Συνέντευξη στην ηλεκτρονική εφημερίδα “itn Ελληνικός Τουρισμός” που κυκλοφόρησε την Πέμπτη 10 Φεβρουαρίου 2022, έδωσε ο Περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας, Νεκτάριος Φαρμάκης.

dragan miljkovic KERt5Ye0EpQ unsplash

«Το αεροδρόμιο του Αράξου ήταν μέσα στην πρώτη πεντάδα ανόδου της επιβατικής κίνησης το 2021 σε σχέση με το 2020, με αύξηση 142%», λέει ο κύριος Φαρμάκης, ενώ συμπληρώνει πως θετικός είναι ο απολογισμός και για την περίοδο των Χριστουγέννων.

Κύριε Φαρμάκη είναι χαρά μας που σας φιλοξενούμε στην «itn Ελληνικός Τουρισμός». Πώς πήγε η τουριστική κίνηση στην περιοχή σας το καλοκαίρι, αλλά και την περίοδο των Χριστουγέννων;

Η τουριστική κίνηση στη Δυτική Ελλάδα κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού που μας πέρασε, φαίνεται πως μας πρόσφερε πολλές ελπίδες και ακόμα μεγαλύτερη ενθάρρυνση για την επόμενη καλοκαιρινή σεζόν, δείχνοντας ότι η περιοχή μας μπορεί να αποτελέσει έναν πολύ σημαντικό πόλο έλξης επισκεπτών.

Παρά το γεγονός πως η τουριστική περίοδος, όπως προφανώς θυμάστε, ξεκίνησε «μουδιασμένα» και με πολλές αβεβαιότητες λόγω της πανδημίας, αλλά και με σημαντικούς περιορισμούς άφιξης τουριστών από ευρωπαϊκές χώρες που αποτελούν παραδοσιακές «αγορές» της περιοχής μας – όπως οι Βρετανοί – χαρακτηριστικά σας αναφέρω ότι το αεροδρόμιο του Αράξου ήταν μέσα στην πρώτη πεντάδα αύξησης της επιβατικής κίνησης το 2021 σε σχέση με το 2020, με αύξηση 142%, ενώ με βάση τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας, η επισκεψιμότητα το πρώτο 9μηνο του 2021 σημείωσε αύξηση κατά 74,81% σε σχέση με το αντίστοιχο του 2020, οι ταξιδιωτικές εισπράξεις παρουσίασαν επίσης αύξηση κατά 70% περίπου και οι διανυκτερεύσεις, αύξηση που ξεπέρασε το 100%.

Μάλιστα, φαίνεται πως αυτή η αυξητική τάση συνεχίστηκε και μετά τον Σεπτέμβριο, ενώ κατά την πρόσφατη περίοδο των Χριστουγέννων, πολύ μεγάλη ήταν η αύξηση που καταγράφηκε σε όλα τα ορεινά τουριστικά καταλύματα, με αποκορύφωμα βέβαια, την πολύ μεγάλη επισκεψιμότητα στην περιοχή των Καλαβρύτων.

Δεν έχουμε ακόμα συγκεκριμένα στοιχεία, ωστόσο φαίνεται πως το δεύτερο εξάμηνο του 2021, άρχισε να θυμίζει λίγο το… 2019. Και ελπίζουμε, αυτή η τάση να συνεχιστεί και την προσεχή καλοκαιρινή περίοδο, γιατί είναι αλήθεια πως η Δυτική Ελλάδα αποτελεί έναν 12μηνο προορισμό, αλλά η πανδημία ανέκοψε τις προσπάθειες που γίνονταν για διαρκή αύξηση των τουριστικών ροών στην περιοχή.

Πόσο μεγάλο ρόλο έπαιξε το πρόγραμμα «Τουρισμός για Όλους»; Θα βοηθούσε αν υπήρχε ένα αντίστοιχο πρόγραμμα και για τους χειμερινούς προορισμούς;

Ξέρετε, δύο από τα σημαντικά πλεονεκτήματα της Δυτικής Ελλάδας είναι ότι έχει εύκολη πλέον πρόσβαση, ειδικά σε σχέση με την Αττική, αλλά και ότι αποτελεί μία περιοχή με πολλές και σημαντικές επιλογές για όλους και ιδιαίτερα, τις οικογένειες. Είναι προφανές λοιπόν ότι το πρόγραμμα «Τουρισμός για όλους», όπως και όλα τα αντίστοιχα προγράμματα, βοηθούν σημαντικά καθώς δίνουν τη δυνατότητα στους Έλληνες να ταξιδεύουν και βέβαια, στους επαγγελματίες του τουρισμού να δημιουργούν έναν οικονομικό κύκλο που ενδεχομένως δεν θα υπήρχε καν. Είναι βέβαιο λοιπόν ότι ένα αντίστοιχο χειμερινό πρόγραμμα θα βοηθούσε σημαντικά και μάλιστα, θα αναδείκνυε ακόμα περισσότερο τους χειμερινούς προορισμούς της Δυτικής Ελλάδας που είναι πάρα πολλοί.

Ο ορεινός όγκος τουριστικά δέχθηκε πολύ μεγαλύτερο πλήγμα από την πανδημία σε σύγκριση με τους θερινούς προορισμούς. Υπάρχει κάποιος σχεδιασμός από την Περιφέρεια για την τόνωση της επισκεψιμότητας το ερχόμενο διάστημα;

Γενικότερα στην Ελλάδα έχουμε συνδέσει τον τουρισμό περισσότερο με τη θερινή περίοδο. Θα έλεγα, ωστόσο, ότι εμείς στη Δυτική Ελλάδα, προσπαθούμε να διαφοροποιηθούμε από αυτό το «μοντέλο» και να αναδείξουμε τόπους, διαδρομές και εμπειρίες που δεν συνδέονται απόλυτα με τον θερινό τουρισμό.

Η νέα μας τουριστική καμπάνια, με τίτλο «Olympian Land», ξεκινάει από το παγκόσμιο σύμβολο της Αρχαίας Ολυμπίας και αναδεικνύει, όχι μόνο τις παραλίες και τα παραθαλάσσια θέρετρα της Δυτικής Ελλάδας, αλλά και τους ορεινούς όγκους, όπως τα Καλάβρυτα, τον Βουραϊκό, την ορεινή Ναυπακτία, την περιοχή του Θέρμου, κλπ, τους μοναδικούς οικότοπους, όπως τη Στροφυλιά και το Κοτύχι και κάθε άλλη περιοχή που πραγματικά αξίζει να επισκεφθεί κάποιος, αποκομίζοντας μία ολοκληρωμένη ταξιδιωτική εμπειρία.

Ποιες είναι οι θεματικές μορφές τουρισμού που έχουν ή θα μπορούσαν να έχουν μεγαλύτερη ανάπτυξη στη Δυτική Ελλάδα;

Πάρα πολύ εύκολα θα σας έλεγα τον τουρισμό «city break» που μπορεί να αναπτυχθεί στο μεγάλο εμπορικό και μεταφορικό αστικό κέντρο της Πάτρας, τον συνεδριακό τουρισμό λόγω των μεγάλων ακαδημαϊκών και ερευνητικών δομών που διαθέτουμε, τον προσκυνηματικό τουρισμό λόγω των πολλών και σημαντικών θρησκευτικών μνημείων της περιοχής και βέβαια, τον οικοτουρισμό.

Αναφερόμενοι στον Θεματικό Τουρισμό στην ΠΔΕ υλοποιείται πρόγραμμα πιστοποίησης προϊόντων. Πώς πάει αυτή η προσπάθεια; Έχουν προκύψει οφέλη για τους παραγωγούς;

Χαίρομαι που το αναφέρετε. Γιατί ο τουρισμός για εμάς δεν είναι όπως ήδη είπα, «μία ξαπλώστρα στην παραλία». Ο τουρισμός είναι πλέον μία ολοκληρωμένη ταξιδιωτική εμπειρία που οφείλει να εμπεριέχει και τα ποιοτικά αγροτοδιατροφικά προϊόντα και φυσικά, την τοπική γαστριμαργική απόλαυση. Και δυστυχώς, παρά το γεγονός πως η περιοχή παράγει πολλά προϊόντα, τα προηγούμενα χρόνια μόνο ελάχιστα είχαν πιστοποιηθεί.

Τώρα λοιπόν, κάνουμε μία μεγάλη προσπάθεια να πιστοποιήσουμε προϊόντα της Δυτικής Ελλάδας, αλλά και μία άλλη προσπάθεια, να τα «βγάλουμε» στις αγορές του εξωτερικού. Η προσπάθεια αυτή βρίσκεται σε εξέλιξη, αλλά τα αποτελέσματα μέχρι τώρα είναι σημαντικά. Πετύχαμε να είμαστε η μόνη Περιφέρεια της Ελλάδας που εντάχθηκε σε πρόγραμμα προώθησης οίνων ΠΟΠ στις αγορές της Άπω Ανατολής, ενώ ενταχθήκαμε και σε νέα προγράμματα προώθησης άλλων τοπικών προϊόντων, όπως η ελιά, η φράουλα, κλπ στις αγορές της Ευρώπης και της Βόρειας Αμερικής. 

Η Δυτική Ελλάδα περιλαμβάνει σημαντικές τοποθεσίες με μεγάλο ειδικό βάρος για την Ιστορία του ελληνισμού. Ολυμπία, Μεσολόγγι, Καλάβρυτα κλπ. Έχει αξιοποιηθεί επαρκώς αυτό το χαρακτηριστικό; Με την ευκαιρία πόσο επηρεάζει την περιοχή σας η ακύρωση των μαθητικών εκδρομών;

Έχετε απόλυτο δίκιο ως προς την ιστορικότητα των περιοχών της Δυτικής Ελλάδας. Όπως λέω εγώ, «η Δυτική Ελλάδα διηγείται την ιστορία του ελληνισμού επί 3.000 χρόνια». Γι’ αυτό και όπως ήδη σας ανέφερα, ονομάσαμε τη νέα μας τουριστική καμπάνια «Olympian Land», δηλαδή «Ολυμπιακή Γη». Γι αυτό και είμαστε η μόνη Περιφέρεια που εκπόνησε και υλοποιεί ένα μεγάλο πρόγραμμα δράσεων και εκδηλώσεων, χρηματοδοτούμενο από το ΕΣΠΑ, με την ευκαιρία των 200 ετών από την έναρξη της επανάστασης, με έμφαση στα Καλάβρυτα της «πρώτης φλόγας» και στο Μεσολόγγι των «Ελεύθερων Πολιορκημένων».

Γι’ αυτό και από την αρχή έχουμε πει ότι οι τρεις μεγάλες και υπαρκτές δυνατότητες που έχουμε και στις οποίες πρέπει να επενδύσουμε είναι ο πρωτογενής τομέας, ο πολιτισμός και ο τουρισμός.  Κάνουμε λοιπόν μία μεγάλη προσπάθεια, με πολλές πρωτοβουλίες, για να αναδείξουμε το ιστορικό και πολιτισμικό πλούτο της Δυτικής Ελλάδας, δηλαδή της γης που πάτησαν οι πρώτοι Ολυμπιονίκες, της γης που πάτησε ο Πρωτόκλητος των Αποστόλων, της γης που πάτησαν ήρωες και μάρτυρες της ελευθερίας, της γης που ανέθρεψε έναν Πατροκοσμά και έναν Παλαμά.

Σε ό,τι αφορά τις μαθητικές εκδρομές, είναι αλήθεια πως η περιοχή μας επηρεάστηκε σημαντικά από την ακύρωσή τους. Όμως, επιτρέψτε μου να σας πω ότι το συγκεκριμένο, δεν το αντιλαμβάνομαι προσωπικά, τόσο ως μία οικονομική ζημία – που αναμφίβολα είναι και τέτοια – όσο ως την έλλειψη μίας σημαντικής εμπειρίας για χιλιάδες Ελληνόπουλα, να επισκεφθούν αυτή την περιοχή της Ελλάδας και να δουν από πολύ κοντά, τόσες περιοχές με τόσο μεγάλη ιστορία, περιοχές που τελικά αποτελούν τις «πηγές» της εθνικής μας ιδιοσυστασίας.

Ποιες είναι οι υποδομές που λείπουν και θα μπορούσαν να κάνουν τη διαφορά για την Δυτική Ελλάδα;

Θα αναφερθώ κυρίως στις μεταφορικές και συγκοινωνιακές υποδομές που ακόμα λείπουν, όπως για παράδειγμα ο δρόμος Πατρών – Πύργου και ένα σύγχρονο σιδηροδρομικό δίκτυο, στις υποδομές προσπελασιμότητας που διαρκώς βελτιώνουμε για να μπορούν όλοι να φτάνουν γρήγορα και με ασφάλεια σε όλα τα σημεία της Δυτικής Ελλάδας και επίσης, στις σύγχρονες τηλεπικοινωνιακές υποδομές που θα συμβάλλουν σημαντικά στην περαιτέρω ανάδειξη της περιοχής, όπως είναι για παράδειγμα, η αξιοποίηση των δυνατοτήτων του δικτύου 5G.

30 31 synenteyxi FARMAKIS
https://itnnews.gr/wp-content/uploads/2022/02/ITN_10022022.pdf