Η αειφορία και τα εξειδικευμένα ταξίδια ήταν στην κορυφή της ημερήσιας διάταξης για την τελευταία ημέρα του WTM London 23, με έναν γνωστό τηλεοπτικό ντοκιμαντέρ να ξεσηκώνει το κοινό με μια κεντρική ομιλία για να ολοκληρώσει ένα από τα πιο επιτυχημένα γεγονότα των τελευταίων ετών.

Ο Louis Theroux είναι διεθνώς αναγνωρισμένος για την παραγωγή ντοκιμαντέρ υψηλής αναγνώρισης με ευρύ φάσμα θεμάτων. Έχει περάσει πολύ χρόνο ταξιδεύοντας και το αναγνώρισε στην κεντρική του ομιλία ως δύναμη για το καλό.

Έχει επίσης το δάχτυλό του στον παλμό των σημερινών τάσεων. Αναγνωρίζοντας τις τάσεις τόσο για βιωματικά όσο και για βιώσιμα ταξίδια, επεσήμανε ότι ο ενθουσιασμός προέρχεται συχνά από «συναντήσεις εξαιρετικών ανθρώπων, σε αντίθεση με το να ταξιδεύεις εξαιρετικές αποστάσεις».

Συμβούλεψε ένα γεμάτο δωμάτιο: «Έχετε εμπειρίες που σημαίνουν ότι βαθαίνεις γρήγορα, αντί για μέρη που σου προσφέρουν έναν μπουφέ και ένα σόου του Έλβις… όχι ότι δεν είμαι μεροληπτικός σε ένα σόου του Έλβις».

Μπουφέδες μαζεύτηκαν αλλού την τελευταία μέρα, στο πλαίσιο της Συνόδου Κορυφής για την Αειφορία, με συντονιστή τον Υπεύθυνο Σύμβουλο Τουρισμού της WTM London, Harold Goodwin.

Η σύνοδος κορυφής κάλυψε τα μεγαλύτερα ζητήματα των βιώσιμων ταξιδιών, συμπεριλαμβανομένου του υπερτουρισμού, ο οποίος επανέρχεται στο προσκήνιο καθώς ο όγκος των ταξιδιών επιστρέφει στα προ της πανδημίας επίπεδα.

Ο Goodwin σημείωσε ότι οι προορισμοί ήταν απρόθυμοι να δώσουν παραδείγματα για το τι λειτούργησε και τι όχι όταν πρόκειται να απευθυνθούν σε πάρα πολλούς επισκέπτες. Τόνισε τη Μπαρτσελόνα ως μία από τις λίγες εξαιρέσεις, προσθέτοντας: «Πρέπει να έχουμε περισσότερο από αυτό το μοίρασμα σε εξέλιξη».

Ο Martin Brackenbury, πρώην Πρόεδρος της Διεθνούς Ομοσπονδίας Tour Operators και Σύμβουλος του UNWTO, πιστεύει ότι ο υπεύθυνος τουρισμός είναι πλέον στο μυαλό πολλών ταξιδιωτικών οργανισμών.

Είπε: «Πριν από σαράντα χρόνια ασχολήθηκα περισσότερο με τις επιπτώσεις του τουρισμού στο περιβάλλον, αλλά τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου δεν ενδιαφέρθηκαν. Ήταν το 1982. Δεν νομίζω ότι θα υπήρχε ούτε μία αίθουσα συνεδριάσεων αυτές τις μέρες όπου θα μπορούσε να συμβεί αυτό». 

Εν τω μεταξύ, σε μια συνεδρία για τις πράσινες μεταφορές, ο Bjorn Bender, Διευθύνων Σύμβουλος της Rail Europe είπε ότι μεταβαίνει κάθε εβδομάδα στο Παρίσι από την Ελβετία με τρένο και δεν έχει καν αυτοκίνητο. Πιστεύει ότι περισσότερα κορυφαία στελέχη μπορούν να ταξιδέψουν με πράσινο τρόπο.

Συζητήθηκαν επίσης κανονισμοί σχετικά με τη βιωσιμότητα στα ταξίδια, με τη συναίνεση ότι τα ταξίδια και ο τουρισμός πρέπει να λειτουργούν εντός παραμέτρων που δεν έχουν σχεδιαστεί ειδικά για αυτό, όπως η υγεία και η ασφάλεια. Ωστόσο, η τομεακή ρύθμιση για τη βιωσιμότητα θα μπορούσε να βοηθήσει.

Η Isabel Hill, απεσταλμένη από το Sustainable Tourism Global Center, είπε: «Ο κίνδυνος να μην ρυθμίσουμε σε αυτό το σημείο είναι υπαρξιακός». Πρόσθεσε ότι η συνεργασία για πράσινα ζητήματα θα πρέπει να επιτρέπεται. «Φοβάμαι ότι ο κλάδος ανταγωνίζεται για τη βιωσιμότητα και αυτό είναι τρελό και πρέπει να επαναπροσδιορίσουμε τον τρόπο με τον οποίο οι εταιρείες μπορούν να συνεργαστούν χωρίς να παραβιάζουν τους αντιμονοπωλιακούς κανονισμούς».

Οι ειδικοί της αεροπορίας βρήκαν την ευκαιρία να μιλήσουν για τις προσπάθειές τους για την ελαχιστοποίηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων των πτήσεων. Ο John Strickland, Διευθυντής της JLS Consulting, ακούγοντας τον Dom Kennedy, SVP Revenue Management, Distribution and Holidays, στη Virgin Atlantic τόνισε πώς ο αερομεταφορέας βρίσκεται σε καλό δρόμο για να λάβει τις ρυθμιστικές εγκρίσεις που απαιτούνται για την εκτέλεση μιας υπερατλαντικής πτήσης στο τέλος αυτού του μήνα, πλήρως τροφοδοτείται από βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα.

Στην ίδια συνεδρία συμμετείχε ο Simon McNamara, Διευθυντής Κυβερνητικών και Βιομηχανικών Υποθέσεων της Heart Aerospace, μιας σουηδικής νεοφυούς επιχείρησης που αναπτύσσει ηλεκτρικά αεροσκάφη 30 θέσεων για περιφερειακές διαδρομές έως και 200 ​​χλμ. Τα αεροσκάφη της αναμένεται να τεθούν σε λειτουργία το 2028.

Ωστόσο, η βιωσιμότητα δεν αφορά απλώς το κλίμα. Η Sasha Dench, Διευθύνων Σύμβουλος και Πρέσβης για τη Σύμβαση του ΟΗΕ για τα Μεταναστευτικά Είδη, προέτρεψε τις ταξιδιωτικές και τουριστικές εταιρείες να σκεφτούν πώς μπορούν να κάνουν θετική διαφορά. «Η φύση πραγματικά χρειάζεται ένα χέρι βοήθειας. Υπάρχουν ευκαιρίες όπου ο τουρισμός θα μπορούσε να είναι η πιο ισχυρή δύναμη για καλό».

Αλλού, η «επιστήμη της συμπεριφοράς» τέθηκε ως μοχλός για την προώθηση της βιωσιμότητας, όπως η απαγόρευση των σπάταλων μπουφέ. Η Stephanie Boyle, Επικεφαλής Εκστρατειών στο Ίδρυμα Safer Tourism δήλωσε: «Είναι εκπληκτικό πώς αν δεν προμηθεύεις πλαστικά καλαμάκια, οι άνθρωποι δεν χρησιμοποιούν πλαστικά καλαμάκια». 

Η βιωσιμότητα είναι πιο σημαντική από το να περιγράφεται ως τάση, ενώ ο ρόλος των επηρεαστών στον κλάδο εξακολουθεί να αξιολογείται. Βασικοί παράγοντες επιρροής ήταν παρόντες στο WTM London 23, εξηγώντας πώς η ταξιδιωτική βιομηχανία θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης προς όφελός της.  

Μια ομάδα εμπειρογνωμόνων τόνισε πώς θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν βίντεο, και ιδιαίτερα μεγαλύτερες αναρτήσεις διάρκειας άνω του ενός λεπτού, για την προώθηση προορισμών, παρά τη δημοτικότητα της σύντομης μορφής Tik Tok. Ο Dan Gordon, διευθυντής στρατηγικής αντιπροσωπείας της Google, δήλωσε: «Δεν υπάρχει βιομηχανία σε καλύτερη θέση που να έχει ένα πιο ελκυστικό προϊόν. Το [Βίντεο] δεν είναι αποκλειστικό σε σύντομο σχήμα.”

Η Paula D’Urbano, Επικεφαλής του TikTok LIVE Creators UK, πρόσθεσε: «Η σύντομη φόρμα έχει αναπτυχθεί εδώ και μερικά χρόνια, οι ταξιδιωτικές επωνυμίες πρέπει να είναι εκεί, εξακολουθώ να βλέπω τόσα πολλά που δεν είναι». Χαιρέτισε τη Ryanair ως «μια μάρκα που έχει αρπάξει το παιχνιδιάρικο, ιδιόρρυθμο κοινό που υπάρχει στο Tik Tok».

Συμβουλεύει: «Το να έχεις ένα άγκιστρο στα πρώτα τρία δευτερόλεπτα είναι εξαιρετικά σημαντικό», αλλά πρόσθεσε: «Το πενήντα τοις εκατό του χρόνου στο Tik Tok αφιερώνεται σε βίντεο ενός λεπτού και άνω. Τα ταξίδια στηρίζονται πολύ καλά σε αυτά τα βίντεο που είναι μεγαλύτερα.”

Επιλογές εκτός από τους παράγοντες επιρροής επισημάνθηκαν ως ένας τρόπος για τους αναδυόμενους προορισμούς, ιδίως για να βελτιώσουν το τουριστικό τους προφίλ. Τα κανάλια B2B είναι ο δρόμος προς τα εμπρός, είπε ο Ibrahim Osta, από την USAID Developing Sustainable Tourism στη Βοσνία-Ερζεγοβίνη. Τόνισε επίσης την ανάγκη κατάρτισης μαθητών, ενηλίκων και εκπαιδευτικών στον τομέα της φιλοξενίας.

Στην ίδια συνεδρία, ο διευθυντής του Visit Malta’s UK and Ireland Tolene van der Merwe, ο οποίος χαιρέτισε τον σημαντικό ρόλο των ταξιδιωτικών πρακτόρων στην προσέλκυση τουριστών, λέγοντας ότι είχαν «τεράστιο αντίκτυπο» το 2023.

Σε μια διαφορετική σκηνή, ομιλητές από τρεις αφρικανικούς προορισμούς παρουσίασαν τα διαπιστευτήριά τους για ταξίδια περιπέτειας και περιέγραψαν πώς διευκολύνουν τον τουρισμό αναψυχής για τους ξένους επισκέπτες.

Η Ρουάντα έχει μια πολιτική τουρισμού «ενός καταστήματος», που σημαίνει ότι οι φορείς εκμετάλλευσης και οι προγραμματιστές μπορούν να λάβουν άδειες και πληροφορίες από ένα μέρος αντί από μια σειρά πρακτορείων, ενώ η Σιέρα Λεόνε προσπαθεί να ιδρύσει μια αεροπορική εταιρεία αναψυχής για να φέρει περισσότερους τουρίστες από το Ηνωμένο Βασίλειο. Εν τω μεταξύ, η Ζάμπια προσπαθεί να εξισορροπήσει τις ανάγκες των προγραμματιστών με την ανάγκη να είναι βιώσιμη, πράγμα που σημαίνει ότι επιτρέπει καταφύγια σαφάρι αντί για ξενοδοχεία πέντε αστέρων, άκουσαν οι εκπρόσωποι.

Οι αναδυόμενοι προορισμοί έχουν παρόμοιο προφίλ ανάπτυξης με τα εξειδικευμένα ταξίδια, με αμφότερους να αξιοποιούν το ζήλο γύρω από τα βιωματικά ταξίδια. Σε ένα κομμάτι συνεδρίου αφιερωμένο στις εμπειρίες, στελέχη από το Halal Travel Network, την World Food Travel Association και το Global Healthcare Travel Council ενημέρωσαν τους αντιπροσώπους για τις ανάγκες των ταξιδιωτών που ενδιαφέρονται για αυτά τα τμήματα.

Οι καθιερωμένοι προορισμοί έχουν διαφορετικά προβλήματα, με τους αντιπροσώπους που δραστηριοποιούνται στην Ευρώπη να προειδοποιούνται για τον πολλαπλασιασμό ψεύτικων ιστοτόπων ETIAS [Ευρωπαϊκό Σύστημα Πληροφοριών και Εξουσιοδότησης Ταξιδιών] πριν από την εισαγωγή του συστήματος στα μέσα του 2025.

Η Izabella Cooper, Ανώτερη Υπεύθυνη Διαχείρισης Ενδιαφερομένων στον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Συνόρων και Ακτοφυλακής, είπε ότι υπάρχουν ήδη 58 ψεύτικοι ιστότοποι, γεγονός που προκαλεί φόβους για πιθανή κακή χρήση και παραπληροφόρηση. Οι ταξιδιώτες θα μπορούν να λάβουν το ETIAS τους μόνο μέσω του europa.eu/etias.

Ο Λουκ Πέθερμπριτζ, Διευθυντής Δημοσίων Υποθέσεων της Abta, δήλωσε ότι οι εκστρατείες δημοσιότητας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με την εισαγωγή του ETIAS και του συστήματος εισόδου-εξόδου (EES) το 2024 θα είναι «κρίσιμες» για τον «μετριασμό της διαταραχής».

Η επωνυμία είναι μέρος του προφίλ οποιασδήποτε ταξιδιωτικής επιχείρησης και είναι ένας τομέας όπου ο κλάδος θα μπορούσε να τα πάει καλύτερα. «Η συντριπτική πλειονότητα των ταξιδιωτικών εμπορικών σημάτων δεν διαφοροποιείται – είναι ένα τεράστιο κενό», σύμφωνα με τον Jamie Donovan, Client Director στην εταιρεία δεδομένων Insights Kantar.

Είπε στους αντιπροσώπους να εξετάσουν τις μη ταξιδιωτικές μάρκες όπως οι Johnnie Walker, Sephora και Coca Cola για έμπνευση σχετικά με το πώς να δημιουργήσουν μια διαφοροποιημένη επωνυμία και να εκτελέσουν προγράμματα αφοσίωσης που λειτουργούν για τους καταναλωτές.

Το personal branding συζητήθηκε επίσης την τελευταία μέρα. Η επικεφαλής της επιχείρησης, επιχειρηματίας και σύμβουλος Sarah Moxom εμφανίστηκε στο πλαίσιο του Marketing Summit, συμβουλεύοντας τους ανθρώπους να σκεφτούν την επωνυμία τους. Πρότεινε ότι οι άνθρωποι πρέπει να σκεφτούν «τι λέτε και πώς το λέτε, πώς ενεργείτε, πώς κάνετε τους ανθρώπους να αισθάνονται», όταν δημιουργούν την προσωπική τους επωνυμία.

Κατά τη διάρκεια μιας συνεδρίας με τίτλο «Κλειδιά για την οικοδόμηση μιας αξιόπιστης επωνυμίας σε έναν κόσμο μετά την πανδημία», είπε επίσης: «Αν δεν έχετε αγοράσει τους τομείς του ονόματός σας, γιατί δεν πηγαίνετε και το κάνετε αυτό; Έχετε κάποιες μαρτυρίες βίντεο για το τι μπορείτε να κάνετε;»

Πρότεινε επίσης στους ανθρώπους να ξεκινήσουν από μια πλατφόρμα κοινωνικών μέσων αντί να τα δοκιμάσουν όλα. «Προσπαθήστε να καταλάβετε πού βρίσκεται το κοινό σας», είπε.

Και είπε ότι οι άνθρωποι θα πρέπει να ορίσουν ένα τακτικό πρόγραμμα για να δουλέψουν για την επωνυμία τους, «όπως ακριβώς να βουρτσίζουν τα δόντια σου».