Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος και Τομεάρχη Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Νεκτάριος Σαντορινιός τοποθετήθηκε κατά τη συζήτηση στη Βουλή για το Νομοσχέδιο Τουρισμού.

Το Νομοσχέδιο προβλέπει σύσταση νέας ανώνυμης εταιρείας για τη διαχείριση των ιαματικών πηγών ενώ συγκροτεί ένα θολό πλαίσιο για τη λειτουργία Οργανισμών Διαχείρισης – Προώθησης Προορισμού.

Παρακάτω παρατίθεται απόσπασμα της ομιλίας:

Ως ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ ζητάμε διαγραφή μέρους του πανδημικού χρέους των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και να μην επιστραφούν οι επιτρεπτέες προκαταβολές

«Προφανώς η πανδημία λειτούργησε ως μεγεθυντικός φακός σε όλα τα προβλήματα και ταυτόχρονα έφερε μεγάλο πλήγμα στον τουρισμό. Μπορεί να γίνεται λόγος για φετινή ανάκαμψη, δεν έχουν όμως επουλωθεί οι πληγές, αφού από τον Ιούλιο μέχρι τον Οκτώβριο, καλύφθηκε περίπου το 50%-55% του 2019. Επιπλέον, η τουριστική «ανάκαμψη» δεν αφορά στους εργαζόμενους, οι οποίοι, στη μεγάλη πλειοψηφία τους, δούλεψαν 2,5 με 3 μήνες με εξοντωτικά ωράρια και με ατομικές συμβάσεις, διότι η Κυβέρνηση διέλυσε το ΣΕΠΕ και κατέστρεψε τις εργασιακές σχέσεις με το νομοσχέδιο Χατζηδάκη. Και ενώ είχαμε φέρει τροπολογία για να καλυφθούν όλοι οι εργαζόμενοι με το επίδομα ανεργίας, η Κυβέρνηση επέλεξε μια ατελή ρύθμιση που βγάζει το μεγαλύτερο μέρος των εργαζομένων εκτός επιδόματος».

«Ούτε ανέκαμψαν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, κάποιες απλά επιβιώνουν, χωρίς να έχουν καλύψει τις ζημιές. Ως ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ ζητάμε διαγραφή μέρους του πανδημικού χρέους και οι επιστρεπτέες προκαταβολές να μην επιστραφούν. Η 6μηνη παράταση που δίνει η Κυβέρνηση, φυσικά δεν βοηθάει αφού τον Ιούνιο οι ΜμΕ δεν θα έχουν προλάβει να τζιράρει».

Αποτυχημένες οι καθυστερημένες παρεμβάσεις της Κυβέρνησης  για την αύξηση του ενεργειακού κόστους

«Η Κυβέρνηση απαντά με ετεροχρονισμένες και αποτυχημένες παρεμβάσεις, στα προβλήματα που συσσωρεύονται λόγω της σημαντικής αύξησης του ενεργειακού κόστους. Επί της ουσίας, δεν καλύπτεται το πρόβλημα διότι, τον Ιανουάριο, το κόστος της ενέργειας θα είναι τριπλάσιο, βάσει και των επίσημων στοιχείων από το χρηματιστήριο ενέργειας. Πώς απαντά η Κυβέρνηση σε αυτό; Με την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΗ και αφαιρώντας από το κράτος τα εργαλεία για να διαμορφώσει τις τιμές».

 «Μέχρι και η «Καθημερινή», σε δημοσίευμά της, αναφέρει ότι με τις εξελίξεις με την ακρίβεια και τον πληθωρισμό, αλλά κυρίως με το κόστος του ηλεκτρικού ρεύματος, ο μέσος μισθωτός στη χώρα μας θα χάσει ενάμιση μισθό τον χρόνο! Πώς απαντούν οι κυβερνητικοί σε αυτό; Με το «Έλα, μωρέ, θα περάσει…», όπως μας είπε ο κ. Γεωργιάδης, και ότι «μέχρι τον Δεκέμβρη θα έχει τελειώσει η ακρίβεια!». Τρέχουν πίσω από τις εξελίξεις διαλύοντας το εισόδημα των Ελλήνων πολιτών».

«Αν δεν μπορούν να αντιληφθούν τι συμβαίνει στην ελληνική κοινωνία  και να απαντήσουν στα προβλήματά της, επιτέλους, ας φύγουν. Ας μας απαντήσουν όμως: τελικά γνώριζαν ή όχι ότι το 88% αυτών που είναι εκτός ΜΕΘ έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες να πεθάνουν σε σχέση με αυτούς που είναι εντός ΜΕΘ; Γνώριζαν ή όχι ότι το 27% των ανθρώπων που πέθαναν από covid, θα μπορούσαν να είχαν σωθεί, εάν ενίσχυαν εξ αρχής το σύστημα υγείας, αντί να το υποστελεχώνουν;

Γνώριζαν ή όχι ότι στα Περιφερειακά Νοσοκομεία, η κατάσταση είναι τέτοια που μειώνει, έτι περισσότερο, τις πιθανότητες επιβίωσης των ασθενών covid; Στα Δωδεκάνησα, για παράδειγμα, η υποβάθμιση των Νοσοκομείων Ρόδου, Κω και Καλύμνου είναι τεράστια. Μιλάμε για τουριστική ανάπτυξη, όταν αυτή τη στιγμή έχουμε ένα επίπεδο ασφάλειας υγείας, το οποίο δεν μπορεί να καλύψει τις ανάγκες πολιτών και επισκεπτών. Μέσα στην πανδημία, οι τουρίστες θεωρούν ως κρίσιμο παράγοντα, το επίπεδο ασφάλειας υγείας και αυτό η Κυβέρνηση το έχει υποβαθμίσει επιλέγοντας την ιδιωτικοποίησή του».

Το μόνο που προσφέρει το νέο Νομοσχέδιο για τον Τουρισμό είναι «εξυπηρετήσεις» σε ιδιωτικά συμφέροντα

«Όλοι γνωρίζουμε, και ιδιαίτερα μέσα σε συνθήκες πανδημίας, ότι το τουριστικό μοντέλο της χώρας μας έχει ανάγκη σοβαρής αναθεώρησης. Χρειαζόμαστε ένα νέο μοντέλο βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης και η επόμενη μέρα του τουρισμού είναι ήδη εδώ.

Το μοντέλο «ήλιος-θάλασσα» έχει ξεπεραστεί και οι ανάγκες του επισκέπτη έχουν αλλάξει αναζητώντας ταξιδιωτικές εμπειρίες και περιβαλλοντική ευαισθησία. Χρειάζεται -ως προορισμοί και ως επιχειρήσεις-, να σχεδιάσουμε και να υλοποιήσουμε πολιτικές για να απαντήσουμε στις σύγχρονες προκλήσεις. Το Νομοσχέδιο του Υπουργείου Τουρισμού δεν δίνει απαντήσεις και το μόνο που κάνει είναι εξυπηρετήσεις και προχειρότητα. Προφανώς αντιλαμβάνεται η Κυβέρνηση ότι ολοκληρώνεται η θητεία της και τακτοποιεί «εκκρεμότητες».

Ασαφή και θολά τα κριτήρια χαρακτηρισμού των «Πρωτότυπων Τουριστικών Προορισμών Ολοκληρωμένης Διαχείρισης»

,«Οι Οργανισμοί Διαχείρισης Προορισμού (DMO) είναι ιδιαίτερα σημαντικοί στην παγκόσμια τουριστική αγορά εφόσον έχουν ένα επιστημονικό υπόβαθρο, που δίνει εχέγγυα σοβαρών προτάσεων, σχεδιασμού και καλύτερης λειτουργίας στη διαμόρφωση του τουριστικού προϊόντος.

Η Κυβέρνηση όμως, επιλέγει την οδό των «αναπτυξιακών εταιρειών» και, παράλληλα, δεν βάζει κριτήρια χαρακτηρισμού, ενώ αυτά υπάρχουν από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τουρισμού. Ιδιαίτερα για τους «Πρωτότυπους Τουριστικούς Προορισμούς Ολοκληρωμένης Διαχείρισης», ακόμα και η επιστημονική υπηρεσία της Βουλής θεωρεί τα κριτήρια ασαφή, ότι δεν έχουν σχέση με χωροταξικό και πολεοδομικό σχεδιασμό, ότι δεν μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες ενός επιστημονικού σχεδιασμού».

«Θα πρέπει να γίνει διάκριση των προορισμών με κριτήρια, σε τρεις κατηγορίες: Πρώτον, στους κορεσμένους προορισμούς, όπου εκεί θα πρέπει να υπάρξει ένα σχέδιο αναπροσαρμογής του μοντέλου ανάπτυξης. Δεύτερον, στους δυναμικά αναπτυσσόμενους προορισμούς, ώστε να βοηθηθούν προς ένα μοντέλο βιώσιμης ανάπτυξης και να μην πέσουν στα λάθη των κορεσμένων προορισμών. Τρίτον, στους υποσχόμενους προορισμούς».