Κυρίες και κύριοι,

είμαι ιδιαίτερα ευτυχής που βρίσκομαι εδώ μαζί σας στην 35η Διεθνή Έκθεση Τουρισμού “Philoxenia 2019” και της “Hotelia 2019”.

Πρόκειται για ένα θεσμό που έχει εδραιωθεί στο τουριστικό γίγνεσθαι της χώρας και αποτελεί, εδώ και 35 χρόνια τη μεγαλύτερη διεθνή Έκθεση Τουρισμού που πραγματοποιείται στην Ελλάδα.

Μια μεγάλη διοργάνωση για ένα κλάδο που δημιουργεί υπεραξία. Όχι μόνο για τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε αυτόν και για τους εργαζόμενους που απασχολούνται σε αυτές, αλλά και για το σύνολο της εθνικής οικονομίας. 

Η φετινή διοργάνωση, “κουβαλάει” όμως και αρκετές καινοτομίες. Όπως την εκδήλωση “Dark Tourism” και την “Ψηφιακή Ελλάδα”, με τη συμμετοχή τουριστικών νεοφυών επιχειρήσεων. Όπως θα λέγαμε στα ελληνικά Start Ups.

Αυτό επιβεβαιώνει ότι ο κλάδος του τουρισμού είναι ένας ζωντανός οργανισμός. Ένας οργανισμός που “ακούει” τα θέλω των τουριστών. Που προσαρμόζεται στις νέες τάσεις.

Ένας κλάδος ο οποίος, όπως απέδειξε και πρόσφατα, μπορεί να ξεπερνά τις δυσκολίες. Αναφέρομαι στην κατάρρευση της Thomas Cook, μια δυσάρεστη εξέλιξη για τον τουρισμό σε παγκόσμιο επίπεδο, την οποία όμως από κοινού καταφέραμε να διαχειριστούμε.

Τα γρήγορα αντανακλαστικά που επιδείξαμε στην περίπτωση της Thomas Cook, απέδειξαν πως η Κυβέρνηση και το Υπουργείο Τουρισμού είναι εδώ για να δίνει λύσεις.

Από την πρώτη στιγμή, όπως γνωρίζετε, τέθηκε σε εφαρμογή σχέδιο άμεσης αντιμετώπισης του προβλήματος. Πριν κλείσει μια εβδομάδα από το ξέσπασμα της κρίσης, τέθηκε σε εφαρμογή ένα πολυεπίπεδο πακέτο στήριξης των επιχειρήσεων και των εργαζομένων αυτών.

Βασικό μας όμως μέλημα δεν είναι απλά να επουλώσουμε τις όποιες πληγές άφησε η Thomas Cook, αλλά από κοινού με τον τουριστικό κλάδο να χαράξουμε τα επόμενα βήματα μας για την βιώσιμη ανάπτυξη του τουριστικού μας προϊόντος.

Και πάνω σε αυτό δουλεύουμε αενάως.

Στο πλαίσιο αυτό μέσω συντονισμένων κινήσεων συσφίγγουμε τις σχέσεις μας με τις μεγαλύτερες αεροπορικές εταιρείες και τουριστικούς ομίλους, οι οποίοι ενδιαφέρονται να ενισχύσουν την παρουσία τους στη χώρα μας.

Αυτό το διαπίστωσα και στο Λονδίνο όπου βρέθηκε τις προηγούμενες ημέρες επ’ ευκαιρία της Διεθνούς Έκθεσης World Travel Market.

Εκεί συνάντησα μεταξύ των άλλων τον David Burling, CEO Markets & Airlines της TUI Group. Με ανώτατα στελέχη του “We Love Holidays” του τέταρτου μεγαλύτερου Βρετανικού Tour Operator. Με τον CEO της easyJet Johan Lundgren, τον Garry Wilson, CEO της easyJet Holidays και τον Paul Bixby, Strategy and Sourcing Director της easyJet Holidays. Τον επικεφαλής του Seafare Cruising and Sailing Holidays και του Variety Cruises. Αλλά και στελέχη του ταξιδιωτικού ομίλου JET2, που ανακοίνωσε την ενίσχυση της θέσης του στην Ελλάδα για την επόμενη θερινή σεζόν.

Η JET2 όμως δεν είναι ο μοναδικός ταξιδιωτικός όμιλος που ενισχύει την παρουσία του στην Ελλάδα.

Πριν από λίγες ημέρες υπεγράφη μια στρατηγικής σημασίας συμφωνία.

Αναφέρομαι στη συμφωνία που προβλέπει την απευθείας αεροπορική σύνδεση της Αθήνας με τη Σαγκάη.

Η συγκεκριμένη συμφωνία έρχεται λίγες μόλις ημέρες μετά την υπογραφή Μνημονίου κατανόησης μεταξύ της Ελλάδας και της Κίνας, το οποίο προβλέπει την αύξηση του αριθμού των τακτικών δρομολογίων εκατέρωθεν σε 35 εβδομαδιαίως από 14 που είναι σήμερα.

Εξάλλου πριν από λίγα εικοσιτετράωρα πετύχαμε μια ακόμη μεγάλη συμφωνία.

Η Μύκονος, γίνεται ο δεύτερος προορισμός που εντάσσει στο πρόγραμμά της η Gulf Air στην Ελλάδα μετά την Αθήνα. Το νέο δρομολόγιο από το Μπαχρέιν προς τη Μύκονο ξεκινά στις 4 Ιουλίου του 2020, θα λειτουργεί τρεις φορές την εβδομάδα και θα διαρκέσει μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου του 2020.

Ο σχεδιασμός μας περιλαμβάνει επίσης την ανάδειξη θεματικών τουριστικών προϊόντων. Τη διασφάλιση ποιοτικών τουριστικών υποδομών με χαμηλό περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Και την προώθηση εναλλακτικών μορφών τουρισμού.

Γιατί; Γιατί πρόκειται για τομείς που έχουν σημαντικές προοπτικές και μπορούν να συμβάλουν καθοριστικά στην επόμενη ημέρα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος και κατ’ επέκταση στην εθνική οικονομία.

Γιατί; Γιατί η άνοδος των υπεύθυνων πολιτών, καταναλωτών και ταξιδιωτών παγκοσμίως είναι γεγονός και αποτελεί πρόκληση και ευκαιρία για όλους μας.

Ήδη το 70% των τουριστών δηλώνει πως θέλει καταλύματα φιλικά προς το περιβάλλον, που θα κάνουν χρήση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, που θα έχουν πράσινες πιστοποιήσεις. Με τους Σκανδιναβούς να αποφεύγουν τη χρήση των αεροπλάνων, λόγω των υψηλών εκπομπών ρύπων.

Αν θέλουμε λοιπόν να έχουμε τουρίστες και τουριστικό προϊόν υψηλής προστιθέμενης αξίας διαφυλάσσοντας τη φυσική και πολιτιστική μας κληρονομία, τώρα είναι η ώρα να αναλάβουμε δράση.

Για την ελληνική Κυβέρνηση και το υπουργείο Τουρισμού η στροφή της οικονομίας μας σε ένα βιώσιμο μοντέλο ανάπτυξης είναι αδιαπραγμάτευτη.

Η βέλτιστη χρήση των φυσικών πόρων, η διατήρηση της φυσικής κληρονομιάς και της βιοποικιλότητας, η διαφύλαξη της πολιτιστικής κληρονομιάς και των παραδόσεων και η προώθηση ποιοτικών τουριστικών υποδομών με χαμηλό περιβαλλοντικό αποτύπωμα, βρίσκονται ψηλά στην ατζέντα μας.

Πιλότος για αυτή τη μεταστροφή του ελληνικού τουριστικού προϊόντος σε ένα βιώσιμο μοντέλο ανάπτυξης που θα σέβεται το περιβάλλον και την κληρονομιά μας θα γίνει η Σαντορίνη. Η μοναδικότητα της οποίας την έχει κάνει σημείο αναφοράς σε παγκόσμιο επίπεδο. Στόχος μας είναι η διαφύλαξη του μοναδικού τοπίου, της παράδοσης και της παραγωγής του νησιού μέσα από συντονισμένες ενέργειες.

Ξεκινάμε από τη Σαντορίνη, γιατί πιστεύουμε ότι η αλλαγή του τουριστικού μοντέλου από αυτό το σημείο εκκίνησης θα έχει πολλαπλασιαστικά οφέλη όχι μόνο για την Ελλάδα αλλά και για την παγκόσμια αγορά. Αλλά δεν σταματάμε εκεί.

Άλλωστε το 10ετές πλάνο για τον Τουρισμό, που σχεδιάζει το υπουργείο και θα είναι έτοιμο να παρουσιαστεί μέσα στο 2020, εστιάζει πως θα υπάρξει βιώσιμη ανάπτυξη προς όφελος των επιχειρηματιών, των εργαζομένων, των πολιτών και τους τουριστών συμπεριλαμβανομένων προκειμένου να υπάρξει πολλαπλασιαστικό όφελος σε όλα τα επίπεδα.

Ιδιαίτερο βάρος ρίχνουμε στις εναλλακτικές μορφές τουρισμού, όπως είναι ο καταδυτικός τουρισμός. Στο πλαίσιο αυτό προωθούμε σχετική νομοθετική ρύθμιση.

Επίσης έχουμε ξεκινήσει μια μεγάλη προσπάθεια για την αδειοδότηση και αναγνώριση των Ιαματικών Πηγών ενώ και την αξιοποίηση των Μαρίνων. 

Φυσικά δεν μπορώ να μην αναφερθώ στον τουρισμό στις πόλεις. Γνωστός ως city break. Πρόκειται για έναν τομέα που αναπτύσσεται ραγδαία και οι πόλεις μας οφείλουν να λάβουν όσο το δυνατόν μεγαλύτερο κομμάτι αυτής της αγοράς.

Η Θεσσαλονίκη γνωρίζει κάτι περισσότερο.

Ο λόγος είναι προφανής. Μόνο την περίοδο 2007-2017 σε παγκόσμιο επίπεδο ο τουρισμός πόλης (city breaks) τετραπλασίασαν το μέγεθός τους, ενώ το 2017 πραγματοποιήθηκαν 170 εκατομμύρια ταξίδια. Πέρυσι η συγκεκριμένη αγορά κατέγραψε ανάπτυξη 8% σε παγκόσμιο επίπεδο και η μέση δαπάνη ανά διανυκτέρευση άγγιξε τα 170 ευρώ. Τη μερίδα του λέοντος την κατέχει η Ευρώπη με το μερίδιο της στην παγκόσμια πίτα να αγγίζει το 60%.

Αρκεί μόνο να αναφέρω ότι οι Βρετανοί είναι fun αυτής της μορφής τουρισμού, με 1 στους 2 να την προτιμούν. Fun του city break τουρισμού είναι και οι Millennials. Το ένα τρίτο των διακοπών που πραγματοποιούνται ετησίως γίνεται στις πόλεις.

Στο επίκεντρο της κυβερνητικής πολιτικής βρίσκεται και η επιτάχυνση όλων των ώριμων επενδυτικών σχεδίων σε τουριστικές μονάδες και η πραγματοποίηση των αναγκαίων επενδύσεων για τον εκσυγχρονισμό των υποδομών (περιφερειακά αεροδρόμια, λιμάνια, οδικά δίκτυα), με κινητοποίηση του ιδιωτικού τομέα και συμμετοχή του στο κόστος.

Γιατί θέλουμε ένα βιώσιμο τουριστικό προϊόν, καλοπληρωμένους εργαζόμενους και υγιείς επιχειρήσεις. Για να το επιτύχουμε αυτό η πολιτική ηγεσία, οι τουριστικοί φορείς, ο ιδιωτικός τομέας και οι εργαζόμενοι, πρέπει να δουλέψουμε από κοινού. Δηλαδή να δουλέψουμε ως ομάδα και το σχέδιο να γίνει κτήμα όλων μας.

Δεν αφήνουμε τίποτε στην τύχη του, αξιοποιώντας κάθε προοπτική, δυνατότητα ή ενδεχόμενη συνεργασία. Χρέος όλων μας και πάνω από όλα δικό μου ως υπουργός Τουρισμού είναι να θέσουμε τις βάσεις ώστε να υπάρξει εποικοδομητική και ωφέλιμη συνεργασία ανάμεσα σε όλους τους φορείς. Δεν είναι ώρα για λόγια, είναι ώρα για πράξεις.