Για ενημέρωσή σας, σάς κοινοποιούμε το περιεχόμενο επιστολής που έστειλε η Ομοσπονδία μας στα αρμόδια Υπουργεία για το παραπάνω θέμα:
«Ήρθε σε προσοχή μας η υπ’ αρ. πρωτ. 6472/07.05.2020 Εγκύκλιος της Πανελλαδικής Ομοσπονδίας Αυτοκινητιστών Υπεραστικών Συγκοινωνιών (επισυνάπτεται), απευθυνόμενη «προς όλα τα Υπεραστικά ΚΤΕΛ Α.Ε. και ΚΤΕΛ», η οποία επισημαίνει την νέα υποχρέωση τόσο του προσωπικού και των οδηγών όσο και των επιβατών να φέρουν μάσκα προστασίας (μη ιατρική) στους χώρους προσέλευσης και αναμονής επιβατών (σταθμούς, πρακτορεία, κλπ.), καθώς και εντός των λεωφορείων, αλλά ερμηνεύει την ισχύουσα νομοθεσία κατά το δοκούν και ενημερώνει -εσφαλμένα, κατά την άποψή μας- ότι «κάθε προγενέστερη ρύθμιση που αντιμετώπιζε διαφορετικά το ζήτημα (π.χ. της πληρότητας μέχρι ποσοστού 50%) παύει να ισχύει».
Έχουμε δεχθεί δε μαρτυρίες, σύμφωνα με τις οποίες λεωφορεία του ΚΤΕΛ πραγματοποιούν δρομολόγια με πλήρη ή σχεδόν πλήρη κάλυψη των θέσεων των οχημάτων τους ή πάντως με κάλυψή τους σε ποσοστό πολύ μεγαλύτερο του 50%.
Από όσο γνωρίζουμε, η ρύθμιση που προβλέπει υποχρέωση πληρότητας μέχρι ποσοστού 50% στις αστικές, ημιαστικές και υπεραστικές συγκοινωνίες δεν έχει αρθεί ρητά με άλλο νομοθέτημα.
Η υπ’ αρ. Δ1α/Γ.Π.οικ.27815/3.5.2020 Κ.Υ.Α., η οποία ερμηνεύεται εδώ, στα άρθρα της 3, 4 και 5 αναφέρεται μόνο στην υποχρέωση όλων να φορούν μάσκα και στο τι ισχύει για τα ταξί, τα επιβατηγά οχήματα δημόσιας και ιδιωτικής χρήσης με οδηγό και τα επιβατηγά ιδιωτικής χρήσης οχήματα. Δεν αναφέρεται και δεν αναθεωρεί τίποτα από ό,τι ισχύει για τις αστικές, ημιαστικές και υπεραστικές συγκοινωνίες.
Από την άλλη πλευρά, οι αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας (λεωφορεία, τρόλεϊ, μετρό, ηλεκτρικός, τραμ), για τις οποίες είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε από προσωπική εμπειρία, παρά την αντικειμενική δυσκολία στην τήρηση της πληρότητας μέχρι ποσοστού 50%, κάνουν ό,τι είναι δυνατόν για να είναι συνεπείς ως προς αυτήν, έχοντας αποκλείσει τις μισές θέσεις των οχημάτων και των συρμών από τη χρήση των επιβατών και ελέγχοντας με ειδικό προσωπικό την κατάσταση, προκειμένου να αποφεύγονται οι υπερβολικές αποκλίσεις.
Επιπλέον, με την χθεσινή υπ’ αρ. 27731/07.05.2020 Κ.Υ.Α., το μέτρο της πληρότητας μέχρι ποσοστού 50% εφαρμόζεται απόλυτα στη μεταφορά μαθητών.
Για να μην αναφερθούμε στο γεγονός ότι ο συγκεκριμένος περιορισμός ισχύει κανονικά και στα ειδικά τουριστικά λεωφορεία δημόσιας χρήσης!
Με ποια λογική, λοιπόν, μπορεί να ισχύει κάτι διαφορετικό για τα λεωφορεία των ΚΤΕΛ Α.Ε. και των ΚΤΕΛ;! Και από πού αντλείται η συγκεκριμένη -για εμάς εντελώς αυθαίρετη!- ερμηνεία τους όσον αφορά το συγκεκριμένο θέμα;! Δηλαδή, οποιοσδήποτε επιβάτης, είτε υγιής είτε -πολύ χειρότερα- με κάποιο άλλο σοβαρό ή λιγότερο σοβαρό νόσημα, που θα χρειαστεί να περάσει ένα μικρότερο ή μεγαλύτερο χρονικό διάστημα σε ένα λεωφορείο των ΚΤΕΛ Α.Ε. ή των ΚΤΕΛ, δεν αξίζει την ίδια προστασία που επιφυλάσσεται στους μαθητές, στο επιβατηγό κοινό των συγκοινωνιών της Αθήνας και στους επιβάτες των μικρότερων οχημάτων;;!! Ή μήπως οι τουρίστες δικαιούνται μεγαλύτερη προστασία από τους Έλληνες επιβάτες;!
Δεν γνωρίζουμε πώς προέκυψε αυτή η ερμηνεία, παρακαλούμε όμως να διευκρινιστεί επειγόντως επίσημα (και κατά προτίμηση νομοθετικά) το ζήτημα και να γίνουν άμεσα οι απαραίτητες συστάσεις, καθώς και αυστηροί και συνεχείς έλεγχοι για αυθαιρεσίες που θέτουν σε κίνδυνο τη δημόσια υγεία.»