Με μεγάλη επιτυχία ολοκληρώθηκε την Παρασκευή 29 Ιανουαρίου το Forum «Στρατηγική Διασύνδεση της Παραγωγικής Βάσης της Χώρας με τον Τουρισμό» που διοργάνωσε το ITN News υπό την αιγίδα του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και το οποίο μεταδόθηκε μέσω του ITN News Live Web TV. Ο συντονιστής και οικοδεσπότης του Forum Γιώργος Καραχρήστος τόνισε πως συνολικά το streaming του Forum ξεπέρασε τις 25 ώρες εκπομπής από τις 18 Ιανουαρίου που ξεκίνησε η προσπάθεια και εκτιμάται ότι τις ζωντανές εκπομπές τις παρακολούθησαν περισσότεροι από 100.000 άνθρωποι κυρίως μέσω των social media, αλλά και του youtube, ενώ οι εκπομπές μεταδίδονταν ζωντανά και μέσω ραδιοφώνου. Τέλος σε συνεργασία με την BCI Media οι εκπομπές θα μεταδοθούν για τους ομογενείς και σε 26 κανάλια στο εξωτερικό.

Στο Forum τοποθετήθηκαν περισσότεροι από 100 εκπρόσωποι φορέων, πολιτικοί, μέλη περιφερειακών διοικήσεων, δήμων, στελέχη παραγωγικών ενώσεων, σχεδόν το σύνολο των Επιμελητηρίων της χώρας κα. Στην τελευταία εκπομπή του Forum φιλοξενήθηκε ένα σημαντικό πάνελ με ανθρώπους του τουρισμού, της αγοράς και της δημόσιας διοίκησης. Συγκεκριμένα συμμετείχαν ο κύριος Παναγιώτης Πέτρου πρώην σύμβουλος ΓΓ Βιομηχανίας και συντονιστής του Forum Αγροδιατροφής, ο κύριος Γιώργος Τζιάλλας εμπειρογνώμων του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού και πρώην γγ του υπουργείου Τουρισμού, ο κύριος Αλέξιος Πατάπιος Κόντης Διδάκτωρ Τουριστικού Μάρκετινγκ Πανεπιστημίου Αιγαίου και ο κύριος Στρατής Ζαφείρης πρώην γγ Βιομηχανίας και αντιδήμαρχος Δυτικής Λέσβου.

Παρουσιάζοντας σε μια πρώτη ανάγνωση τα συμπεράσματα του Forum o Γιώργος Καραχρήστος σημείωσε καταρχάς πως άπαντες συμφωνούν, από όλους τους κλάδους και από όλες τις θέσεις που βρίσκονται, ότι χρειάζεται να διασυνδεθεί η παραγωγική βάση της χώρας τόσο ο πρωτογενής, όσο και ο δευτερογενής τομέας με το εγχώριο τουριστικό προϊόν. Το τουριστικό μοντέλο της χώρας, ούτως ή άλλως βρισκόταν σε φάση μετεξέλιξης για πολλούς λόγους ενδογενείς και εξωγενείς, όμως φαίνεται πως η πανδημία επισπεύδει τις εξελίξεις. Το πρώτο γενικό μεν, βασικό δε, συμπέρασμα του Forum είναι πως με τις κατάλληλες κινήσεις και ακολουθώντας καλές πρακτικές η παρούσα κρίση μπορεί να μετατραπεί σε ευκαιρία για την ανάπτυξη ενός νέου τουριστικού μοντέλου, πιο αποδοτικού οικονομικά, συμβατό με τις σύγχρονες απαιτήσεις βιωσιμότητας και αειφορίας, το οποίο παράλληλα μπορεί να λειτουργήσει και σαν μοχλός ώθησης των ελληνικών προϊόντων στο εξωτερικό, πολλαπλασιάζοντας έτσι σε πολύ μεγαλύτερα νούμερα το ΑΕΠ της Ελλάδας.

Η διασύνδεση της παραγωγικής βάσης με τις τουριστικές επιχειρήσεις, είναι μια win win υπόθεση, καθώς από την μία πλευρά θα προσφέρει καταλυτικά στην ποιότητα του τουριστικού προϊόντος και από την άλλη θα έχουμε μια σημαντική άνοδο στην παραγωγή, ακόμα και σε περιοχές που δεν αποτελούν τουριστικό προορισμό εντός της χώρας. Με την διασύνδεση ο τουρισμός ακόμη και σε αυτές τις περιοχές μπορεί να στηρίξει σημαντικά την περιφερειακή ανάπτυξη και την απασχόληση.

Από τις συζητήσεις και τις τοποθετήσεις που έγιναν στο Forum έγινε σαφές πως υπάρχουν αρκετά εμπόδια και προβλήματα που πρέπει να αντιμετωπιστούν για να επιτευχθεί αυτή η διασύνδεση και να επωφεληθούν τόσο οι επιμέρους κλάδοι, όσο και συνολικά η ελληνική οικονομία. Αυτές οι κινήσεις κρίνονται πλέον απαραίτητες και λόγω της πανδημίας και της οικονομικής κρίσης που έχει προκληθεί εξαιτίας της. Να σημειωθεί πως πέρα από το κεντρικό θέμα που είχε το Forum, το σύνολο των επαγγελματιών που τοποθετήθηκαν στις εκπομπές του, επισήμαναν τα δραματικά προβλήματα που έχουν προκληθεί στις επιχειρήσεις πανελλαδικά από την πανδημία και παρότι στην πλειονότητά τους αναγνώρισαν πως έχουν ληφθεί κάποια μέτρα από την πολιτεία, σημείωσαν παράλληλα πως με βάση τις εξελίξεις αυτά δεν είναι αρκετά και απαιτούνται επιπλέον πρωτοβουλίες για να μπορέσουν να ορθοποδήσουν σταδιακά οι κλάδοι και να μπουν ξανά οι επιχειρήσεις σε ρότα ανάπτυξης.

Επιστρέφοντας στο θέμα του Forum ο κ. Πέτρου υπογράμμισε πως πραγματοποιούνται πολλές διάσπαρτες θετικές ενέργειες ανά την χώρα προς την κατεύθυνση ωστόσο απαιτείται η δημιουργία ενός κεντρικού φορέα με συμμετοχή του δημοσίου και των παραγωγικών κλάδων που θα συντονίσει τις δράσεις, ο οποίος όμως δεν θα πρέπει να ελέγχεται ασφυκτικά από το κράτος. Η πολιτεία θα πρέπει να είναι αυτή που θα κινητοποιήσει την διαδικασία, θα θέσει το πλαίσιο και τους κανόνες, θα συντονίσει όπου χρειάζεται, αλλά παράλληλα θα αφήσει και τον ζωτικό χώρο που απαιτείται στους παραγωγικούς και τουριστικούς φορείς προκειμένου να έρθουν εγγύτερα και να συλλειτουργήσουν με καλύτερους όρους.

Στον σημαντικό ρόλο της εφοδιαστικής αλυσίδας, των logistics και ειδικότερα των agrologistics ψύχους αναφέρθηκε ο κ. Ζαφείρης, ο οποίος, όντας και ο ίδιος κάτοικος Λέσβου, επισήμανε τις ανθρωπογεωγραφικές ιδιαιτερότητες της χώρας μας και τις αντικειμενικές δυσκολίες που επιφέρουν αυτές στην παραγωγική διαδικασία και εν προκειμένω στην προσπάθεια διασύνδεσης τουρισμού – παραγωγής. Τα νησιά, τα οποία αποτελούν και κεντρικούς τουριστικούς προορισμούς, είναι εκ των πραγμάτων απομακρυσμένα από την ηπειρωτική χώρα, όπου διεξάγεται το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής. Για να αντιμετωπιστεί το θέμα χρειάζονται στοχευμένες επενδύσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα με την δημιουργία εφοδιαστικών κόμβων ανά περιοχή. Επίσης απαιτούνται επενδύσεις ενδιάμεσης επιχειρηματικότητας, ώστε να συγκεντρώνονται σε τοπικό επίπεδο προϊόντα από παραγωγούς του πρωτογενούς τομέα, τα οποία κατόπιν θα μπορούν να προωθηθούν στον ξενοδοχειακό κλάδο με μειωμένο κόστος λόγω της μαζικότητας, με την κατάλληλη τυποποίηση και με διασφαλισμένη την απαραίτητη επάρκεια. Ο κύριος Ζαφείρης επανέλαβε πως για να πραγματοποιηθεί αυτή η προσπάθεια θα πρέπει πράγματι να δημιουργηθεί ένας φορέας με κυρίαρχη την παρουσία του ιδιωτικού τομέα σε συνέργεια με τα αρμόδια υπουργεία.

Από την πλευρά του ο κύριος Τζιάλλας σημείωσε ότι το τουριστικό μοντέλο ήταν έτσι και αλλιώς σε διαδικασία αλλαγής και προτού ξεσπάσει η πανδημία, ωστόσο τα πράγματα πλέον έχουν γίνει ακόμη πιο επιτακτικά. Πράγματι ο θεματικός τουρισμός, η αυθεντική εμπειρία, οι διακοπές χαλάρωσης και ευεξίας ήταν η κυρίαρχη τάση διεθνώς και στην προ Covid εποχή και δεδομένων των εξελίξεων η τάση αυτή έχει ισχυροποιηθεί ακόμη περισσότερο. Τα μικρότερα καταλύματα πέρα από την αυθεντική εμπειρία, αντικειμενικά προσφέρουν και μεγαλύτερη ασφάλεια απέναντι στην υγειονομική κρίση, κάτι που θα απασχολήσει έντονα τον τουριστικό κλάδο και την φετινή σεζόν. Μια σεζόν που δυστυχώς μέχρι στιγμής τα σημάδια δεν είναι θετικά. Πάντως όσο προχωρούν οι εμβολιασμοί σε όλη την Ευρώπη δεν είναι απίθανο η εικόνα αυτή να αλλάξει επί τα βελτίω την άνοιξη και να υπάρξει άνοδος στην τουριστική κινητικότητα. Στο ζήτημα της διασύνδεσης παραγωγής τουρισμού, ο κύριος Τζιάλλας υποστήριξε πως σε πρώτη φάση τουλάχιστον ίσως θα είναι πιο βατό να υπάρξει μικρά δίκτυα, συνέργειες επιχειρήσεων και κλάδων σε τοπικό επίπεδο και σταδιακά να υπάρξει και κεντρικός σχεδιασμός, ώστε να μπορούν να τροφοδοτούνται οι τουριστικοί προορισμοί με ποιοτικά ελληνικά προϊόντα από άλλες περιοχές της ηπειρωτικής Ελλάδας.

Τέλος ο κύριος Κόντης υπογράμμισε πως στις σημερινές συνθήκες δοκιμάζονται οι αντοχές των επιχειρήσεων και πρέπει οπωσδήποτε να προετοιμαστεί ο τουριστικός κλάδος για την επόμενη μέρα στην μετά-Covid  εποχή. Σημείωσε πως ένα κομμάτι του κλάδου θα παραμείνει στον μαζικό τουρισμό, αλλά θα υπάρξουν πολλές διαφοροποιήσεις στο τουριστικό προϊόν. Για το θέμα της διασύνδεσης τουρισμού – παραγωγής αναφέρθηκε στην πρωτοβουλία του ΞΕΕ «Ελληνικό Πρωινό» που έχει ακριβώς αυτή την κατεύθυνση και τόνισε ότι η τοπική ταυτότητα αποτελεί το ισχυρότερο σημείο διαφοροποίησης των τουριστικών προορισμών. Πρόσθεσε δε ότι οι τουριστικές επιχειρήσεις επιθυμούν να τοποθετήσουν ελληνικά προϊόντα, αλλά τα κύρια προβλήματα είναι το κόστος και η επάρκεια. Από πολλούς ομιλητές στην διάρκεια του Forum επισημάνθηκε ότι στον πρωτογενή τομέα λείπει η κουλτούρα της επιχειρηματικότητας και του marketing. Οι παραγωγοί είναι πάρα πολλοί και αδύναμοι. Ως εκ τούτου απαιτούνται συνεργατικά σχήματα που θα βοηθήσουν στην μείωση του κόστους παραγωγής.

Το ITN News μετά την λήξη του σημαντικού αυτού Forum για το μέλλον του τουρισμού και την προώθηση των ελληνικών προϊόντων στις αγορές του εξωτερικού, σκοπεύει να επικοινωνήσει τα συμπεράσματα που υπήρξαν με τους αρμόδιους φορείς με την ελπίδα να υπάρξει ανταπόκριση από την πολιτεία και τους εμπλεκόμενους κλάδους και να μπουν οι βάσεις για μια ταχύτερη ανάκαμψη του τουριστικού κλάδου που έχει πληγεί σημαντικά από την πανδημία. Να σημειώσουμε τέλος πως όλο το υλικό του Forum βρίσκεται στο κανάλι του ITN News στο youtube, όπου μπορεί κανείς να το παρακολουθήσει.