Προς:
1) Γραφείο Πρωθυπουργού
1) Υπουργείο Οικονομικών
2) Υπουργείο Τουρισμού
Σχετ.:
1) Αριθ. Πρωτ. 104 Έγγραφο
Ε.Ν.Π.Ε.Ν.
2) Αριθ. Πρωτ. 106 Έγγραφο
Ε.Ν.Π.Ε.Ν
Αξιότιμε κ. Πρωθυπουργέ,
Ως Ένωση Ναυτικών Πρακτόρων Ελληνικών Νήσων, παρακαλούμε για τις δικές σας ενέργειες, ώστε
το αρμόδιο γραφείο που ελέγχει τα τελωνεία της χώρας, να μας απαντήσει επί των ερωτημάτων μας
που καταγράφηκαν στα παραπάνω σχετικά έγγραφά μας Νο 1 από 02/06/25 και Νο 2 από 10/07/25.
Η διαπιστωμένη άρνηση απάντησης στα ερωτήματά μας, η άρνηση κοινοποίησης οδηγιών όπως έχει
ζητήσει η Ένωση μας αρμοδίως, αποτελεί απαξιωτική και προσβλητική μορφή Διοίκησης εν έτι 2025,
με νοοτροπία που θυμίζει αρρωστημένες εποχές «χωροφύλακα-δραγάτη» του έτους 1970, την οποία
δυστυχώς επιδεικνύουν σήμερα τελωνιακοί υπάλληλοι, που αποφασίζουν και εφαρμόζουν κατά το
δοκούν ό,τι θέλουν και μάλιστα βάση τελωνειακού κανονισμού, ο οποίος κατά τη γνώμη μας χρήζει
άμεσης μεταρρύθμισης/τροποποίησης.
Η αυταρχική συμπεριφορά που αντιμετωπίζουμε από ορισμένα τελωνεία της χώρας, για την οποία
υπαίτια κατά την γνώμη μας, είναι η προηγούμενη λανθασμένη πολιτική που εφαρμόστηκε, όπως λ.χ.
των αναγκαστικών μετατάξεων του δημοσίου, με αποσπάσεις στα τελωνεία της χώρας υπαλλήλων
άλλων υπηρεσιών, άσχετων με το τελωνειακό αντικείμενο, όπως επί παραδείγματι τηλεφωνητές από
το ΕΚΑΒ, τραυματιοφορείς, θυρωροί Υπουργείων και άλλων Δημοσίων Υπηρεσιών κλπ., οι οποίοι
στερούνται πανεπιστημιακής εκπαίδευσης επί των οικονομικών.
Η πρώτη παράγραφος στον Τελωνειακό Κώδικα, αναφέρει ότι προτεραιότητα του υπαλλήλου είναι η
εξυπηρέτηση του πολίτη και ΌΧΙ η επίδειξη εξουσίας σε αυτόν, παράγραφος που αρκετοί υπάλληλοι
τελωνείων, αγνοούν επιδεικτικά και προκλητικά. Κατά τη γνώμη μας, όλο το σύστημα οργάνωσης και
λειτουργίας των Τελωνείων της χώρας είναι απαρχαιωμένο, και χρειάζεται ολική εκ βάθρων
μεταρρύθμιση, διότι δε νοείται στο ψηφιακό Κράτος του έτους 2025 που ευαγγελίζεται μία
προοδευτική και εκσυγχρονιστική Κυβέρνηση, μια Υπηρεσία που συναλλάσσεται με πολίτες, να
λειτουργεί ως κράτος εν κράτει, χωρίς την παραμικρή συνέπεια για τους υπαλλήλους της, σε
περίπτωση εσκεμμένης ή ακούσιας, λάθος απόφασης.
Η μη απάντηση που περιμένουμε κατά τα προεκτεθέντα, από τον κ. Γενικό διευθυντή (στο Νο 2
έγγραφό μας από 10/07/25), έχει ως συνέπεια κάθε τελωνειακός υπάλληλος της χώρας να συνεχίζει
να εφαρμόζει κατά το δοκούν τις κείμενες διατάξεις της Τελωνειακής Νομοθεσίας, διαστρεβλώνοντας
το γράμμα του νόμου, λόγω της ανεξέλεγκτης εξουσίας που απολαμβάνει, με αποτέλεσμα να
Μεγίστη,
30/07/2025
Αριθ. Πρωτ.:
108
Προς:
1) Γραφείο Πρωθυπουργού
1) Υπουργείο Οικονομικών
2) Υπουργείο Τουρισμού
Σχετ.:
1) Αριθ. Πρωτ. 104 Έγγραφο
Ε.Ν.Π.Ε.Ν.
2) Αριθ. Πρωτ. 106 Έγγραφο
Ε.Ν.Π.Ε.Ν
Κοιν.:αντιμετωπίζουμε διαφορετική ερμηνεία του ίδιου νόμου, από Τελωνείο σε Τελωνείο και από
υπάλληλο σε υπάλληλο.
Την προηγούμενη σεζόν επί παραδείγματι, υπάλληλοι των Τελωνείων του Ανατολικού Αιγαίου, τα
επαγγελματικά σκάφη Τουρκικής σημαίας, τα “βάφτιζαν” ιδιωτικά, προκειμένου να ΜΗΝ πληρώσουν
το νέο φόρο που τους αναλογούσε (ΤΕΠΑΔΑΧ), με συνέπεια τα διαφυγόντα κέρδη του Δημοσίου να
είναι σημαντικά. Η Ένωση μας, που πρωτοστάτησε για την θέσπιση του νέου φόρου σε όλα τα
επαγγελματικά σκάφη ανεξαρτήτου σημαίας, προς όφελος πρωτίστως των νησιών μας, λόγω των
εσόδων που θα προέκυπταν για την εκτέλεση λιμενικών έργων, προέβη σε καταγγελία στο ΛΣ
Πάτμου το οποίο άμεσα επενέβη, επέβαλε τις προβλεπόμενες κυρώσεις σε Τουρκικής σημαίας
επαγγελματικό πλοίο και έκτοτε συμμορφώθηκαν όλοι, όσον άφορα την πληρωμή των φόρων.
Ταυτόχρονα, καταγγελία αποστείλαμε και στον τέως Διευθυντή Τελωνείων, για τους επίορκους
τελωνειακούς υπαλλήλους και τα έργα τους, ο οποίος με δικές του άμεσες εντολές, έδωσε τέλος στις
ενέργειες αυτών των υπαλλήλων.
Φέτος, μία πρωτοφανής απόφαση διαφορετικών Τελωνείων και πάλι του Ανατολικού Αιγαίου (βλπ.
Νο 1 έγγραφό μας, από 02/06/25), απαγορεύει επί της ουσίας (λόγω άρνησης έκδοσης Δελτίου
Κίνησης- Transit-log), την είσοδο στην χώρα σε επαγγελματίες ναυτικούς (με ναυτικά φυλλάδια), οι
οποίοι έχουν στην κατοχή τους ιδιωτικό οικογενειακό σκάφος αναψυχής, και κάθε χρόνο
επισκέπτονται εδώ και δεκαετίες τα Ελληνικά νησιά με τις οικογένειες τους την περίοδο των σύντομων
αδειών τους. Αγαπημένος προορισμός των εν λόγω ναυτικών με τα σκάφη και τις οικογένειές τους,
είναι τα μικρά ακριτικά νησιά μας (βλπ. αναλυτικά στο Νο 2 έγγραφό μας), τα οποία δυστυχώς φέτος
δεν μπορούν να προσεγγίσουν, λόγω της συγκεκριμένης πρωτοφανούς στα χρονικά απόφασης
ορισμένων Τελωνείων του Ανατολικού Αιγαίου, τους λόγους έκδοσης της οποίας αδυνατούμε
πραγματικά να κατανοήσουμε.
Η συγκεκριμένη απόφαση, αποτελεί κατά τη γνώμη μας, ευθεία βολή εις βάρος των μικρών,
ακριτικών νησιών μας και της μικρής τοπικής οικονομίας τους, προκαλώντας τεράστια ζημία στις
νησιωτικές κοινωνίες της γαλάζιας Πατρίδας μας.
Ο επαγγελματίας ναυτικός προστατεύεται από Διεθνείς Συμβάσεις. Δεν αποβιβάζεται στην χώρα μας,
άρα ο έλεγχος των 180 ημερών εκτός Ε.Ε που ισχυρίζονται ως επιχείρημα τα συγκεκριμένα
Τελωνεία, δεν ευσταθεί, διότι διαμένει στην χώρα της εκάστοτε σημαίας του ιδιωτικού σκάφους του
και όπως ο νόμος ορίζει, του δίνει το δικαίωμα επίσκεψης πέριξ του εκάστοτε λιμένα, ακριβώς
δηλαδή όπως είναι όλα τα μικρά νησιά μας, συμβάλλοντας οικονομικά σε όλες τις τοπικές
επιχειρήσεις πέριξ αυτού, όπως λ.χ. εστιατόρια, φούρνοι, ιχθυοπωλεία, μίνι μάρκετ, καφέ κλπ., καθώς
γύρω από τους λιμένες δραστηριοποιείται όλη η οικονομική ανάπτυξη του εκάστοτε μικρού νησιού.
Με δική τους ευθύνη και πρωτοβουλία, οι συγκεκριμένοι υπάλληλοι των συγκεκριμένων και μόνο
Τελωνείων, τορπιλίζουν αυτή την τόσο σημαντική οικονομική δραστηριότητα των μικρών ακριτικών
νησιών μας, δεδομένου ότι ήδη, αρκετά Θ/Γ σκάφη, δεν προσεγγίζουν τα Ελληνικά νησιά λόγω της
κατάστασης αυτής, την οποία οι ιδιοκτήτες στηλιτεύουν, αναρτώντας συνέχεια σε όλα τα social
media, αρνητικά και δυσφημιστικά σχόλια για την χώρα μας, αποδοκιμάζοντας το τελωνειακό
σύστημα που τους θεωρεί ανεπιθύμητους. Άμεση απόρροια της συμπεριφοράς αυτής των
συγκεκριμένων τελωνειακών υπαλλήλων, είναι η σημαντική απώλεια εσόδων για την πραγματική
οικονομία των μικρών ακριτικών νησιών μας και των ακριτών μας, που είναι τόσο σημαντικά για την
επιβίωσή τους και την παραμονή τους στα ακριτικά αυτά νησιά μας, όπως επί παραδείγματι η Σύμη,
Ένωση Ναυτικών Πρακτόρων Ελληνικών Νήσων (Ε.Ν.Π.Ε.Ν.) Διεύθυνση: Μεγίστη 85111 (Δήμος Μεγίστης),
Ηλεκτρονική Διεύθυνση: www.enpen.gr , Ηλεκτρονικό Ταχυδρομείο (email): info@enpen.grΈνωση Ναυτικών Πρακτόρων Ελληνικών Νήσων (Ε.Ν.Π.Ε.Ν.) Διεύθυνση: Μεγίστη 85111 (Δήμος Μεγίστης),
Ηλεκτρονική Διεύθυνση: www.enpen.gr , Ηλεκτρονικό Ταχυδρομείο (email): info@enpen.gr
στην οποία παρατηρείται δραματική μείωση αφίξεων των ιδιωτικών αυτών σκαφών, για τον
συγκεκριμένο λόγο που σας περιγράφουμε.
Επειδή όμως δεν είμαστε μηδενιστές, ούτε «τσουβαλιάζουμε» συμπεριφορές και χαρακτήρες,
οφείλουμε να ομολογήσουμε με την παρούσα μας, ότι υπάρχουν και τα φωτεινά παραδείγματα,
εξαίρετων και ακέραιων τελωνειακών υπαλλήλων, που υπηρετούν στα περισσότερα Τελωνεία της
χώρας μας, οι οποίοι έχουν κατανοήσει πλήρως τον πολύ σημαντικό ρόλο τους στην οικονομία της
νησιωτικής Πατρίδας μας, και υπερβάλλουν εαυτόν σε πολλές περιπτώσεις, προκειμένου να φέρουν
εις πέρας το δύσκολο έργο τους, με γνώμονα πάντα το συμφέρον των ακριτικών μας νησιών και των
τοπικών τους Κοινωνιών.
Μετά τιμής
Εκ του Δ.Σ.
Ο Πρόεδρος
Ο Γενικός Γραμματέας
ΜΑΡΙΝΟΣ Διονύσιος
ΠΑΠΟΥΤΣΗΣ Κωνσταντίνος
ΠΡΟΣ: 1)ΓΕΝΙΚΗ Δ/ΝΣΗ ΤΕΛΩΝΕΙΩΝ και Ε.Φ.Κ
ΥΠΟΨΙΝ ΚΥΡΙΟΥ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗ
Ως Ένωση Ναυτικών Πρακτόρων Ελληνικών Νήσων έχουμε να σας αναφέρουμε τα πολύ σοβαρά προβλήματα που
έχουν προκύψει στα Τελωνεία Ρόδου και Μεγίστης, τα οποία δημιουργούν στον κλάδο μας τεράστιες δυσχέρειες.
Συγκεκριμένα από την 27/05/2025 το τελωνείο Ρόδου χωρίς να μας αποστείλει κάποιο έγγραφο και χωρίς να μας
κοινοποιήσει σχετική νομοθεσία, αλλά επικαλούμενο κάποια εγκύκλιο της ΑΑΔΕ(?) ζητάει από ναυτικούς κατόχους
αποδεικτικών ναυτικής ικανότητας (ΝΑΥΤΙΚΑ ΦΥΛΑΔΙΑ) π.χ. πλοιάρχους- κυβερνήτης θαλαμηγών, να εκδώσουν
VISA(?) ενώ αυτοί κατά τον κατάπλου των σκαφών, ελέγχονται , όπως προβλέπεται, από το αρμόδιο Λιμεναρχείο της
Ρόδου, για το αν υπάρχει κάποιο μέτρο εναντίον τους.
Το ναυτικό φυλλάδιο είναι παγκοσμίως αναγνωρισμένο ταξιδιωτικό έγγραφο για τους εργαζομένους σε πλοία
οποιοσδήποτε σημαίας που αποτελεί την προέκταση της χωράς που φέρουν, ουδέποτε αποβιβάζονται στη χώρα μας
για διαμονή και τους επιτρέπεται η αποβίβαση αυστηρά μόνο πέριξ της λιμενικής ζώνης για σύντομο χρονικό
διάστημα και αυτό ισχύει σε όλες τις χώρες του κόσμου βάσει διεθνών συνθηκών.
Καταλαβαίνετε ότι τέτοιες αυθαίρετες πρακτικές που στερούνται νομοθετικού ερείσματος δεν μπορούν να γίνουν
αποδεκτές από κανέναν και φυσικά ούτε από την Ένωσή μας ενώ θυμίζουν εποχές του “αποφασίζουμε και
διατάσσουμε” που ευτυχώς πέρασαν ανεπιστρεπτί από τη χώρα μας.
Στη Μεγίστη τώρα αντιμετωπίζουμε το εξής πρόβλημα από το τοπικό τελωνείο το οποίο και αυτό αυθαίρετα αντί να
χορηγήσει π.χ. στο πλοίο(Μ/Υ Serena 27/05/25) ,με σημαία τρίτης χώρας και χρήστη μη Ευρωπαίο, transit log
18μηνης διάρκειας, χορηγεί μόλις για ένα μήνα χωρίς καμία αιτιολογία και αυτό έχει συμβεί πολλάκις από την
περασμένη σεζόν!
Παρακαλούμε λοιπόν για τις άμεσες δικές σας ενέργειες προς τα προαναφερόμενα τελωνεία, ώστε να επανέλθει η
κανονικότητα στις διαδικασίες εισόδου των σκαφών (σύμφωνα με την ΑΥΟΔ 257 του 2000 που τροποποιήθηκε 10-9-
2015 για τη χορήγηση του 18μηνου transit-log) και πληρωμάτων αυτών, διαφορετικά παρακαλούμε γνωρίστε μας το
νομοθετικό πλαίσιο που βάσει του οποίου τα συγκεκριμένα τελωνεία δρουν, ώστε να σταθμίσουμε και εμείς τις
περαιτέρω ενέργειές μας.
Με εκτίμηση,
Εκ του Δ.Σ.
Ο Πρόεδρος Ο Γενικός Γραμματέας
Μαρίνος Διονύσιος Παπουτσής Κωνσταντίνος
Προς: Γενικό Διευθυντή Τελωνείων & ΕΦΚ κ. Μπουρίκο Δ.
Κοιν.: Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων κ. Πιτσιλή Γ
Αξιότιμε κ. Γενικέ,
Αφορμή της επιστολής αυτής είναι πρωτίστως να σας ευχαριστήσουμε για την Μεγίστη, και
δευτερευόντως να ζητήσουμε και πάλι την συμβολή σας ως προς τον συντονισμό των τελωνείων για την
ομαλή λειτουργία τους σε όλα τα ελληνικά νησιά. Από την αρχή της λειτουργίας της ηλεκτρονικής
πλατφόρμας ήμασταν βέβαιοι ότι οι διεκπεραιώσεις θα ήταν απλούστερες και πιο σύντομες, όμως ο
ανθρώπινος παράγοντας συνεχίζει να καταστρατηγεί την εξέλιξη.
Από τα σοβαρότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι συνάδελφοι, είναι η μη συντεταγμένη
θέση ζητουμένων εγγράφων για έκδοση Δ.Κ των Θ/Γ μεταξύ των τελωνείων και σε αρκετές περιπτώσεις
διαφωνούν ακόμη και τελωνειακοί υπάλληλοι του ίδιου τελωνείου. Αυτό θα διεκπεραιωθεί μια για πάντα
με την εκ μέρους σας παρέμβαση και εντολές, κοινοποιημένες προς όλα τα τελωνεία, ώστε να υπάρχει μια
ενιαία γραμμή για την έκδοση των δελτίων κίνησης. Η ενιαία αυτή εφαρμογή να γίνεται φυσικά χωρίς
αστερίσκους ή προκατειλημμένες απόψεις των εκάστοτε υπαλλήλων σας (ευτυχώς μειονότητα) οι οποίοι
κατά το δοκούν ερμηνεύουν νόμους ή έχουν αναχρονιστικές αντιλήψεις όσον άφορα το διαχωρισμό
δικαιωμάτων “πλουσίων” και “πτωχών”. Κύριος γνώμονας τους θα πρέπει να είναι η ακριβής εφαρμογή
του τελωνειακού κανονισμού και των σχετικών διατάξεων, όπως πράττουν οι συνάδελφοι μας, που
ακολουθούν κατά γράμμα τις οδηγίες για τα δελτία κίνησης που καταθέτουν.
Δεν κατανοούμε για ποιο λόγο μόνο το Τελωνείο Ρόδου συνεχίζει να δημιουργεί προσχώματα στη
διαδικασία εισόδου των Θ/Γ όσον αφορά τούρκικης υπηκοότητας καπετάνιους ιδιοκτήτες με ναυτικά
φυλλάδια, κατά παράβαση διεθνών κανονισμών περί ναυτικών, απαιτώντας οι ναυτικοί να διαθέτουν βίζα
στο διαβατήριο τους? έκτος και αν στο νησί της Ρόδου συντρέχουν άλλοι λόγοι, εθνικοί, παραμεθορίου,
μουσουλμανικής μειονότητας, κτλ. , οπότε παρακαλούμε προς ενημέρωση μας.
Συνέπεια αυτού ένα μεγάλο πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε που χρειάζεται να ρυθμιστεί είναι ο
άμεσος εφοδιασμός δελτίου κίνησης για τα Θ/Γ τα οποία καταπλέουν μόνο για την διεκπεραίωση των
εγγράφων της εισόδου στη χώρα (ειδικά στη Ρόδο που έχει έως σήμερα τις περισσότερες εισόδους Θ/Γ
στην Ελλάδα). Αυτά τα Θ/Γ θέλουν άμεση αναχώρηση για άλλο προορισμό και αν τ’ αυτού αναγκάζονται
να υπομένουν ώρες έως την έγκριση του ΔΚ, σπαταλώντας πολύτιμο χρόνο από το ταξίδι τους, με συνέπεια
να μεταφέρουν σε εμάς την δυσαρέσκεια του για την άσκοπη αναμονή.
Η αντιμετώπιση των Θ/Γ που έρχονται στη χώρα μας για δυο η τρεις μήνες τη σεζόν με την
οικονομική συνεισφορά τους να είναι κατά κεφαλήν η υψηλότερη όλων των κατηγοριών τουριστών στον
Μεγίστη,10/07/2025
Αριθ. Πρωτ.: 106
Προς: Γενικό Διευθυντή Τελωνείων & ΕΦΚ κ. Μπουρίκο Δ.
Κοιν.: Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων κ. Πιτσιλή Γ. Ένωση Ναυτικών Πρακτόρων Ελληνικών Νήσων (Ε.Ν.Π.Ε.Ν.) Διεύθυνση: Μεγίστη 85111 (Δήμος Μεγίστης),
Ηλεκτρονική Διεύθυνση: www.enpen.gr , Ηλεκτρονικό Ταχυδρομείο (email): info@enpen.gr
κόσμο (όπως ήδη γνωρίζεται μέσω των εσόδων που δηλώνονται στην ΑΑΔΕ), θα πρέπει να είναι ανάλογη
της ποιότητας του τουριστικού προϊόντος. Για να διατηρήσουμε την κορυφή του yachting στον κόσμο που
κατακτήσαμε με σκληρή δουλειά τα τελευταία πέντε χρόνια, όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς υπηρεσίες και
επιχειρηματίες πρέπει να δίνουν τον καλύτερο εαυτό τους καθημερινά και όχι όπως ορισμένα τελωνεία τα
οποία ‘διυλίζουν τον κώνωπα” στους συνάδελφους με τα έγγραφα των Θ/Γ αλλά ουδέποτε προέβησαν
όπως θα έπρεπε σε κανενός είδους εξωτερικό έλεγχο Θ/Γ , στα λιμάνια και στις μαρίνες (Κέρκυρα, Ρόδος
,Λευκάδα, Πρέβεζα, Λέρος κτλ.) εκεί όπου κατά την γνώμη μας η απώλεια εσόδων του κράτους είναι
ανυπολόγιστη, διότι οι περισσότεροι όχι μόνο δεν πληρώνουν τους μηνιαίους φόρους που τους
αναλογούν, άλλα έχουν υποπέσει στην αντίληψη μας περιπτώσεις που ούτε είσοδο στη χώρα δεν έχουν
πραγματοποιήσει.
Το νομοθετικό πλαίσιο που ακολουθούν κατά γράμμα όλοι οι συνάδελφοι είναι το παρακάτω και
εάν υπάρχει κάτι άλλο που δεν γνωρίζουμε παρακαλούμε ενημερώστε μας ώστε να το αποστείλουμε σε
όλους τους ναυτικούς πράκτορες της Ελλάδας.
Τα ιδιωτικά πλοία αναψυχής με σημαία τρίτης χώρας, κατά πλειονότητα, που καταπλέουν σε
Ελληνικά λιμάνια είναι υποχρεωμένα να εκδώσουν Δελτίο Κίνησης για να κυκλοφορούν στην Ελλάδα,
(σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις περί έκδοσης Δ.Κ) και τα περισσότερα από αυτά καταπλέουν μόνο με
το πλήρωμα. Υπόχρεος στην έκδοση και χρήση Δ.Κ., είναι ο ιδιοκτήτης, και αν δεν επιβαίνει αυτός, το
εξουσιοδοτημένο από τον ιδιοκτήτη πρόσωπο, για να το χρησιμοποιήσει στην Ελλάδα. Συνήθως
εξουσιοδοτημένο πρόσωπο είναι ο πλοίαρχος του πλοίου, ο οποίος τις περισσότερες φορές είναι
ναυτολογημένος με το απαραίτητο έγγραφο, το «ναυτικό φυλλάδιο».
Ο πλοίαρχος πληροί τις προϋποθέσεις να είναι χρήστης σε πλοίο με σημαία τρίτης χώρας, αφού
είναι εργαζόμενος με διαμονή στο πλοίο της τρίτης χώρας που έρχεται προσωρινά στην Ελλάδα και όταν
αποβιβάζεται για σύντομο διάστημα, ακολουθεί πιστά τις οδηγίες από τις λιμενικές αρχές ως προς την
περιήγηση του πέριξ του λιμένα και μόνο.
Επαγγελματικό σκάφος το οποίο διέπετε από τον νόμο 4926/22 ΤΕΠΑΔΑΧ, όταν κάνει ιδιόχρηση,
σύμφωνα με τον αρθ.15, ο χρόνος παραμονής δηλώνεται πριν τον κατάπλου στην πλατφόρμα , ο
τόπος κατάπλου, ημερομηνία και τόπος εξόδου, π.χ. 01/07/2025 Ρόδος έως 07/07/2025 έξοδος
Σύμη, και κάνει είσοδο με ναυτικό φυλλάδιο, όταν ο ιδιοκτήτης είναι και χρήστης-εργαζόμενος στο
σκάφος.
Δεν νοείται να ζητάμε την εξουσιοδότηση του καπετάνιου όταν στην ιδιωτική θαλαμηγό που κάνει
είσοδο επιβαίνει ο ιδιοκτήτης και νόμιμος χρήστης του σκάφους. Επίσης, με τις ισχύουσες διατάξεις η
σύμβαση εργασίας του ναυτικού, όπως και η ασφάλεια του Θ/Γ μαζί με το ναυτικό φυλλάδιο είναι στην
αρμοδιότητα ελέγχου από το λιμενικό σώμα και όχι από τα τελωνεία, έκτος αν υπάρχει νέα διάταξη που
δεν γνωρίζουμε και παρακαλούμε προς κοινοποίηση στο σωματείο μας για χρήση.
Εξαιρούνται φυσικά οι περιπτώσεις, όπου κατά την είσοδο Θ/Γ τρίτης χώρας με Ευρωπαίο
καπετάνιο και ιδιοκτήτη ή εταιρία όπου η έδρα είναι επίσης στην τρίτη χώρα, η σύμβαση προσκομίζεται
για να αποδειχτεί η έκτος Ευρώπης διαμονή και του προσωρινού χρήστη. Επιπλέον, για έκδοση Δελτίου
Κίνησης Ευρωπαίου ιδιοκτήτη ή καπετάνιου που διαμένει σε τρίτη χώρα για την ισχύ του 18μηνου δελτίου
κίνησης προσκομίζεται απαραίτητα η άδεια παραμονής από την τρίτη χώρα και υπεύθυνη δήλωση
παραμονής.Ένωση Ναυτικών Πρακτόρων Ελληνικών Νήσων (Ε.Ν.Π.Ε.Ν.) Διεύθυνση: Μεγίστη 85111 (Δήμος Μεγίστης),
Ηλεκτρονική Διεύθυνση: www.enpen.gr , Ηλεκτρονικό Ταχυδρομείο (email): info@enpen.gr
Σύμφωνα με τις διατάξεις περί έκδοσης Δ.Κ., η χρονική διάρκεια του Δ.Κ. είναι 18 μήνες, 1 μήνας και
αορίστου. Το έγγραφο εθνικότητας καθορίζει την εθνικότητα του πλοίου. Δεν αναφέρεται σε καμία διάταξη
ότι μειώνεται η διάρκεια του 18μηνου ανάλογα με την λήξη του εγγράφου εθνικότητας του σκάφους, πλην
των προσωρινών ευρωπαϊκών εγγράφων εθνικότητας που παίρνουν ένα μήνα.
Ως προς την αναβάθμιση της πλατφόρμας,
Συνάδελφοι μας ενημέρωσαν πως έχει παρατηρηθεί μη σωστή χρήση της πλατφόρμας των Δ.Κ από
ιδιώτες πλοιοκτήτες. Συμπληρώνουν τα στοιχεία στην πλατφόρμα μόνοι τους και μόλις λάβουν το e-mail
της Επιτυχούς Υποβολής του Δελτίου Κίνησης, χωρίς να υποβάλουν τα επισυναπτόμενα χωρίς να διαθέτουν
MRΝ, χωρίς να προσκομίσουν στο λιμεναρχείο λίστα επιβατών ως υποχρεούνται, συνεχίζουν κανονικά το
ταξίδι τους χωρίς φυσικά το δεύτερο e-email το οποίο επιβεβαιώνει την Αποδοχή του Δελτίου Κίνησης, που
σημαίνει ότι κινούνται παράνομα στη χώρα μας.
Αυτή η σελίδα πρέπει άμεσα να διορθωθεί ως προς τα επισυναπτόμενα, ώστε να μην συνεχίσει να
έχει η χώρα οικονομικές απώλειες, αφού δεν εισπράττει τα ανάλογα έσοδα από τα Δ.Κ.
Επιπλέον, θα πρέπει να προστεθεί μια σελίδα στο ηλεκτρονικό Δελτίο Κίνησης, στην οποία να
αναφέρονται οι ναυτολογήσεις και αποναυτολογήσεις των ναυτικών στο εκάστοτε σκάφος, διότι σε κάθε
επόμενο λιμάνι, δεν μπορούν να φανούν οι κινήσεις που έχουν γίνει πάνω σε αυτό, με συνέπεια να έχουν
ήδη παρατηρηθεί προβλήματα στα λιμάνια νησιών, με τα περισσότερα στον Πειραιά.
Επίσης, δεν εμφανίζεται η δεύτερη σελίδα κατά την έκδοση του Δ.Κ., μόνο όταν εκτυπώνεται, με
αποτέλεσμα να μην υπάρχει πρόσβαση για την εγγραφή του χρονικού διαστήματος όσον αφορά
τον χρήστη (εξάμηνο). Στην θέση αυτή αποτυπώνεται η χρονική διάρκεια της ισχύος του πλοίου
(18μηνο), με αποτέλεσμα να δημιουργούνται σοβαρά προβλήματα με τον λήπτη Του Δ.Κ.
Ακόμη, δεν υπάρχει δυνατότητα εγγραφών για διαχείμαση – ελλιμενισμό του σκάφους και όταν
εγκριθεί η επανακυκλοφορία του σκάφους δεν υπάρχει η δυνατότητα εγγραφών στις θέσεις που
υπάρχουν για συμπλήρωση.
Αναμένουμε τις οδηγίες σας και είμαστε στη διάθεση σας για οτιδήποτε χρειαστείτε.
Εκ του Δ.Σ.
Ο Πρόεδρος Ο Γενικός Γραμματέας
Μαρίνος Διονύσιος Παπουτσής Κωνσταντίνος