Έρευνα από το World Travel Market London 2023, το πιο σημαντικό ταξιδιωτικό και τουριστικό γεγονός στον κόσμο, αποκάλυψε ότι περισσότεροι παραθεριστές εγκαταλείπουν τις ξαπλώστρες τους υπέρ της φύσης, των φαγητών και των εμπειριών ευεξίας.

Η αποκλειστική έκθεση WTM Global Travel Report – που συντάχθηκε σε συνεργασία με διάσημους ερευνητές της Oxford Economics – σημειώνει «την αυξανόμενη ζήτηση για μοναδικές, αυθεντικές και εξατομικευμένες εμπειρίες» όσο οι άνθρωποι λείπουν για διακοπές.

Η έκθεση, που αποκαλύφθηκε στο WTM του Λονδίνου στις 6 Νοεμβρίου, παραθέτει δεδομένα κοινωνικής ακρόασης που επιμελήθηκε ο ειδικός στον τομέα της τουριστικής νοημοσύνης Mabrian το 2023.

Αυτό «αποκάλυψε ότι οι βιωματικές δραστηριότητες όπως ο τουρισμός ευεξίας, φύσης και φαγητού αυξήθηκαν πάνω από 10% σε σύγκριση με το 2019».

«Εν τω μεταξύ, οι παραδοσιακές δραστηριότητες όπως η ηλιοθεραπεία ήταν λιγότερο σημαντικές στα κίνητρα των ταξιδιωτών σε σύγκριση με το 2019», αναφέρει η έκθεση.

Σημειώνει επίσης πώς οι άνθρωποι «ζητούν περισσότερες ευκαιρίες για επανασύνδεση» σε έναν όλο και πιο ψηφιακό κόσμο, με πιο ουσιαστικές προσωπικές εμπειρίες «που γίνονται γρήγορα ο λόγος ύπαρξης για ταξίδια».

Επιπλέον, η κλιματική αλλαγή φαίνεται ότι θα διαδραματίσει μεγαλύτερο ρόλο στην επιλογή των καταναλωτών για τους προορισμούς και τις ώρες διακοπών.

«Αυτό επηρεάζει ήδη τα ταξιδιωτικά μοτίβα μετά από διαδοχικά ζεστά ευρωπαϊκά καλοκαίρια», σύμφωνα με την έκθεση.

«Το 2023, στοιχεία από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ταξιδιών διαπίστωσαν ότι η δημοτικότητα των μεσογειακών προορισμών μειώθηκε κατά 10% σε σύγκριση με το 2022, το οποίο επηρεάστηκε τουλάχιστον εν μέρει από τις αντιλήψεις για τον καιρό».

Η κλιματική κρίση έχει άλλες επιρροές στις τάσεις των καταναλωτών και στις κυβερνητικές πολιτικές, αναφέρει η έκθεση.

«Αυτό θα μπορούσε να σημαίνει λιγότερα αλλά δυνητικά μεγαλύτερα ταξίδια μακρινών αποστάσεων και περισσότερα τοπικά ταξίδια μικρής απόστασης», προσθέτει, επισημαίνοντας την αυξανόμενη ζήτηση για εθελοντισμό και αλληλεπίδραση με τις τοπικές κοινότητες.

«Το αργό ταξίδι, το οποίο περιλαμβάνει την πραγματοποίηση μακρύτερων αλλά δυνητικά λιγότερων ταξιδιών, μπορεί επίσης να γίνει μια ολοένα και πιο δημοφιλής τάση».

Εν τω μεταξύ, πολλοί προορισμοί αντιμετωπίζουν τα προβλήματα του υπερτουρισμού, όπως η Ταϊλάνδη που είχε κλείσει την παραλία Μάγια καθώς χιλιάδες παρασύρθηκαν εκεί μετά την εμφάνιση της στην παραλία.

Και το επόμενο έτος, η Βενετία θα δοκιμάσει έναν νέο φόρο για τους ημερήσιους επισκέπτες, οι οποίοι έχουν σημαντικό αντίκτυπο στις υποδομές της πόλης.

Κατά τα άλλα, οι εξερχόμενες αγορές στις αναδυόμενες οικονομίες συνεχίζουν να αναπτύσσονται, συμπεριλαμβανομένης της Κίνας, της Ινδίας και της Ινδονησίας.

Καθώς αυτές οι χώρες γίνονται πιο εύπορες, περισσότεροι άνθρωποι μπορούν να αντέξουν οικονομικά τα ταξίδια αναψυχής, προκαλώντας νέες τάσεις με διαφορετικά δημογραφικά και πολιτιστικές προτιμήσεις.

«Η «ταξιδιωτική τάξη» στην Κίνα αναμένεται να διπλασιαστεί σχεδόν τα επόμενα 10 χρόνια», αναφέρει η έκθεση.

«Ωστόσο, αυτό αντιπροσωπεύει μόνο μια πολύ μικρή μερίδα Κινέζων πολιτών (2,3%) που υπογραμμίζει τεράστιες δυνατότητες για μελλοντική ανάπτυξη. Παρόμοιες ευκαιρίες ανάπτυξης υπάρχουν επίσης στην Ινδία και την Ινδονησία, για να αναφέρουμε μόνο μερικές».

Υπογραμμίζει επίσης πώς οι ηλικιωμένοι στην Κίνα θα γίνουν πιο εύποροι με την πάροδο του χρόνου, κάτι που θα μπορούσε να σημαίνει μεγαλύτερη ζήτηση για διακοπές, όπως κρουαζιέρες.

Επιπλέον, η έκθεση σημειώνει μια αναζωπύρωση της ζήτησης για ταξιδιωτικά γραφεία, καθώς οι καταναλωτές αναζητούν βοήθεια για να αξιοποιήσουν στο έπακρο τον χρόνο τους στις διακοπές.

Η Juliette Losardo, Διευθύντρια Έκθεσης στο WTM London, δήλωσε:

«Οι τάσεις στα ταξίδια αναψυχής αλλάζουν γρήγορα, πράγμα που σημαίνει ότι αυτή η Παγκόσμια Ταξιδιωτική Έκθεση της WTM είναι μια ζωτικής σημασίας στιγμιότυπο για τη βιομηχανία για να δει πώς τα πήγαν οι αγορές το 2023 και τι επιφυλάσσει το 2024 καθώς εξελίσσονται οι απαιτήσεις των καταναλωτών μετά την πανδημία.

«Οι παραθεριστές φαίνονται πιο αποφασισμένοι να αξιοποιήσουν στο έπακρο τον πολύτιμο χρόνο τους μακριά – αντί να κάνουν ηλιοθεραπεία, περισσότεροι από αυτούς θέλουν να δημιουργήσουν πολύτιμες αναμνήσεις κρατώντας εμπειρίες και εκδρομές για να ξεφύγουν από τον προορισμό τους, να εξερευνήσουν πολιτισμούς, κουζίνα και φύση.

«Μετά το lockdown, είδαμε επίσης αυτή την αυξανόμενη επιθυμία να απολαύσουμε την ύπαιθρο και να συνδεθούμε με άλλους ανθρώπους – αλλά με έναν όλο και πιο βιώσιμο τρόπο.

«Η έκθεσή μας είναι ζωτικής σημασίας για όσους αναζητούν μια μακροσκοπική άποψη της ταξιδιωτικής βιομηχανίας και μια βαθύτερη κατανόηση των δυνάμεων που τη διαμορφώνουν – και οι συζητήσεις που θα προκαλέσουν μπορούν να βοηθήσουν στον επαναπροσδιορισμό των ταξιδιών και του τουρισμού με θετικό τρόπο για όλους μας».