Συνέντευξη στην ηλεκτρονική εφημερίδα “itn Ελληνικός Τουρισμός” που κυκλοφόρησε 9 Δεκεμβρίου 2021, έδωσε ο Στάθης Σιούτης, Πρόεδρος Ένωσης Ξενοδόχων Ιωαννίνων.

«Φέτος τα Χριστούγεννα οι Έλληνες επιλέγουν τον εσωτερικό τουρισμό, με δεδομένο πως πολλές χώρες είτε βρίσκονται σε lockdown», λέει ο κύριος Σιούτης και καταθέτει τις δράσεις που απαιτούνται για την τουριστική ανάδειξη των Ιωαννίνων.

Τις δύσκολες περσινές στιγμές, αλλά και την αισιοδοξία του για τη φετινή χριστουγεννιάτικη σεζόν μοιράζεται μαζί μας ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Ιωαννίνων κύριος Στάθης Σιούτης. Παράλληλα επισημαίνει πως η περιοχή χρήζει πολλών έργων για να υπάρξει μεγαλύτερη τουριστική ανάπτυξη. Αναλυτικά η συνέντευξη έχει ως εξής:

Κύριε Σιούτη είναι χαρά μας που σας φιλοξενούμε στην «itn Ελληνικός Τουρισμός». Το 2020 ήταν μια δύσκολη χρονιά για τους χειμερινούς προορισμούς, τι feedback μπορούν να μας δώσουν τα Ιωάννινα για την τουριστική κίνηση αυτής της περιόδου;

Σας ευχαριστώ κι εγώ για τη φιλοξενία. Πράγματι περάσαμε μια πολύ δύσκολη χρονιά με το παρατεταμένο lockdown και την απαγόρευση των μετακινήσεων. Η πανδημία αποτέλεσε ένα τεράστιο πλήγμα για την οικονομία, με τον κλάδο του τουρισμού να είναι ανάμεσα σε εκείνους που μέτρησαν τις μεγαλύτερες απώλειες.

Ευτυχώς από τα μέσα Ιουλίου και μετά είχαμε δυναμική ανάκαμψη, ενώ πολύ καλές ήταν οι πληρότητες και το φθινόπωρο, που πραγματοποιήθηκαν αρκετά αθλητικά event, συνέδρια αλλά και σχολικές εκδρομές. Άλλωστε τα Ιωάννινα είναι εύκολα προσβάσιμα μέσω των νέων οδικών αξόνων και του διεθνούς αεροδρομίου Ιωαννίνων, ενώ διαθέτουν μεγάλες και καλά εξοπλισμένες ξενοδοχειακές μονάδες, ικανές να υποστηρίξουν όλα τα είδη τουρισμού.

ΠΤΗΣΗ ΥΔΡΟΠΛΑΝΟΥ ΣΤΑ ΙΩΑΝΝΙΝΑ

Ποια είναι η εικόνα σας για τη φετινή ανάκαμψη σε κρατήσεις και επισκεψιμότητα στα Ιωάννινα, που όπως φαίνεται οδεύουν σε εξαιρετική πληρότητα για την περίοδο των γιορτών;

Ολόκληρος ο νομός Ιωαννίνων είναι δημοφιλής ως χειμερινός προορισμός και όχι μόνο, καθότι προσφέρεται τόσο για city break όσο και για ορεινές αποδράσεις. Ήδη η πληρότητα βρίσκεται στο 80% για την περίοδο των εορτών. Εξάλλου, φέτος τα Χριστούγεννα οι Έλληνες επιλέγουν τον εσωτερικό τουρισμό, με δεδομένο πως πολλές χώρες είτε βρίσκονται σε lockdown, είτε επιβάλλουν περιορισμούς στις μετακινήσεις από και προς τα σύνορά τους.

Επιπλέον, ως Ένωση Ξενοδόχων θεωρούμε πως στην αυξανόμενη δημοφιλία των Ιωαννίνων έχουν συμβάλλει οι πλείστες προωθητικές ενέργειες που έχουμε κάνει, συμμετέχοντας σε σχετικές εκθέσεις, προσεγγίζοντας τους κατάλληλους tour operators αλλά και δημιουργώντας τη νέα μας ιστοσελίδα, που είναι πιο σύγχρονη και φιλική προς τον χρήστη.

Όλα αυτά τα χρόνια οι μη παραθαλάσσιοι προορισμοί ήμασταν αδικημένοι από τον ΕΟΤ, που εστίαζε στο δίπτυχο ήλιος-θάλασσα. Η νέα καμπάνια του ΕΟΤ κινείται προς την σωστή κατεύθυνση

IOANNINA REGION 1 1

Τι θα βοηθούσε στην περαιτέρω άνοδο της τουριστικής κίνησης στην περιοχή σας; Είστε ικανοποιημένος από την καμπάνια του ΕΟΤ για τον χειμερινό τουρισμό;

Όλα αυτά τα χρόνια οι μη παραθαλάσσιοι προορισμοί ήμασταν αδικημένοι από τον ΕΟΤ, που εστίαζε στο δίπτυχο ήλιος-θάλασσα, ενώ έχουμε πολλά να δώσουμε στον επισκέπτη. Η πόλη των Ιωαννίνων έχει αναγνωρισμένα μνημεία και μουσεία, μεγάλη αγορά, νυχτερινή ζωή και προσφέρεται για αστικές αποδράσεις. Ταυτόχρονα οι ορεινοί προορισμοί του νομού ικανοποιούν όσους αναζητούν μερικές ημέρες χαλάρωσης ή δυνατών συγκινήσεων με extreme sports. Έτσι, μπορούμε να πούμε πως η νέα καμπάνια του ΕΟΤ κινείται προς την σωστή κατεύθυνση.

Σε κάθε περίπτωση, στην περαιτέρω άνοδο της τουριστικής κίνησης στην περιοχή μας θα βοηθούσε η άμεση δημοπράτηση της οδικής σύνδεσης της Ιόνιας Οδού με την Κακαβιά, ώστε να προσελκύσουμε επισκέπτες από τα Βαλκάνια και την Ευρώπη καθώς και η άμεση ιδιωτικοποίηση του λιμανιού της Ηγουμενίτσας. Επίσης η έναρξη πτήσεων με υδροπλάνο από τη λίμνη Παμβώτιδα.

Σημαντικές θα ήταν και οι συμφωνίες με αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους για την δρομολόγηση τακτικών δρομολογίων καθώς και η αύξηση των πτήσεων charter στο διεθνές αεροδρόμιο των Ιωαννίνων, κάνοντας πιο εύκολη την πρόσβαση για επισκέπτες από άλλες χώρες (π.χ. Γερμανία, Κύπρο ,Ισραήλ κ.αλ.).

Επιπλέον, στην ανάπτυξη του αθλητικού, εμπορικού  και πολιτιστικού τουρισμού θα συμβάλλει και η μεταφορά του κλειστού γηπέδου ξιφασκίας του Ελληνικού στη πόλη μας. Τέλος, σημαντική θα είναι και η σύνδεση της Ηπείρου με τους αγωγούς φυσικού αερίου, ώστε να μειωθεί το λειτουργικό μας κόστος.

discover gu ioa airport

Όλο και πιο έντονες είναι οι συζητήσεις για τον στόχο «Τουρισμός 365»; Τι θα βοηθήσει τελικά στην αντιμετώπιση της εποχικότητας;

Κατά την άποψη μου δύο πράγματα θα συμβάλλουν περισσότερο στον περιορισμό της εποχικότητας: η εξωστρέφεια και η ανάπτυξη ψηφιακών εφαρμογών. Αφενός ο κάθε προορισμός πρέπει να αξιοποιήσει οποιαδήποτε δυνατότητα και εργαλείο έχει για εξωστρέφεια, δίνοντας βαρύτητα στα χαρακτηριστικά εκείνα, που τον κάνουν να ξεχωρίζει από τους υπόλοιπους. Αφετέρου πρέπει να δώσουμε έμφαση στο ψηφιακό marketing, γιατί μόνο έτσι μπορούμε να προσεγγίσουμε νέους επισκέπτες και να είμαστε ανταγωνιστικοί στην αγορά.  

Φέτος βρεθήκαμε αντιμέτωποι με τις έντονες συνέπειες της κλιματικής αλλαγής. Η βιωσιμότητα κρίνεται πλέον ως ο πιο βασικός παράγοντας για τον τουρισμό διεθνώς. Ο ξενοδοχειακός κλάδος και γενικότερα οι τουριστικές επιχειρήσεις στην Ελλάδα είναι έτοιμες για τις νέες ανάγκες της αγοράς;

Προσπαθούμε να προσαρμοστούμε στα νέα δεδομένα. Ήδη υπάρχουν πολλά ξενοδοχεία που έχουν στραφεί στις «πράσινες» μορφές ενέργειας (π.χ. φωτοβολταϊκά ή γεωθερμία) ή ενδιαφέρονται να το κάνουν στο άμεσο μέλλον. Σημαντικό σε κάθε περίπτωση θα είναι το νέο «Εξοικονομώ», το οποίο θα βοηθήσει τις επιχειρήσεις να ανταποκριθούν στις νέες συνθήκες που έχουν δημιουργηθεί.

Τα Ιωάννινα συνδυάζουν μια μεγάλη γκάμα από εκδρομικές δυνατότητες. Από CityBreak μέχρι μια σειρά από δραστηριότητες στη φύση. Ποιες είναι οι μορφές θεματικού τουρισμού στην περιοχή σας που προσελκύουν περισσότερους τους επισκέπτες;

Όπως είπατε, η ευρύτερη περιοχή των Ιωαννίνων προσφέρει τόσες πολλές δυνατότητες, ευνοώντας την ανάπτυξη πολλών μορφών θεματικού τουρισμού. Αρκετά δημοφιλής είναι ο συνεδριακός τουρισμός, λόγω του πανεπιστημίου και των δυο μεγάλων νοσοκομειακών που διαθέτουμε. Παράλληλα, τα μουσεία, τα πολιτιστικά και τα ιστορικά μνημεία προσελκύουν πολλούς επισκέπτες, ενώ καθιστούν την περιοχή ιδανική και για σχολικό τουρισμό.

Επιπλέον, στον νομό προσφέρονται αναρίθμητες ευκαιρίες για πιο εναλλακτικό τουρισμό, extreme sports και outdoor activities. Αναφέρονται ενδεικτικά η πεζοπορία, το ράφτινγκ, το αλεξίπτωτο πλαγιάς, η ορειβασία, το σκι κ.αλ. Τέλος, σταθερή ανάπτυξη γνωρίζουν ο γαστρονομικός τουρισμός, ο οινοτουρισμός και ο θρησκευτικός τουρισμός. Αρκεί να αναφέρουμε πως τα τοπικά προϊόντα της Ηπείρου παίρνουν ολοένα και μεγαλύτερη αναγνώριση, ακόμα και εκτός συνόρων, ενώ η περιοχή της Ζίτσας έχει να επιδείξει πολύ αξιόλογες ετικέτες κρασιών. Αναφορικά με τον θρησκευτικό τουρισμό, στην περιοχή βρίσκονται σημαντικά σημεία που προσελκύουν ενδιαφέρον, όπως το πατρικό σπίτι του Αγίου Παϊσίου στη Κόνιτσα.

«Τα προϊόντα της Ηπείρου παίρνουν ολοένα και μεγαλύτερη αναγνώριση, ακόμα και εκτός συνόρων, ενώ η περιοχή της Ζίτσας έχει να επιδείξει πολύ αξιόλογες ετικέτες κρασιών»

Ο τόπος σας πράγματι φημίζεται για τα τοπικά προϊόντα του. Πόσο συμβάλλει σήμερα η γαστρονομία στο εθνικό τουριστικό προϊόν κατά τη γνώμη σας; Σε ποιες δράσεις για την ανάδειξη της τοπικής γαστρονομίας εστιάζουν τα Ιωάννινα; 

Η γαστρονομία είναι αναπόσπαστο κομμάτι της ελληνικής κουλτούρας και οι ξένοι επισκέπτες τη θεωρούν ως ένα από τα βασικά προτερήματα της χώρας μας. Παρόλα αυτά, δεν θεωρώ πως την έχουμε προωθήσει όσο θα της άξιζε.

Σε τοπικό επίπεδο, δράσεις εξωστρέφειας για τη γαστρονομία της Ηπείρου έχουν αναλάβει τόσο η Περιφέρεια Ηπείρου όσο και το Επιμελητήριο Ιωαννίνων. Από την πλευρά μας ως Ένωση Ξενοδόχων φιλοξενούμε σεφ, δημοσιογράφους και τουριστικούς πράκτορες, που δραστηριοποιούνται στον γαστρονομικό τουρισμό, συστήνοντας τους τα εκλεκτά τοπικά προϊόντα μας. Μάλιστα, τις παραμονές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, σε συνεργασία με τη Λέσχη Γαστρονομίας Ηπείρου και τα ΙΕΚ Δέλτα, θα πραγματοποιήσουμε δράσεις γνωριμίας των επισκεπτών με τα παραδοσιακά προϊόντα της περιοχής.

Παράλληλα, συνεργαζόμαστε μαζί τους για τη δημιουργία ενός άρτιου καταλόγου, που θα προβάλει τα τοπικά πιάτα και τις ιδιαιτερότητές τους. Σε όλα αυτά να προστεθεί πως πολλά ξενοδοχεία και καταλύματα της περιοχής προωθούν το ελληνικό πρωινό, που βασίζεται σε τοπικά προϊόντα και παραδοσιακές συνταγές. Τέλος, θα ήθελα να αναφερθώ πως το τουριστικό γραφείο «Food and Paths» που δραστηριοποιείται στην περιοχή, εμπλέκει τους επισκέπτες στο μαγείρεμα και την προετοιμασία παραδοσιακών εδεσμάτων.

34 35 synenteyxi SIOUTHS
https://itnnews.gr/wp-content/uploads/2021/12/ITN_09122021.pdf