«Εκτιμώ ότι ο στόχος για το 50% των εσόδων του 2019 δεν είναι εφικτός», τονίζει ο πρόεδρος της Γενικής Πανελλαδικής Ομοσπονδίας Επιχειρήσεων Τουρισμού (ΓΕΠΟΕΤ) Άρης Μαρίνης στη συνέντευξη που παραχώρησε στην itn Ελληνικός Τουρισμός. Τονίζει πως οι τουριστικές επιχειρήσεις θα χρειαστούν πρόσθετα μέτρα στήριξης και ότι αποτέλεσε δυσάρεστη έκπληξη η εξαίρεση των τουριστικών λεωφορείων από τα τελευταία μέτρα που έλαβε η κυβέρνηση. Παράλληλα σημειώνει ότι οι εξελίξεις στη Μύκονο συνιστούν αρνητική διαφήμιση για τη χώρα, καθώς καλώς ή κακώς ο συγκεκριμένος προορισμός είναι η τουριστική «βιτρίνα» της Ελλάδας και ό,τι συμβαίνει εκεί συμπαρασύρει και τους υπόλοιπους προορισμούς. Αναλυτικά η συνέντευξη του κυρίου Μαρίνη έχει ως εξής:

marinis

Κύριε Μαρίνη είναι χαρά μας που σας φιλοξενούμε στην «itn Ελληνικός Τουρισμός». Πείτε μας ποια είναι η εικόνα της τουριστικής κίνησης, τώρα που έχουμε μπει για τα καλά στην υψηλή περίοδο;

Κύριε Καραχρήστο, σας ευχαριστώ πολύ για την πρόσκληση. Δυστυχώς η φετινή τουριστική περίοδος εξελίσσεται πολύ χαμηλότερα των προσδοκιών καθώς βασικές αγορές για την χώρα όπως η Αγγλία άργησαν πολύ να επιτρέψουν τα ταξίδια στην Ελλάδα χωρίς υποχρέωση καραντίνας. Παράλληλα λόγω της μετάλλαξης Δέλτα η ψυχολογία των επισκεπτών μεταβάλλεται συνεχώς, καθώς διαδίδονται πληροφορίες για νέα περιοριστικά μέτρα, γεγονός που επιδρά αρνητικά στις κρατήσεις. Εκτιμώ ότι ο στόχος για το 50% των εσόδων του 2019 δεν είναι εφικτός, καθώς τίποτα δεν μπορεί να θεωρηθεί δεδομένο και παρά το γεγονός ότι αναμένουμε η τουριστική περίοδος να παραταθεί έως και τον Νοέμβριο.

Οι εξελίξεις στη Μύκονο, που ελπίζουμε να μην επαναληφθούν και αλλού, πόσο πιστεύετε πως θα επηρεάσουν την κατάσταση; Είναι σίγουρο πως έχει προκληθεί αρκετός εκνευρισμός στους προορισμούς.

Οι εξελίξεις και τα νέα μέτρα στη Μύκονο παρότι σύντομης διάρκειας επηρεάζουν όλη την Ελλάδα, καθώς συνιστούν αρνητική διαφήμιση. Καλώς ή κακώς η Μύκονος αποτελεί την τουριστική «βιτρίνα» της χώρας μας. Οτιδήποτε την αφορά προβάλλεται ως πρώτη είδηση στο εξωτερικό και είναι ικανή να συμπαρασύρει και την υπόλοιπη εικόνα της χώρας στα μάτια των ξένων επισκεπτών. Σε κάθε περίπτωση τα μέτρα είναι απολύτως αναγκαία, προκειμένου να επανέλθει μία ικανοποιητική ισορροπία στο ποσοστό των κρουσμάτων στον πληθυσμό.

Πέρυσι υπήρξαν αρκετά προβλήματα με τα τουριστικά λεωφορεία. Φέτος είναι καλύτερα τα πράγματα ή αντιμετωπίζουν ακόμη θέματα;

Η κατάσταση στα τουριστικά λεωφορεία εξακολουθεί να είναι δύσκολη, αν όχι χειρότερη για την πλειονότητα των επιχειρήσεων του κλάδου. Επαρκές τουριστικό μεταφορικό έργο δεν υπάρχει, έχουν συσσωρευτεί προβλήματα και υποχρεώσεις των τελευταίων δύο ετών και καθώς η επανεκκίνηση του τουρισμού δεν εξελίσσεται όπως ελπίζαμε, η ρευστότητα των επιχειρήσεων του κλάδου είναι ανύπαρκτη. Δυστυχώς διαπιστώνουμε ότι στα τελευταία μέτρα στήριξης που έλαβε η Πολιτεία, όπως ενδεικτικά η αναστολή των συμβάσεων εργασίας τον Ιούλιο, η πλήρης κάλυψη των εργοδοτικών εισφορών στο πρόγραμμα «ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ» και το πρόγραμμα επανεκκίνησης στον τουρισμό, τα τουριστικά λεωφορεία χωρίς προφανή λόγο έχουν εξαιρεθεί. Και αυτό είναι κάτι που μας εκπλήσσει δυσάρεστα.

Στο προηγούμενο φύλλο είχαμε ρεπορτάζ για το αλαλούμ που έχει προκληθεί με την ένταξη των τουριστικών γραφείων στο «Τουρισμός για Όλους» και την ξαφνική αλλαγή των προϋποθέσεων για την αποζημίωσή τους. Γνωρίζετε αν υπάρχει κάποια εξέλιξη για το θέμα;

Περιμένουμε νεότερη ενημέρωση από το Υπουργείο Τουρισμού, καθώς υπήρξαν αλλαγές της τελευταίας στιγμής για τις οποίες δεν είχαμε εγκαίρως ειδοποιηθεί.

Είναι βέβαιο πως ακόμη και αν κλείσει θετικά η περίοδος, οι τουριστικές επιχειρήσεις θα χρειαστούν εκ νέου στήριξη για να αντισταθμίσουν τις απώλειες της πανδημίας. Ποια είναι τα μέτρα που πρέπει να παρθούν για να υπάρξει μια ουσιαστική ενίσχυση των επιχειρήσεων;

Σίγουρα ο κλάδος θα χρειαστεί υποστήριξη όσον αφορά τη διατήρηση των θέσεων εργασίας μέσω των προγραμμάτων αναστολής των συμβάσεων εργασίας και «ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ» τα οποία ζητάμε να παραταθούν τουλάχιστον έως το τέλος του έτους και να ισχύσει και για τα τουριστικά γραφεία και λεωφορεία η πλήρης κάλυψη των εργοδοτικών εισφορών. Επιπλέον η μείωση του ενοικίου, η ρύθμιση φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων σε περισσότερες δόσεις και το πάγωμα και η επιδότηση τραπεζικών υποχρεώσεων αυστηρά στις πληττόμενες επιχειρήσεις αναμένεται να συμβάλουν καθοριστικά στην επιβίωση των τουριστικών επιχειρήσεων.

Γνωρίζετε αν μπορούν τα μέλη σας να επωφεληθούν από τις δράσεις που προβλέπονται στο «Ελλάδα 2.0»;

Σε συνέχεια συζητήσεων που έχουν γίνει με τον ίδιο τον Πρωθυπουργό αλλά και το Υπουργείο Τουρισμού εκτιμούμε ότι υπάρχει η πρόθεση και μπορούν να ενταχθούν στις δράσεις του «Ελλάδα 2.0» προγράμματα επιδότησης για την ανανέωση του στόλου των τουριστικών λεωφορείων με οχήματα τελευταίας τεχνολογίας υψηλών περιβαλλοντικών προτύπων, για την ψηφιακή αναβάθμιση των τουριστικών γραφείων και για την δημιουργία ψηφιακών εφαρμογών και μητρώων που θα απλοποιήσουν τη λειτουργία των τουριστικών επιχειρήσεων.

Η πανδημία θα αφήσει βαθύ αποτύπωμα στις ταξιδιωτικές συνήθειες. Προς τα πού πιστεύετε πως θα πρέπει να κινηθεί το τουριστικό προϊόν της χώρας στη μετα-Covid περίοδο;

Εκτιμώ ότι η αλλαγή που έχει ήδη υπάρξει στις ταξιδιωτικές συνήθεις όλων μας δεν θα είναι παροδική, αλλά θα διαρκέσει. Αίτημα των εγχώριων και ξένων τουριστών είναι η μεγαλύτερη υγειονομική ασφάλεια στις μετακινήσεις και την διαμονή, η αποστασιοποίηση από μαζικές μετακινήσεις και εκδηλώσεις, η περισσότερο προσωποποιημένη και εξειδικευμένη παροχή τουριστικών υπηρεσιών.

Προς αυτή την κατεύθυνση θα πρέπει να κινηθεί η τουριστική βιομηχανία της χώρας μας και ευτυχώς είμαστε σε προνομιακή θέση για να το εφαρμόσουμε.