Συνέντευξη στην ηλεκτρονική εφημερίδα “itn Ελληνικός Τουρισμός” που κυκλοφόρησε 9 Δεκεμβρίου 2021, έδωσε ο Δημήτρης Φραγκάκης, Γενικός Γραμματέας του ΕΟΤ.
«Η σημαντικότερη παρακαταθήκη της φετινής σεζόν ήταν η συνεργασία και η ενότητα του κλάδου απέναντι σε έναν σκοπό», λέει ο ΓΓ του ΕΟΤ και τονίζει πως φέτος για πρώτη φορά ο Οργανισμός θα κάνει καμπάνια για τους ηπειρωτικούς προορισμούς, τον χειμερινό τουρισμό αλλά και για τις μεγάλες πόλεις μας ως προορισμούς citybreak.
Παρά τα αδιαμφισβήτητα προβλήματα η φετινή καλοκαιρινή σεζόν έκλεισε με θετικό πρόσημο, τονίζει ο Γενικός Γραμματέας του ΕΟΤ Δημήτρης Φραγκάκης. Επισημαίνει πως στόχος του Οργανισμού τώρα είναι η ενίσχυση των ηπειρωτικών και χειμερινών προορισμών και για το λόγο αυτό θα πραγματοποιηθεί φέτος για πρώτη φορά καμπάνια προώθησης. Αναλυτικά η συνέντευξη του κυρίου Φραγκάκη έχει ως εξής:
«Η μεγάλη προσπάθεια είναι να επικοινωνήσουμε προς το εξωτερικό ότι η Ελλάδα έχει και χειμώνα. Ότι διαθέτει προορισμούς εξαιρετικής ομορφιάς και πολύ ώριμους σε υποδομές και ταξιδιωτικές εμπειρίες»
Κύριε Φραγκάκη είναι τιμή και χαρά μας που σας φιλοξενούμε στην «itn Ελληνικός Τουρισμός». Έχουμε πια μια συνολική εικόνα για τη σεζόν του καλοκαιριού. Πιάσαμε τους στόχους, αλλά δεν μπορούμε να πούμε πως ήταν και κανονική. Ποια ήταν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της;
Εγώ σας ευχαριστώ για την ευκαιρία που μου δίνετε να πούμε ορισμένα πράγματα για τον τουρισμό μας. Φέτος είχαμε θέσει δύο βασικούς στόχους όσον αφορά τον τουρισμό. Ο πρώτος ήταν να ανοίξει η σεζόν με προτεραιότητα την ασφάλεια και να συνεχίσει έτσι καθ’ όλη την διάρκειά της. Ο δεύτερος στόχος ήταν να φτάσουμε στο 50% των εσόδων σε σύγκριση με το 2019.
Η κυβέρνηση πέτυχε και τους δύο στόχους, εκπονώντας ένα πολύ συμπαγές και συγκεκριμένο σχέδιο το οποίο υλοποιήθηκε με την βοήθεια όλων. Η σημαντικότερη παρακαταθήκη της φετινής σεζόν ήταν κατά την άποψή μου αυτή ακριβώς η συνεργασία και η ενότητα του κλάδου απέναντι σε έναν σκοπό. Από εκεί και πέρα πρέπει να επισημάνω δύο ακόμα χαρακτηριστικά της τουριστικής περιόδου που ήταν ένα νέο «μείγμα» εθνικοτήτων που επέλεξαν φέτος την χώρα μας για διακοπές αλλά και την αξιοσημείωτη αύξηση της κατά κεφαλήν δαπάνης των επισκεπτών μας.
Θετικά στοιχεία για τον τουρισμό και την οικονομία μας όλα. Φυσικά δεν παραβλέπω και στοιχεία που μας προβληματίζουν όπως είναι η εξαιρετικά σύντομη σεζόν, η μικρή προστιθέμενη αξία στις τουριστικές επιχειρήσεις 12μηνης λειτουργίας και η χαμηλή επίδοση- προς το παρόν- των ηπειρωτικών προορισμών της χώρας. Εκεί δίνουμε το βάρος μας αυτή την περίοδο προκειμένου να τονωθεί η ζήτηση κατά το δυνατόν γιατί για εμάς ο τουρισμός δεν αφορά μόνο τους θερινούς μήνες, αλλά όλο τον χρόνο.
Η χειμερινή σεζόν έχει ξεκινήσει, τι προγραμματισμός υπάρχει από την πλευρά του ΕΟΤ για την προβολή των προορισμών, φέτος τον χειμώνα;
Φέτος για πρώτη φορά ο ΕΟΤ θα κάνει καμπάνια για τους ηπειρωτικούς προορισμούς, τον χειμερινό τουρισμό αλλά και για τις μεγάλες πόλεις μας ως προορισμούς city break. H καμπάνια βρίσκεται στο τελικό στάδιο υλοποίησής του δημιουργικού της, θα είναι 4μηνης διάρκειας και θα απευθύνεται στο εξωτερικό κατά κύριο λόγο αλλά και στο εσωτερικό της χώρας μας. Θα αφορά προορισμούς και εμπειρίες από όλες τις περιφέρειες που διαθέτουν χειμερινό τουριστικό προϊόν και μπορούν να υποστηρίξουν την ζήτηση. Προφανώς η καμπάνια μας, όπως όλες άλλωστε, έχει την ευελιξία και την προσαρμοστικότητα που είναι απαραίτητα στοιχεία σε μία περίοδο που ο covid είναι ακόμα ρυθμιστής του τουρισμού σε όλο τον κόσμο.
Υπάρχουν σκέψεις για κάποιο πρόγραμμα, όπως το «Τουρισμός για Όλους», ειδικά για τον Ορεινό Όγκο;
Πιστεύω ότι μπορούμε να υλοποιήσουμε το εξαιρετικά επιτυχημένο πρόγραμμα «Τουρισμός για Όλους» και την χειμερινή περίοδο και εξ όσων γνωρίζω το Υπουργείο Τουρισμού κινείται ήδη προς αυτή την κατεύθυνση.
Ο χειμερινός τουρισμός στην Ελλάδα στηρίζεται σε συντριπτικό ποσοστό στον εσωτερικό τουρισμό. Πιστεύετε μπορούμε να το αλλάξουμε αυτό;
Δεν υποτιμώ καθόλου τον εσωτερικό τουρισμό, καθώς είναι διαχρονικά ένας σημαντικός αιμοδότης των χειμερινών μας προορισμών. Μην ξεχνάμε άλλωστε ότι πολλές χώρες στηρίζουν το χειμερινό τουριστικό τους προϊόν σε πολύ μεγάλο βαθμό στην εσωτερική τους ζήτηση. Όμως πράγματι η μεγάλη προσπάθεια είναι να επικοινωνήσουμε προς το εξωτερικό ότι η Ελλάδα έχει και χειμώνα. Ότι διαθέτει προορισμούς εξαιρετικής ομορφιάς και πολύ ώριμους σε υποδομές και ταξιδιωτικές εμπειρίες που μπορούν να ικανοποιήσουν και τους πιο απαιτητικούς. Δεν είναι εύκολος στόχος καθώς, κακά τα ψέματα, στην συνείδηση των ξένων η χώρα μας είναι ταυτισμένη με το καλοκαίρι. Νομίζω όμως ότι μπορούμε σταδιακά να χτίσουμε και μία νέα εικόνα 12μηνου προορισμού με αξιώσεις, αλλά θα χρειαστεί χρόνος, συνεργασία και συνέπεια στην στρατηγική που ακολουθούμε.
«Η βιωσιμότητα θεωρώ ότι πρέπει να γίνει εθνικός στόχος για τον τουρισμό μας με ορίζοντα το 2030. Η δεκαετία που ήδη διανύουμε είναι καθοριστική για το τουριστικό μας προϊόν»
Η βιωσιμότητα βρέθηκε στο επίκεντρο στη φετινή World Travel Market στο Λονδίνο που ήσασταν και εσείς παρών. Όλοι το συζητάμε, όλοι το αναγνωρίζουν, αλλά πρακτικά τι σημαίνει τελικά η βιωσιμότητα για τους προορισμούς; Προς τα πού πρέπει να κινηθούμε και τι να προσέξουμε;
Η βιωσιμότητα θεωρώ ότι πρέπει να γίνει εθνικός στόχος για τον τουρισμό μας με ορίζοντα το 2030. Η δεκαετία που ήδη διανύουμε είναι καθοριστική για το τουριστικό μας προϊόν και την ανταγωνιστικότητά του μακροπρόθεσμα. Η έμφαση στις υποδομές, η προστασία και αξιοποίηση των φυσικών πόρων και η εκπαίδευση επαγγελματιών μας στην βιώσιμη διαχείρισή τους είναι κεντρικοί άξονες μιας τέτοιας στρατηγικής. Νομίζω ότι ο τομέας της φιλοξενίας και των μεταφορών είναι κατεξοχήν ιδανικοί για την πρακτική εφαρμογή πολιτικών βιωσιμότητας. Ήδη έχουν γίνει βήματα προς αυτή την κατεύθυνση αλλά βρισκόμαστε ακόμα στην αρχή και όχι στο τέλος του δρόμου.
Να πάμε και στα πιο άμεσα και συγκεκριμένα στη σεζόν του 2022. Το 2021 πήγαμε καλά, πιάστηκαν οι στόχοι. Στόχος είναι τώρα η επόμενη χρονιά να είναι καλύτερη. Ποιος είναι ο σχεδιασμός από πλευράς ΕΟΤ;
Η καλή πορεία του 2021 είναι μία πολύ καλή αφετηρία για να βάλουμε ακόμα πιο ψηλά τον πήχη ενόψει 2022. Τα μηνύματα από τις βασικές μας αγορές είναι πολύ ενθαρρυντικά. Στις συναντήσεις που κάναμε πρόσφατα με τον Υπουργό Τουρισμού κ. Βασίλη Κικίλια διαπιστώσαμε ότι η ζήτηση για την χώρα μας είναι εξαιρετικά αυξημένη για την επόμενη σεζόν. Στον ΕΟΤ υλοποιούμε ένα από τα μεγαλύτερα και πλέον πολυδιάστατα προγράμματα προβολής που έχουν γίνει ποτέ με απτά αποτελέσματα. Στο ίδιο μοτίβο θα συνεχίσουμε και το επόμενο διάστημα με καμπάνιες και δράσεις προβολής πολύ στοχευμένες και παρεμβατικές. Θα τα δώσουμε και πάλι όλα προκειμένου το 2022 να είναι πολύ καλύτερο από το 2021 και πιστεύω ότι θα τα καταφέρουμε.
Η Ελλάδα θα έχει πάντα το μοντέλο «ήλιος και θάλασσα». Μπορούμε να το διευρύνουμε αυτό; Ο Θεματικός Τουρισμός μπορεί να βοηθήσει στην αντιμετώπιση της εποχικότητας; Ο εμπλουτισμός του τουριστικού μας προϊόντος αποτελεί κεντρική προτεραιότητα για το Υπουργείο Τουρισμού και τον ΕΟΤ. Το υφιστάμενο μοντέλο «ήλιος – θάλασσα» αποτελεί πυρήνα του τουρισμού μας και προφανώς το διατηρούμε στο επίκεντρο της πολιτικής μας. Χρειαζόμαστε όμως ενίσχυση με νέες εμπειρίες που θα μας ωθήσει να διαφοροποιηθούμε στον διεθνή ανταγωνισμό.
Ο τουρισμός εμπειρίας στη χώρα μας έχει όλες τις προϋποθέσεις να αναπτυχθεί καθώς διαθέτουμε όλα τα απαραίτητα συγκριτικά πλεονεκτήματα. Και είναι και απαραίτητη συνθήκη για την ανάπτυξη του τουρισμού μας 12 μήνες τον χρόνο. Εδώ και αρκετούς μήνες η στρατηγική του ΕΟΤ είναι ακριβώς η προβολή όλης της χώρας μας ως ενός εν δυνάμει τουριστικού προορισμού προκειμένου να ενισχύουμε και τις τουριστικές επιχειρήσεις 12μηνης λειτουργίας.