Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προτείνει το άνοιγμα των εσωτερικών συνόρων της Ευρωπαϊκής Ενωσης κατά «συντονισμένο τρόπο και χωρίς διακρίσεις» – Οι αεροπορικές εταιρίες δεν είναι υποχρεωμένες να διατηρούν κενή την μεσαία θέση

Συστάσεις προς τις 27 χώρες – μέλη της ΕΕ ανακοίνωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναφορικά με τι θα γίνει για τη διάσωση της τουρστικής περιόδου προτρέποντας να ανοίξουν τα εσωτερικά τους σύνορα ώστε να αποτραπεί ένα «ναυάγιο των δραστηριοτήτων του Τουριστικού τομέα», ο οποίος αντιπροσωπεύει το 10% του ευρωπαϊκού ΑΕΠ και το 12% των θέσεων απασχόλησης.

Παράλληλα, η Κομισιόν προτείνει την προοδευτική άρση των ελέγχων και των περιοριστικών μέτρων που έχουν επιβληθεί για την αντιμετώπιση της πανδημίας.

«Αυτό δεν θα είναι ένα φυσιολογικό καλοκαίρι. Όμως, αν κάνουμε όλοι προσπάθειες, δεν θα χρειαστεί να περάσουμε το καλοκαίρι αποκλεισμένοι στο σπίτι και το καλοκαίρι δεν θα χαθεί εντελώς για την τουριστική βιομηχανία», δήλωσε η εκτελεστική αντιπρόεδρος της Κομισιόν, Μαργκρέτε Βεστάγκερ, κατά τη σημερινή συνέντευξη Τύπου στις Βρυξέλλες.

Η Μ.Βεστάγκερ δήλωσε στη συνέντευξη Τύπου πως οι ταξιδιωτικές εταιρείες, περιλαμβανομένων των αεροπορικών, θα μπορούσαν να δώσουν κίνητρα στους ανθρώπους για να δεχθούν βεβαιώσεις καταβολής χρημάτων (vouchers) για να τις χρησιμοποιήσουν αργότερα, υπογράμμισε όμως πως οι πολίτες της ΕΕ έχουν θεμελιωδώς το δικαίωμα να πάρουν πίσω τα χρήματα που έχουν καταβάλει, αν το θέλουν.

Την ίδια ώρα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προχωρεί στην έναρξη νομικών διαδικασιών σε βάρος χωρών που παραβιάζουν τη νομοθεσία της ΕΕ μη επιβάλλοντας στις εταιρείες να επιστρέψουν χρήματα σε πελάτες για ταξίδια ή διακοπές που ακυρώθηκαν εξαιτίας του Covid-19.

«Από σήμερα θα σταλούν επιστολές στα κράτη μέλη που παραβιάζουν αυτή την πολύ θεμελιώδη αρχή. Οι επιστολές αυτές αποστέλλονται την ώρα που μιλάμε», δήλωσε αναφερόμενη στο πρώτο επίσημο βήμα στο πλαίσιο της αποκαλούμενης παραβίασης νομικών διαδικασιών.

Νωρίτερα, ο ευρωπαίος επίτροπος Οικονομικών Υποθέσεων Πάολο Τζεντιλόνι εμφανίσθηκε καθησυχαστικός σε συνέντευξή του σε έξι ευρωπαϊκές εφημερίδες, εκφράζοντας την πεποίθηση ότι οι δραστηριότητες του τουριστικού τομέα μπορούν να διασωθούν. Αναφερόμενος στις ευρωπαϊκές χώρες που έχουν πληγεί σφοδρότερα από την πανδημία δηλώνει ότι η τουριστική περίοδος μπορεί να διασωθεί έως και κατά  60% .

«Θα έχουμε τουριστική περίοδο αυτό το καλοκαίρι, ακόμη και αν αυτό σημαίνει ότι θα εφαρμοσθούν μέτρα ασφαλείας και περιορισμοί που δεν ίσχυαν τον περασμένο χρόνο», δηλώνει στην συνέντευξή του.

Συντονισμένο άνοιγμα εσωτερικών συνόρων

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προτείνει το άνοιγμα των εσωτερικών συνόρων της Ευρωπαϊκής Ενωσης κατά «συντονισμένο» τρόπο, όσο το δυνατόν περισσότερο «αρμονικά» και χωρίς διακρίσεις.

Στο σχέδιο με τις κατευθυντήριες γραμμές που δόθηκε στην δημοσιότητα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προτείνει ίση μεταχείριση χωρών που βρίσκονται σε συγκρίσιμη επιδημιολογική κατάσταση και έχουν υιοθετήσει αντίστοιχα μέτρα πρόληψης.

Για την ακρίβεια, αν μία χώρα Α ανοίξει τα σύνορά της με μία χώρα Β, θα πρέπει να κάνει το ίδιο με την γειτονική της χώρα Γ, εάν αυτή η τελευταία βρίσκεται στην ίδια κατάσταση με την χώρα Β.

Επίσης, αν μία χώρα της Ευρωπαϊκής Ενωσης ανοίξει τα σύνορά της με μία άλλη, αυτό θα πρέπει να ισχύει για όλους τους κατοίκους της, και όχι μόνο για όσους έχουν την δική της υπηκοότητα.

Η Κομισιόν συνιστά στα κράτη μέλη να λάβουν αποφάσεις με βάση την υγειονομική εκτίμηση της κατάστασης σε κάθε χώρα και με μεταξύ τους επικοινωνία.

Επιπλέον, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει την πρόθεση να θέσει μέχρι το καλοκαίρι στη διάθεση των τουριστών ιστοσελίδα με πληροφορίες σε πραγματικό χρόνο για την κατάσταση στα σύνορα , αλλά και σε κάθε τουριστικό προορισμό.

Για ορισμένες χώρες της Νότιας Ευρώπης, όπως οι βαρύτατα πληγείσες Ιταλία και Ισπανία, αλλά και η Ελλάδα και η Πορτογαλία με τις υψηλές επιδόσεις στην πρόληψη της εξάπλωσης της επιδημίας και την εξαιρετική επιδημιολογική εικόνα, το στοίχημα είναι ο όσο το δυνατόν μεγαλύτερος περιορισμός της ζημίας.

Σε ό,τι αφορά τις αφίξεις τουριστών από χώρες εκτός ΕΕ η Κομισιόν καλεί τις «27» να παρατείνουν την προσωρινή απαγόρευση των μη αναγκαίων ταξιδιών προ την Ευρωπαϊκή Ενωση μέχρι τις 15 Ιουνίου.

Αεροπλάνα, τρένα, πλοία

Σύμφωνα με τις συστάσεις της Κομισιόν, οι αεροπορικές εταιρίες δεν είναι υποχρεωμένες να διατηρούν κενή την μεσαία θέση στα αεροπλάνα. Ωστόσο, οι επιβάτες θα πρέπει να είναι υποχρεωμένοι θα φορούν μάσκες κατά την διάρκεια της πτήσης ,αλλά και στους χώρους των αεροδρομίων.

Η Επιτροπή αναφέρει στις προτάσεις της ότι οι αεροπορικές εταιρίες θα πρέπει να περιορίσουν τους κινδύνους μόλυνσης με μέτρα όπως η εγκατάσταση φίλτρων νοσοκομειακού τύπου στα συστήματα εξαερισμού, η χρήση προστατευτικού εξοπλισμού και ο περιορισμός των κινήσεων των επιβατών.

Οι διαδικασίες του check-in, της παράδοσης και της παραλαβής αποσκευών θα πρέπει να οργανωθούν κατά τρόπο ώστε να αποφεύγεται ο συνωστισμός, συνιστά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Η Κομισιόν προτείνει η διάρκεια των voucher, που οι αεροπορικές εταιρείες δίνουν έναντι των ματαιωμένων πτήσεων της προηγούμενης περιόδου, να παραταθεί για τουλάχιστον έναν χρόνο, με ενεργοποιημένη την προστασία έναντι πτώχευσης, ώστε οι δικαιούχοι να τα αποδέχονται χωρίς να ζητούν πλήρη αποζημίωση από αεροπορικές εταιρείες και τουριστικά γραφεία. Η Κομισιόν προτρέπει τις αεροπορικές εταιρείες να καταστήσουν περισσότερο ελκυστικά  τα voucher παρατείνοντας την διάρκειά τους, προσφέροντας τους ίδιους με την αρχική κράτηση όρους ή αν είναι δυνατόν αναβαθμίζοντάς τους. Ορισμένα voucher πρέπει να μπορούν να είναι μεταβιβάσιμα και αυτομάτως αποπληρωτέα, αν δεν χρησιμοποιηθούν εντός του έτους.

Για τις σιδηροδρομικές μετακινήσεις, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή συνιστά την εφαρμογή της κοινωνικής αποστασιοποίησης μέσω της αύξησης της συχνότητας των δρομολογίων και της δυναμικότητας των συρμών. Πρέπει να απαιτείται η χρήση μάσκας  στο εσωτερικό των τρένων και στους σταθμούς , ενώ θα πρέπει να συνιστάται η αποφυγή μετακινήσεων κατά τις ώρες αιχμής. Οι πόρτες πρέπει να ανοίγουν  αυτόματα και να υπάρχει διαθεσιμότητα αντισηπτικού διαλύματος.

Αντίστοιχοι κανόνες θα πρέπει να ισχύουν στα υπόλοιπα μέσα μεταφοράς και στα κρουαζιερόπλοια. Η Κομισιόν συνιστά την μείωση του αριθμού των επιβατών στις κρουαζιέρες. Τα κρουαζιερόπλοια θα πρέπει να έχουν διαθέσιμους χώρους για καραντίνα, εάν υπάρξει ανάγκη.

Αναλυτικά οι γενικές οδηγίες της Κομισιόν

  • Οι ταξιδιώτες ενθαρρύνονται να αγοράζουν εισιτήρια, να κάνουν κρατήσεις και check in online.
  • Οι επιβάτες θα πρέπει να φορούν προστατευτικές μάσκες, ειδικά όταν δεν θα μπορούν να εφαρμόζονται πλήρως και πάντοτε τα μέτρα κοινωνικής αποστασιοποίησης.
  • Οι φυσικές αποστάσεις πρέπει να διασφαλίζονται κατά τους ελέγχους ασφαλείας και την παράδοση και παραλαβή αποσκευών.
  • Διάδρομοι θα πρέπει να προβλεφθούν για να διαχωρίζουν την ροή των επιβατών στα λιμάνια, τα αεροδρόμια, τους σιδηροδρομικούς σταθμούς, τους σταθμούς λεωφορείων, τις αποβάθρες πλοίων και τους σταθμούς δημοσίων αστικών μέσων μεταφοράς.
  • Από τους επιβατικούς σταθμούς θα πρέπει να απομακρυνθούν οι πάγκοι, τα τραπέζια και κάθε είδους εξοπλισμός που ευνοεί τον συνωστισμό ή να αναδιαταχθούν κατά τρόπο που θα εξασφαλίζει την αποστασιοποίηση.
  • Θα πρέπει να επιτρέπεται η επιβίβαση μικρότερου αριθμού επιβατών σε λεωφορεία, τρένα και φέρι μπόουτ και επιβάτες που δεν ανήκουν στην ίδια οικογένεια θα πρέπει να κάθονται χωριστά.
  • Το προσωπικό των μέσων μεταφοράς θα πρέπει να φορά προστατευτικό εξοπλισμό.
  • Αντισηπτικά διαλύματα πρέπει να είναι διαθέσιμα και τα μέσα μεταφοράς πρέπει να απολυμαίνονται συστηματικά.
  • Τρόφιμα, ποτά και άλλα προϊόντα δεν πρέπει να είναι διαθέσιμα προς πώλησιν επί των μέσων μεταφοράς.
  • Τα καταστήματα duty-free και άλλα ταξιδιωτικά καταστήματα θα πρέπει να ελέγχουν τις κινήσεις των επιβατών με τον ορισμό σημείων στάσης επί του δαπέδου και να περιορίζουν τον αριθμό των πελατών, να ενισχύσουν τα μέτρα καθαριότητας και να εγκαταστήσουν φραγμούς για την τήρηση αποστάσεων στα ταμεία, μεταξύ άλλων μέτρων.
  • Υπηρεσίες ιχνηλάτησης και προειδοποιητικά μηνύματα μπορούν να χρησιμοποιούνται μέσω εφαρμογών κινητών τηλεφώνων σε εθελοντική βάση. Αυτές οι εφαρμογές θα λειτουργούν διασυνοριακά.

Αεροπορικές μετακινήσεις

  • Οι ρυθμιστικές αρχές θα εκδώσουν εντός των προσεχών εβδομάδων πρωτόκολλα τα οποία θα προβλέπουν:
  • Ο εξαερισμός πρέπει να ενισχυθεί, με νοσοκομειακού τύπου φίλτρα και κάθετη ροή αέρα.
  • Η κίνηση των επιβατών εντός της καμπίνας πρέπει να περιορισθεί, με την μείωση των χειραποσκευών και των επαφών με το πλήρωμα.
  • Η ροή των επιβατών πρέπει να παραμένει ελεγχόμενη μέσω της έγκαιρης προσέλευσης στο αεροδρόμιο. Πρέπει να δοθεί προτεραιότητα στο on line check-in, στον περιορισμό των επαφών κατά την παράδοση των αποσκευών, τους ελέγχους ασφαλείας και τους συνοριακούς ελέγχους, στην επιβίβαση και κατά την παραλαβή των αποσκευών.
  • Η προπαραγγελία υπηρεσιών στο εσωτερικό του αεροσκάφους θα πρέπει να γίνεται, όπου είναι δυνατόν, την ώρα της κράτησης.

Οδικά ταξίδια

  • Τερματικοί σταθμοί, χώροι ανάπαυσης κατά μήκος των αυτοκινητοδρόμων, χώροι στάθμευσης και σταθμοί ανεφοδιασμού και φόρτισης θα πρέπει να διατηρούν υψηλά επίπεδα υγιεινής
  • Στους σταθμούς θα πρέπει να γίνεται η κατάλληλη ρύθμιση της ροής των επιβατών
  • Όπου δεν μπορεί να εξασφαλιστούν επαρκή επίπεδα σε ό,τι αφορά την προστασία της δημόσιας υγείας, θα πρέπει να εξετάζεται το κλείσιμο στάσεων ή σταθμών.

Λεωφορεία

  • Η επιβίβαση θα πρέπει να γίνεται από την πίσω πόρτα και να χρησιμοποιούνται τα παράθυρα αντί του κλιματισμού για τον αερισμό των οχημάτων.
  • Ο καθορισμός των θέσεων θα πρέπει, όπου είναι δυνατόν, να οργανωθεί ούτως ώστε τα μέλη μιας οικογένειες να μπορούν να καθίσουν μαζί, ενώ θα πρέπει να διαχωρίζονται οι μεμονωμένοι επιβάτες.
  • Στα μικρά λεωφορεία (mini-bus), δεν θα πρέπει να επιτρέπεται στους επιβάτες να κάθονται δίπλα στον οδηγό εκτός κι να είναι δυνατός ο φυσικός διαχωρισμός τους απ’ αυτόν.
  • Εάν είναι δυνατόν, οι επιβάτες θα πρέπει να διαχειρίζονται μόνοι τους τις αποσκευές τους.

Σιδηρόδρομος

  • Η συχνότητα των δρομολογίων των τρένων και η χωρητικότητα των συρμών θα πρέπει να αυξηθούν, εάν κριθεί απαραίτητο να περιοριστεί η πυκνότητα του επιβατικού κοινού.
  • Οι εταιρίες διαχείρισης σιδηροδρόμων θα πρέπει να εφαρμόσουν υποχρεωτικές κρατήσεις θέσεων σε διαδρομές μεγάλων αποστάσεων και σε περιφερειακά τρένα.
  • Για διαδρομές μικρών αποστάσεων, οι επιβάτες θα πρέπει να αφήνουν κενά καθίσματα μεταξύ τους, εκτός και αν είναι μέλη της ίδιας οικογένειας
  • Οι εταιρίες διαχείρισης σιδηροδρόμων θα πρέπει να χρησιμοποιούν συστήματα καταμέτρησης επιβατών, κυρίως σε τρένα που εξυπηρετούν εργαζομένους που μετακινούνται από και προς τη δουλειά τους καθώς και στον προαστιακό σιδηρόδρομο, προκειμένου να υπάρχει διαχείρισης της χωρητικότητας.
  • Θα πρέπει να υπάρχει διαχείριση της ροής επιβατών στις στάσεις και θα πρέπει να κλείνουν οι σταθμοί εάν δεν μπορούν να διασφαλιστούν επαρκή επίπεδα σε ό,τι αφορά την προστασία της δημόσιας υγείας.
  • Θα πρέπει να παρέχονται κίνητρα προκειμένου να ενθαρρύνεται η μετακίνηση εκτός των ωρών αιχμής, όπως προσαρμοσμένη τιμολόγηση ή ευέλικτο ωράριο εργασίας στην περίπτωση τρένων που εξυπηρετούν εργαζομένους, προκειμένου να αποφεύγεται ο συνωστισμός.
  • Οι πόρτες θα πρέπει να ανοίγουν σε κάθε στάση είτε αυτόματα είτε από απόσταση από τον οδηγό.