Το 2016 κλείνει θετικά για τον ελληνικό τουρισμό, σε επιβεβαίωση της σκληρής δουλειάς σε πολιτικό, επιχειρησιακό και επικοινωνιακό επίπεδο που πραγματοποιήσαμε στο Υπουργείο, και σε άμεση συνεργασία και συντονισμό με τις 13 Περιφέρειες, την τοπική αυτοδιοίκηση, τα Επιμελητήρια, τους τουριστικούς φορείς και τον ιδιωτικό τομέα.
Σε εφαρμογή της τουριστικής μας πολιτικής, συστρατευτήκαμε σε μία κοινή προσπάθεια και παρά τις διεθνείς προκλήσεις, τους εξωγενείς παράγοντες και δυσκολίες που αντιμετωπίσαμε και προσελκύσαμε επιπλέον 1,5 εκατ. επισκέπτες στην Ελλάδα. Το 2016, οι συνολικές διεθνείς αφίξεις υπολογίζουμε ότι θα αγγίξουν τα 27,5 εκατομμύρια συμπεριλαμβανομένης της αύξησης στην κρουαζιέρα και της δυναμικής που διατήρησε ο οδικός τουρισμός. Το αποτέλεσμα αυτό ξεπερνά τις προσδοκίες της αγοράς σε μία χρονιά μάλιστα που χαρακτηρίστηκε από διαδοχικές και έντονες προκλήσεις στο γενικότερο τουριστικό περιβάλλον και με διαρκώς μεταβαλλόμενα δεδομένα στην ευρύτερη περιοχή.
Εκτός από την εξαιρετική αύξηση των τουριστικών ροών πετύχαμε για πρώτη φορά την επιμήκυνση της περιόδου από τον Απρίλιο έως και το Νοέμβριο. Σε συνέχεια των υψηλών πληροτήτων του Ιουλίου και του Αυγούστου, οι μήνες Σεπτέμβριος και Οκτώβριος ήταν οι καλύτεροι όλων των εποχών. Ανοίξαμε νέες ξένες αγορές, προωθήσαμε νέους ελληνικούς προορισμούς και δώσαμε έμφαση στον θεματικό τουρισμό.
Στα θετικά αυτά αποτελέσματα, χτίζουμε τις στρατηγικές κατευθύνσεις μας για το 2017 και τα επόμενα χρόνια, τις οποίες θα σας παρουσιάσουμε αναλυτικά σε επόμενη συνάντηση.
ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΟ ΕΡΓΟ
Με νομοθετικές πρωτοβουλίες και υπουργικές αποφάσεις το προηγούμενο διάστημα δώσαμε λύση σε χρονίζοντα προβλήματα και σε εμπόδια σε θέματα αδειοδοτήσεων και εύρυθμης λειτουργίας της αγοράς, και επιδιώξαμε να βελτιώσουμε την καθημερινότητα των επιχειρήσεων.
Καθορίσαμε τις τεχνικές και λειτουργικές προδιαγραφές για τα κάμπινγκ, τα χιονοδρομικά κέντρα, τις ιαματικές εγκαταστάσεις, τα ορειβατικά καταφύγια, τα αυτοεξυπηρετούμενα καταλύματα.
Λύσαμε νομοθετικά τα πρακτικά προβλήματα αδειοδότησης των τουριστικών γραφείων
Ορίσαμε με ακρίβεια το πλαίσιο λειτουργίας των επιχειρήσεων εκμίσθωσης επιβατηγών αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης, χωρίς οδηγό και συμπεριλάβαμε ρητά τις λιμουζίνες στις τουριστικές επιχειρήσεις.
Καταργήσαμε το αυτοκόλλητο, και νομοθετήσαμε την Καρτέλα Ενημέρωσης Πελάτη στα τουριστικά καταλύματα.
Νομοθετήσαμε τον διαχωρισμό των φυσικών εκροών υδάτων των ιαματικών εγκαταστάσεων από οποιασδήποτε μορφής λύματα, και με αυτόν τον αποχαρακτηρισμό λύσαμε το καίριο ζήτημα της αδειοδότησης των κέντρων και επιχειρήσεων ιαματικού τουρισμού. Ταυτόχρονα δώσαμε προτεραιότητα στην ταχύτατη αναγνώριση των φυσικών πόρων ως ιαματικών. Με περίπου 60 φακέλους που βρίσκονται σε διαδικασία αναγνώρισης, και με αυτές που έχουμε ήδη αναγνωρίσει προσδοκούμε ότι μέσα στην επόμενη χρονιά θα προσεγγίσουν τις 100 οι επίσημες αναγνωρίσεις των ιαματικών πηγών στην Ελλάδα.
Δημιουργούμε άμεσα το νέο πλαίσιο για την ενθάρρυνση επενδύσεων ιαματικού τουρισμού και τουρισμού υγείας σε όλη τη χώρα. Η σχετική νομοθετική ρύθμιση βρίσκεται στο τελικό στάδιο επεξεργασίας και θα καθορίζει το θεσμικό πλαίσιο των τεχνικών προδιαγραφών για εγκαταστάσεις μονάδων ιαματικής θεραπείας και των κέντρων ιαματικού τουρισμού- θερμαλισμού & θαλασσοθεραπείας.
Σχεδιάζουμε την αναβάθμιση του τμήματος των εναλλακτικών μορφών τουρισμού στο Υπουργείο για την οργάνωση και ανάπτυξη του θεματικού τουρισμού, με βασικούς άξονες τον πολιτιστικό τουρισμό, τον θρησκευτικό- προσκυνηματικό, τον ιατρικό και ιαματικό, τον συνεδριακό, τον θαλάσσιο τουρισμό (κρουζιέρες και γιώτινγκ) τον τουρισμό υπαίθρου και τη γαστρονομία, και τον αθλητικό- προπονητικό τουρισμό.
Καίριες και βασικές ρυθμίσεις που ήδη επεξεργαζόμαστε ώστε να προχωρήσουν άμεσα περιλαμβάνουν:
– Το θεσμικό πλαίσιο των τεχνικών και λειτουργικών προδιαγραφών για τη λειτουργία παραδοσιακών ξενώνων και την κατάταξή τους σε κατηγορίες αστέρων.
-Τον επανασχεδιασμό και εκσυγχρονισμό του συστήματος του Μητρώου Τουριστικών Επιχειρήσεων
-Την κωδικοποίηση της τουριστικής νομοθεσίας
-Την ολοκλήρωση των νέων οργανογραμμάτων του Υπουργείου και του ΕΟΤ για την ενδυνάμωση των υπηρεσιών.
-Την αναβάθμιση της τουριστικής εκπαίδευσης στις σχολές ΑΣΤΕΡ και ΑΣΤΕΚ και στα 8 δημόσια ΙΕΚ Τουρισμού, και την επαναλειτουργία της Σχολής Ξεναγών.
Ταυτόχρονα προχωράμε τις διαδικασίες για το σύστημα του Δορυφόρου Λογαριασμού Τουρισμού, στο πλαίσιο της τεχνικής βοήθειας και υποστήριξης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με κονδύλια ευρωπαϊκά και στη βάση αντίστοιχων συνεργασιών που έχουν όλα τα Υπουργεία (Task Force).
Eπανενεργοποιούμε την Επιτροπή για το Παρατηρητήριο Τουρισμού με στόχο την αξιοποίηση των στοιχείων και των πορισμάτων για τα τουριστικά μεγέθη ώστε να μπορέσουμε να υποστηρίξουμε τεκμηριωμένες παρεμβάσεις και αναπτυξιακές γενικές και θεματικές πολιτικές στον τουρισμό τα επόμενα χρόνια.
Επανενεργοποιήσαμε επίσης και ενισχύσαμε το τμήμα Έρευνας και Αγοράς του ΕΟΤ, που ήταν σε αδράνεια για την συγκέντρωση, καταγραφή και μελέτη ποσοτικών και ποιοτικών παραμέτρων που αφορούν στο τουριστικό μας προϊόν, και την προώθηση και προβολή του. Το τμήμα έχει ήδη προχωρήσει στην εκπόνηση ερευνών για τον τουρισμό, τα αποτελέσματα των οποίων θα είμαστε σε θέση σύντομα να σας παρουσιάσουμε.
Για το θέμα του sharing economy, έχουμε πλέον την τελική πρόταση και αναμένεται άμεσα η κατάθεση της από το καθ’ ύλην αρμόδιο Υπουργείο Οικονομικών. Όπως γνωρίζετε κατόπιν διαβούλευσης με τους φορείς, και με την πρότασή μας που καταθέσαμε στην κοινή Ομάδα Εργασίας των δύο υπουργείων προτείναμε τον περιορισμό του αριθμού των ακινήτων ανά ΑΦΜ (δύο ανά φυσικό πρόσωπο) και καταθέσαμε συγκεκριμένες προτάσεις για τα ιδιαίτερα γεωγραφικά και πληθυσμιακά κριτήρια για τα νησιά, καθώς και τον υπολογισμό των εισοδηματικών κριτηρίων στις μισθώσεις. Ζητήσαμε αντί για ανώτατο όριο 90 ημέρες μίσθωσης σε εθνικό επίπεδο, να θεσπιστεί ανώτατο όριο μίσθωσης 60 ημερών στα νησιά κάτω των 10.000 κατοίκων και υπέρβαση του ορίου των ημερών μόνο για μέχρι τη συμπλήρωση 12.000 ευρώ εισοδήματος από μισθώσεις.
Για πρώτη φορά επιχειρήθηκε σε εθνικό επίπεδο ο καθορισμός πλαισίου για την οικονομία διαμοιρασμού και η καθυστέρηση από την πλευρά των θεσμών στο πλαίσιο της διαπραγμάτευσης συνδέεται με το γεγονός ότι η ελληνική ρύθμιση θα χρησιμεύσει ως οδικός χάρτης και σε άλλες ευρωπαϊκές αγορές. Πρόκειται για μία γενναία ρύθμιση, που προστατεύει το τουριστικό προϊόν, στηρίζει την νόμιμη και υγιή τουριστική δραστηριότητα, επιχειρεί να εξαλείψει στρεβλώσεις και φαινόμενα αθέμιτου ανταγωνισμού και θεσπίσει δικλείδες ασφαλείας στην λειτουργία της αγοράς.
Δώσαμε έμφαση στην προώθηση νέων επενδύσεων στον τουρισμό, όπου το ενδιαφέρον παραμένει ισχυρό. Σε σύνολο 142 αιτήσεων αδειοδότησης ξενοδοχείων και ειδικής τουριστικής υποδομής που υποβλήθηκαν στην υπηρεσία οne–stop–shop του Υπουργείου ΕΥΠΑΤΕ το 2016, οι 101 αιτήσεις αφορούν σε επεκτάσεις και αναβαθμίσεις σε υφιστάμενα ξενοδοχεία 4 και 5 αστέρων και δυναμικότητας άνω των 300 κλινών καθώς και στη δημιουργία νέων μονάδων αυτών των κατηγοριών. Επίσης, μέσα στον τελευταίο χρόνο, υποβλήθηκαν 4 νέες προτάσεις για τη δημιουργία Σύνθετων Τουριστικών Καταλυμάτων. Την τελευταία διετία υποβλήθηκαν 30 αιτήσεις ειδικής τουριστικής υποδομής για συνεδριακά κέντρα, γήπεδα γκολφ, θεματικά πάρκα και τουριστικούς λιμένες, καθώς και για 47 ορειβατικά καταφύγια.
Θέλοντας να εξαλείψουμε αναχρονιστικές ρυθμίσεις και εμπόδια στην τουριστική ανάπτυξη, προχωρήσαμε στην κατάργηση του ισχύοντος από το 1986 καθεστώτος των Περιοχών Ελέγχου Τουριστικής Ανάπτυξης. Με την κατάργησή του, ανοίγουμε το δρόμο για νέες επενδύσεις και αναβαθμίσεις των τουριστικών καταλυμάτων μέχρι τριών αστέρων που είτε είχαν κλείσει και δεν μπορούσαν να επαναλειτουργήσουν ή που λειτουργούσαν αλλά αδυνατούσαν να προχωρήσουν σε αναβάθμιση της κατηγορίας τους και τον εκσυγχρονισμό τους. Επίσης, δίνουμε πλέον τη δυνατότητα στα καταλύματα αυτά να μπορούν να ενταχθούν στα χρηματοδοτικά προγράμματα του ΕΣΠΑ 2014-2020.
Δίνουμε ιδιαίτερο βάρος στην στήριξη της μικρομεσαίας τουριστικής επιχειρηματικότητας, αξιοποιώντας κάθε ευκαιρία και δυνατότητα από τα τρέχοντα προγράμματα.
Στις αρχές της χρονιάς σχεδιάζουμε την προκήρυξη προγράμματος μέσω του ΕΣΠΑ 2014-2020, ύψους 120 εκατ. ευρώ για την ενίσχυση της ίδρυσης νέων μικρομεσαίων επιχειρήσεων.
Το 2016, προκηρύξαμε και το πρόγραμμα για την ενίσχυση των επενδυτικών σχεδίων υφιστάμενων πολύ μικρών, μικρών και μεσαίων τουριστικών επιχειρήσεων, ώστε να βελτιώσουν την θέση τους στην εσωτερική και διεθνή τουριστική αγορά. Οι αιτήσεις που υποβλήθηκαν υπερκάλυψαν το πρόγραμμα προϋπολογισμού 90 εκατ. ευρώ, εξέλιξη που μας ικανοποίησε ιδιαίτερα.
Μέσα από τα δύο αυτά προγράμματα, οι ενισχύσεις που θα κατευθυνθούν στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις θα ξεπεράσουν τα 210 εκατ. ευρώ.
Παράλληλα, υποστηρίζουμε μέσω σειράς ευρωπαϊκών προγραμμάτων του ΕΣΠΑ την προώθηση έργων τουριστικών υποδομών σε όλη την Ελλάδα και με ειδικότερα προγράμματα διακρατικής συνεργασίας όπως το ΙNTERREG δράσεις καινοτόμες για την ανάπτυξη των θεματικών μορφών τουρισμού με γειτονικές μας χώρες.
Κλείνοντας, θέλω να σας επισημάνω ότι μέσα από τα ευρωπαϊκά συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα συνολικά, κινητοποιούνται πόροι στον τουρισμό άνω των 300 εκατ. ευρώ με επιδίωξη μας να εμπλουτιστεί ο τουριστικός χάρτης σε όλη την Ελλάδα, και πολλοί προορισμοί να παρουσιάσουν νέα αναβαθμισμένη εικόνα.
Μαζί με τις μεγάλες επενδύσεις που ήδη έχουν δρομολογηθεί σε επίπεδο γενικών και ειδικών τουριστικών υποδομών, στα αεροδρόμια, τα λιμάνια, τις μαρίνες, εκτιμούμε θα υπάρξει ένα νέο κύμα επενδύσεων σταθερά σε ετήσια βάση τα επόμενα χρόνια , που ο τουρισμός μπορεί να υποστηρίξει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, ενισχύοντας σημαντικά την εθνική μας οικονομία και την ανάπτυξη.
Ο Γενικός Γραμματέας Τουριστικής Πολιτικής και Ανάπτυξης κ. Γιώργος Τζιάλλας, θα σας ενημερώσει αναλυτικά για όλα τα προγράμματα και τις δράσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη και που σχεδιάζονται για το αμέσως επόμενο διάστημα.
Από την πλευρά μας, είμαστε εδώ για να υποστηρίξουμε τις ισχυρές αναπτυξιακές προοπτικές του τουρισμού μας, και κάθε επενδυτικό σχέδιο για την υψηλή ποιότητα του τουριστικού μας προϊόντος.
Σας ευχαριστώ.