Οι προορισμοί εστιάζουν όλο και περισσότερο στη μόδα για να βελτιώσουν τις τουριστικές εμπειρίες και να ενδυναμώσουν τις τοπικές κοινότητες, ειδικά μεταξύ των αυτόχθονων πληθυσμών, καθώς και των δημιουργών και των επιχειρήσεων μικρής κλίμακας.
Ωστόσο, όπως καθιστά σαφές μια νέα έκθεση του ΟΗΕ για τον Τουρισμό και το Università della Svizzera Italiana (USI), οι ίδιοι οι τουρίστες πρέπει ακόμη να έχουν μεγαλύτερη επίγνωση της υπεύθυνης συμπεριφοράς και βαθύτερη εκτίμηση για συγκεκριμένα πολιτιστικά πλαίσια, μέσω της εκπαίδευσης και της δέσμευσης.
Η μόδα ως σύνδεση με την τοπική κουλτούρα
Παρά την ανάπτυξη της παγκοσμιοποίησης και του ηλεκτρονικού εμπορίου, τα προϊόντα που σχετίζονται με τη μόδα, όπως τα υφάσματα, τα κοσμήματα, τα αρώματα και τα αξεσουάρ, εξακολουθούν να έχουν τη μεγαλύτερη αξία όταν αγοράζονται στους προορισμούς προέλευσής τους. Αυτά τα αντικείμενα είναι κάτι περισσότερο από αναμνηστικά – είναι ισχυροί αφηγητές που συνδέουν τους ταξιδιώτες με τον πολιτισμό, την ιστορία και την ταυτότητα των τόπων που επισκέπτονται.
Βασιζόμενη σε περιπτωσιολογικές μελέτες από 11 χώρες (Ινδονησία, Ιταλία, Λίβανος, Μεξικό, Νιγηρία, Περού, Δημοκρατία της Κορέας, Σαουδική Αραβία, Ισπανία, Ελβετία και Τανζανία), η έκθεση:
- Δείχνει πώς η μόδα και ο τουρισμός είναι συνυφασμένα για να ανεβάσουν τους ντόπιους δημιουργούς και να προσελκύσουν διαφορετικά είδη κοινού.
- Προτείνει συστάσεις για το πώς να δημιουργήσετε συνέργειες win-win μεταξύ βασικών παραγόντων της μόδας και του τουρισμού.
- Προωθεί εργαλεία που δημιουργούν ένα ευνοϊκό περιβάλλον για αυτά τα ενδιαφερόμενα μέρη να συνδημιουργούν νέα προϊόντα, ενώ παράλληλα αντιμετωπίζει τις στρατηγικές μάρκετινγκ, την επωνυμία και τις αρχές βιωσιμότητας.
- Καθιστά σαφή την ανάγκη ευαισθητοποίησης των τουριστών, ενθαρρύνοντας την υπεύθυνη συμπεριφορά και τη βαθύτερη εκτίμηση για συγκεκριμένα πολιτιστικά πλαίσια.
Συνδυάζοντας τις παραδοσιακές εκφράσεις της μόδας με την καινοτομία, αυτά τα παραδείγματα δείχνουν διαφορετικούς τρόπους με τους οποίους οι δημιουργικές βιομηχανίες μπορούν να χρησιμεύσουν ως εργαλείο για εμπορικές ευκαιρίες, ανάπτυξη χωρίς αποκλεισμούς και πολιτιστικές ανταλλαγές, σε όλο τον κόσμο.