Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διαπίστωσε ότι ένα πακέτο βοήθειας από τη Γερμανία υπέρ της αεροπορικής εταιρείας Condor είναι σύμφωνο με τους κανόνες της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις.

Η έγκριση του πακέτου ενίσχυσης, βάσει τριών ξεχωριστών αποφάσεων της Επιτροπής, αφορά δύο μέτρα για την αποζημίωση της Condor για ζημίες που υπέστησαν ως αποτέλεσμα της επιδημίας του κορωνοϊού, συνολικής αξίας 204,1 εκατομμυρίων ευρώ και 321,2 εκατομμυρίων ευρώ στήριξης αναδιάρθρωσης για να επιτρέψει την επιστροφή της Condor στη βιωσιμότητα.

Η εκτελεστική αντιπρόεδρος Margrethe Vestager , υπεύθυνη για την πολιτική ανταγωνισμού, δήλωσε: « Ο τομέας της αεροπορίας έχει πληγεί ιδιαίτερα από τους διάφορους ταξιδιωτικούς περιορισμούς που είναι απαραίτητοι για να περιοριστεί η εξάπλωση του κορωνοϊού. Τα μέτρα που εγκρίναμε σήμερα θα επιτρέψουν στη Γερμανία να αποζημιώσει την Condor για ζημίες που υπέστη άμεσα ως αποτέλεσμα τέτοιων περιορισμών. Ταυτόχρονα, το σχέδιο αναδιάρθρωσης της Condor, το οποίο επίσης εγκρίναμε σήμερα, θα διασφαλίσει την πορεία της αεροπορικής εταιρείας προς τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα. ”

Τα γερμανικά μέτρα ενίσχυσης

Η Condor είναι μια γερμανική αεροπορική εταιρεία, η οποία παρέχει υπηρεσίες αεροπορικών μεταφορών σε μεμονωμένους πελάτες και ταξιδιωτικούς πράκτορες από τους κόμβους της στη Γερμανία, με έμφαση στην αγορά ταξιδιών αναψυχής. Εξυπηρετεί 126 προορισμούς σε όλο τον κόσμο. Οι περιορισμοί που έχουν τεθεί στη Γερμανία, καθώς και σε άλλα κράτη μέλη της ΕΕ και τρίτες χώρες, προκειμένου να περιοριστεί η εξάπλωση του κορωνοϊού έχουν επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό τις δραστηριότητες της Condor, ιδίως όσον αφορά διεθνείς και διηπειρωτικές πτήσεις. Ως αποτέλεσμα, η Condor υπέστη σημαντικές απώλειες από τις 17 Μαρτίου 2020.

Μετά την ακύρωση, από το Γενικό Δικαστήριο, απόφασης της Επιτροπής της 26ης Απριλίου 2020 , η οποία ενέκρινε αποζημίωση ζημίας υπέρ της Condor για την περίοδο 17 Μαρτίου έως 31 Δεκεμβρίου 2020 (υπό μορφή δύο δανείων, με ονομαστικό ποσό 550 εκατ. Ευρώ) και ποσό ενίσχυσης συνολικού ύψους 267,1 εκατ. ευρώ, βάσει εκ των προτέρων εκτιμήσεων ζημιών), η Επιτροπή εξέδωσε σήμερα νέα απόφαση βάσει εκ των υστέρων ανάλυσης των πραγματικών ζημιών που προκλήθηκαν («Condor I») και λαμβάνοντας υπόψη την κρίση από το Γενικό Δικαστήριο.

Μεταξύ 17 Μαρτίου και 31 Δεκεμβρίου 2020, η Condor υπέστη πραγματική ζημιά λόγω της επιδημίας και των σχετικών περιορισμών ταξιδιού κάτω από το αρχικό εκτιμώμενο ποσό.

Σύμφωνα με τη δέσμευση της Γερμανίας που περιλαμβάνεται στην απόφαση της Επιτροπής τον Απρίλιο του 2020, η Condor θα αποπληρώσει το πλεονέκτημα που έλαβε πέραν του πραγματικού ποσού των ζημιών που υπολογίστηκαν εκ των υστέρων, συν τόκους.

Σε μια πρώτη απόφαση (Condor I), η Επιτροπή εγκρίνει σήμερα δάνεια 144,1 εκατομμυρίων ευρώ ως αποζημίωση ζημίας για την περίοδο μεταξύ 17 Μαρτίου και 31 Δεκεμβρίου 2020.

Σε μια δεύτερη απόφαση, η Επιτροπή ενέκρινε επιπλέον πρόσθετη αποζημίωση ζημιών ύψους 60 εκατομμυρίων ευρώ για την περίοδο από 1ης Ιανουαρίου έως 31 Μαΐου 2021 («Condor II»).

Αυτό το μέτρο ενίσχυσης λαμβάνει τη μορφή διαγραφής μέρους των υφιστάμενων δανείων, τα οποία είχαν αρχικά εγκριθεί με την ακυρωμένη απόφαση του Απριλίου 2020 (το αρχικό μέτρο αποζημίωσης ζημίας που καλύπτει την περίοδο από 17 Μαρτίου 2020 έως 31 Δεκεμβρίου 2020, που περιγράφεται παραπάνω).

Τρίτον, η Γερμανία κοινοποίησε επίσης στην Επιτροπή τα σχέδιά της να χορηγήσει ενίσχυση αναδιάρθρωσης στην Condor. Η ενίσχυση θα χορηγηθεί με διαγραφή επιπλέον 90 εκατομμυρίων ευρώ από τα υπάρχοντα δάνεια και με αναδιάρθρωση του υπόλοιπου ποσού δανείων, καθώς και με διαγραφή τόκων 20,2 εκατομμυρίων ευρώ.

Αυτός ο τόκος σχετίζεται με την προσωρινή πρόσβαση σε πλεονάζοντα κεφάλαια που είχε η Condor βάσει του ποσού των ζημιών που υπολογίστηκαν εκ των προτέρων . Αυτά τα μέτρα υποστηρίζουν το σχέδιο αναδιάρθρωσης της Condor, το οποίο ξεκίνησε τον Οκτώβριο του 2019 και αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Σεπτέμβριο του 2023, συνολικού ύψους 321,2 εκατ. Ευρώ.

Η εκτίμηση της Επιτροπής

Η Επιτροπή αξιολόγησε τα μέτρα αποζημίωσης ζημιών σύμφωνα με το άρθρο 107 παράγραφος 2 στοιχείο β) της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΣΛΕΕ), το οποίο επιτρέπει στην Επιτροπή να εγκρίνει μέτρα κρατικής ενίσχυσης που χορηγούν τα κράτη μέλη για την αποζημίωση συγκεκριμένων εταιρειών ή τομέων για ζημιές που προκαλούνται άμεσα από εξαιρετικά περιστατικά.

Η Επιτροπή θεωρεί ότι το ξέσπασμα του κορωνοϊού χαρακτηρίζεται ως ένα εξαιρετικό περιστατικό, καθώς πρόκειται για απρόβλεπτο γεγονός που έχει σημαντικό οικονομικό αντίκτυπο. Κατά συνέπεια, αιτιολογούνται εξαιρετικές παρεμβάσεις του κράτους μέλους για την αποζημίωση των ζημιών που συνδέονται με το ξέσπασμα.

Στην πρώτη περίοδο αποζημίωσης, από τις 17 Μαρτίου έως τις 30 Ιουνίου 2020, το κοινοποιηθέν μέτρο θα αποζημιώσει την εταιρεία για τη συνολική απώλεια εισοδήματος που προκλήθηκε από τους ταξιδιωτικούς περιορισμούς που επιβλήθηκαν στη Γερμανία, την ΕΕ και τις χώρες εκτός ΕΕ για τον περιορισμό της εξάπλωσης του ιού.

Κατά τη δεύτερη περίοδο αποζημίωσης από την 1η Ιουλίου 2020 έως τις 31 Μαΐου 2021, το κοινοποιηθέν μέτρο θα αποζημιώσει την Condor για τις απώλειες που προκλήθηκαν από εναπομείναντες ή νέους περιορισμούς ταξιδιού που επηρεάζουν συγκεκριμένες διαδρομές.

Ως εκ τούτου, η Επιτροπή διαπίστωσε ότι τα μέτρα θα αντισταθμίσουν τις ζημίες που υπέστη η Condor, οι οποίες συνδέονται άμεσα με το ξέσπασμα του κορωνοϊού και τους συναφείς ταξιδιωτικούς περιορισμούς.

Η Επιτροπή διαπίστωσε επίσης ότι τα μέτρα είναι αναλογικά. Ειδικότερα, η ποσοτική ανάλυση κατά διαδρομή που υπέβαλε η Γερμανία για την αποζημίωση σχετικά με την περίοδο από την 1η Ιουλίου 2020 έως τις 31 Μαΐου 2021 προσδιορίζει κατάλληλα τη ζημιά που οφείλεται στους ταξιδιωτικούς περιορισμούς που εξακολουθούν να ισχύουν για συγκεκριμένα δρομολόγια, και ως εκ τούτου η αποζημίωση δεν υπερβαίνει ό, τι είναι απαραίτητο για να αποκαταστήσει τη ζημιά σε αυτές τις διαδρομές. Συνεπώς, αποκλείεται ο κίνδυνος υπέρβασης της ζημίας από τις κρατικές ενισχύσεις.

Όσον αφορά την ενίσχυση αναδιάρθρωσης που κοινοποίησε η Γερμανία, η Επιτροπή αξιολόγησε τα μέτρα βάσει των κατευθυντήριων γραμμών της σχετικά με τις κρατικές ενισχύσεις για τη διάσωση και την αναδιάρθρωση προβληματικών εταιρειών.

Η Επιτροπή διαπίστωσε ότι, σύμφωνα με τις κατευθυντήριες γραμμές, η Condor εφαρμόζει ένα ολοκληρωμένο πακέτο μέτρων αναδιάρθρωσης που θα διασφαλίσει την επιστροφή του στη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα.

Επιπλέον, η Condor και ο νέος ιδιώτης επενδυτής της Attestor συμβάλλουν σημαντικά στο κόστος της αναδιάρθρωσης, καθώς θα χρηματοδοτήσουν πάνω από το 70% αυτού του κόστους.

Συγκεκριμένα, οι πιστωτές συμφώνησαν να διαγράψουν αξιώσεις άνω των 630 εκατομμυρίων ευρώ. Επιπλέον, η Attestor δεσμεύτηκε να εισπράξει 200 ​​εκατομμύρια ευρώ μετοχικού κεφαλαίου και να προσφέρει επιπλέον 250 εκατομμύρια ευρώ για την ανανέωση του στόλου της Condor.

Η τελευταία θα συμβάλει επίσης στους στόχους της Επιτροπής που καθορίζονται στην Πράσινη Συμφωνία καθώς θα αντικαταστήσει τον παλιό στόλο της Condor με νέα, αποδοτικά αεροσκάφη, γεγονός που θα οδηγήσει σε μείωση της κατανάλωσης ορυκτών καυσίμων και των εκπομπών CO2.

Τέλος, η Condor δεσμεύτηκε να περιορίσει τη χωρητικότητα του στόλου της κατά την περίοδο αναδιάρθρωσης (έως τον Σεπτέμβριο 2023) προκειμένου να περιορίσει τις στρεβλώσεις του ανταγωνισμού που ενδεχομένως δημιουργούνται από την ενίσχυση αναδιάρθρωσης.

Ως εκ τούτου, η Επιτροπή ενέκρινε το σχέδιο αναδιάρθρωσης που υπέβαλε η Γερμανία και κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η ενίσχυση αναδιάρθρωσης είναι σύμφωνη με τους κανόνες της ΕΕ, καθώς θα φέρει την Condor στην πορεία της μακροπρόθεσμης βιωσιμότητας χωρίς να επηρεάσει αδικαιολόγητα την ολοκλήρωση και το εμπόριο των γερμανικών αεροπορικών ταξιδιών αναψυχής.