Στη συνέχεια της συνάντησής μας με τον υπουργό Τουρισμού και μετά την έντονα αρνητική κριτική, που είχε από δεκάδες μέσα, αλλά και γνωστούς επιστήμονες του χώρου του Τουρισμού το σποτ της Marketing Greece, που φιλοδοξεί ν’ αποτελέσει τη ραχοκοκαλιά της ελληνικής καμπάνιας στο εξωτερικό, ερήμην του Ε.Ο.Τ., ο Σύλλογός μας είναι υποχρεωμένος να σημειώσει ότι:

  • Καθίσταται πλέον φανερό, ότι ο μόνος φορέας, που μπορεί να σχεδιάσει και να υλοποιήσει το μάρκετινγκ του Ελληνικού Τουρισμού στο Εξωτερικό είναι ο Ε.Ο.Τ., διότι είναι ο μόνος, που διαθέτει την αναγκαία εμπειρία και μνήμη 70 και πλέον ετών επιτυχημένης λειτουργίας προς όφελος του Ελληνικού Τουρισμού. Το να υποβαθμίζουμε τον Ε.Ο.Τ. σε ρόλο απλού λογιστηρίου, που κάνει τις αναγκαίες πληρωμές, χωρίς συμμετοχή και άποψη, αποδεικνύεται καταστροφικό για την παρουσία τς Χώρας στο Εξωτερικό.
  • Η εμπειρία της «συνεργασίας» του Ε.Ο.Τ. με την Marketing Greece απέδειξε, ότι δεν πρόκειται καν για συνεργασία, όπως τόσες άλλες, που είχε ο Ε.Ο.Τ. μέχρι σήμερα με επιτυχία, με εξωτερικούς συνεργάτες. Στη σχετική εκδήλωση παρουσίασης του σποτ της Marketing Greece, ο Ε.Ο.Τ. δεν κλήθηκε να έχει καμία συμμετοχή στην σύλληψη, παραγωγή και παρουσίαση του σποτ. Επιβεβαιώνεται, έτσι, η γνωστή φήμη, ότι η Marketing Greece επιδιώκει επί της ουσίας να υποκαταστήσει τον Ε.Ο.Τ., ο οποίος ήδη εξελίσσεται σε κενό κέλυφος, που λειτουργεί μόνο για να καλύπτει δαπάνες, οι οποίες επιβάλλονται στην ιεραρχία και τη Διοίκησή του. Τα μαρτυρούν παραιτήσεις μελών του Δ.Σ. του Ε.Ο.Τ. καθώς και η απομάκρυνση της διορισμένης από την κυβέρνηση αναπληρώτριας γενικής γραμματέας του Ε.Ο.Τ.
  • Υποβάθμισαν και απογύμνωσαν τον Ε.Ο.Τ. από τις αρμοδιότητές του, που φθάνει σήμερα σε μεγάλο πλέον βαθμό. Προφανώς υπάρχουν ευθύνες διαδοχικών υπουργών και κυρίως των κκ Κεφαλογιάννη και Κουντουρά, που, με εισηγήσεις συμβούλων τους, ίσως εξυπηρετούσαν προσωπικά συμφέροντα και φιλοδοξίες. Ακόμη και σήμερα πολλές από τις αρμοδιότητες αυτές δεν ασκούνται ικανοποιητικά από το Υπουργείο,  ενώ οι τουριστικοί επιχειρηματίες μένουν αβοήθητοι, με χαρακτηριστικό παράδειγμα η σύγχυση που έχει δημιουργηθεί με τα υγειονομικά πρωτόκολλα.

Η εμμονή στην υποβάθμιση του Ε.Ο.Τ., αντί για τη στήριξή του, έχει ήδη στοιχίσει πολλά στο Δημόσιο και το κοινωνικό σύνολο. Φθάνει να θυμηθούμε την ιδεοληψία της ανάθεσης της εκμετάλλευσης της περιουσίας του Ε.Ο.Τ. σε Α.Ε., που κάθε άλλο παρά βελτίωσε την κατάσταση: τα ΞΕΝΙΑ και οι μοναδικές εκτάσεις του Ε.Ο.Τ. ρημάζουν (ακόμη και ταινία γυρίστηκε σε ρημαγμένο ΞΕΝΙΑ), ενώ θα μπορούσαν τόσο χρόνια (από το 1998) να έχουν αξιοποιηθεί προς όφελος της Εθνικής Οικονομίας. Και το χειρότερο: οι παλιοί ιδιοκτήτες επιτυγχάνουν, λόγω της μη αξιοποίησης, την άρση των σχετικών απαλλοτριώσεων και τον κατακερματισμό των εκτάσεων. Πρόκειται για μια αρμοδιότητα που χάθηκε οριστικά και την αναφέρουμε απλά για να καταδείξουμε τόσο κακό έχει  κάνει η χωρίς αιτία αφαίρεση αρμοδιοτήτων απ’ τον Ε.Ο.Τ.

Επειδή στη συνάντησή μας με τον υπουργό μας δόθηκαν υποσχέσεις για αναβάθμιση δηλώνουμε, ότι η αναβάθμιση, για να μπορεί να θεωρηθεί ως τέτοια,  θα πρέπει τουλάχιστον   να προβλέπει τα ακόλουθα:

1. Επάνοδο στον Ε.Ο.Τ. της αρμοδιότητας του σχεδιασμού του μάρκετινγκ της Χώρας, που του αφαιρέθηκε επί υπουργίας Κουντουρά, προκειμένου να δοθεί στο υπουργείο. Στην πράξη τα στελέχη του υπουργείου δεν διαθέτουν την πολύχρονη τεχνογνωσία και εμπειρία σε σχέση με τα στελέχη του Ε.Ο.Τ. ενώ ο αναγκαίος έλεγχος του υπουργού επί του έργου του Ε.Ο.Τ., μπορεί να ασκείται ούτως ή άλλως, μέσω του ελέγχου των αποφάσεων του Δ.Σ. Αυτό προϋποθέτει, μεταξύ άλλων, αξιοποίηση όλων των ειδικά εκπαιδευμένων και έμπειρων στελεχών του Ε.Ο.Τ. στα σχετικά τμήματα και διευθύνσεις.

2. Πρόβλεψη της εκ μέρους του Ε.Ο.Τ. κατάρτισης και υλοποίησης προγραμμάτων θεματικών μορφών τουρισμού, μεταξύ των οποίων και ο κοινωνικός τουρισμός, που είναι επίκαιρος, όπως και διαμόρφωσης νέων θεματικών τουριστικών  προϊόντων και παροχής τεχνικής βοήθειας στην Τοπική Αυτοδιοίκηση για την υλοποίηση τέτοιων προϊόντων. Σημειώνουμε ότι η Χώρα στο θέμα αυτό βρίσκεται πολύ πίσω, ενώ κανένας φορέας δεν ασχολείται με αυτό. Η αρμοδιότητα των θεματικών μορφών τουρισμού είχε προβλεφθεί το 2015 στο Σχέδιο Οργανογράμματος , αλλά δεν προωθήθηκε  ποτέ  από την τότε υπουργό.

3. Πρόβλεψη της εκ μέρους του Ε.Ο.Τ. διενέργειας του απόλυτα αναγκαίου ελέγχου της τήρησης των θεσμοθετημένων προδιαγραφών και απαιτήσεων εκ μέρους των τουριστικών επιχειρήσεων και κυρίως των καταλυμάτων. Μετά την θεσμοθέτηση της απλής γνωστοποίησης έναρξης της λειτουργίας τους, τα καταλύματα ελέγχονται αποκλειστικά από ιδώτες μηχανικούς και εταιρείες πιστοποίησης, συμβεβλημένες με το Ξ.Ε.Ε., χωρίς κανένας φορέας του Δημόσιου Τομέα (ούτε το Ξ.Ε.Ε. ) να ελέγχει το κατά πόσον τηρείται τελικά ο νόμος και, κυρίως, κατά πόσον προσφέρουν στον τουρίστα, όσα διαφημίζουν. Το ίδιο ισχύει και για την τήρηση των υγειονομικών πρωτοκόλλων: τα καταλύματα δηλώνουν την εκ μέρους τους τήρηση των απαιτήσεων, αλλά δεν υπάρχει σε καμία περίπτωση ικανός αριθμός υπαλλήλων στις ΠΥΤ του Υπουργείου για να πραγματοποιήσει το εύρος όλων αυτών των ελέγχων, έστω και δειγματοληπτικά. Αλλιώς ο τουρίστας δεν έχει την παραμικρή εξασφάλιση, πέρα από τη δήλωση του επιχειρηματία. Μια τέτοια παράλειψη μπορεί να αποβεί πολύ επικίνδυνη για την εξέλιξη της δύσκολης τουριστικής χρονιάς, που διανύουμε, και τη φήμη των ελληνικών προορισμών. Πρόκειται για εργασία, για  την οποία ο Ε.Ο.Τ. διαθέτει έμπειρο προσωπικό για να το φέρει εις πέρας.

Καλούμε τον υπουργό Τουρισμού να δεσμευτεί στην άμεση πρόβλεψη των παραπάνω αρμοδιοτήτων,  με γρήγορη τροποποίηση των Οργανογραμμάτων του Ε.Ο.Τ. και του Υπουργείου, αλλιώς  οι όποιες υποσχέσεις είναι γράμμα κενό και ο Σύλλογός μας είναι υποχρεωμένος να θεωρήσει, ότι η κυβέρνηση  εμπαίζει  το προσωπικό του Ε.Ο.Τ.

Παράλληλα   καλούμε   την    Διοίκηση   του   Ελληνικού   Οργανισμού   Τουρισμού   (Πρόεδρο-Γενικό  Γραμματέα)   να  πάρουν  επιτέλους   ξεκάθαρη  θέση   έτσι  ώστε να  ενισχυθεί   ο  επιτελικός  ρόλος  του   Οργανισμού  με  αρμοδιότητες  που  θα  συμβαδίζουν  με  τις   διεθνές   επιταγές επαυξάνοντας   το  ήδη   σημαντικό   έργο  του.

ΤΟ     ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ     ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ