Οι επτά νέοι διρευματικοί συρμοί πρόκειται να χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά στη γραμμή 3 του αεροδρομίου και το κόστος προμήθειάς τους θα ανέλθει σε 120 εκατ. ευρώ.
τις αρχές του 2023 θα ξεκινήσει ο διαγωνισμός για την προμήθεια επτά νέων διρευματικών συρμών από την Αττικό Μετρό, ενώ εξετάζεται και η προμήθεια επιπλέον συρμών για την ενίσχυση του στόλου του δικτύου. Σύμφωνα με πληροφορίες, αυτή την εποχή έχουν ξεκινήσει οι σχετικές προετοιμασίες και μελέτες προκειμένου η συγκεκριμένη δράση να «τρέξει».
Οι επτά νέοι διρευματικοί συρμοί πρόκειται να χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά στη γραμμή 3, η οποία εξυπηρετεί σήμερα το δρομολόγιο Νίκαια-Αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος» και σύντομα θα επεκταθεί μέχρι το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά. Σήμερα στο δίκτυο Μετρό της Αθήνας κυκλοφορούν επτά τέτοιοι συρμοί που λειτουργούν ανελλιπώς από το 2004.
Κόστος 120 εκατ. ευρώ
Τα νέα τρένα θα λειτουργήσουν συμπληρωματικά ούτως ώστε να μπορεί να εξυπηρετείται το συνεχώς αυξανόμενο από πλευράς κίνησης επιβατών δρομολόγιο από/προς το αεροδρόμιο. Εκτιμάται δε πως με τη σύνδεση της γραμμής 3 με το λιμάνι του Πειραιά, η κίνηση αυτή θα μεγαλώσει περαιτέρω, κάνοντας την ανάγκη προμήθειάς τους επιτακτική.
Το κόστος προμήθειας τους εκτιμάται σε περίπου 120 εκατ. ευρώ. Η χρηματοδότηση των συρμών θα πραγματοποιηθεί μέσα από το ΕΣΠΑ 2021-2027. Οι συρμοί αυτοί διαφέρουν από τους συμβατικούς συρμούς που κυκλοφορούν στο δίκτυο Μετρό της πόλης.
Έχουν την ικανότητα να ηλεκτροδοτούνται, άρα και να κινούνται, όχι μόνο από την «τρίτη γραμμή» που υπάρχει παράλληλα με τις γραμμές του Μετρό στο έδαφος. Μπορούν να ηλεκτροδοτούνται και από τον παντογράφο που διαθέτουν, ο οποίος παίρνει ρεύμα από τις εναέριες γραμμές ηλεκτροδότησης που διαθέτει ο σιδηρόδρομος.
Η προμήθεια των επτά νέων συρμών εκτιμάται ότι θα μπορεί να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το 2026. Ο διαγωνισμός εκτιμάται ότι μπορεί να ολοκληρωθεί και η σύμβαση προμήθειας να υπογραφεί εντός του 2023.
Σκέψεις και για επιπλέον συρμούς
Παράλληλα σήμερα στην Αττικό Μετρό, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, υπάρχουν σκέψεις για την προμήθεια επιπλέον 6-8 συρμών οι οποίοι θα ενισχύσουν τον σημερινό στόλο των γραμμών 2 και 3. Καθώς το δίκτυο επεκτείνεται οι ανάγκες για συρμούς μεγαλώνουν. Παράλληλα, όσο οι παλαιότεροι συρμοί λειτουργούν εμφανίζουν μεγαλύτερες ανάγκες συντήρησης και επισκευών.
Αυτό δημιουργεί νέες ανάγκες για επιπλέον συρμούς, οι οποίοι θα εξασφαλίζουν την εύρυθμη λειτουργία του δικτύου και δεν θα δημιουργούνται πιέσεις από συρμούς οι οποίοι θα απαιτούν εργασίες συντήρησης που αφαιρούν «δυνάμεις» από τον υφιστάμενο στόλο.
Το αν τελικά προχωρήσει η κίνηση προμήθειας αλλά και η ποσότητα των συρμών που θα αποφασιστεί να προμηθευτεί η Αττικό Μετρό για λογαριασμό της ΣΤΑΣΥ, μένει να αποφασιστεί στο επόμενο διάστημα.
Ο στόλος των συρμών των γραμμών 2 και 3
Συνολικά ο στόλος των συρμών του Αθηναϊκού Μετρό αποτελείται από 4 γενιές τρένων. Το μεγάλο μειονέκτημα του υφιστάμενου στόλου συρμών του Αθηναϊκού Μετρό παραμένει η πρώτη γενιά συρμών, η οποία δεν διαθέτει κλιματισμό, σε μια πόλη με πολύ υψηλές θερμοκρασίες για 3-4 μήνες.
Αυτοί οι συρμοί δημιουργούν τους θερινούς μήνες αποπνικτικές συνθήκες μέσα στα βαγόνια, με αποτέλεσμα η εμπειρία της μετακίνησης να μετατρέπεται σε δύσκολη υπόθεση για τους επιβάτες. Οι 28 συρμοί που κατασκευάστηκαν από Siemens AG, Daimler-Benz, Alstοm λειτουργούν από το 2020.
Οι επόμενες γενιές συρμών διαθέτουν κλιματισμό. Η δεύτερη γενιά λειτουργεί από το 2003, αφορά σε 21 μονάδες και κατασκευάστηκε από την κοινοπραξία Hawna-Rotem, Mitsubishi Vapor και Knorr-Bresme. Η τρίτη γενιά αφορά σε 17 νέους συρμούς, τους πιο εξελιγμένους που διαθέτει το δίκτυο και κατασκευάστηκε από τη Hyundai Rotem με Η/Μ συστήματα από την Siemens. Στο δίκτυο της Αθήνας εντάχθηκαν το 2014.