Στην ηλεκτρονική εφημερίδα “itn Ελληνικός Τουρισμός” που κυκλοφόρησε την Πέμπτη 27 Ιανουαρίου 2022, γράφει ο Θοδωρής Βασιλείου για την είσοδό στο metaverse .
Κάτι υπέροχο και παράξενο γεννιέται στα επιστημονικά εργαστήρια των γιγάντων της ψηφιακής τεχνολογίας σε όλο τον πλανήτη. Οι μεγαλύτερες εταιρείες τεχνολογίας – και όχι μόνο – προετοιμάζονται ήδη για την είσοδό τους στο metaverse σε μια νέα ψηφιακή διάσταση που είναι βγαλμένη από ταινίες επιστημονικές φαντασίας.
Αν ακούσατε αυτή τη λέξη σε σχέση με τις πρόσφατες ανακοινώσεις της Facebook, τότε έχετε καταλάβει πως είναι κάτι που αφορά την online ζωή μας, και πως επίσης υπάρχει ενδιαφέρον από κάποιους να το εκμεταλλευτούν διαφημιστικά. Αν όμως, το ένστικτό σας λέει ότι έχει να κάνει με το Matrix, τότε και πάλι βρίσκεστε στη σωστή κατεύθυνση.
Το Metaverse είναι ένα σύμπαν μετά το πραγματικό, είναι ένα μετασύμπαν. Είναι ένα ψηφιακό δίκτυο εικονικών κόσμων όπου θα ζούμε και θα αλληλεπιδρούμε με άλλους όπως στην πραγματική ζωή, αλλά δεν είναι απλά ένα βιντεοπαιχνίδι ή ένας ψηφιακός κόσμος.
Πρόκειται για τον συγκερασμό όλων των ψηφιακών μας κόσμων σε μια εικονική διάσταση, όπου έχουμε πρόσβαση χάρη στις τεχνολογίες του Internet, της εικονικής και επαυξημένης πραγματικότητας (που πλέον έχουν ωριμάσει) , αλλά και των social media, των κρυπτονομισμάτων και του blockchain που επιτρέπουν να δημιουργηθεί αυτή η «άλλη» πραγματικότητα.
Το Metaverse, όπως και οι περισσότεροι εικονικοί κόσμοι, είναι ένας τόπος (place), τον οποίο μπορούμε να επισκεφτούμε, στον οποίο απολαμβάνουμε κάποιες δραστηριότητες και από τον οποίο μπορούμε στη συνέχεια να αποχωρήσουμε και να επιστρέψουμε στον πραγματικό κόσμο. Δεν πρόκειται για εξομοίωση, γιατί δεν είναι απαραίτητο να μιμείται τον πραγματικό κόσμο. Δεν είναι υπηρεσία, δεν είναι ένα μέσο, δεν είναι ένα παιχνίδι. Το Metaverse δεν είναι εξέλιξη της εικονικής πραγματικότητας.
Η είσοδος σε αυτό δεν γίνεται με έξοδο από τον πραγματικό κόσμο και την προέκταση των αισθήσεων μέσω οπτικών, ακουστικών και απτικών πληροφοριών όπως στην εικονική πραγματικότητα, ωστόσο, χάρη σε αυτή, ο συμμετέχων έχει την ευκαιρία να βιώσει κόσμους που δεν υπήρξαν ή δεν θα υπάρξουν ποτέ, που βελτιώνουν και επαυξάνουν τον πραγματικό του κόσμο .
«Είναι ένα μέλλον πέρα από οποιαδήποτε εταιρεία. Είναι ένα μέλλον που θα χτιστεί απ’ όλους μας», δήλωσε ο Zuckerberg, σε μια προσπάθεια να δείξει πως το όραμά του ξεπερνά την ίδια του την εταιρεία και ωφελεί το κοινό μας μέλλον. Δεν είναι ο μόνος που στρέφει τις προσπάθειες της εταιρείας του προς τα εκεί. Και η Microsoft επιδίδεται στην προσπάθεια να δημιουργήσει ένα Metaverse για επιχειρήσεις, έχοντας ήδη πολύτιμη εμπειρία από έναν επιχειρηματικό κόσμο που συνέχισε να λειτουργεί online στην διετή περίοδο συρρίκνωσης των φυσικών παρουσιών μας λόγω του CoViD-19.
Χάρη και σε δικό της λογισμικό έγιναν εφικτές επιχειρηματικές επικοινωνίες και συνεργασίες.
Μεσότιτλος δύο αράδων
Ο ρόλος του Blockchain και των κρυπτονομισμάτων
Η αλήθεια είναι πως η νέα αυτή κατάσταση δεν θα γίνει ευκολότερα κατανοητή σε πολλούς, ειδικά από τη στιγμή που τεχνολογίες όπως το Blockchain και τα cryptocurrencies μπλέκονται στην υπόθεση. Η συμβολή τους είναι καίρια στο Metaverse, καθώς επιτρέπουν να δημιουργηθεί ένα πλαίσιο οικονομίας σε έναν κόσμο όπου δεν υπάρχουν κανόνες και αρχές (τράπεζες ή κρατικοί φορείς που να τους διαφυλάσσουν). Με τη χρήση κρυπτονομισμάτων, οι ψηφιακές συναλλαγές μπορούν να πραγματοποιούνται χωρίς να πρέπει να συνδέονται με προσωπικούς τραπεζικούς λογαριασμούς, ενώ χάρη στο Blockchain είναι δυνατό να διατηρηθεί μια τάξη, ώστε να δημιουργείται ένα αποκεντρωμένο αρχείο, όπου βρίσκονται οι αποδείξεις κάθε συναλλαγής.
Χάρη στα NFTs, εταιρείες και δημιουργοί διαθέτουν αγαθά που υπάρχουν και μπορούν να αποκτηθούν μόνο ψηφιακά. Ήδη μεγάλες εταιρείες έχουν αρχίσει να μπαίνουν στο Metaverse, κυρίως αυτές που είχαν πειραματιστεί και με άλλους ψηφιακούς κόσμους, όπως το Minecraft και το Fortnite. Μέχρι τα μέσα του 2021 η αξία των συναλλαγών NFTs είχε ξεπεράσει τα 2,5 δισεκατομμύρια δολάρια.
Το NFT ορίζεται χοντρικά ως ένα ψηφιακό περιουσιακό στοιχείο που διασφαλίζεται η μοναδικότητα του (φωτογραφία, βίντεο, ήχος GIF, κείμενο, σχεδόν οτιδήποτε μπορεί να αποθηκευτεί και να αποθηκευτεί σε ψηφιακή μορφή). Στην ουσία είναι ένα πιστοποιητικό σε ηλεκτρονική μορφή που αποδεικνύει την αυθεντικότητα του ηλεκτρονικού αντικειμένου. Είτε αυτό είναι ένα τραγούδι, ένα έργο video-art, ένα meme, μία φάση από αγώνα μπάσκετ, μία συλλεκτική ή μη κάρτα, και πάει λέγοντας…
Τον όρο Metaverse τον οφείλουμε, όπως και πολλές άλλες λέξεις, έννοιες, ιδέες και – ενίοτε δυστοπικές – προβλέψεις για το μέλλον, στη λογοτεχνία επιστημονικής φαντασίας των ‘80s και ‘90s, και πιο συγκεκριμένα στο αγαπημένο για τους φανατικούς της τεχνολογίας είδος του κυβερνοπάνκ (cyberpunk). Την εποχή που ο προσωπικός υπολογιστής είχε ήδη μπει στα περισσότερα σπίτια, τα πιο ζωηρά μυαλά άρχισαν να φαντάζονται κόσμους όπου άνθρωπος και τεχνολογία θα βρίσκονταν είτε σε μια διαρκή διαμάχη είτε θα χάνονταν η μία έννοια μέσα στην άλλη.
Στο μυθιστόρημα Snow Crush (1992) του Neal Stephenson συναντάμε για πρώτη φορά τη λέξη Metaverse. Χρησιμοποιείται για να περιγράψει έναν παράλληλο κόσμο, όπου οι άνθρωποι αλληλεπιδρούν μεταξύ τους καθώς και με τεχνητές οντότητες δημιουργημένες από υπολογιστή, σε έναν τρισδιάστατο εικονικό κόσμο, με τη μορφή avatars.
“Το Metavesrse δεν εχει πλήκτρο on/off, είναι ένας κόσμος που συνεχίζει να υπάρχει και να λειτουργεί διαρκώς, ακόμη κι όταν εμείς δεν είμαστε συνδεδεμένοι σε αυτόν.”
Η βασική διαφορά του Metaverse από αυτό που μέχρι σήμερα αντιλαμβανόμαστε ως εικονικό κόσμο είναι πως “διασταυρώνεται” σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό με την πραγματική, υλική διάσταση της ζωής μας.
Ή για να το πούμε με πιο απλά λόγια «είναι ένα μαγικό Zoom meeting με όλα τα παιγνιώδη χαρακτηριστικά του Animal Crossing» (Το Animal Crossing είναι ένα δωρεάν παιχνίδι κοινωνικής προσομοίωσης για κινητά του έτους 2017).
Και το ερώτημα που δημιουργείται είναι:
Αυτό θα είναι το μέλλον μας ή μήπως είναι άλλη μια μόδα που θα περάσει;
Ο ιδρυτής της Facebook ποντάρει στο πρώτο ενδεχόμενο. Τόσο πολύ μάλιστα, που αποφάσισε πως η εταιρεία του πρέπει να αλλάξει όνομα για να προετοιμαστεί για τη νέα εποχή του Metaverse. Τους τελευταίους μήνες η εταιρεία του παρουσίασε μια έκδοση εικονικών αιθουσών συνεδριάσεων (Horizon Workrooms), ανακοίνωσε τη συνεργασία με τη Ray-Ban για την παραγωγή γυαλιών ηλίου επαυξημένης πραγματικότητας, και τέλος αποκάλυψε ότι πλέον αλλάζει το όνομά της σε Meta και θα ενισχύσει το ανθρώπινο δυναμικό της στην Ευρώπη με 10.000 επιπλέον εργαζόμενους, με σκοπό την ανάπτυξη του Metaverse.
Θεωρήστε όσα είπαμε μέχρι τώρα σαν μία μακροσκελή εισαγωγή με πολλούς ορισμούς για ευκολότερη κατανόηση.
Και ας επιστρέψουμε στον κόσμο του τουρισμού προκειμένου να δούμε αν θα ενσωματώσει και πόσο γρήγορα θα το κάνει αυτό, την εισαγωγή δηλαδή αυτών των τεχνολογιών του metaverse στον πραγματικό κόσμο των ανθρώπινων διακοπών ή και στην προβολή και προσέλκυση των τουριστών.
Δεν θα κάνουμε καμία μελλοντολογική πρόβλεψη.
Θα εξερευνήσουμε μόνο ήδη υπάρχουσες τεχνολογίες και την ταχύτητα ενσωμάτωσης τους στο τουριστικό σύστημα και έτσι θα μπορέσουμε να αντλήσουμε συμπεράσματα για το μέλλον.
Ο λόγος λοιπόν για τις τάσεις που διαμορφώνονται από τις προτιμήσεις των τουριστών και φυσικά από τις πρωτοπόρες τουριστικές επιχειρήσεις που ανταποκρίνονται σχεδόν άμεσα, επενδύοντας στην τεχνολογική υποδομή που καθιστά εφικτές αυτές τις τάσεις.
Οι ανέπαφες τεχνολογίες, θα είναι κυρίαρχες για τα ξενοδοχεία το 2022
Αναμένεται να αυξηθεί ο ρόλος της τεχνολογίας στα ταξίδια. Από τα ψηφιακά διαβατήρια εμβολίων έως τις ταξιδιωτικές ειδοποιήσεις σε πραγματικό χρόνο, οι τεχνολογικές λύσεις θα διαδραματίσουν κεντρικό ρόλο στην ενημέρωση του κοινού και στην παροχή καθοδήγησης σε όλες τις ταξιδιωτικές αποφάσεις. Οι ταξιδιωτικές εταιρείες έχουν υιοθετήσει καινοτόμες τεχνολογικές λύσεις για να κρατούν τους ταξιδιώτες ασφαλείς και να παρέχουν άμεση πρόσβαση σε βοήθεια και πληροφορίες. Το ανέπαφο check-in και επιβίβαση, η δυνατότητα παραγγελίας φαγητού ή υπηρεσιών μέσω εφαρμογής ή η υποστήριξη θυρωρού μέσω Whatsapp ή συνομιλίας είναι όλες οι λύσεις που παρέχουν επιπλέον ηρεμία σε έναν ταξιδιώτη.
Η Hyatt κυκλοφόρησε πρόσφατα μια εμπειρία ψηφιακού κλειδιού σε iPhone και Apple Watch για να ξεκλειδώνει τα δωμάτια του ξενοδοχείου πιο άνετα.
Εξατομικευμένη, συνεχής, διαδραστική, πληροφόρηση από την την αρχή έως το τέλος του ταξιδιού
Οι ταξιδιώτες θα αναζητούν καθοδήγηση από ειδικούς για κάθε πτυχή του ταξιδιού τους. Ενώ τα προηγούμενα χρόνια ο προγραμματισμός του ταξιδιού μπορεί να γινόταν μέσω ιστοτόπων κριτικών ή ελαφριάς περιήγησης στον ιστό, τώρα υπάρχουν ανάγκες για πολύπλευρη ενημέρωση,Για παράδειγμα, πώς προχώρησαν οι διανομές εμβολίων σε αυτόν τον προορισμό; Υπάρχουν εντολές για εστιατόρια ή θέατρα; Για πολλούς ταξιδιώτες, η δημιουργία ημερήσιων δρομολογίων είναι πλέον μια πολύ πιο σύνθετη και δυσεπίλυτη διαδικασία.
Οι ταξιδιωτικές εταιρείες μπορούν να ανταποκριθούν σε αυτήν την ανάγκη. Από τα πρωτόκολλα υγείας ανά αξιοθέατο έως τις πληροφορίες σχετικά με το πού και πότε να αποφεύγουν τα πλήθη, οι ταξιδιώτες θα επενδύσουν διαμέσου της επιλογής στην επιπλέον φροντίδα στον προγραμματισμό του ταξιδιού τους και θα περιμένουν εξατομικευμένη υποστήριξη από τα ταξιδιωτικά πρακτορεία και τα καταλύματα στα οποία διαμένουν κατα την διάρκεια του ταξιδιού τους
Εξατομικευμένη, συνεχής, διαδραστική, πληροφόρηση από την την αρχή έως το τέλος του ταξιδιού
Εφαρμογές όπως οι εικονικές περιηγήσεις σε σουίτες θέρετρου, καμπίνες αεροσκαφών, μουσεία και αξιοθέατα , θα βοηθούν τους ταξιδιώτες να ερευνήσουν έναν προορισμό πιο διεξοδικά, παρέχοντας εμπιστοσύνη στον προγραμματισμό του ταξιδιού.
Για μια ταξιδιωτική εταιρεία, αυτό μπορεί να μοιάζει με επανεξέταση ταξιδιωτικού μάρκετινγκ και ψηφιακών στρατηγικών, ενσωμάτωση περιεχομένου υπερτοπικού προορισμού σε εφαρμογές, μέσα κοινωνικής δικτύωσης και ιστότοπους και παροχή έγκυρων πληροφοριών για την ασφάλεια των ταξιδιωτών και των αγαπημένων τους. Οι εταιρείες τουρισμού δεν παρέχουν πλέον απλώς μια προταση διαδρομής από το σημείο Α στο σημείο Β, αλλά καθίστανται βιβλιοθήκες γνώσης , σοφίας και υποστήριξης σε όλη την πορεία.
Ετσι οι επισκέπτες θα μπορούν να οραματιστούν τη διαμονή χάρη στην εικονική πραγματικότητα.
Όλο και περισσότερο, τα ξενοδοχεία και τα θέρετρα θα χρησιμοποιούν VR για να δημιουργήσουν εικονικές περιηγήσεις στις σουίτες και τις ανέσεις τους , όπως αυτό το παράδειγμα του ξενοδοχείου Atlantis του Ντουμπάι (σχετικός σύνδεσμος https://youtu.be/qAySitA9fYU). Εκτός από το να ζωντανεύουν την αισθητική ενός ξενοδοχείου, αυτές οι τεχνολογίες μπορούν επίσης να παρέχουν εμπιστοσύνη στις κρατήσεις.
θα πρέπει να καθιστούν διαθέσιμες πληροφορίες π.χ. εαν υπάρχουν μονοπάτια πεζοπορίας ή άλλοι υπαίθριοι χώροι για κοινωνικά αποστασιοποιημενες δραστηριότητες.
Είναι πλέον αναγκαία η ενσωμάτωση AR/VR περιεχομένου στην προβολή ενός ξενοδοχείου βοηθηθεί ένας ταξιδιώτης να οπτικοποιήσει και να χαρτογραφήσει τις διακοπές του.
Αυτό φυσικά και θα αυξήσει την πιθανότητα μιας κράτησης.
ed-ventures
Πρόκειται για το συνδυασμό εκπαίδευσης και διακοπών για τα μικρότερα μέλη της οικογένειας. Ενώ οι ενήλικες μπορεί να χρειαστεί να εργαστούν από απόσταση ή να παρακολουθήσουν εικονικές διασκέψεις και συναντήσεις, τα παιδιά τους μπορεί να κάνουν εργαστήρια και να μαθαίνουν παίζοντας. Θα είναι μια νέα τάση για τα επόμενα χρόνια και τα ξενοδοχεία πρέπει να ετοιμαστούν τεχνολογικά ώστε να το προσφέρουν.
Τηλεργασία και διακοπές
Η τηλεργασία παραμένει μια σταθερή τάση συνδυασμού εργασίας και διακοπών. Ήρθε για να μείνει και επιβάλλει προσαρμογές στον τύπο και τις παροχές φιλοξενίας.
Η Hyatt π.χ. είναι μια σημαντική φίρμα που αγκαλιάζει αυτόν τον νέο τρόπο ταξιδιού. Το πρόγραμμα Work from Hyatt τους προσφέρει διάφορα πακέτα για απομακρυσμένους εργαζόμενους , από ημερήσιες κάρτες έως παρατεταμένες διαμονές. Οι εργαζόμενοι μπορούν να κάνουν κράτηση για ένα δωμάτιο στο Hyatt ως γραφείο για την ημέρα, μαζί με εκπτώσεις για φαγητό και πρόσβαση σε ανέσεις. Το μακροπρόθεσμο πρόγραμμα της Hyatt είναι για διαμονές 29+ διανυκτερεύσεων και περιλαμβάνει υποστήριξη πληροφορικής και πρόσβαση στην αίθουσα συνεδριάσεων του ξενοδοχείου. Και φυσικά, δυνατό wifi!
Διαφήμιση
Ένας γενναίος νέος διαφημιστικός κόσμος γεννιέται. Ο Zuckerberg δεν είναι ο μόνος που πιστεύει πως το Metaverse θα είναι ο νέος καμβάς για τις διαφημίσεις μετά τα social media, έστω κι αν κανείς άλλος δεν επενδύει αυτή τη στιγμή σε αυτό 10 δισεκατομμύρια δολάρια, όπως ο ίδιος και η εταιρεία του. Όμως, όταν μία ψηφιακή τσάντα Gucci πωλείται για πάνω από 4.000 δολάρια στο Roblox ( Διαδικτυακή πλατφόρμα εικονικού κόσμου, το Roblox έχει πάνω από 100 εκατομμύρια ενεργούς χρήστες μηνιαίως)., είναι φανερό πως κάτι συμβαίνει εδώ. Μπορεί αυτή τη στιγμή να παραξενεύεστε διαβάζοντας κάτι τέτοιο, αλλά το Metaverse στοχεύει ακριβώς σε αυτό το κοινό που δεν χρησιμοποιεί το Facebook, δηλαδή την επονομαζόμενη Gen Z, τη γενιά που είναι εξαιρετικά δύσκολο να προσελκύσει η βιομηχανία της διαφήμισης μέσω παραδοσιακών καναλιών. Σύμφωνα με μια έρευνα της Wunderman Thompson, 65% των millennials και 64% των Gen Z προτιμούν να ψωνίζουν online απ’ ότι σε φυσικά καταστήματα (54% και 52% αντίστοιχα).
Το 2019 η Nike είχε αποκτήσει δίπλωμα ευρεσιτεχνίας για ένα ψηφιακό sneaker που θα μπορούσε να πουληθεί με τη βοήθεια του Blockchain. Είναι από τις πρώτες εταιρείες που θα μπορούν να πουλήσουν ψηφιακά αγαθά στο Metaverse της Meta. Φανταστείτε λοιπόν για την αξία ενός ψηφιακού κλειδιού πασπαρτού που θα ανοίγει δωμάτια σε ξενοδοχεία στο metaverse και ο κάτοχος του θα έχει ειδικές εκπτώσεις και στον πραγματικό κόσμο.
Τι μπορεί τελικά να μας προσφέρει το Metaverse;
Η εύκολη και προφανής απάντηση είναι μια βελτίωση της καθημερινότητας. Σε ένα επόμενο επίπεδο, θα μπορούσαμε να πούμε πως είναι το επόμενο στάδιο του mobile Internet, το οποίο δεν θα το χρησιμοποιούμε απλά μέσω των συσκευών μας, αλλά θα βιώνουμε εμπειρίες μέσα σε αυτό. Θα είναι επίσης ένα νέο πεδίο για εξερεύνηση στην εκπαίδευση, την έρευνα, την ψυχαγωγία αλλά και στις επιχειρήσεις και τον τουρισμό, που θα ανοίξει νέους ορίζοντες για πειραματισμό, αύξηση αποτελεσματικότητας, παραγωγικότητας και κερδοφορίας. Επιπλέον, θα είναι ένας συμπεριληπτικός κόσμος, όπου οι περιορισμοί του φυσικού μας σώματος δεν θα γίνονται εμπόδια (αρκεί, φυσικά, να υπάρχει πρόσβαση στην τεχνολογία…).
Και, ποιος ξέρει, ίσως το Metaverse να αποτελέσει τελικά την αναβίωση της δημόσιας σφαίρας όπως την περιέγραψε ο γερμανός φιλόσοφος Jürgen Habermas, όπου ενεργοί πολίτες ανταλλάσσουν απόψεις απαλλαγμένοι από ονόματα και γεωγραφικά σύνορα – προϋποθέσεις για τη δημιουργία ανώτερων μορφών ύπαρξης και κοινωνικής οργάνωσης.
Δυστυχώς έως τώρα, σε κάθε ιστορία επιστημονικής φαντασίας όπου περιγράφονται εικονικοί κόσμοι, η διαβίωση είναι ζοφερή και εφιαλτική.
Ας ελπίσουμε ότι το Metaverse θα έρθει στη ζωή μας πολύ συντομότερα και θα είναι πολύ καλύτερο από τα δυστοπικά σενάρια που φαντάστηκε κάθε δημιουργικό μυαλό της λογοτεχνίας και της επιστήμης μέχρι σήμερα.
Και πως δεν θα είναι ένα μέσο απόδρασης από τον πραγματικό κόσμο, αλλά μια καλύτερη εμπειρία της πραγματικότητας.