Συνέντευξη στην ηλεκτρονική εφημερίδα “itn Ελληνικός Τουρισμός” που κυκλοφόρησε την Πέμπτη 10 Φεβρουαρίου 2022, έδωσε ο Γιώργος Πατούλης, Περιφερειάρχης Αττικής.

«Είμαστε αισιόδοξοι ότι και αυτό το καλοκαίρι θα ακολουθήσουμε την ίδια ανοδική πορεία, ακόμα και αν δεν έχουμε πετύχει την πλήρη επιστροφή στην κανονικότητα», τονίζει ο Περιφερειάρχης Αττικής και επισημαίνει την ποιοτική ενίσχυση του τουριστικού προφίλ της περιοχής.

datingscout KmdxChGx8Eo unsplash
  • Κύριε Περιφερειάρχη είναι τιμή και χαρά μας που σας φιλοξενούμε στην «itn Ελληνικός Τουρισμός». Να ξεκινήσουμε με την εικόνα της τουριστικής κίνησης στην Αττική. Πώς ήταν τη χρονιά που πέρασε και ποια είναι τα δεδομένα σήμερα;

Η κρίση του κορονοϊού επέφερε ένα βαρύτατο πλήγμα στην τουριστική κίνηση της Ελλάδας, όπως και κάθε χώρας που αξιοποιεί το τουριστικό προϊόν της ως μοχλό ανάπτυξης της οικονομίας. Από αυτό το γενικό πλαίσιο, όπως είναι φυσικό, δεν μπορούσε να εξαιρεθεί η Αττική.

Παρά όμως τις δυσμενείς συγκυρίες, μπορώ να πω ότι η συγκροτημένη πολιτική που ακολούθησε η διοίκηση της Περιφέρειας για την ανάδειξη της Αττικής ως δημοφιλούς ταξιδιωτικού προορισμού για κάθε εποχή του χρόνου απέδωσε – δεδομένων των συνθηκών – πολύ θετικά αποτελέσματα. Κάτι το οποίο εκφράστηκε τόσο στον αυξημένο αριθμό επισκεπτών, όσο και στην αύξηση της τουριστικής δαπάνης, αλλά και της διάρκειας μέσης παραμονής στην Αττική, που πλέον τείνει να καθιερωθεί και ως αυτοτελής προορισμός, όχι μόνο ως ενδιάμεσος σταθμός.

Βεβαίως, εξίσου – αν όχι και περισσότερο – σημαντική είναι και η ποιοτική ενίσχυση του τουριστικού προφίλ της Αττικής, καθώς αναδεικνύεται παγκοσμίως η υψηλή ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών, οι μοναδικές πολιτιστικές εμπειρίες που μπορεί να προσφέρει και, κυρίως, η αυστηρή τήρηση των υγειονομικών πρωτοκόλλων, που την καθιστούν ως έναν από τους πλέον ασφαλείς προορισμούς εν μέσω πανδημίας.

Με βάση αυτά τα δεδομένα, που κατακτήσαμε με μεθοδικότητα και σκληρή δουλειά, είμαστε αισιόδοξοι ότι και αυτό το καλοκαίρι θα ακολουθήσουμε την ίδια ανοδική πορεία, ακόμα και αν δεν έχουμε πετύχει την πλήρη επιστροφή στην κανονικότητα. Και έχουμε κάθε λόγο να είμαστε αισιόδοξοι, αφού όπως και ο ίδιος ο υπουργός Τουρισμού Β. Κικίλιας ανάφερε στο πρόσφατο Περιφερειακό Συμβούλιο Τουρισμού, οι προκρατήσεις του Ιανουαρίου, καθώς και τα αιτήματα των αεροπορικών εταιριών για θέσεις στα ελληνικά αεροδρόμια ήδη ξεπερνούν κάθε προσδοκία.

  • Ποιος θα είναι ο σχεδιασμός για την επόμενη σεζόν; Πού θα εστιάσετε, όσον αφορά την προσέλκυση επισκεπτών;

Παρά τη μεγάλη αναστάτωση που έφερε η πανδημική κρίση, ο σχεδιασμός μας παραμένει ο ίδιος από την πρώτη στιγμή: να προσφέρουμε στον διεθνή επισκέπτη την ιδανική «Αττική εμπειρία», αξιοποιώντας το πολυδιάστατο τουριστικό προφίλ της Περιφέρειας. Να προσδώσουμε στην Αττική τον τίτλο της αιώνιας Μητρόπολης του κόσμου, του σύγχρονου κοσμοπολίτικου τουριστικού προορισμού που, διατηρώντας ατόφια τα στοιχεία της αυθεντικότητας της τουριστικής εμπειρίας, προσφέρει πολλαπλές επιλογές σε ποικίλα τουριστικά κοινά 12 μήνες το χρόνο.

Στο επίκεντρο της πολιτικής μας είναι η ανάδειξη των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της Αττικής: το φυσικό της κάλλος, η ιστορία και το εξαιρετικό ανθρώπινο δυναμικό που διαθέτει, αλλά και η διαμόρφωση συνθηκών για την προσέλκυση επενδύσεων, που θα προσφέρουν νέες θέσεις εργασίας, με καλές αποδοχές και δυνατότητες εξέλιξης.

Μέσα από μια ολοκληρωμένη επικοινωνιακή εκστρατεία, που έχει αποσπάσει διεθνείς βραβεύσεις, προβάλλουμε όλα τα σημεία τουριστικού ενδιαφέροντος, αλλά και τις παροχές που προσφέρει η Αττική στον διεθνή τουρίστα σε επίπεδο εστίασης, διαμονής, αθλητικών δραστηριοτήτων, διασκέδασης και ψυχαγωγίας. Σημαντικό πλεονέκτημα είναι η ανάδειξη του μοναδικού παραλιακού μετώπου και των κοσμοπολίτικων νησιών της Αττικής, αλλά και το μοναδικό πολιτιστικό απόθεμα, που επεκτείνεται από τα μνημεία της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς μέχρι και τους υπερσύγχρονους χώρους τέχνης που είναι στη διάθεση των τουριστών.

constantinos kollias yqBvJJ8jGBQ unsplash
  • Η πανδημία αλλάζει τις ταξιδιωτικές συνήθειες με το μοντέλο του υπερτουρισμού να βρίσκεται σε υποχώρηση. Παράλληλα έχουμε και το θέμα της βιωσιμότητας. Η Περιφέρεια τι απαντήσεις καλείται να δώσει στα δύο αυτά σημαντικά ζητήματα;

Ο υπερτουρισμός δεν βρίσκεται απλά σε υποχώρηση, βάσει της διεθνούς εμπειρίας αποτελεί πλέον ένα παρωχημένο μοντέλο, το οποίο δεν μπορεί να συνεισφέρει στους ρυθμούς ανάπτυξης που απαιτούνται για την ανάκαμψη μιας οικονομίας όπως η ελληνική, η οποία έχει δοκιμαστεί άγρια από τις αλλεπάλληλες κρίσεις, ενώ βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στην αξιοποίηση του τουριστικού προϊόντος της.

Είμαστε περήφανοι, γιατί έχουμε εγκαίρως δώσει απάντηση στα κελεύσματα της εποχής, φέρνοντας στο προσκήνιο την αξιοποίηση νέων, εναλλακτικών μορφών θεματικού τουρισμού. Πάνω σε αυτό το ολοκληρωμένο σχέδιό μας θα βαδίσουμε σταθερά, προσφέροντας ολοένα και περισσότερες, ολοένα και καλύτερες προοπτικές σε όσους δραστηριοποιούνται ήδη ή προτίθενται να ασχοληθούν ενεργά με τον κλάδο.

Σε αυτή την κατεύθυνση, έχουμε αναπτύξει στενή συνεργασία με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Τουρισμού και όλοι μαζί καλούμε τους εμπλεκόμενους φορείς να συστρατευθούν για να ενισχυθεί ακόμα περισσότερο το τουριστικό προϊόν της χώρας μας.

  • Την περασμένη χρονιά η Περιφέρεια Αττικής διέθεσε σημαντικά κονδύλια σε επιχειρήσεις τουρισμού και εστίασης που επλήγησαν από την υγειονομική κρίση. Υπάρχουν σκέψεις για περαιτέρω πρωτοβουλίες στήριξης επιχειρήσεων και εργαζομένων;

Στόχος μας είναι και παραμένει να είμαστε πρώτα και πάνω απ’ όλα δίπλα στον πολίτη, 365 μέρες τον χρόνο. Είναι σταθερή μας δέσμευση ότι θα στηρίξουμε την υγιή επιχειρηματικότητα με κάθε πρόσφορο τρόπο, αξιοποιώντας στο έπακρο κάθε διαθέσιμο εργαλείο. Εξάλλου, κοινός μας στόχος είναι να κάνουμε την Αττική πρώτη, όπως της αξίζει και όπως όλοι επιθυμούμε.

Εργαζόμαστε συστηματικά και συλλογικά με στόχο να μπουν νέες βάσεις σε παραγωγικούς πυλώνες όπως είναι ο οινικός και γαστρονομικός τουρισμός

  • Έχετε δώσει ιδιαίτερη έμφαση στις θεματικές μορφές τουρισμού και κυρίως στον τουρισμό Υγείας και Ευεξίας. Πώς εξελίσσεται αυτή η προσπάθεια;

Η διεθνής εμπειρία έχει αποδείξει, ιδίως μέσα στο περιβάλλον της κρίσης, ότι ο παραδοσιακός ψυχαγωγικός τουρισμός, αν και παραμένει επικεφαλής, δεν μπορεί να έχει πλέον την αποκλειστικότητα. Έτσι, ευθυγραμμισμένοι και με την εθνική τουριστική πολιτική, επενδύουμε σε θεματικές μορφές τουρισμού, όπως ο πολιτιστικός, ο γαστρονομικός, ο αθλητικός κ.α.

Σε αυτό το πλαίσιο, έχουμε μοχλεύσει πόρους από κάθε διαθέσιμη πηγή για την ανάδειξη και τη δημιουργία των κατάλληλων υποδομών: προχωρήσαμε στην αξιοποίηση κονδυλίων του ΕΣΠΑ για την αναδιαμόρφωση αρχαιολογικών χώρων και πολιτιστικών τοποσήμων, όπως η Ελευσίνα, η Εθνική Πινακοθήκη, το Ωδείο Αθηνών κ.α., καθώς και στη δημιουργία νέων εστιών, όπως το Μουσείου Νεότερου Πολιτισμού, που οριοθετούν το διεθνές πολιτιστικό προφίλ της Αττικής.

Προωθούμε τα αγροδιατροφικά προϊόντα μας μέσα από τη συμμετοχή μας στις μεγαλύτερες διεθνείς εκθέσεις, επενδύουμε στην αναβάθμιση των υφιστάμενων αθλητικών εγκαταστάσεων, δημιουργούμε ανοικτούς χώρους άθλησης και ψυχαγωγίας, ενισχύουμε την επιχειρηματικότητα και τις επενδύσεις σε τομείς θεματικού τουρισμού – με λίγα λόγια κάνουμε συστηματικά ό,τι περνά από το χέρι μας για να απευθύνουμε στον διεθνή τουρίστα μια ανοικτή πρόκληση: η Αττική μπορεί να ικανοποιήσει τις απαιτήσεις και τις προσδοκίες κάθε επισκέπτη, κάθε εποχή του χρόνου, με απόλυτη επάρκεια και ασφάλεια.

Πρωταρχικής σημασίας για όλη μας την προσπάθεια, είναι η ανάδειξη του τουρισμού υγείας ως κορωνίδας της πολιτικής μας στον θεματικό τουρισμό – σε αυτόν τον άξονα κινείται και το πρωτόκολλο συνεργασίας που υπογράψαμε με την ΕΛΙΤΟΥΡ και την Enterprize Greece.

lucie sa vi j8mC70QBms8 unsplash 1

Η Αττική, όπως και όλη η Ελλάδα διαθέτει αυτό που αναζητά ο διεθνής επισκέπτης υπηρεσιών υγείας και πληροί ένα σημαντικό αριθμό κριτηρίων για να επιτύχει την κατάκτηση  ενός σεβαστού μεριδίου της αγοράς και να καθιερωθεί ως σοβαρός ανταγωνιστής σε παγκόσμιο επίπεδο. Διαθέτουμε επίπεδο ιατρών εντός και εκτός συνόρων, υψηλής ποιότητας υπηρεσίες υγείας, διεθνώς πιστοποιημένες δομές, αλλά και ευνοϊκές νομοθετικές ρυθμίσεις, ιδίως στις υπηρεσίες γονιμότητας και εξωσωματικής γονιμοποίησης.

Το συγκριτικά χαμηλό κόστος παροχής υπηρεσιών υγείας και διαμονής – χωρίς εκπτώσεις στην ποιότητα – σε συνδυασμό με το εξαιρετικό κλίμα, τον μεσογειακό ήλιο και την ασφάλεια σε όλα τα επίπεδα, μας καθιστούν ως ιδανικό προορισμό για τον διεθνή τουρίστα υγείας. Και σε αυτό το πλαίσιο, πέρα από όλες τις άλλες πρωτοβουλίες που έχουμε αναλάβει, έχουμε καταθέσει αίτημα στον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, προκειμένου να πιστοποιηθεί η Αττική ως Περιφέρεια Υγείας.

Σχεδιάζουμε τη δημιουργία στην Αττική ενός χωριού  Υγείας, Ευεξίας και Ελληνικής Φιλοξενίας, το οποίο θα επιτρέπει στον επισκέπτη να γνωρίσει την αυθεντική ελληνική φιλοξενία μέσα από προγράμματα που συμβάλλουν στην υγεία, με δραστηριότητες ευεξίας. Στο πλαίσιο αυτού το προγράμματος οι υγειονομικές μονάδες θα συνδέονται με τις τουριστικές σε ενιαίο τουριστικό φορέα. Δεν πρέπει επίσης να παραβλέπουμε και την αξία του θερμαλιστικού τουρισμού, καθώς υπάρχουν σημαντικά περιθώρια ανάπτυξης των ιαματικών πηγών και γι’ αυτόν τον λόγο βρισκόμαστε σε επαφή με την Πολιτεία, ώστε να υπάρξει νομοθετική πρόβλεψη που θα ενισχύει το ρόλο και τις αρμοδιότητες της Περιφέρειας σε τέτοιου είδους θέματα. 

Ο Τουρισμός Υγείας είναι ένα ισχυρό χαρτί και μπορεί συνολικά να προσθέσει στο ΑΕΠ της χώρας περίπου 13,6 δις ευρώ, ίσως είναι και η μεγάλη ευκαιρία που θα δώσουμε στα παιδιά μας που εργάζονται στο εξωτερικό για να επιστρέψουν και να απασχοληθούν με επιτυχία στην Ελλάδα μας.

kostas christodoulias I5onMhqINNk unsplash
  • Μία ακόμη δράση αφορά τη Γαστρονομία και τον Οινοτουρισμό. Στο κομμάτι αυτό έχουν γίνει σημαντικές κινήσεις, όπως το Attica Food and Wine Experience. Ταυτόχρονα δίνει πάτημα και στη διασύνδεση του τουρισμού με τους παραγωγούς και τα τοπικά προϊόντα. Ποιες είναι οι κινήσεις που θα μπορούσαν να ενισχύσουν περισσότερο την προσπάθεια αυτή;

Εργαζόμαστε συστηματικά και συλλογικά με στόχο να μπουν νέες βάσεις σε παραγωγικούς πυλώνες όπως είναι ο οινικός και γαστρονομικός τουρισμός. Για την επίτευξη αυτού του στόχου είναι απαραίτητη η υλοποίηση κοινών δράσεων στην ενίσχυση αυτών των τομέων ως σταθερού μοχλού ανάπτυξης, αλλά και στην προβολή των αγροτικών προϊόντων της Αττικής – σε αυτό το πλαίσιο κινείται και το σύμφωνο συνεργασίας που υπογράψαμε με το δίκτυο Attica Food and Wine Experience.

Πρόθεσή μας είναι να εκπονήσουμε έναν ψηφιακό οινικό χάρτη της Αττικής, να προωθήσουμε την αναγνώριση των τοπικών προϊόντων οίνου και των διαδρομών οινοτουρισμού από ένα ευρύτερο καταναλωτικό κοινό, με στόχο την περαιτέρω ενδυνάμωση της προτίμησης των ποιοτικών αττικών προϊόντων στην Ελλάδα και το εξωτερικό, λόγω των συγκριτικών πλεονεκτημάτων τους. Σχεδιάζουμε επίσης δράσεις για την ανάδειξη του Αττικού αμπελώνα σε συνδυασμό με τα τοπικά γαστρονομικά προϊόντα μέσω οινογαστρονομικών δοκιμών και τη διοργάνωση εκδηλώσεων τουριστικής προβολής της Αττικής στο πλαίσιο του γαστροοινικού τουρισμού.

  • Ένα σημαντικό έργο που βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη είναι το Ελληνικό και η Αθηναϊκή Ριβιέρα. Πού βρισκόμαστε με αυτή την υπόθεση και ποια τα περιθώρια αξιοποίησης;

Από την πρώτη στιγμή που αναλάβαμε καθήκοντα, η αλλαγή της εικόνας της Αττικής ήταν και παραμένει βασικό μέλημά μας. Αναζητήσαμε πόρους για να «ξεπαγώσουμε» μεγάλα έργα, εμβληματικές αστικές αναπλάσεις, που είχαν μείνει για χρόνια σε αδράνεια, αξιοποιώντας κοινοτικά κονδύλια, αλλά και σε σύμπραξη με τον ιδιωτικό τομέα, ώστε να χτίσουμε – κυριολεκτικά και μεταφορικά – τις υποδομές που θα διαμορφώσουν την εικόνα της Αττικής στο μέλλον.

Η ανάδειξη της Αθηναϊκής Ριβιέρας, του παράκτιου κοσμήματος της Αττικής μας, έχει για εμάς ύψιστη σημασία, καθώς συμμετέχουμε στο μεγάλο έργο που αφορά την κατασκευή ποδηλατοδρόμου, δικτύου πεζοδρόμων και χώρων αναψυχής , συνολικού μήκους 70 χιλιομέτρων, στο Νότιο Άξονα της Αθήνας.

Αυτό αποτελεί ένα μέρος της πολιτικής μας για την ανάδειξη του παραλιακού μετώπου, καθώς ολοκληρώνουμε την ανάπλαση του Φαληρικού Όρμου και τη δημιουργία Μητροπολιτικού Πάρκου. Ήδη ολοκληρώθηκε η μετά από την επίλυση ανυπέρβλητων προβλημάτων η πρώτη φάση, ενώ δημοπρατείται το επόμενο διάστημα και η δεύτερη φάση του έργου, αφού βρέθηκε τρόπος χρηματοδότησης.

Παράλληλα προχωρά η ανάπλαση του Μικρολίμανου, που αλλάζει την όψη του Πειραιά, αλλά και η Επέκταση του Λιμένος Πειραιά και η δημιουργία προβλήτας για την εξυπηρέτηση της κρουαζιέρας, με τα θετικά αποτελέσματα στον τομέα του εμπορίου, τον επενδύσεων και της δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας να είναι αυτονόητα. Ας μην ξεχνάμε ότι η αύξηση της κρουαζιέρας κινείται σε υψηλότατα επίπεδα και ο Πειραιάς αποτελεί το πρώτο λιμάνι εκκίνησης.

Για εμάς, κάθε έργο υποδομής που αναδεικνύει τα παράλια και ενισχύει τη συνδεσιμότητα με τα νησιά μας, τα «διαμάντια» του Αργοσαρωνικού, αποτελεί πρόσθετο πλούτο στο «θησαυροφυλάκιο» της Αττικής μας.

12 13 synenteyxi PATOULIS
https://itnnews.gr/wp-content/uploads/2022/02/ITN_10022022.pdf
14 15 synenteyxi PATOULIS
https://itnnews.gr/wp-content/uploads/2022/02/ITN_10022022.pdf