ην ώρα που διατηρούνται οι φοροαπαλλαγές των εφοπλιστών και των μεγάλων επιχειρήσεων, με το προτεινόμενο νομοσχέδιο που βρίσκεται σε διαβούλευση, το ελάχιστο ετήσιο τεκμαρτό εισόδημα των αυτοαπασχολούμενων και των ελεύθερων επαγγελματιών μπορεί να φτάσει μέχρι 50.000 ευρώ.
Ηοργή των ελεύθερων επαγγελματιών ξεχειλίζει στο OpenGov στα σχόλια για το νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών με τίτλο «Μέτρα για τον περιορισμό της φοροδιαφυγής» που δόθηκε χθες σε δημόσια διαβούλευση, δίνοντας μόνο μια μικρή γεύση του θυμού και της αίσθησης αδικίας που κατακλύζει αυτούς και αυτές που επιβιώνουν εξασφαλίζοντας ένα πενιχρό εισόδημα σαν «αφεντικά του εαυτού τους» ή εξασφαλίζοντας εισόδημα παραπλήσιο των εργαζομένων τους σε ατομικές επιχειρήσεις οι οποίες αντέχουν στο όριο.
Η «μαρίδα» των ελευθερο-επαγγελματιών, που προορίζεται για αφανισμό ή για φυγή προς τη «μαύρη αγορά», εξεγείρεται, αλλά η κυβέρνηση δεν κάνει βήμα πίσω. Εξάλλου άλλος ο προεκλογικός χρόνος και άλλος ο άμεσος μετεκλογικός: προεκλογικά μπορείς να καταγγέλλεις ότι η δήλωση του Κατρούγκαλου περί επαναφοράς του συντελεστή 20% στις ασφαλιστικές εισφορές των ελεύθερων επαγγελματιών αποκαλύπτει τα «φορομπηχτικά» σχέδια του ΣΥΡΙΖΑ, μετεκλογικά όμως μπορείς να ανακαλύπτεις τη φοροδιαφυγή και να επιβάλλεις φορολογικές επιβαρύνσεις οι οποίες είναι πολλαπλάσιες.
Οχι μόνο αυτό, αλλά οι φοροεπιβαρύνσεις αυτές έρχονται στο τέλος του έτους και έχουν αναδρομική ισχύ καλύπτοντας και τον «χαμένο» προεκλογικό χρόνο, όταν κυρίαρχες ήταν οι υποσχέσεις περί συνέχισης των φοροαπαλλαγών. Τελικά φοροαπαλλαγές υπήρξαν, αλλά για τα… μερίσματα, τα οποία στον τραπεζικό χώρο η κυβέρνηση εκχώρησε στους ιδιώτες επενδυτές με την εσπευσμένη πώληση των μεριδίων της στις τράπεζες.
Τέλος, ενώ η κυβέρνηση έχει σχεδόν φετιχοποιήσει τα ψηφιακά μέσα για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής, έχει αποδιαρθρώσει τους φοροελεγκτικούς μηχανισμούς και δεν κάνει τίποτε για την πάταξη της μεγάλης φοροδιαφυγής (π.χ. στα καύσιμα όπου τα έσοδα από τον σχετικό φόρο μένουν στάσιμα ή και μειώνονται ελαφρά σε μια περίοδο υπεραπόδοσης των βασικών κατηγοριών φοροεσόδων), ειδικά για τους ελεύθερους επαγγελματίες βιάζεται να φορολογήσει στα τέλη του έτους και αναδρομικά. Γιατί δεν περιμένει την απόδοση των μέτρων για τις ψηφιακές συναλλαγές, γιατί δεν περιμένει να νομοθετήσει το επόμενο έτος, γιατί οι προβλέψεις του νομοθετήματός της έχουν αναδρομικό χαρακτήρα;
Τα γιατί μπορούν -και πρέπει- να συνεχιστούν: γιατί δεν επανεξετάζει πρώτα το σύνολο των φοροαπαλλαγών ώστε να καταργήσει αυτές που αφορούν κατηγορίες υψηλού εισοδήματος (ας ασχοληθεί, για παράδειγμα, με τις φοροαπαλλαγές των εφοπλιστών που έχουν μετατρέψει τη φορολόγησή τους σε… προαιρετική);
Παρά την πίεση που ασκούν οι ενώσεις των ελεύθερων επαγγελματιών και των μικρομεσαίων, δικηγορικοί σύλλογοι κ.λπ., η κυβέρνηση δεν κάνει πίσω. Ετσι στις τελικές διατάξεις του νομοσχεδίου προβλέπονται όλα όσα είχαν αρχικά εξαγγελθεί:
Οι τελικές διατάξεις
Επιβάλλεται ελάχιστο τεκμαρτό εισόδημα μέχρι και 50.000 ευρώ που συντίθεται από το άθροισμα:
α) Για ποσό μέχρι 30.000 ευρώ από:
■ Το ετήσιο ποσό από τον μικτό κατώτατο μισθό που ισχύει στο τέλος του αντίστοιχου φορολογικού έτους (10.920 ευρώ).
■ Προσαύξηση 10% για τα τρία έτη μετά τη δεύτερη τριετία από τη δήλωση έναρξης δραστηριότητας.
■ Επιπλέον προσαύξηση 10% επί του ποσού της τρίτης τριετίας για τα τρία χρόνια που έπονται της δεύτερης τριετίας και επιπλέον 10% επί του ποσού της τέταρτης τριετίας για τα επόμενα έτη.
β) Εναλλακτικά:
■ Του ποσού που αντιστοιχεί στις μικτές αποδοχές του υψηλότερα αμειβόμενου υπαλλήλου που απασχολείται από τον υπόχρεο αναγόμενες σε ετήσια αμοιβή για πλήρη απασχόληση.
■ Με προσαύξηση έως δεκαπέντε χιλιάδες ευρώ (15.000 ευρώ), που ισούται με το δέκα τοις εκατό (10%) του ετήσιου κόστους που καταβάλλει ο υπόχρεος για τη μισθοδοσία του προσωπικού που απασχολεί.
■ Με ποσοστό του ποσού της περ. α), το οποίο ανέρχεται σε:
i) 35% του ποσού της περ. α) για υπόχρεους των οποίων ο ετήσιος κύκλος εργασιών υπερβαίνει τον μέσο όρο του ετήσιου κύκλου εργασιών του αντίστοιχου Κωδικού Αριθμού Δραστηριότητας (ΚΑΔ) στον οποίο πραγματοποιεί τα υψηλότερα έσοδα.
ii) 70% του ποσού της περ. α) για υπόχρεους των οποίων ο ετήσιος κύκλος εργασιών υπερβαίνει το 150% του μέσου όρου του ετήσιου κύκλου εργασιών του ΚΑΔ στον οποίο πραγματοποιεί τα υψηλότερα έσοδα.
iii) 100% του ποσού της περ. α) για υπόχρεους της παρ. 1, των οποίων ο ετήσιος κύκλος εργασιών υπερβαίνει το διπλάσιο του μέσου όρου του ετήσιου κύκλου εργασιών του ΚΑΔ στον οποίο πραγματοποιεί τα υψηλότερα έσοδα.
Τι λένε τα υποψήφια «θύματα»
Εκατοντάδες σχόλια στη διαβούλευση, μέσα σε λίγες ώρες
Τα σχόλια στη διαβούλευση στο OpenGov είναι πολυπληθή και αναδίδουν οργή και αίσθηση αδικίας, ενώ κατατίθενται και σκληρά ερωτήματα προς την κυβέρνηση. Ιδού ένα μικρό και εύγλωττο απάνθισμα:
● «Τυπικά και μόνο διατηρώ τη δικηγορική ιδιότητα προκειμένου να έχω υγειονομική περίθαλψη και να συνταξιοδοτηθώ (ασφαλίστηκα το 1987 στο τότε ΤΕΒΕ και από Οκτώβριο 1993 στο τότε Ταμείο Νομικών καταβάλλοντας εισφορές μέχρι σήμερα). Η φορολογική μου δήλωση δεν είναι μηδενική, είναι αρνητική και ειλικρινής».
● «Είναι τουλάχιστον απολυταρχικό να έρχεται ο νομοθέτης και να αλλάζει τα δεδομένα της φορολόγησης στο τέλος της χρήσης και αναδρομικά».
● «Αν κάποιος ασκεί ατομική δραστηριότητα συμπληρωματικά για να απασχολείται ή για να συμπληρώσει τις απαραίτητες εισφορές για συνταξιοδότηση, ενώ δηλώνει τεράστια κέρδη από συμμετοχή σε άλλες εταιρείες ή εισοδήματα από ενοίκια, για ποιον λόγο να φορολογείται με τεκμαρτό τρόπο εφόσον αποδεικνύεται ότι ζει από άλλες πηγές εισοδημάτων; Επομένως δεν πρέπει να αφαιρείται μόνο το εισόδημα από μισθούς ή συντάξεις ή αγροτική εκμετάλλευση, αλλά από όλες τις πηγές εισοδημάτων».
● «Το να επιβάλλεις επιπλέον προσαύξηση σε έναν έντιμο φορολογούμενο που εκδίδει τα παραστατικά του με χαράτσι 35%, 75% και 100% επί του τεκμαρτού με ταυτόχρονο συντελεστή επί μισθοδοσίας 10% επειδή έκανε το λάθος να δηλώσει όλες τις αποδοχές του προσωπικού του, στέλνει το λάθος μήνυμα προς τον επιχειρηματία, κρύψε έσοδα μην είσαι κορόιδο, υποδήλωσε την εργασία, μην είσαι χαζός».
● «Από τη μία πλευρά μπράβο στο υπουργείο που κατάλαβε πως για να ζήσει ένας άνθρωπος πρέπει να έχει ένα minimum εισόδημα (όπως αυτό οριοθετείται κάθε φορά). Από την άλλη μπράβο του που παραδέχεται πως πληρώνει κάτω από αυτό το ποσό πολλούς μικροσυνταξιούχους και δημοσίους υπαλλήλους που δεν παίρνουν δώρα και επιδόματα (καθώς αυτά έχουν συνυπολογιστεί στο minimum εισόδημα των αυτοαπασχολούμενων). Επίσης μπράβο του που δημιουργεί ίδιας φοροδοτικής ικανότητας φορολογούμενους πολλών ταχυτήτων. Δεν θα μιλήσω για το ‘‘τυράκι’’ του καταργώ ποσοστιαία το τέλος επιτηδεύματος… Αυτό το ετσιθελικό τέλος και φόρος αντικαθίσταται πλέον από κάτι μεγαλύτερο. Και το πλασάρει το υπουργείο ως θετικό… Η πάταξη της φοροδιαφυγής δεν είναι στην ατζέντα της κυβέρνησης αυτής, παρά μόνο η πάταξη του μικρομεσαίου επαγγελματία και αυτοαπασχολούμενου».
● «Υπάρχουν άτομα με αυτοάνοσα νοσήματα. Πολλοί ταλαιπωρούνται και δυσκολεύονται να ακολουθούν τους ρυθμούς ενός μισθωτού (σπαστό ωράριο, δουλειά μακριά από την οικία τους κ.λπ.). Εργάζονται ως ε.ε. για να έχουν ελεύθερο ωράριο κι ας βγάζουν τα απολύτως απαραίτητα. Να ζουν όμως με αξιοπρέπεια χωρίς να νιώθουν περιθωριοποιημένοι. Το νομοσχέδιο όλους τους θεωρεί φοροφυγάδες».
● «Η εφαρμογή της προσαύξησης βάσει του μέσου ετησίου τζίρου οδηγεί κατ’ αποτέλεσμα στη φορολόγηση τεκμαρτού κέρδους που πλησιάζει και σε πολλές περιπτώσεις υπερβαίνει τα ακαθάριστα έσοδα και καταργεί τις επαγγελματικές δαπάνες. Αυτό αποτελεί παράβαση του άρθρου 4 παρ. 5 του Συντάγματος, το οποίο κατοχυρώνει τη φορολόγηση με βάση την πραγματική φοροδοτική ικανότητα και επιβάλλει τη φορολόγηση του καθαρού κέρδους, που προκύπτει μετά την έκπτωση των δαπανών από τα ακαθάριστα έσοδα. Η προτεινόμενη διάταξη αποσκοπεί και θα έχει ως αποτέλεσμα το κλείσιμο των ατομικών επιχειρήσεων».
● «Υπάρχουν πολλές γυναίκες ελεύθερες επαγγελματίες που διατηρούν το επιτήδευμα δουλεύοντας περιορισμένες ώρες προκειμένου να καλύπτουν και άλλες ανάγκες της οικογένειας. Με αυτό τον τρόπο έχουν μικρό εισόδημα το οποίο συνεισφέρουν στην οικογένεια και καλύπτουν τις ασφαλιστικές τους εισφορές για να λάβουν κάποια σύνταξη μελλοντικά».
πηγη efsyn