Σημαντικά στοιχεία για τις δράσεις της Ένωσης των οινοποιών Βορείου Ελλάδος μοιράζεται μαζί μας η διευθύντρια Επικοινωνίας και Μάρκετινγκ της Ένωσης κυρία Αλεξάνδρα Ανθίδου στη συνέντευξη που παραχώρησε στην itn Ελληνικός Τουρισμός, όπως ότι το 2019 οι οινοτουριστικές δράσεις της Ένωσης συγκέντρωσαν πάνω από 120.000 επισκέπτες, ενώ, όπως μας λέει μεγάλη επιτυχία είχαν και οι πρόσφατες εκδηλώσεις της Ένωσης στη Θεσσαλονίκη για το κρασί, που παρουσιάστηκαν και διαδικτυακά. Αναλυτικά η συνέντευξη της κυρίας Ανθίδου έχει ως εξής:

Κυρία Ανθίδου είναι χαρά μας που σας φιλοξενούμε στην «itn Ελληνικός Τουρισμός». Πείτε μας καταρχάς λίγα λόγια για την ένωση «Οινοποιοί Βορείου Ελλάδος». Πώς ξεκίνησε αυτή η προσπάθεια και με τι στόχους;

Η Ένωσή μας ξεκίνησε το 1993 με 15 τολμηρούς για την εποχή εκείνη οινοποιούς που όμως είχαν όραμα για το ελληνικό κρασί. Από τότε άλλαξαν πολλά στη χώρα μας, τόσο στον τομέα της αμπελουργίας και οινολογίας, όσο και στην οινική κουλτούρα που πιστεύουμε ότι ο Έλληνας σιγά σιγά αποκτά.

Η Ένωσή μας κινείται σε έναν άξονα με κομβικά σημεία τη συλλογικότητα, την παραγωγή επώνυμων ποιοτικών οίνων, την προβολή αυτών μέσω δράσεων οινογνωσίας και οινογευσίας, την εκπαίδευση επαγγελματιών από το χώρο της εστίασης και της εμπορίας οίνου και καταναλωτών, την προσέλκυση του κοινού για οινοτουρισμό και φυσικά τη διάδοση της γνώσης για την αξία του οίνου ως προϊόν πολιτισμού.

Πόσο έχει επηρεάσει την οινοπαραγωγή η πανδημία; Ποιο είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίσατε;

Οι εργασίες στο αμπέλι και στο οινοποιείο δεν έχουν σταματήσει καθόλου.  Οπωσδήποτε υπήρξε δυσχέρεια στην αγορά κυρίως με κλειστές της επιχειρήσεις HO.RE.CA. σε δύο συνεχόμενους εγκλεισμούς. Όμως ευτυχώς οι οινοποιοί μας είναι από τη φύση τους αισιόδοξοι άνθρωποι, το καλύτερο αντίδοτο στην πανδημία.

Πρόσφατα παρουσιάσατε τα ΠΟΠ και ΠΓΕ της Βόρειας Ελλάδας σε εκδήλωση στη Θεσσαλονίκη. Πώς πήγε αυτή η προσπάθεια;

Πραγματοποιήσαμε μία σειρά από εκδηλώσεις γευσιγνωσίας, διαδικτυακές (ώστε να μπορέσει να συμμετάσχει κοινό από όλη την Ελλάδα) και δια ζώσης με εξαιρετική επιτυχία, εφόσον όλες οι θέσεις καλύφθηκαν και το ενδιαφέρον στις παρουσιάσεις ήταν εξαιρετικά υψηλό.

Στις εκδηλώσεις αυτές, όπου η κάθε μία είχε το δικό της στυλ, δόθηκε σημασία στις οινικές περιοχές ΠΟΠ και ΠΓΕ της Βόρειας Ελλάδας, με στόχο να κατανοήσει το κοινό την αξία του ρόλου του γεωγραφικού περιβάλλοντος απ’ όπου προέρχονται κρασιά με αυτούς τους προσδιορισμούς.

Πιο συγκεκριμένα, στη διαδικασία της γευσιγνωσίας δεν έγινε απολύτως καμία αναφορά στα οινοποιεία και στις ετικέτες των κρασιών που δοκιμάστηκαν παρά μόνο στις περιοχές ΠΟΠ και ΠΓΕ απ’ όπου προήλθαν.

Άλλωστε η γευσιγνωσία ήταν τυφλή και αυτό άρεσε ιδιαίτερα στο κοινό, που κατανόησε ότι δοκιμάζει τον πλούτο του βορειοελλαδίτικού αμπελώνα και όχι κάποιο brand name.

Βορείου Ελλάδος ΦΩΤΟ

Η Ένωση «Οινοποιοί Βορείου Ελλάδος» έχει πάρει σημαντικές πρωτοβουλίες για τον οινοτουρισμό. Ποιες είναι οι προοπτικές για αυτή τη μορφή τουρισμού και ποια τα οφέλη για τις περιοχές που αναπτύσσεται;

Οι δύο εξαιρετικά σημαντικές πρωτοβουλίες της Ένωσης για τον οινοτουρισμό είναι κατ’ αρχήν η καθιέρωσή του με τη δημιουργία του οινοτουριστικού δικτύου «Δρόμοι του Κρασιού της Βορείου Ελλάδος» ήδη από το 1997. Επιπλέον, η καθιέρωση δύο ετήσιων γιορτινών εκδηλώσεων στα οινοποιεία, πλέον πανελλαδικά, με στόχο την προσέλκυση κοινού σε αυτά, τις «Ανοιχτές Πόρτες» (από το 2005) και την «Παγκόσμια Ημέρα Οινοτουρισμού» (από το 2013).

Να σημειωθεί πως το 2019 τα οινοποιεία της Ένωσής μας στο δίκτυο «Δρόμοι του Κρασιού της Βορείου Ελλάδος» δέχτηκαν περίπου 100.000 επισκέπτες ενώ στις δύο μόνο οινοτουριστικές εκδηλώσεις γύρω στους 20.000.

Θεωρούμε ιδιαίτερα σημαντικό το κοινό, φίλοι του κρασιού και μη, να γνωρίζουν ότι τα οινοποιεία, κοιτίδες πολιτισμού τα ίδια, εφόσον παράγουν ένα τόσο αξιόλογο παραδοσιακό προϊόν, είναι ανοιχτά για το κοινό να τα επισκεφθεί, να ξεναγηθεί, να γνωρίσει τους δημιουργούς αγαπημένων κρασιών αλλά και τους χώρους στους οποίους αυτά παράγονται.

Διατηρούμε δε τη βεβαιότητα ότι με το τέλος της πανδημίας η επισκεψιμότητα στα οινοποιεία θα αυξηθεί, διότι το κοινό αναζητά και θα αναζητά όλο και περισσότερο αυθεντικές εμπειρίες. Και τα οινοποιεία είναι χώροι όπου αυτό το βίωμα προσφέρεται απλόχερα.

Η προσπάθεια ανάπτυξης του οινοτουρισμού έχει βοηθήσει τις εξαγωγές;

Οι εξαγωγές βοηθούν στην αύξηση του οινοτουρισμού και ο οινοτουρισμός στην αύξηση των εξαγωγών. Όσο το κρασί μας ταξιδεύει στα πέρατα της γης τόσο και οι φίλοι του κρασιού θα επιλέγουν να επισκέπτονται τη χώρα μας για να γνωρίσουν τις οινοπαραγωγικές περιοχές μας.  Και όσο μας επισκέπτονται τόσο θα θέλουν να αγοράζουν τα Ελληνικά κρασιά όταν επιστρέφουν στη χώρα τους.

Η Ελλάδα είναι ένα δυνατό προϊόν, το ίδιο και το Επώνυμο ποιοτικό Ελληνικό κρασί όπου πλάι πλάι με τη γαστρονομία μας μπορούν να κάνουν θαύματα!