Συνέντευξη στην ηλεκτρονική εφημερίδα τουρισμού «itn Ελληνικός Τουρισμός» έδωσε Κωνσταντίνα Σβύνου, Πρόεδρος ΙΤΕΠ, Αντιπρόεδρος ΠΟΞ, Πρόεδρος Ένωσης Ξενοδόχων Κω, την περασμένη Πέμπτη 16 Σεπτεμβρίου 2021.

Την ποιοτική αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος στην Κω με προσπάθειες κυρίως του ιδιωτικού τομέα επισημαίνει η κυρία Σβύνου. Υπογραμμίζει ότι η σεζόν φέτος πήγε καλά, ωστόσο συμπληρώνει ότι οι απώλειες της πανδημίας ακόμα είναι μεγάλες και θα χρειαστούν εμπροσθοβαρή μέτρα για το επόμενο έτος.

«Οφείλω όμως να τονίσω πως τα νούμερα αυτά ακόμα και αν έφτασαν τις αρχικές μας προσδοκίες, αποτελούν νούμερα βιωσιμότητας, καθώς τα οικονομικά κενά που αφήνει η πανδημία είναι μεγάλα» σημειώνει η κυρία Σβύνου.

svinou itn synenteuksi 3

Κυρία Σβύνου είναι χαρά μας που σας φιλοξενούμε στην «itn Ελληνικός Τουρισμός». Πώς κύλησε η σεζόν, καλύφθηκαν οι στόχοι που υπήρχαν για φέτος;

Μάλλον θα ήταν καλύτερα να μιλήσουμε για προσδοκίες καθώς οι στόχοι βάλλονται από τη σχετικότητα της πανδημίας… Είχαμε έναν πολύ καλό Αύγουστο και μισό Ιούλιο, ο Σεπτέμβρης πάει καλά και αναμένουμε τον Οκτώβριο ώστε να κάνουμε τον τουριστικό μας λογαριασμό και να δούμε κατά πόσο κάποιοι προορισμοί θα καταφέρουν να ξεπεράσουν το 50% του 2019. Οφείλω όμως να τονίσω πως τα νούμερα αυτά ακόμα και αν έφτασαν τις αρχικές μας προσδοκίες, αποτελούν νούμερα βιωσιμότητας, καθώς τα οικονομικά κενά που αφήνει η πανδημία είναι μεγάλα ενώ παράλληλα εξακολουθούμε να βαδίζουμε σε επισφαλής συνθήκες.

Η TUI έκανε στις αρχές του καλοκαιριού σημαντικές εκπτώσεις για τα πακέτα διακοπών στην Ελλάδα, στα οποία συμπεριλαμβάνονταν και αρκετά ξενοδοχεία στο νησί σας. Είχε θετική εξέλιξη η κίνηση αυτή;

Και η Tui όπως και το σύνολο των tour operators, σε συνεργασία με τους Έλληνες ξενοδόχους προχώρησαν σε γενναίες προσφορές προκειμένου να συνθέσουν θελκτικότερα πακέτα. Σαφέστατα δόθηκε ένα κίνητρο αλλά αυτό δεν ήταν επαρκές καθώς ο κόσμος δεν ταξίδευε είτε γιατί ακόμα δεν είχε ολοκληρωθεί ο εμβολιασμός τους, είτε γιατί οι επιδημιολογικές συνθήκες δεν είχαν σταθερότητα είτε γιατί υπήρχαν απαγορεύσεις είτε γιατί υπήρχε ο φόβος του να κολλήσουν.

Αρα τις θετικές εξελίξεις τις έφερε ο χρόνος και όχι οι χαμηλότερες τιμές και μάλιστα αυτό αποδεικνύεται από την αύξηση της μέσης τουριστικής δαπάνης όπως ανακοινώθηκε από την τράπεζα της Ελλάδας. Στοιχεία μάλιστα για τις τιμές πώλησης των ξενοδοχειακών δωματίων θα δοθούν τον επόμενο μήνα στη δημοσιότητα από το ΙΤΕΠ βάσει έρευνας που πραγματοποιούμε για λογαριασμό του ΞΕΕ. Σε γενικές γραμμές ως χώρα και ως επιμέρους προορισμοί προσδοκούμε να γίνουμε η συνειδητή επιλογή των επισκεπτών μας και όχι η επιλογή της προσφοράς.

Με αφορμή τα παραπάνω πως κρίνετε το όλο θέμα με τους tour operators και τις online πλατφόρμες κρατήσεων; Εξετάζουν οι ξενοδόχοι διαφορετικές λύσεις που θα περιόριζαν τις εκροές εσόδων προς τρίτους;

Το μοντέλο του τουρισμού τα τελευταία χρόνια μεταβάλλεται ραγδαία, ειδικά με την εκτίναξη της τεχνολογίας. Πλέον όλοι μπορούν να συνθέσουν μόνοι το ταξίδι τους και βλέπουμε μάλιστα την αναγκαιότητα του να αναπροσαρμόσουν και οι πατροπαράδοτοι tour operator τη λειτουργία τους προκειμένου να καλύπτουν τις νέες απαιτήσεις των ταξιδιωτών. Στα πλαίσια αυτά προσαρμόζεται και ο ξενοδόχος προκειμένου να μπορέσει να ανταπεξέλθει, να γνωστοποιήσει το προϊόν του, να προσαρμοστεί εκμεταλλευόμενος την τεχνολογία στις νέες απαιτήσεις του σύγχρονου marketing.

Δεν θα συμφωνήσω με την έννοια της «εκροής εσόδων», καθώς στο σύστημα της τουριστικής αλυσίδας υπάρχουν σχέσεις εξαρτώμενες οι οποίες πρέπει και να αμείβονται ανάλογα. Η ισορροπία αλλοιώνεται όταν αυτό δε γίνεται στα πλαίσια του θεμιτού και εκεί ο καθένας από εμάς οφείλει να τις επαναφέρει με τις ανάλογες επενδύσεις και επαναδιαπραγματεύσεις.

Είναι πολύ σημαντικό δημοφιλείς προορισμοί όπως είναι η Κως να χαράξουν μια στρατηγική που όχι απλά θα διασφαλίσει τη βιωσιμότητα του προϊόντος αλλά την περαιτέρω ποιοτική ανάπτυξη.

svinou itn synenteuksi 5

Το θέμα της βιωσιμότητας τονίζεται όλο και περισσότερο για τον τουρισμό. Ποιες πρωτοβουλίες έχετε πάρει στην Κω προς αυτή την κατεύθυνση;

Η Κως είναι ένας προορισμός που αναπτύχθηκε μέσα από τις ιδιωτικές επενδύσεις φτάνοντας να γίνει ένας ανεπτυγμένος προορισμός μαζικού τουρισμού, που όμως την τελευταία πενταετία σημειώνει μια σημαντική στροφή προς την ποιότητα. Και πάλι είναι η ιδιωτική πρωτοβουλία που χαράζει το νέο μοντέλο, επενδύσεις ποιοτικές σε μια προσπάθεια ανάδειξης των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών του νησιού. Η Κως εκτός από μοναδικές φυσικές ομορφιές διαθέτει πλούσια ιστορία ως η πατρίδα του Ιπποκράτη, έχει αξιόλογους παραγωγούς των οποίων τα προϊόντα βραβεύονται κάθε χρόνο, διαθέτει ένα υπερσύγχρονο αεροδρόμιο, αλλά και τη μαρίνα που δίνει τη δυνατότητα διείσδυσης στο θαλάσσιο τουρισμό.

Έως τώρα οι πρωτοβουλίες και οι επενδύσεις έρχονται από τους ιδιώτες. Απαιτείται ευελιξία και νέο μοντέλο διαχείρισης (που μάλιστα περιμένουμε να ψηφιστεί τις επόμενες μέρες) προκειμένου να επιτευχθεί η συνένωση δυνάμεων μεταξύ τοπικής αυτοδιοίκησης και ιδιωτών. Είναι πολύ σημαντικό δημοφιλείς προορισμοί όπως είναι η Κως να χαράξουν μια στρατηγική που όχι απλά θα διασφαλίσει τη βιωσιμότητα του προϊόντος αλλά την περαιτέρω ποιοτική ανάπτυξη.

Συμφώνα με εκτιμήσεις το μοντέλο του μαζικού τουρισμού, ιδίως μετά την πανδημία, θα περιοριστεί. Γενικότερα θεωρείται πως ο κορονοϊός θα μεταβάλει ριζικά τις ταξιδιωτικές συνήθειες. Εσείς συμφωνείτε με αυτές τις προβλέψεις και ποια είναι τα βήματα που πρέπει να κάνουμε για το δικό μας τουριστικό προϊόν;

Το μοντέλο μαζικού τουρισμού το βλέπουμε να μεταβάλλεται και προ κορονοϊού, θεωρώ πως το φαινόμενο της πανδημίας θα επιταχύνει κάποιες καταστάσεις. Τα τελευταία χρόνια ο ταξιδιώτης ψάχνει ένα σύνολο παραμέτρων πιο στοχευμένων ώστε να καλύπτονται οι απαιτήσεις του σε πολλαπλά επίπεδα. Η επόμενη μέρα του τουρισμού θέλει επιχειρήσεις έτοιμες και προσαρμοσμένες σε νέες απαιτήσεις και ειδικά στα θέματα της τεχνολογίας, της αειφορίας, της προσβασιμότητας, της εκπαίδευσης του ανθρώπινου δυναμικού και της παροχής στοχευμένων και ποιοτικών υπηρεσιών.

Στην Κω, έχει δοθεί έμφαση την τελευταία 5ετία στην γαστρονομία και στην ανάδειξη των τοπικών προϊόντων μέσα από την υιοθέτησή τους ιδιαίτερα από το χώρο των ξενοδοχείων.

svinou itn synenteuksi 1

Οι αυθεντικές εμπειρίες είναι το σύγχρονο trend για τα ταξίδια. Μέσα από αυτό μπορεί να επιχειρηθεί και η διασύνδεση του τουρισμού με την τοπική παραγωγή. Έχουν γίνει τέτοιες προσπάθειες στην Κω;

Είμαστε από τους προορισμούς που πρωτοστάτησαν σε αυτή την κατεύθυνση. Με την αντιπρόεδρο της Ένωσης Ξενοδόχων Κω κα Τριανταφυλλοπούλου, η οποία μάλιστα φέρει και πολλές άλλες ιδιότητες ως οινοπαραγωγός, πολιτευτής κ όχι μόνο, θέσαμε ως στόχο το «πάντρεμα» τριτογενή με πρωτογενή τομέα στο νησί μας. Εκκίνηση αποτέλεσε το «Ελληνικό πρωινό» του ΞΕΕ και μια συνεχής ενημέρωση και προς τις 2 κατευθύνσεις με τελικό στόχο την ευαισθητοποίηση του επιχειρηματία προς τη στήριξη της τοπικής αγοράς, αλλά και τον προσανατολισμό των παραγωγών σε παραγωγή που μπορεί να απορροφηθεί από τις τοπικές επιχειρήσεις. Αποτέλεσμα αυτών ήταν η αύξηση της παραγωγής κατά 40% την τελευταία 6ετία! Μέσα από τη γαστρονομία και την ανάδειξη των τοπικών προϊόντων πράγματι προσφέρουμε την αυθεντική εμπειρία που ψάχνει ο επισκέπτης.

Ο θεματικός τουρισμός μπορεί να βοηθήσει σημαντικά για τη διεύρυνση της σεζόν και την αντιμετώπιση της εποχικότητας. Σε ποιες μορφές θεματικού τουρισμού έχετε δώσει έμφαση στην Κω;

Σαφέστατα μέσα από τον θεματικό τουρισμό όχι απλά μπορούμε να συμβάλλουμε στη διεύρυνση της τουριστικής περιόδου αλλά και να αναδείξουμε τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του κάθε προορισμού, προσδίδοντάς σε αυτόν πλεονεκτήματα έναντι ανταγωνισμού.

Στο δικό μας νησί, έχει δοθεί έμφαση την τελευταία 5ετία στην γαστρονομία και στην ανάδειξη των τοπικών προϊόντων μέσα από την υιοθέτησή τους ιδιαίτερα από το χώρο των ξενοδοχείων. Η γαστρονομία έχει άμεση διασύνδεση με τις βασικές θεωρίες που δίδαξε ο Ιπποκράτης και αποτελεί στόχο μας να μπορέσουμε να αναβιώσουμε όλη την εμπειρία που μπορεί να αντληθεί από αυτή την ιστορική κ ιατρική προσωπικότητα.

Εκτός αυτού το νησί προσελκύει αθλητικά γεγονότα, ειδικά αγώνες ποδηλασίας διεθνούς εμβέλειας, καθώς μπορεί να υποστηρίξει τόσο αγώνες δρόμου όσο και ορεινής ποδηλασίας.

Η Κως αποτελεί το δορυφόρο νησί σε σχέση με τα υπόλοιπα νησιά της Δωδεκανήσου, αποτελώντας ιδανικό προορισμό yachting αν λάβει κανείς υπόψιν και τις εξαιρετικές υποδομές της μαρίνας.

Πέραν τούτου, υπάρχουν φυσικές ιαματικές πηγές οι οποίες είναι προς αξιοποίηση. Υπάρχουν αρκετοί τομείς στους οποίους μπορεί το νησί της Κω να αναδειχθεί περαιτέρω. Απαιτείται στόχευση και επενδύσεις σε υποδομές.

Να κλείσουμε με το θέμα των μέτρων στήριξης. Θα θέλαμε να μας πείτε πώς κρίνετε τα μέτρα που έχουν ληφθεί μέχρι στιγμής για τις τουριστικές επιχειρήσεις και αν θα χρειαστούν περαιτέρω πρωτοβουλίες στήριξης από κυβέρνηση και περιφέρειες.

Είναι αδιαμφισβήτητο γεγονός η στήριξη που δόθηκε από την κυβέρνηση στις επιχειρήσεις του τουρισμού. Βέβαια καλύφθηκε ένα ποσοστό των αναγκών (κοντά στο 33% βάσει έρευνας του ΙΤΕΠ), αλλά για αρκετούς αποτέλεσαν ανάσα βιωσιμότητας. Ειδικά προγράμματα στήριξης εργασίας μας βοήθησαν να διατηρήσουμε τις θέσεις του προσωπικού μας. Επισημαίνω όμως πως όλα αυτά στην πλειοψηφία τους ήταν δανεικά που πρέπει να επιστραφούν.

Οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις σημείωσαν πρωτοφανή πτώση του τζίρου τους στο 2020, της τάξεως του 78%. Θα χρειαστούν τουλάχιστον 3 χρόνια ισορροπημένης λειτουργίας προκειμένου να μπορέσουν να επανέλθουν οικονομικά. Και το 2021 δεν θεωρείται έτος ισορροπημένης λειτουργίας.

Θα χρειαστούν περαιτέρω μέτρα στήριξης το επόμενο έτος και ακόμα περισσότερο εμπροσθοβαρή μέτρα που θα καταστήσουν το τουριστικό μας προϊόν ανταγωνιστικό. Βασικό μας αίτημα στην κατεύθυνση αυτή αποτελεί η μείωση του ΦΠΑ στον τουρισμό και στην εστίαση.

Επιπλέον η φορολογία και ειδικά η έμμεση θα πρέπει να ελαφρυνθεί, και αναφέρομαι στον συμπληρωματικό ΕΝΦΙΑ. Το εργοδοτικό κόστος είναι πολύ υψηλό, γεγονός που στραγγαλίζει τις τουριστικές επιχειρήσεις. Επίσης έμφαση πρέπει να δοθεί στη στήριξη της εργασίας και όχι της ανεργίας, μέσα από κίνητρα τόσο προς τις επιχειρήσεις όσο και προς τους εργαζόμενους. Και σαφέστατα καλείται το τραπεζικό σύστημα να λειτουργήσει αυτή τη φορά στηρίζοντας τις επιχειρήσεις, καθώς οι δανειακές υποχρεώσεις διογκώνονται λόγω της κρίσης παρά τη στήριξη που δόθηκε από τον κρατικό μηχανισμό.

34 35 synenteyxi Svinou
https://itnnews.gr/wp-content/uploads/2021/09/ITN_16092021.pdf