Η Βουλευτής Π.Ε. Κοζάνης και Τομεάρχης Τουρισμού ΣΥΡΙΖΑ Π.Σ. κ. Καλλιόπη Βέττα κατέθεσε κοινοβουλευτική ερώτηση προς τους Υπουργούς Τουρισμού, Υποδομών και Μεταφορών, Προστασίας του Πολίτη, και Εσωτερικών με θέμα: «Ιδιοκτήτες και χρήστες τροχόσπιτων θύματα της αποσπασματικής και χωρίς συνολικό σχεδιασμό κυβερνητικής νομοθέτησης»
Η ερώτηση, η οποία συνυπογράφεται από 12 Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ Π.Σ., αναδεικνύει το πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί με τον Ν. 5170/2025 που αποδεικνύει, για μία ακόμη φορά, την πρόχειρη και αποσπασματική κυβερνητική νομοθέτηση, καθώς δεν συνοδεύεται από μέτρα συνολικής παρέμβασης και πρόνοιας για την αποφυγή δημιουργίας πρόσθετων προβλημάτων.
Η απαγόρευση στάθμευσης στα τροχόσπιτα, αυτοκινούμενα και ρυμουλκούμενα, αν και εφαρμόζεται με την επιφύλαξη του άρθρου 34 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, δημιούργησε προβλήματα στους ιδιοκτήτες και χρήστες τους, οι οποίοι βρέθηκαν να μην ξέρουν πλέον που μπορούν και που δεν μπορούν να σταθμεύσουν.
Όπως αναφέρεται στην ερώτηση, η απουσία ενημέρωσης των ιδιοκτητών, των χρηστών και των συλλογικών τους οργάνων, καθώς και η έλλειψη σχετικής σήμανσης για το αν υπάρχει η δυνατότητα -ή μη- στάθμευσης, και με ποιες προϋποθέσεις, τους άφησε έκθετους στην επιβολή των σχετικών προστίμων.
Επιπρόσθετα, η απουσία ειδικών χώρων στάθμευσης δυσχεραίνει την εύρεση νόμιμων σημείων στάθμευσης και διαμονής, καθιστώντας δύσκολη τη συμμόρφωση με τις κείμενες διατάξεις.
Στην Ελλάδα οι σχετικοί χώροι είναι ανύπαρκτοι, όταν στην Ευρώπη υπάρχουν σχεδόν 30.000 επίσημα καταγεγραμμένα camper stop, γεγονός που αποδεικνύει ότι η νομοθέτηση, είτε εξυπηρετεί συγκεκριμένα συμφέροντα, είτε είναι πρόχειρη και ελλιπής, είτε και τα δύο.
Επιπλέον, απουσιάζουν ανάλογοι δημοτικοί χώροι που να προορίζονται για το σκοπό αυτό, στους οποίους θα μπορούν να σταθμεύουν τα οχήματα αυτά, δωρεάν ή έναντι μικρού τιμήματος, ανταποδοτικού για την τοπική κοινωνία.
Όπως αναφέρει η Βουλευτής οι κάτοχοι τροχόσπιτων, δεν ξέρουν πού να αδειάσουν τη χημική τους τουαλέτα ή να ανεφοδιαστούν με νερό και ρεύμα, γεγονός που καθιστά επιτακτική την δημιουργία των ανωτέρω χώρων προκειμένου, αφενός να διασφαλιστούν τα δικαιώματα και η ασφάλεια των camper, αφετέρου να προστατευθεί το περιβάλλον, η υγιεινή και η ασφάλεια των πολιτών.
Τέλος, η κ. Βέττα θέτει ερωτήματα που αφορούν τον τρόπο με τον οποίο τα συναρμόδια Υπουργεία προτίθενται να επιλύσουν τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν από την έλλειψη κατάλληλων υποδομών, και ζητάει την άμεση και από κοινού έκδοση διευκρινήσεων για την εφαρμογή του άρθρου 27 του ανωτέρου νόμου.
Είναι πρόδηλο ότι η τουριστική δραστηριότητα οφείλει να ισορροπεί ανάμεσα στην επιδίωξη για περισσότερα οικονομικά έσοδα, το δικαίωμα σε διακοπές και τις ανάγκες των επισκεπτών-τουριστών, αλλά και στην ζωτική ανάγκη για την προστασία του δημοσίου συμφέροντος σε ζητήματα όπως η προστασία του περιβάλλοντος, η μη ορθή διαχείριση αποβλήτων και η μέριμνα για τις κοινότητες υποδοχής του τουρισμού.
Επισυνάπτεται η ερώτηση.
Προς τους/τις κ.κ. Υπουργούς
- Υποδομών και Μεταφορών
- Τουρισμού
- Προστασίας του Πολίτη
- Εσωτερικών
Θέμα: « Ιδιοκτήτες και χρήστες τροχόσπιτων θύματα της αποσπασματικής και χωρίς συνολικό σχεδιασμό κυβερνητικής νομοθέτησης.»
Τον Ιανουάριο του 2025 ψηφίστηκε από την Βουλή ο νόμος 5170/2025 (ΦΕΚ Α’ 6/20-01-2025), στο άρθρο του οποίου περιλαμβάνεται ρύθμιση που απαγορεύει στα τροχόσπιτα- εκτός από την εγκατάσταση που ήδη απαγορευόταν- την στάθμευση σε αρχαιολογικούς χώρους, αιγιαλούς, παραλίες, παρυφές δημοσίων δασών και κοινόχρηστους χώρους. Στην διάταξη προβλέπεται ρητά ότι η σχετική απαγόρευση εφαρμόζεται με την επιφύλαξη του άρθρου 34 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (Κ.Ο.Κ.)
Η επιβολή προστίμων από τα αρμόδια αστυνομικά όργανα κατά την εφαρμογή της ανωτέρω διάταξης σε περιστατικό στην Ακράτα, ανέδειξε για μια ακόμα φορά την αποσπασματική νομοθέτηση της κυβέρνησης, την έλλειψη συνολικού σχεδιασμού τουριστικής ανάπτυξης και ανάδειξης των εναλλακτικών μορφών τουρισμού, και την απουσία των αναγκαίων σχετικών υποδομών. Παράλληλα, απέδειξε ότι δεν αρκεί η θέσπιση κανόνων αν αυτοί δεν συνοδεύονται από δράσεις που θα δημιουργούν το κατάλληλο πλαίσιο για την ορθή εφαρμογή τους και την αποφυγή δημιουργίας πρόσθετων προβλημάτων.
Το άρθρο 34 του Κ.Ο.Κ.. , στον οποίο παραπέμπει ρητά η διάταξη του άρθρου 27 του νόμου 5170/2025 προβλέπει, στην παράγραφο 5, την κατασκευή σχετικών υποδομών, και συγκεκριμένα αναφέρει ότι : «Στις κατοικημένες περιοχές απαγορεύεται η στάθμευση φορτηγών αυτοκινήτων μέγιστου επιτρεπόμενου βάρους πάνω από 3,5 τόνους, λεωφορείων, μηχανημάτων έργων, αγροτικών μηχανημάτων, ρυμουλκούμενων, τροχόσπιτων και σκαφών, πέραν από 24 συνεχείς ώρες. Η στάθμευση αυτών μπορεί να πραγματοποιείται σε κατάλληλους περιφραγμένους χώρους που ορίζονται από τους οικείους δήμους ή κοινότητες, οι οποίοι μεριμνούν και για τη φύλαξή τους, ενώ με κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης, Μεταφορών και Επικοινωνιών, Δημόσιας Τάξης και Περιβάλλοντος, χωροταξίας και Δημόσιων ‘Εργων καθορίζονται οι λεπτομέρειες εφαρμογής, στην οποία προβλέπονται και οι δαπάνες φύλαξης, συντήρηοης κ.λπ.. »
Η έλλειψη υποδομών στην χώρα μας είναι αυτή που οδηγεί τους τουρίστες, ιδιοκτήτες και χρήστες αυτοκινούμενων και ρυμουλκούμενων τροχόσπιτων, αν και επιθυμούν να την επισκεφτούν, να επιλέγουν τελικά άλλες χώρες με ανεπτυγμένες υποδομές, όπως είναι τα camper stop, ήτοι χώροι όπου επιτρέπεται η εγκατάσταση ή η στάθμευση και παρέχονται υπηρεσίες όπως η προμήθεια ρεύματος και νερού και η αποκομιδή των λυμάτων .
Στην Ελλάδα, τα camper stop είναι σχεδόν ανύπαρκτα, την ώρα που στην Ευρώπη υπάρχουν σχεδόν 30.000 επίσημα καταγεγραμμένα. Απουσιάζουν και οι δημοτικοί χώροι που προορίζονται για το σκοπό αυτό, δωρεάν ή έναντι μικρού τιμήματος , ανταποδοτικού για την τοπική κοινωνία.
Οι άνθρωποι που επισκέπτονται από το εξωτερικό τη χώρα μας με τα αυτοκινούμενα τροχόσπιτά τους δεν ξέρουν πού να αδειάσουν τη χημική τους τουαλέτα, ή να ανεφοδιαστούν με νερό και ρεύμα. Επιπλέον, η απουσία ειδικών χώρων δυσχεραίνει την εύρεση νόμιμων σημείων στάθμευσης και διαμονής, καθιστώντας δύσκολη τη συμμόρφωση με τη νομοθεσία.
Η δημιουργία των ανωτέρω χώρων αποτελεί αναγκαιότητα προκειμένου αφενός να διασφαλιστούν τα δικαιώματα των camper, αφετέρου να προστατευθεί το περιβάλλον, η υγιεινή και η ασφάλεια των πολιτών.
Επιπλέον, η συγκεκριμένη διάταξη έπιασε εξ απήνης τους άμεσα ενδιαφερομένους , οι οποίοι έλαβαν γνώση αφού επιβλήθηκαν τα πρώτα πρόστιμα. Ως συνέπεια, έχει δημιουργηθεί μεγάλη ανησυχία στους ιδιοκτήτες και χρήστες του τροχόσπιτου, αυτοκινούμενο ή ρυμουλκούμενου, οι οποίοι δεν γνωρίζουν πλέον που μπορούν και που δεν μπορούν να σταθμεύσουν, καθώς δεν υπάρχει από πλευράς της πολιτείας και των αρμόδιων υπουργείων σχετική ενημέρωση, ούτε είχε τοποθετηθεί σχετική σήμανση στους δήμους.
Επιπρόσθετα, για τους τουρίστες -επισκέπτες δεν έχει υπάρξει οργανωμένη επικοινωνιακή καμπάνια από το αρμόδιο υπουργείο με στόχο την ενημέρωσή τους, ούτε μέτρα ενθάρρυνσης του οδικού τουρισμού ως εναλλακτικής μορφής τουρισμού.Η συγκεκριμένη μορφή τουρισμού είναι ένας από τους πιο σημαντικούς, μελλοντικούς εναλλακτικούς τρόπους τουρισμού για την Ελλάδα, καθώς συνολικά, στην ΕΕ -και με βάση τα επίσημα στοιχεία του European Caravan Federation (ECF)- υπάρχουν 2,9 εκατ. αυτοκινούμενα τροχόσπιτα και 3,9 εκατ. τροχόσπιτα, και ο τζίρος της συγκεκριμένης αγοράς, συμπεριλαμβανομένων των διανυκτερεύσεων κάμπινγκ και του εξοπλισμού και των ανταλλακτικών της, ανήλθε το 2022 στα 120 δισ. ευρώ.
Επειδή η αδράνεια της Πολιτείας σε συνδυασμό με την απουσία ενημέρωσης υπονομεύει την εμπιστοσύνη του πολίτη προς αυτήν και δημιουργεί κοινωνικές αδικίες
Επειδή τίθεται σε κίνδυνο η ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουρισμού
Επειδή, είναι απαραίτητη η από τα συναρμόδια υπουργεία από κοινού παροχή, άμεσων διευκρινήσεων για την εφαρμογή του άρθρου 27 του ανωτέρου νόμου.
Επειδή, η στήριξη της εναλλακτικής αυτής μορφής τουρισμού απαιτεί ουσιαστικές παρεμβάσεις, όπως η θεσμοθέτηση, χρηματοδότηση και δημιουργία σχετικών υποδομών, και όχι απλώς επικοινωνιακή διαχείριση.
Επειδή, είναι απαραίτητη η δημιουργία ειδικών χώρων για την εγκατάσταση και στάθμευση των τροχόσπιτων, ιδιαίτερα με την συμβολή της τοπικής αυτοδιοίκησης, στους οποίους θα υπάρχει η δυνατότητα στάθμευσης ή διαμονής, με αποκομιδή των λυμάτων και τήρηση κανόνων υγιεινής, προς όφελος της τοπικής κοινωνίας αλλά και του ελληνικού τουρισμού.
Για τους λόγους αυτούς
Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:
- Σε ποιες άμεσες ενέργειες σκοπεύουν να προχωρήσουν τα συναρμόδια Υπουργεία ώστε να αντιμετωπισθεί η αναστάτωση που προκλήθηκε στους ιδιοκτήτες και χρήστες τροχόσπιτων, αυτοκινούμενων και ρυμουλκούμενων, εξαιτίας της απουσίας ενημέρωσης για τους χώρους στους οποίους επιτρέπεται ή μη η στάθμευση;
- Σκοπεύετε να προβείτε σε από κοινού έκδοση διευκρινιστικής εγκυκλίου, προκειμένου το άρθρο 27 να ερμηνεύεται ταυτόσημα από τα συναρμόδια Υπουργεία και να ενημερωθούν κατάλληλα τα αρμόδια επιφορτισμένα για την τήρηση του αστυνομικά όργανα;
- Σε ποιες ενέργειες προτίθεται να προβεί το Υπουργείο Τουρισμού προκειμένου να αναπτυχθεί η κατηγορία αυτή οδικού τουρισμού και να αμβλυνθεί η αρνητική εικόνα μας στους ευρωπαίους campers; Περαιτέρω, προτίθεστε τα συναρμόδια υπουργεία να προχωρήσετε σε θεσμικά μέτρα για την δημιουργία ειδικών δημοτικών χώρων στάθμευσης και εγκατάστασης τροχόσπιτων, αυτοκινούμενων και ρυμουλκούμενων, στα πρότυπα των αντίστοιχων χώρων στο εξωτερικό, και να ενισχύσετε οικονομικά την τοπική αυτοδιοίκηση για το σκοπό αυτό;
H Ερωτώντες Βουλευτές
Βέττα Καλλιόπη
Δούρου Ειρήνη
Ζαμπάρας Μίλτος
Καλαματιανός Διονύσης
Κασιμάτη Νίνα
Μαμουλάκης Χάρης
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Μπάρκας Κων/νος
Νοτοπούλου Αικατερίνη
Ξανθόπουλος Θεόφιλος
Παπαηλιού Γιώργος
Τσαπανίδου Πόπη
Ψυχογιός Γιώργος