξιακό επίπεδο, δίνει έμφαση στην ανάπτυξη του χειμερινού τουρισμού και την 12μην τουριστική περίοδο;

Το μέγα θέμα παγκοσμίως είναι η διασφάλιση χιονιού για τη χειμερινή περίοδο. Φέτος σταθήκαμε τυχεροί, αλλά γεγονός είναι ότι ο πλανήτης αλλάζει και στην Ευρώπη και τα υπόλοιπα Βαλκάνια κυριαρχεί το τεχνητό χιόνι. Στην Ελλάδα δεν έχουν γίνει ακόμη τα βήματα για το απαραίτητο τεχνητό χιόνι. Τώρα πλέον υπάρχει η τεχνολογία για να το υποστηρίξει γιατί παλαιότερα υπήρχαν αντικειμενικά προβλήματα σε κάποια βουνά και ήταν ένα εξαιρετικά δύσκολο project! Ελπίζω ότι στα πλάνα του Υπουργείου Τουρισμού θα είναι και η διεκδίκηση κάποιου πακέτου χρηματοδότησης για ένα τέτοιο έργο στο μεγαλύτερο Χιονοδρομικό Κέντρο της Ελλάδας όπου τα τελευταία χρόνια έγινε και μια τεράστια επένδυση σε υπερσύγχρονους αναβατήρες. Ας μη φτάσουμε να τους κοιτάμε αδρανείς, να σαπίζουν τα επόμενα χρόνια.

Γενικότερα πιστεύω ότι όλα τα Χιονοδρομικά μας κέντρα θα ήταν καλό να λαμβάνουν υπ’ όψιν περισσότερο και τις τοπικές κοινωνίες και τις επιχειρήσεις που υπάρχουν γύρω από αυτά, ώστε να συμπράττουν και να σχεδιάζουν μια κοινή πολιτική ανάπτυξης με μακροχρόνιο ορίζοντα.

Γιατί άπαντες έχουν ανάγκη τον αλλήλους και τα επιχειρηματικά πλάνα δεν νοείται να σχεδιάζονται μόνο σε ετήσια βάση. Για εμένα προσωπικά, εκτός από τα καλά lift και τα πολυτελή ξενοδοχεία των Βαλκανίων, προέχει η γύρω περιοχή να εμπνέει για οικογενειακό τουρισμό. Η Ελλάδα γύρω από κάθε χιονοδρομικό της κέντρο έχει μια ανεκτίμητη πολιτιστική ομορφιά, θάλασσα, καταπληκτική κουζίνα, ενδιαφέροντες ανθρώπους με υψηλό μορφωτικό και πολιτιστικό επίπεδο! Με την κατάλληλη οργάνωση και σχεδιασμό, πιστεύω ότι ο μέσος Εγχώριος και Διεθνής Χιονοδρόμος θα επιλέξει Ελλάδα, όταν το συνδυάσει και με πολιτιστική μας κληρονομιά.

«Οι Χειμερινοί Ολυμπιακοί Αγώνες συνέβαλαν τα μέγιστα στην ανάπτυξη του Χιονοδρομικού Τουρισμού παγκοσμίως. Και φυσικά αποτελούν την ύψιστη τιμή για τον κάθε αθλητή η συμμετοχή τους σε αυτούς»

  • Κυρία Πάππου, είστε από οικογένεια που παράγει Olympians! Tόσο εσείς, όσο και ο πατέρας σας Δημήτρης Πάππος (Ολυμπιακοί αγώνες Ίννσμπρουκ 1964, Γκρενόμπλ 1968-αλπικό σκι) και ο αδερφός σας Σέργιος Πάππος (Ολυμπιακοί Αγώνες Αλμπερτβίλ 1992-Αλπικό σκι, Ναγκάνο 1998-Αλπικό snowboard), είστε Olympians Χιονοδρομικών Αθλημάτων. Όπως σημειώσατε νωρίτερα, φέτος διεξάγονται στο Πεκίνο οι Χειμερινοί Αγώνες του 2022.

Αξίζει να σημειώσουμε ότι οι πρώτοι Χειμερινοί Ολυμπιακοί Αγώνες, έλαβαν χώρα στο Σαμονί της νότιας Γαλλίας το 1924. Οι Χειμερινοί Ολυμπιακοί Αγώνες έχουν φιλοξενηθεί σε τρεις ηπείρους και δώδεκα χώρες.Η Ελλάδα εκπροσωπήθηκε σε όλους αυτούς τους Ολυμπιακούς αγώνες αδιάλειπτα και μάλιστα με αθλητές Χιονοδρομίας.

Έχουν διοργανωθεί τέσσερις φορές στις ΗΠΑ (1932, 1960, 1980, και 2002), τρεις φορές στη Γαλλία (1924, 1968, και 1992) και δύο φορές το καθένα στην Αυστρία (1964 και 1976), τον Καναδά (1988 και 2010), την Ιαπωνία (1972 και 1998), την Ιταλία (1956 και 2006), την Νορβηγία (1952 και 1994) και την Ελβετία (1928 και 1948). Επίσης, οι Χειμερινοί Ολυμπιακοί Αγώνες έχουν λάβει χώρα μια φορά στη Γερμανία (1936), τη Γιουγκοσλαβία (1984), τη Ρωσία (2014) και τη Κορέα (2018).

Όπως αντιλαμβάνεστε από όλα τα παραπάνω, οι Χειμερινοί Ολυμπιακοί Αγώνες συνέβαλαν τα μέγιστα στην ανάπτυξη του Χιονοδρομικού Τουρισμού παγκοσμίως. Και φυσικά αποτελούν την ύψιστη τιμή για τον κάθε αθλητή η συμμετοχή τους σε αυτούς. Εννοείται ότι εγώ δεν αποτελώ εξαίρεση σε αυτόν τον κανόνα και η συμμετοχή μου στους Ολυμπιακούς Αγώνες του 1998 αποτελούν εμπειρία ζωής.

Στους φετινούς Χειμερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες του Πεκίνο, η Ελληνική Ομάδα αποτελείται από τους Γιάννη Αντωνίου και Μαρία Ελένη Τσιόβολου στα αλπικά Αγωνίσματα, Μαρία Ντάνου, Απόστολο Αγγέλη και Νεφέλη Τίτα στους δρόμους αντοχής. Θα ήθελα κύριε Σταθόπουλε, μέσα από τις σελίδες του ITN News να ενώσουμε τις θετικές μας ενέργειες μαζί εκείνες των αναγνωστών σας και να τις στείλουμε στους αθλητές μας, που η αλήθεια είναι ότι δεν έχουν την προβολή που τους αξίζει.

16 17 synenteyxi PAPPOU
https://itnnews.gr/wp-content/uploads/2022/01/ITN_27012022.pdf
18 19 synenteyxi PAPPOU
https://itnnews.gr/wp-content/uploads/2022/01/ITN_27012022.pdf