Ο Γιώργος Τζιάλλας ,Περιφερειακός Διευθυντής του World Travel & Tourism Council (WTTC), γραφεί στην ηλεκτρονική εφημερίδα ««itn Ελληνικός Τουρισμός» που κυκλοφόρησε 9 Δεκεμβρίου 2021, για τα ταξιδιωτικά ζητήματα του 2022.
Οι ταξιδιωτικές απαιτήσεις, τα πρωτόκολλα υγιεινής και καθαριότητας, τα μέτρα ασφαλείας και η βιωσιμότητα θα παραμείνουν συνεχή θέματα και για το 2022.
Κάθε χρόνο, εξετάζονται από ειδικούς και αναλυτές οι προβλεπόμενες τάσεις της ταξιδιωτικής βιομηχανίας που θα επηρεάσουν σημαντικά τον παγκόσμιο τουρισμό και τη φιλοξενία. Με τη σοβαρότητα της κρίσης της πανδημίας, αυτές οι αναλύσεις εστιάζουν σε κάτι πολύ περισσότερο από απλά τις ταξιδιωτικές τάσεις και μάλλον προσπαθούν να εντοπίσουν αξίες και αρχές που θα βοηθήσουν στην καθοδήγηση του τουριστικού κλάδου προς ένα πιο βιώσιμο μέλλον. Από την πληροφόρηση μέσω της καινοτομίας έως τον ολοένα και πιο σημαντικό ρόλο της ταξιδιωτικής εταιρείας, εδώ είναι οι βασικές ταξιδιωτικές τάσεις που αναμένουμε να δούμε το 2022.
Ας ρίξουμε μια ματιά στις βασικές ταξιδιωτικές τάσεις που θα διαμορφώσουν τον κλάδο το 2022.
1. Απαραίτητη η ύπαρξη της τεχνολογίας στα ταξίδια
Ο ρόλος της τεχνολογίας στα ταξίδια θα συνεχίσει να αυξάνεται σε σημασία κατά τη διάρκεια του 2022. Από τα ψηφιακά διαβατήρια εμβολιασμού, έως τις ταξιδιωτικές ειδοποιήσεις σε πραγματικό χρόνο, οι τεχνολογικές λύσεις θα διαδραματίσουν καθοριστικό ρόλο στη διατήρηση της ενημέρωσης του κοινού και στην παροχή καθοδήγησης με όλες τις ταξιδιωτικές αποφάσεις.
Καθώς οι χώρες αρχίζουν να υποδέχονται ξανά τους εμβολιασμένους ταξιδιώτες, οι απαιτήσεις για δοκιμές, καραντίνες και έντυπα θα εξακολουθούν να διαφέρουν μεταξύ των προορισμών. Η παροχή σαφών και επίκαιρων διεθνών ταξιδιωτικών απαιτήσεων – καθώς και η έγκαιρη ενημέρωση σε περίπτωση αλλαγής των ταξιδιωτικών συνθηκών – θα είναι απαραίτητη για την υποστήριξη των ταξιδιωτών καθ’ όλη τη διάρκεια του ταξιδιού τους.
Επιπλέον, η τεχνολογία ανέπαφων συναλλαγών θα συνεχίσει να διευκολύνει την ταξιδιωτική εμπειρία. Οι ταξιδιωτικές εταιρείες έχουν αγκαλιάσει καινοτόμες τεχνολογικές λύσεις για να διατηρούν τους ταξιδιώτες ασφαλείς και να παρέχουν άμεση πρόσβαση σε βοήθεια και πληροφορίες. Το ανέπαφο check-in και η επιβίβαση, η δυνατότητα παραγγελίας φαγητού ή υπηρεσιών μέσω εφαρμογής ή η υποστήριξη θυρωρού μέσω Whatsapp ή chat είναι λύσεις που παρέχουν επιπλέον αίσθηση ασφάλειας στον ταξιδιώτη.
Αναμένεται επίσης να δούμε τις τεχνολογίες εικονικής πραγματικότητας να αυξάνουν τη σημασία τους, μέσω λύσεων όπως εικονικές περιηγήσεις σε σουίτες θερέτρων, καμπίνες αεροσκαφών, μουσεία και αξιοθέατα. Αυτές οι τεχνολογίες βοηθούν τους ταξιδιώτες να ερευνήσουν έναν προορισμό πιο ενδελεχώς, παρέχοντας εμπιστοσύνη στον προγραμματισμό του ταξιδιού.
2. Εξατομίκευση και καθοδήγηση, πιο κρίσιμες από ποτέ
Εκτός από τις ταξιδιωτικές απαιτήσεις, οι ταξιδιώτες θα αναζητούν εξειδικευμένη καθοδήγηση για κάθε πτυχή του ταξιδιού τους. Τα προηγούμενα χρόνια ο σχεδιασμός ταξιδιού μπορεί να γινόταν μέσω ιστοσελίδων ή μέσω μιας απλής περιήγησης στο διαδίκτυο. Τώρα υπάρχουν πολύ περισσότερα που πρέπει να ληφθούν υπόψη. Για παράδειγμα, πώς έχουν εξελιχθεί οι διανομές εμβολίων σε αυτόν τον προορισμό; Υπάρχουν περιοριστικά μέτρα για τα εστιατόρια ή τα θέατρα; Για πολλούς ταξιδιώτες, η δημιουργία καθημερινών δρομολογίων είναι πλέον μια πολύ πιο σύνθετη και κοπιαστική διαδικασία.
Τα ταξιδιωτικά γραφεία και οι tour operators καλούνται να ανταποκριθούν σε αυτή την ανάγκη. Από τα πρωτόκολλα υγείας ανά αξιοθέατο μέχρι τις πληροφορίες σχετικά με το πού και πότε να αποφεύγουν τον συνωστισμό, οι ταξιδιώτες θα επενδύσουν πρόσθετη προσοχή στον προγραμματισμό του ταξιδιού τους – και θα περιμένουν εξατομικευμένη υποστήριξη από τις εταιρείες με τις οποίες θα επιλέξουν να ταξιδέψουν.
Για μια ταξιδιωτική εταιρεία, αυτό μπορεί να σημαίνει επανεξέταση του ταξιδιωτικού μάρκετινγκ και των ψηφιακών στρατηγικών, ενσωμάτωση υπερτοπικού περιεχομένου προορισμών σε εφαρμογές, μέσα κοινωνικής δικτύωσης και ιστοσελίδες με παροχή έγκυρων πληροφοριών για την ασφάλεια των ταξιδιωτών και των αγαπημένων τους προσώπων. Οι εταιρείες δεν είναι πλέον απλώς μια σύνδεση από το σημείο Α στο σημείο Β, αλλά μια πηγή σοφίας και υποστήριξης κατά μήκος της διαδρομής.
3. Προτιμώμενα σχέδια και εμπειρίες
Καθώς οι ταξιδιώτες σκέφτονται τα ταξίδια της επόμενης χρονιάς, οι εμπλουτισμένες ταξιδιωτικές εμπειρίες βρίσκονται στην κορυφή του μυαλού τους. Πολλοί ταξιδιώτες επιθυμούν θα θέλουν να επανασυνδεθούν με τα αγαπημένα τους πρόσωπα μετά τις απανωτές καραντίνες, ενώ οι διακοπές στη φύση μπορούν να προσφέρουν τόσο ξεκούραση όσο και κοινωνικά αποστασιοποιημένες εξερευνήσεις. Οι ταξιδιώτες θα αναζητήσουν «κρυφά» διαμάντια, ονειρεμένους προορισμούς και ευκαιρίες για δραστηριότητες με επίκεντρο τη φύση, όπως πεζοπορία, φωτογραφία ή καγιάκ. Πρόκειται για μια τάση που αποτελεί ευκαιρία για τους όχι και τόσο δημοφιλείς προορισμούς, ώστε να προσελκύσουν περισσότερους επισκέπτες.
Όσον αφορά τα καταλύματα, η καθαριότητα και η ασφάλεια είναι απαραίτητη προϋπόθεση. Πρόσφατη έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ταξιδιών αποκαλύπτει ότι πάνω από τους μισούς ερωτηθέντες που σκέφτονται να ταξιδέψουν το επόμενο έτος προτιμούν να μείνουν σε ξενοδοχεία ή ανεξάρτητα θέρετρα, παρά σε βραχυχρόνιες ενοικιάσεις και άλλα καταλύματα.
Η δυναμική ενός αξιόπιστου brand παρέχει τη βεβαιότητα ότι τα βασικά μέτρα υγείας θα είναι σε ισχύ. Σε συνδυασμό με τις παρθένες εμπειρίες της φύσης, τα στοιχεία αυτά προσθέτουν ένα επιπλέον επίπεδο υποστήριξης στο ταξίδι του ταξιδιώτη.
Έχοντας αυτό κατά νου, τα θέρετρα μπορούν να προσελκύσουν 2022 ταξιδιώτες, τονίζοντας τα πρωτόκολλα καθαρισμού, τα προγράμματα ευεξίας και τις φιλικές προς το περιβάλλον εκδρομές. Επίσης, τα ξενοδοχεία με καταλύματα εκτός θέρετρου – όπως εξοχικές κατοικίες ή βίλες – μπορούν να διαθέτουν μονάδες που παρέχουν επιπλέον χώρο και ιδιωτικότητα, μαζί με την επαγγελματική καθαριότητα και την υποστήριξη πελατών που θα περίμενε κανείς από την αγαπημένη τους μάρκα θέρετρου.
4. Βιωσιμότητα, μια συνεχής ταξιδιωτική τάση
Η βιωσιμότητα, ειδικά στον κλάδο των αερομεταφορών, είναι και θα είναι μια συνεχής τάση στα ταξίδια. Οι τουριστικές τάσεις γύρω από τα ταξίδια με χαμηλές εκπομπές άνθρακα – τις οποίες θα εξετάσουμε περαιτέρω παρακάτω – θα συνεχίσουν να εξελίσσονται, καθώς οι ταξιδιώτες παρακολουθούν με προσοχή τις περιβαλλοντικές πρωτοβουλίες των οργανισμών. Για παράδειγμα, το Google Flights παρουσιάζει πλέον εκτιμήσεις για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα για τις περισσότερες αναζητήσεις πτήσεων – ένα σημαντικό βήμα για τον κλάδο στην παροχή στους ταξιδιώτες πληροφοριών σχετικά με τη βιωσιμότητα.
Η ταξιδιωτική κοινότητα θα αναμένει επίσης όλο και περισσότερο διαφάνεια από τους ταξιδιωτικούς φορείς σχετικά με τις πρωτοβουλίες τους για τη βιωσιμότητα. Καθώς οι διεθνείς ταξιδιώτες συνειδητοποιούν όλο και περισσότερο την κλιματική κρίση, αυξάνεται η ανησυχία για τη μείωση του αποτυπώματος του καθενός και την υπεύθυνη απόλαυση των διακοπών. Η ETC δημοσίευσε πρόσφατα το εγχειρίδιο της για την ενθάρρυνση πρακτικών βιώσιμου τουρισμού. Ακολουθούν μερικές ιδέες που αντικατοπτρίζουν τις αξίες των ταξιδιωτών:
- Σχεδόν το 70% των ταξιδιωτών αναμένουν από τη βιομηχανία να προσφέρει πιο φιλικές προς το περιβάλλον ταξιδιωτικές επιλογές.
- Το 46% των Ευρωπαίων ταξιδιωτών θεωρεί ότι η διαχείριση των αποβλήτων είναι το πιο σημαντικό περιβαλλοντικό ζήτημα.
- Το 40% των Ευρωπαίων καταναλωτών θα σταματούσε να πετάει προκειμένου να συμβάλει στον μετριασμό της κλιματικής αλλαγής.
Καθώς οι χώρες σε όλο τον κόσμο, εργάζονται για την τήρηση των δεσμεύσεών τους για τη Συμφωνία του Παρισιού και οι μεμονωμένες εταιρείες παρουσιάζουν τους δικούς τους περιβαλλοντικούς στόχους, οι ταξιδιώτες θα αναζητούν οργανισμούς που εστιάζουν στη βιωσιμότητα και την καινοτομία. Από τις πρωτοβουλίες χωρίς πλαστικά μέχρι την πρόοδο στη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, οι ταξιδιωτικές μάρκες πρέπει να συνδεθούν με τους ταξιδιώτες τους σε όλα αυτά τα σημεία ανησυχίας.
5. Μέτρα που επικεντρώνονται στην ασφάλεια και την υγεία
Μαζί με την προτεραιότητα στην υγεία και την ευεξία και τη λαχτάρα για σύνδεση με τη φύση, οι ταξιδιώτες θα επιδιώξουν να επενδύσουν σε μάρκες που μοιράζονται αυτές τις πεποιθήσεις. Για παράδειγμα, μια πρόσφατη μελέτη της OAG διαπίστωσε ότι το 70% των ερωτηθέντων ταξιδιωτών στις ΗΠΑ πιστεύει ότι τα διαβατήρια εμβολίων θα πρέπει να απαιτούνται για τα διεθνή ταξίδια, ενώ το 68% ενδιαφέρεται και για τα διαβατήρια εσωτερικού.
Οι έρευνες συνεχίζουν να δείχνουν ότι οι ταξιδιώτες αισθάνονται πιο ασφαλείς όταν υπάρχουν μέτρα με επίκεντρο την υγεία σε χώρους εστίασης, λιανικού εμπορίου και τουριστικούς προορισμούς, οπότε αυτό θα συνεχίσει να αποτελεί ταξιδιωτική τάση το 2022. Οι ταξιδιωτικές εταιρείες θα πρέπει όχι μόνο να προβάλλουν τις δικές τους πρωτοβουλίες για την ασφάλεια, αλλά και τα τοπικά αξιοθέατα που κάνουν το κάτι παραπάνω για τη δημόσια υγεία. Αυτό το περιεχόμενο όχι μόνο ενημερώνει το κοινό των ταξιδιωτών, αλλά εμπνέει και ενθουσιάζει.
6. Ταξίδια «Επιστροφή στη δουλειά»
Τέλος, μια ματιά στις τάσεις των εταιρικών ταξιδιών. Πρόκειται για ένα πεδίο που παραμένει στον αέρα και πιθανότατα θα είναι ένας από τους τελευταίους τομείς που θα ανακάμψει σε διεθνή κλίμακα. Η επιστροφή στα επαγγελματικά ταξίδια θα εξαρτηθεί από πολλούς παράγοντες, συμπεριλαμβανομένων των επιπέδων εμβολιασμού, του ανοίγματος των συνόρων και των ανασχεδιασμένων δομών του προϋπολογισμού. Καθώς πολλοί οργανισμοί έχουν ανακαλύψει την αποτελεσματικότητα της εξ αποστάσεως εργασίας, τα εκτεταμένα εταιρικά ταξίδια μπορεί να μην αποτελούν τόσο υψηλή προτεραιότητα όσο ήταν πριν από την πανδημία.
Ως εκ τούτου, μπορούμε να περιμένουμε να δούμε περισσότερη διαδικτυακή εκπαίδευση και διαδικτυακά σεμινάρια, εικονικά ή υβριδικά συνέδρια και έμφαση στα περιφερειακά ταξίδια, όταν αρχίσουν να επανέρχονται τα γεγονότα. Εν τω μεταξύ, ωστόσο, είναι σημαντικό να σημειωθεί το κλίμα που επικρατεί γύρω από τα επαγγελματικά ταξίδια. Μια πρόσφατη μελέτη της PWC διαπίστωσε ότι το 75% των επαγγελματιών ταξιδιωτών δεν είναι ενθουσιασμένοι – ή αδιάφοροι – με τη σκέψη να ταξιδέψουν για δουλειά για άλλη μια φορά. Ωστόσο, οι ταξιδιωτικές εταιρείες δρομολογούν πρωτοβουλίες και εκστρατείες, όπως αυτή της Iberia Airlines, για να να ενθαρρύνουν την επάνοδο των επαγγελματικών ταξιδιών.
Εκτός από τη σαφή και εμπεριστατωμένη αποστολή μηνυμάτων σχετικά με τις ταξιδιωτικές απαιτήσεις και τα πρωτόκολλα καθαρισμού, οι ταξιδιωτικές εταιρείες θα πρέπει να προσεγγίζουν τους εταιρικούς πελάτες με ενσυναίσθηση και υποστήριξη. Προσφορές όπως ευέλικτες ακυρώσεις, ευρύχωρα και ιδιωτικά καθίσματα στην επαγγελματική θέση και πακέτα ξενοδοχείων για απομακρυσμένη εργασία μπορούν να βοηθήσουν στην αντιμετώπιση των ανησυχιών και των προβληματισμών των πελατών.
Συμπεράσματα
Έπειτα από σχεδόν δύο χρόνια αβεβαιότητας, δεν μπορούμε ακόμη να είμαστε 100% σαφείς σχετικά με το πώς μοιάζει το μέλλον των ταξιδιών, αλλά μπορούμε τουλάχιστον να δούμε περισσότερο φως στον ορίζοντα. Οι ταξιδιωτικές απαιτήσεις, τα πρωτόκολλα υγιεινής και καθαριότητας, τα μέτρα ασφαλείας και η βιωσιμότητα θα παραμείνουν συνεχή θέματα το 2022. Οι ταξιδιώτες θα αρχίσουν να ονειρεύονται και πάλι τα ταξίδια μεγάλων αποστάσεων και ονειρεμένες διακοπές, αλλά θα εξακολουθήσει να δίνεται έμφαση στα σχέδια για υπαίθρια ταξίδια και τους κοινωνικά απομακρυσμένους προορισμούς.
Από την πλευρά της τεχνολογίας, το “ανέπαφο” θα είναι μια ενεργή τάση το επόμενο έτος και οι ταξιδιωτικές εταιρείες θα πρέπει να βρουν τρόπους να παρέχουν περισσότερη καθοδήγηση και εξατομικευμένη υποστήριξη στους πελάτες τους στο ταξίδι τους μέσω ψηφιακών και καινοτόμων εμπειριών. Τα επαγγελματικά ταξίδια θα επιστρέψουν σιγά-σιγά το 2022, αλλά υπάρχει ακόμη πολύς δρόμος για να δούμε την πλήρη ανάκαμψη -και είναι απίθανο να τη δούμε- αφού η εξ αποστάσεως εργασία και οι εικονικές συναντήσεις φαίνεται να γίνονται μέρα με τη μέρα πιο δημοφιλείς.