Κάθε χρόνο, ο απολογισμός της τουριστικής σεζόν στην Κρήτη περιλαμβάνει κυρίως αριθμούς. Πόσοι ήταν οι επισκέπτες, πόσες οι πτήσεις, πόσες οι εισπράξεις. Πόσες κλίνες σε ξενοδοχεία, Airbnb, ημέρες διαμονής κ.ο.κ.

Από καθαρά αριθμητικής πλευράς, η Κρήτη επί σειρά ετών είναι επιτυχημένη. Για να παραμείνει όμως τέτοια και να βελτιωθεί ακόμα περισσότερο, απαιτείται να αναπτύξει συγκεκριμένα χαρακτηριστικά και αυτόν τον στόχο, της βελτίωσης που θα αγγίζει την κορυφή, θέτει ο στρατηγικός σχεδιασμός της Περιφέρειας Κρήτης για τον τουρισμό.

https://imasdk.googleapis.com/js/core/bridge3.617.1_el.html#goog_1559964902

Όπως επισήμανε σε πρόσφατη παρουσίαση στα Χανιά ο αρμόδιος αντιπεριφερειάρχης, Κυριάκος Κώτσογλου, τίθενται επτά στόχοι – πυλώνες, που στο τέλος της χρονικής περιόδου 2024-28 θα μπορούν να έχουν μετρήσιμα αποτελέσματα.

Οι πυλώνες αυτοί παρατίθενται παρακάτω. Πέρα από την ανάγκη προβολής που είναι αυτονόητη, θα πρέπει να υπάρξουν περισσότερες και διαφορετικές δραστηριότητες για τους επισκέπτες, προώθηση του πολιτισμού της Κρήτης γιατί την κάνει να διαφέρει από άλλους προορισμούς, εξατομικευμένη προσέγγιση στον πελάτη στο επίπεδο της πληροφόρησης τουλάχιστον, συνεχής εκπαίδευση κ.α:

PYLVNEW

about:blank

Μπορεί τα παραπάνω να ακούγονται σύνθετα, αλλά η λογική, σύμφωνα με τον κ. Κώτσογλου, είναι απλή: Όσο περισσότερη ποικιλία δράσεων, τόπων, γεύσεων και απολαύσεων προσφέρει η Κρήτη, τόσο πιο πολλούς λόγους θα έχουν οι ενδιαφερόμενοι να την επισκεφτούν. Καθώς η θάλασσα και ο ήλιος δεν πρόκειται να πάνε πουθενά, θα πρέπει να προωθηθούν όλα τα υπόλοιπα – ο πολιτισμός, τα βουνά, οι νότιες περιοχές, η κρητική κουζίνα, ο εναλλακτικος τουρισμός. Αν αυτό επιτευχθεί, τότε θα ωφεληθούν οικονομικά περισσότεροι άνθρωποι, ενώ οι τουριστικές ροές θα απλωθούν γεωγραφικά και χρονικά, ώστε από τη μια να μη δημιουργείται πρόβλημα υπερτουρισμού (όταν οι επισκέπτες είναι τόσο πολλοί και συγκεντρωμένοι σε μια περιοχή που για τους ίδιους η εμπειρία γίνεται δυσάρεστη) και από την άλλη να εμφανιστούν οι συνθήκες για επέκταση της τουριστικής σεζόν.

Βέβαια, η επέκταση της σεζόν απαιτεί προεργασία για να δημιουργηθεί το προϊόν που θα κινήσει το ενδιαφέρον του εν δυνάμει επισκέπτη. Αν αυτό είναι η κουζίνα, θα πρέπει να υπάρχουν επιλογές εστίασης που να λειτουργούν και τον χειμώνα, αν είναι κάτι που σχετίζεται με τα βουνά της Κρήτης, θα πρέπει εκεί να είναι έτοιμοι να τον υποδεχτούν. Ταυτόχρονα πρέπει να υπάρχουν ενεργές αεροπορικές συνδέσεις.

Πάντως, για τη διεύρυνση της ποικιλομορφίας η Περιφέρεια επισημαίνει πλήθος δυνατοτήτων:

Αγρο-οικοτουρισμός

Μεγάλος αριθμός δραστηριοτήτων στην ύπαιθρο, ζωντανοί οικισμοί που αναδεικνύουν τον Κρητικό τρόπο ζωή και την παράδοση, σημαντική αγροτική και κτηνοτροφική παραγωγή, αγροτουριστικές μονάδες που μπορούν να παρέχουν βιωματικές εμπειρίες, καθώς και προστατευόμενες περιοχές UNESCO, ορεινούς όγκους, σπήλαια και φαράγγια.

Γαστρονομία – Οινοτουρισμός

Η Κρητική διατροφή είναι παγκοσμίως αποδεκτή και αναγνωρίσιμη, διαθέτοντας προϊόντα ΠΟΠ και παραδοσιακά προϊόντα, εστιατόρια με διακρίσεις και πλήθος άλλων τοπικών επιχειρήσεων

εστίασης.

Υγεία και ευεξία

Υπάρχουν υποδομές και υπηρεσίες ευεξίας, τόσο σε ξενοδοχειακές μονάδες, όσο και σε περιοχές της υπαίθρου, που μπορούν να υποστηρίξουν πακέτα εμπειριών και να επεκτείνουν την προϊοντική προσφορά.

Θαλάσσιος – καταδυτικός τουρισμός

Σημαντικοί ενάλιοι αρχαιολογικοί χώροι σε όλη την Κρήτη, αποτελούμενοι από βυθισμένες πόλεις, παράκτιους οικισμούς, ναυάγια πλοίων και αρχαία λιμάνια προέκυψαν από έρευνες που έχουν

πραγματοποιηθεί από αρχαιολόγους του Ινστιτούτου Ενάλιων Αρχαιολογικών Ερευνών (Ι. ΕΝ. Α.Ε.) και έχουν ανακαλυφθεί σημαντικά ευρήματα από την αρχαιότητα έως τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Εναλλακτικός τουρισμός (ποδηλατικός, ορειβατικός, περιπατητικός, αναρριχητικός)

Μοναδικό φυσικό περιβάλλον που συνδυάζει υψηλούς ορεινούς όγκους, φαράγγια, σπήλαια, δασικές εκτάσεις που επιτρέπει την ανάπτυξη υπαίθριων δραστηριοτήτων, δραστηριοτήτων

αναψυχής και Τουρισμού Περιπέτειας, καθώς και εξειδικευμένες επιχειρήσεις, με εμπειρία και βεξοπλισμό που εξυπηρετούν τους επισκέπτες.

Πολιτιστικός τουρισμός

Μακραίωνη ιστορία (Μινωικός πολιτισμός, αρχαία Ελλάδα, Ρωμαϊκή εποχή, Αραβοκρατία, Βυζάντιο, Ενετοκρατία, Τουρκοκρατία, Νεότεροι Χρόνοι), αρχαιολογικοί χώροι και μνημεία, π.χ. Κνωσός, Σπιναλόγκα, Σπήλαιο του Ψυχρού, Φαιστός, μουσεία, φρούρια, παραδοσιακοί οικισμοί, πινακοθήκες και χώροι τέχνης, καθώς και πλήθος θρησκευτικών μνημείων.

Στη λογική της ποκιλομορφίας θα κινηθεί και η νέα καμπάνια προβολής της Περιφέρειας Κρήτης, με το σύνθημα: «Crete – Take me on a story», με στόχο να αναδείξει ότι ο επισκέπτης μπορεί να ζήσει πλήθος διαφορετικών εμπειριών στο νησί και όχι μόνο όσα σχετίζονται με τον ήλιο και τη θάλασσα.

Στον στρατηγικό σχεδιασμό της Περιφέρειας παρατίθενται τρόποι για την επίτευξη των επτά στόχων-πυλώνων που αναφέρθηκαν παραπάνω. Θα συνεχιστούν οι συμμετοχές σε εκθέσεις, θα φιλοξενούνται στο νησί δημοσιογράφοι και διαμορφωτές κοινής γνώμης και θα παράγεται οπτικοακουστικό υλικό προβολής. Για την αειφορία αλλά και την ασφάλεια πρώτο λόγο έχουν οι υποδομές, από τη βελτίωση των δρόμων μέχρι την προώθηση ΑΠΕ.

Πάντως είναι ξεκάθαρο πως ο ΒΟΑΚ και το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Πεδιάδος θα είναι τα βασικά έργα που θα επηρεάσουν την κατάσταση στον τομέα των υποδομών και φυσικά όχι μόνο για τους επισκέπτες.

Η ανάλυση της Περιφέρειας επίσης έχει εντοπίσει μια σειρά πλεονεκτημάτων αλλά και αδυναμιών που έχει το νησί μας στον τουριστικό τομέα:

%CF%84%CE%BF%CF%85%CF%81%CF%83%CE%B9%CE%BC%CE%BD%CE%BF%CF%821

Ακούγεται παράδοξο, αλλά τα πλεονεκτήματα είναι τέτοιας φύσεως, ώστε φαίνεται πως δεν θα αλλάξουν τα επόμενα χρόνια. Ούτε η γεωγραφία, ούτε οι ιδιαιτερότητες του νησιού, των ανθρώπων του και των τουριστικών εγκαταστάσεών του πρόκειται να χαθούν. Αντίθετα, οι αδυναμίες μπορούν να αντιμετωπιστούν σχεδόν στο σύνολό τους, με δυσκολότερη όλων την εποχικότητα. Από αυτό συμπεραίνει κανείς ότι υπάρχει προοπτική για ακόμα μεγαλύτερη τουριστική ανάπτυξη, αλλά με έξυπνο τρόπο.

Ναι, χάρη στη γεωγραφία και τις κλιματολογικές συνθήκες, θα υπάρχει πάντα ζήτηση επισκεπτών να έρθουν στην Κρήτη. Χωρίς όμως να αναδείξουμε τις ιδιαιτερότητές μας, χωρίς να προβάλουμε όλα όσα κάνουν το νησί να διαφέρει από άλλους προορισμούς, χωρίς να υπάρχει σχεδιασμός που θα λαμβάνει και θα λαμβάνεται υπόψη από όλους τους εμπλεκόμενους στον κλάδο, η Κρήτη θα παραμένει απλά ένα ακόμα νησί ανάμεσα σε χιλιάδες άλλα παγκοσμίως.

Αν όμως αντιμετωπιστούν οι αδυναμίες που καταγράφονται παραπάνω και αναδειχθεί ο χαρακτήρας της, τότε η Κρήτη θα έχει όλα τα φόντα να γίνει ένας προορισμός αυτόφωτος, που θα καταλάβει τη δική του παγιωμένη θέση ανάμεσα στους κορυφαίους προορισμούς του πλανήτη, υπογραμμίζει ο αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού.

ΠΗΓΗ zarpanews.gr