Κλειστή παραμένει η Διώρυγα του Ισθμού από τον περασμένο Ιανουάριο εξαιτίας κατολισθήσεων. Σοβαρές οι απώλειες που καταγράφηκαν φέτος το καλοκαίρι στον θαλάσσιο τουρισμό. Ζητούμενο τώρα να μην επαναληφθεί το ίδιο σκηνικό και του χρόνου το καλοκαίρι.
Ρεπορτάζ Γιάννη Αποστολόπουλο στην ηλεκτρονική εφημερίδα τουρισμού «itn Ελληνικός Τουρισμός»
Πολύ σοβαρά προβλήματα έχει δημιουργήσει το κλείσιμο της διώρυγας του Ισθμού, η οποία παραμένει εκτός λειτουργίας από πέρυσι τον Ιανουάριο. Συγκεκριμένα στις 15 Ιανουαρίου και τις 2 Φεβρουαρίου 2021 σημειώθηκαν δύο περιστατικά καταπτώσεων στη Διώρυγα, κάτω από τη γέφυρα του βιολογικού καθαρισμού, με αποτέλεσμα να απαγορευθεί η διέλευση όλων των σκαφών. Τα συμβάντα αυτά δεν ήταν τα πρώτα, αλλά ήρθαν να προστεθούν σε μια σειρά κατολισθήσεων στο ίδιο σημείο, όπως τονίζουν τοπικά μέσα ενημέρωσης.
Η εταιρεία που διαχειρίζεται τη Διώρυγα του Ισθμού η ΑΕΔΙΚ, η οποία να σημειωθεί ανήκει στο Υπερταμείο, έχει καταγράψει ήδη τεράστια απώλεια εσόδων, ενώ προχώρησε σε δανεισμό 2,5 εκατ. Ευρώ για τη μισθοδοσία του προσωπικού. Πέρα, όμως από τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η ίδια η εταιρεία το κλείσιμο της Διώρυγας προκάλεσε σημαντικό πλήγμα στον θαλάσσιο τουρισμό -και όχι μόνο- τη σεζόν που πέρασε και το αγωνιώδες ερώτημα τώρα είναι αν θα αποκατασταθεί το πρόβλημα την επόμενη σεζόν.
Σε επικοινωνία που είχε η «itn Ελληνικός Τουρισμός» με τον πρόεδρο του Ελληνικού Συνδέσμου Θαλάσσιου Τουρισμού κύριο Μιχάλη Σκουλικίδη διαπιστώθηκε και το μέγεθος των προβλημάτων που έχουν ανακύψει, τα οποία θα πρέπει εδώ να σημειώσουμε πως δεν έχουν λάβει τη δημοσιότητα που τους πρέπει. Όπως μας είπε ο κύριος Σκουλικίδης προτού ξεκινήσει η τουριστική περίοδος υπήρχαν κάποιες υποσχέσεις πως η Διώρυγα θα παρέμενε κατά ένα μέρος ανοικτή, για τα μικρά σκάφη, yachts κλπ, υπόσχεση που τελικά δεν τηρήθηκε, προκαλώντας αναταράξεις στο yachting. Συγκεκριμένα ήταν προγραμματισμένο να βρεθεί ανάδοχος για να καθαρίσει μερικώς το κανάλι, ώστε να μπορούν να περάσουν μικρά σκάφη, αλλά η προσπάθεια δεν ευοδώθηκε. «Αντί για 100 μίλια τα σκάφη έπρεπε να διανύσουν 300 μίλια, άρα να καταναλώσουν τριπλά καύσιμα και να κάνουν τον περίπλου της Πελοποννήσου», σημείωσε ο κύριος Σκουλικίδης. Επίσης υπογράμμισε ότι η θάλασσα Νότια της Πελοποννήσου δεν είναι «εύκολη» και αυτό αποτέλεσε και αποτελεί ένα ακόμη εμπόδιο.
Όσα σκάφη επέλεξαν να έρθουν στην Ελλάδα παρά την κλειστή διώρυγα υποχρεώθηκαν να διανύσουν 300 αντί για 100 μίλια, ενώ άφησαν υποχρεωτικά εκτός ρότας δεκάδες προορισμούς.
Το γεγονός αυτό οδήγησε πολλά yacht από Ιταλία, κυρίως να επιλέξουν άλλες διαδρομές, αλλά και όσα ήρθαν στην Ελλάδα αφού υποχρεώθηκαν να κατέβουν τόσο χαμηλά, κατευθύνθηκαν κατόπιν προς τις Νότιες Κυκλάδες, τα Δωδεκάνησα και την Τουρκία, αφήνοντας υποχρεωτικά εκτός ρότας δεκάδες προορισμούς.
Οι οικονομικές επιπτώσεις αυτής της κατάστασης δεν ήταν καθόλου ευκαταφρόνητες. Πρώτα σημειώθηκαν απώλειες στην Αττική στις επιχειρήσεις που παρέχουν υπηρεσίες στα yachts, όπως επισκευές, τροφοδοσία κλπ. Μεγάλο πλήγμα δέχθηκαν και οι τοπικές οικονομίες στον Κορινθιακό Κόλπο, αφού η κίνηση έπεσε κατακόρυφα και προορισμοί, όπως το Γαλαξίδι είδαν την επισκεψιμότητα και τα έσοδα να «βυθίζονται» φέτος.
Το ερώτημα που «καίει» τώρα τους επαγγελματίες του θαλάσσιου τουρισμού και γενικότερα της ναυτιλίας, είναι πότε τελικά θα ανοίξει η Διώρυγα, καθώς υπάρχουν διάχυτοι φόβοι για επανάληψη του ίδιου σκηνικού και την επόμενη σεζόν. Η κυβέρνηση με αφορμή και την επίσκεψη του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη την άνοιξη στη Διώρυγα έχει διαμηνύσει πως οι εργασίες αποκατάστασης θα έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το καλοκαίρι και το κανάλι θα λειτουργεί κανονικά.
«Μετά από πάρα πολλά χρόνια γίνεται μία ουσιαστική παρέμβαση στη διώρυγα, ύψους 9 εκατομμυρίων», δήλωσε ο πρωθυπουργός κατά την επίσκεψή του στην περιοχή. Ο Κυρ. Μητσοτάκης σημείωνε τότε πως πρόκειται για αναγκαία παρέμβαση προκειμένου να εξασφαλιστεί η ασφάλεια της διέλευσης από τη Διώρυγα. «Είναι ένα πολύ εντυπωσιακό έργο, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι είναι ένα έργο του 19ου αιώνα, το οποίο εγκαινιάστηκε από τον Χαρίλαο Τρικούπη. Και ήρθε η ώρα τον 21ο αιώνα να γίνουν οι απαραίτητες παρεμβάσεις έτσι ώστε να αναδειχθεί η σημασία της», υπογράμμισε.
Από τοπικούς παράγοντες σημειώνεται πως το όλο θέμα αποτελεί, πέραν των οικονομικών απωλειών και δυσφήμηση για την Ελλάδα, ενώ τίθενται ερωτήματα γιατί δεν ακολουθήθηκε η οδός αποκατάστασης του καναλιού με ίδια μέσα από την εταιρεία διαχείρισης, όπως συνέβαινε μέχρι εκείνη τη στιγμή σε ανάλογες καταστάσεις.
Η Διώρυγα του Ισθμού αποτελεί διεθνή κόμβο θαλάσσιων συγκοινωνιών, καθώς είναι η συντομότερη και ασφαλέστερη θαλάσσια οδός για πλοία ερχόμενα από λιμάνια του Ιονίου, της Αδριατικής, της νότιας Ιταλίας, αλλά και για τα πλοία που περνούν από τον πορθμό της Μεσσήνης με κατεύθυνση λιμάνια της ανατολικής Μεσογείου και της Μαύρης Θάλασσας, και αντίστροφα.
Προτού ξεσπάσει η πανδημία και συγκεκριμένα το 2019, οι διελεύσεις πλοίων ανήλθαν σε 11.419, σημειώνοντας αύξηση 7,5% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, ενώ το 55% εξ αυτών σχετίζεται με την τουριστική δραστηριότητα.
Ταυτόχρονα, όμως, και μόλις σε διάστημα δέκα μηνών κατά το οποίο ο Ισθμός είναι κλειστός, υφίσταται πλέον πρόβλημα βιωσιμότητας της επιχείρησης, η οποία ήταν πάντοτε κερδοφόρα.
Σύμφωνα με κάποιες εκτιμήσεις η όλη κατάσταση που έχει δημιουργηθεί, ενδεχομένως να αποσκοπεί και σε εκ νέου ιδιωτικοποίηση της Διώρυγας σε… ευνοϊκή τιμή, μετά τα οικονομικά προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί, εξαιτίας της μη λειτουργίας και της απώλειας εσόδων.