Συνέντευξη στην ηλεκτρονική εφημερίδα τουρισμού «itn Ελληνικός Τουρισμός» έδωσε ο Γιώργος Ζαφείρης, Πρόεδρος Ένωσης Ξενοδόχων Μαγνησίας, η οποία κυκλοφόρησε την Πέμπτη 14 Οκτωβρίου 2021.
Οι πληρότητες τον Αύγουστο έφθασαν στο 80%, αλλά συνεχίστηκε η καλή εικόνα και στη συνέχεια με πληρότητες 65% με 70%, τονίζει ο κύριος Ζαφείρης. Παράλληλα σημειώνει ότι οι ορεινοί προορισμοί μπαίνουν πια στον τουριστικό χάρτη της Ελλάδας, επισημαίνοντας ωστόσο ότι και φέτος ο χειμώνας αναμένεται δύσκολος…
Κύριε Ζαφείρη χαρά μας που σας φιλοξενούμε στην «itn Ελληνικός Τουρισμός». Δώστε μας πρώτα τις εντυπώσεις σας από τη φετινή σεζόν. Κάλυψε τις προσδοκίες η τουριστική κίνηση στην περιοχή σας;
Τα ξενοδοχεία της Μαγνησίας ξεκίνησαν τη λειτουργία τους από αρχές Ιουνίου με πολύ μικρές πληρότητες της τάξεως του 30% και από τα μέσα Ιουλίου έως τα τέλη Αυγούστου πέτυχαν πληρότητες στο 80%. Την περίοδο του Σεπτέμβριου συνεχίστηκε η λειτουργία των ξενοδοχείων με καλές πληρότητες, οι οποίες έφτασαν στο 65-70%.
Κατά τη δική μου άποψη αυτό ήταν το λιγότερο που μπορούσε να συμβεί, καθότι ο Βόλος και το Πήλιο είναι αγαπητός προορισμός στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και αυτές είναι περίπου οι πληρότητες που ήταν και την προηγούμενη χρονιά, κάνοντας τη διαφορά μόνο ο Σεπτέμβριος.
Με μεγάλο ενδιαφέρον διαβάσαμε το μήνυμά σας για την Παγκόσμια Ημέρα Τουρισμού. Τι σημαίνει τελικά τουρισμός χωρίς αποκλεισμούς;
Όπως ανέφερα και στο μήνυμά μου θα πρέπει να υπάρχουν ίσες ευκαιρίες για όλες τις περιοχές της χώρας μας και για όλες τις κατηγορίες των ξενοδοχείων. Σε συνεργασία με την Π.Ο.Ξ. δημιουργήσαμε την ομάδα των ορεινών προορισμών στην οποία συμμετέχουν όλες οι ενώσεις της ηπειρωτικής Ελλάδας. Ένα όνειρό μου το οποίο αρχίζει να παίρνει σάρκα και οστά και θα ήθελα να ευχαριστήσω τον πρόεδρο Γρηγόρη Τάσιο, τον Άγγελο Καλλιά και τον Ηρακλή Τσιτλακίδη, καθώς επίσης και το ΔΣ της Π.Ο.Ξ. για την άψογη συνεργασία. Ξεκινήσαμε στην ουσία να «υπάρχουμε» στον τουριστικό χάρτη της Ελλάδας.
Αυτό σε καμία περίπτωση δεν έρχεται σε σύγκρουση με τα ξενοδοχεία μαζικού τουρισμού, τα ξενοδοχεία και τις περιοχές τα οποία αποτελούν σημαντικό κομμάτι της τουριστικής οικονομίας και πολύ απλά συμπληρώνουμε κάποια κομμάτια του παλζ που έλειπαν. Μεταξύ άλλων λάβαμε τη δέσμευση του υπουργείου Τουρισμού και του Ε.Ο.Τ. ότι στην καμπάνια της χώρας μας θα συμπεριλαμβάνονται και οι ορεινοί προορισμοί και βασικότερο απ’ όλα οι υπαίθριες δραστηριότητες, οι οποίες προσφέρουν μοναδικές εμπειρίες στους επισκέπτες.
Εξηγήσαμε και πείσαμε ότι αυτοί είναι οι πελάτες που χάναμε όλα αυτά τα χρόνια και ότι είναι ο μοναδικός τρόπος για την πολυπόθητη επέκταση της τουριστικής σεζόν. Δεν μπορούν επιτέλους να αποκλείονται τα μικρά καταλύματα από τα διάφορα προγράμματα και να μη θεωρούνται οι ίδιοι οι επιχειρηματίες εργαζόμενοι.
Η Μαγνησία έχει τουριστική κίνηση όλο τον χρόνο. Πέρυσι οι επιχειρήσεις χειμερινού τουρισμού πέρασαν μία πολύ δύσκολη περίοδο όντας ανοιχτές, αλλά χωρίς αντικείμενο. Θα είναι καλύτερα φέτος τα πράγματα; Υπάρχουν κρατήσεις;
Δυστυχώς παρότι είμαι από εκείνους που βλέπουν το ποτήρι μισογεμάτο, προβλέπεται ένας βαρύς χειμώνας και φέτος για αυτές τις επιχειρήσεις. Έχουν να δουλέψουν περίπου 2 χρόνια και όλοι καταλαβαίνουν ότι θα είναι πάρα πολύ δύσκολο να αντέξουν έναν ακόμα χειμώνα. Υπάρχουν πολύ λίγες κρατήσεις, οι οποίες είναι έωλες δεδομένης της αβεβαιότητας που έχει κυριαρχήσει στον κόσμο. Θα πρέπει να φροντίσουμε να διατηρήσουμε πράσινες τις περιοχές μας, έτσι ώστε να υπάρξει κάποια ελπίδα για τη λειτουργία των επιχειρήσεων αυτών.
Έχετε μηνύματα για το αν θα υπάρξουν δράσεις στήριξης των χειμερινών προορισμών;
Συζητήσεις και υποσχέσεις. Σας ανέφερα προηγουμένως ό,τι αφορά το θέμα της προβολής, αλλά αυτό δεν αρκεί, αναμένουμε κάποια μέτρα στήριξης όσον αφορά την ενεργειακή αναβάθμιση των κτιρίων, αλλά θα πρέπει να υπάρξουν και μέτρα στήριξης τα οποία θα αφορούν την ενέργεια γενικότερα, ώστε αυτές οι επιχειρήσεις να αντέξουν το οικονομικό κόστος.
Στον Βόλο ξεκινάει σήμερα το Yachting Festival: Θαλάσσιος Τουρισμός και Γαστρονομία. Πόσο σημαντικές είναι οι εναλλακτικές μορφές τουρισμού σε σχέση και με τα όσα συζητήσαμε παραπάνω;
Θεωρώ ότι είναι ένα σημαντικό γεγονός για την περιοχή μας διότι καταρχάς ο θαλάσσιος τουρισμός είναι ένα σημαντικό κομμάτι της τουριστικής πίτας και θεωρώ ότι η εμπειρία της MΑCT MEDIA και ειδικά η δική σας κύριε Καραχρήστο, θα απογειώσουν το γεγονός. Όπως προανέφερα οι εναλλακτικές μορφές τουρισμού ή αν θέλετε οι δραστηριότητες υπαίθρου είναι αυτές που μπορούν να δώσουν προστιθέμενη αξία σε ένα τουριστικό προϊόν, να προσφέρουν μοναδικές εμπειρίες και να προσελκύσουν πελάτες πολλές φορές και εκτός σεζόν. Στην περιοχή μας εδώ και αρκετά χρόνια δεν μείναμε στη μοναξιά μας.
Από τη μια πλευρά, οι άνθρωποι που υπηρετούν όλες αυτές τις δραστηριότητες οργανώθηκαν, πιστοποιήθηκαν και σήμερα προσφέρουν άριστης ποιότητας υπηρεσίες. Από την άλλη, εμείς σε συνεργασία με το Γραφείο Τουρισμού του Δήμου Βόλου, τους δήμους, τον Σύλλογο Ενοικιαζόμενων Δωμάτιων και το Επιμελητήριο, κάναμε δράσεις, ώστε να προβάλλουμε τις ιδιαιτερότητες της περιοχής μας. Αν τώρα πια συνδυαστεί και με την κεντρική καμπάνια της χώρας μας θα έχει πολλαπλά αποτελέσματα.
Η γαστρονομία μπορεί να αποτελέσει το όχημα για τη μεγαλύτερη σύνδεση του τουρισμού με τα τοπικά προϊόντα. Γίνονται βήματα προς αυτή την κατεύθυνση;
Εδώ και πάρα πολλά χρόνια η γαστρονομία στην περιοχή μας αποτελεί σημαντικό τομέα του τουρισμού. Η Ένωση Ξενοδόχων Μαγνησίας σε συνεργασία με το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο ήταν από τις πρώτες που αγκάλιασε τη δράση «Ελληνικό Πρωινό» και έτσι συνδυάστηκε ο πρωτογενής τομέας με τον τουρισμό. Σε συνεργασία με το Επιμελητήριο, με τους δήμους και την Περιφέρεια προβάλλαμε τα τοπικά προϊόντα, τους γυναικείους συνεταιρισμούς και τις προσπάθειες των ιδιωτών, έτσι ώστε να χτιστεί μια υγιής σχέση μεταξύ μας.
Άμεσα πρέπει να δοθούν λύσεις για το ενεργειακό κόστος, για το εργατικό κόστος των επιχειρήσεων και τις ρυθμίσεις των οφειλών. Γίνονται προσπάθειες από την πλευρά της κυβέρνησης, αλλά π.χ όπως χρόνια λέμε, οι ρυθμίσεις δεν πρέπει να έχουν υποσημειώσεις, κρυφά σημεία και πολλά αν και εφόσον.
Αν δούμε τη συνολική εικόνα στη μετα-covid εποχή που είναι και παρούσα η κλιματική αλλαγή τι αλλαγές θα πρέπει να περιμένουμε στις ταξιδιωτικές συνήθειες; Ποιες τάσεις δείχνουν να κερδίζουν έδαφος;
Είναι πλέον γνωστό ότι ο τουρισμός αλλάζει. Νομίζω ότι στη δική μας περιοχή έχουμε όλα τα προσόντα τα οποία μπορούν να καλύψουν τις νέες τάσεις και ανάγκες. Με αιχμή του δόρατος τα μικρά οικογενειακά ξενοδοχεία. Πρέπει να σημειώσουμε ότι και τα μεγαλύτερα ξενοδοχεία της περιοχής μας δημιουργούν τέτοιες συνθήκες, ώστε οι πελάτες να απολαμβάνουν την «οικογενειακή φιλοξενία».
Η σεζόν φέτος ήταν καλύτερη, οι απώλειες όμως που έχουν υποστεί τα ξενοδοχεία είναι μεγάλες. Ποια είναι τα μέτρα στήριξης που θα βοηθούσαν για να ανακάμψει ο κλάδος ταχύτερα; Ποιες είναι οι προτάσεις που έχει καταθέσει η Ένωση Ξενοδόχων Μαγνησίας;
Δεν ξέρω πραγματικά αν υπάρχει ο χρόνος και ο χώρος για να αναφέρουμε όλα αυτά τα οποία χρειάζονται. Θα ξεκινήσω από την βασική διαπίστωση ότι ο τουρισμός είναι ο πρώτος τομέας της οικονομίας ο οποίος μπορεί να ανακάμψει και να φέρει εισοδήματα στον κρατικό προϋπολογισμό. Αυτό αποδείχτηκε και φέτος. Θα πρέπει λοιπόν να γίνει κτήμα όλων μας ότι ο τουρισμός είναι βασικός πυλώνας της οικονομίας. Οι κραυγές που ακούστηκαν περί μονοκαλλιέργειας του τουρισμού ακυρώθηκαν εν τη γενέσει τους. Όταν αναφερόμαστε στον τουρισμό δεν μιλάμε για τα ξενοδοχεία μόνο.
Το 80% των επιχειρήσεων της χώρας εμπλέκονται άμεσα ή έμμεσα με αυτόν. Θα σταθώ λοιπόν στα άμεσα και αναγκαία που πρέπει να γίνουν. Οι προτάσεις της Ένωσης Ξενοδόχων Μαγνησίας συντάσσονται με τις προτάσεις της Π.Ο.Ξ. και έτσι άμεσα πρέπει να δοθούν λύσεις για το ενεργειακό κόστος, για το εργατικό κόστος των επιχειρήσεων και τις ρυθμίσεις των οφειλών. Γίνονται προσπάθειες από την πλευρά της κυβέρνησης, αλλά π.χ. όπως χρόνια λέμε, οι ρυθμίσεις δεν πρέπει να έχουν υποσημειώσεις, κρυφά σημεία και πολλά αν και εφόσον. Και φέρνω ένα παράδειγμα.
Οι εποχικές επιχειρήσεις, οι οποίες λειτούργησαν στην καλύτερη περίπτωση 2,5 μήνες, δε θα μπορέσουν σε καμία περίπτωση να ανταπεξέλθουν ακόμα και στις ρυθμίσεις των 120 δόσεων όταν καλούνται να πληρώσουν τις υποχρεώσεις Αυγούστου και Σεπτέμβριου, παράλληλα με την πρώτη δόση και να συνεχίζουν να πληρώνουν τις δόσεις, όντας επιχειρήσεις κλειστές, οι οποίες επαναλαμβάνω λειτούργησαν 2,5 μήνες και κλήθηκαν να βάλουν πλάτη, ώστε ο τουρισμός να κρατηθεί ζωντανός. Οι άλλες επιχειρήσεις συνεχούς λειτουργίας δεν θα μπορέσουν να ανταπεξέλθουν διότι ας μη ξεχνάμε ότι και αυτές έρχονται από μια 10ετη κρίση με αποκορύφωμα εκείνη των 2 τελευταίων ετών, οι οποίες άντεξαν δημιουργώντας χρέη και υποχρεώσεις, οι οποίες δεν μπόρεσαν να καλυφθούν.
Η στήριξη των επιχειρήσεων είναι μονόδρομος, με γενναία μέτρα τα οποία θα ληφθούν εγκαίρως με ουσιαστική, άμεση παρέμβαση. Φυσικά θα πρέπει να λυθούν και εκείνα τα οποία φαντάζουν μικρά, αλλά είναι ουσιαστικά για τη λειτουργία των ξενοδοχείων. Τα συνέδρια, οι εκδηλώσεις είναι ουσιαστικό κομμάτι των ξενοδοχείων της περιοχής μας και θα πρέπει να λυθούν άμεσα τα θέματα διοργάνωσης τους προκειμένου τα ξενοδοχεία να προβούν σε κρατήσεις. Μετά τις τελευταίες εξελίξεις είμαστε σίγουροι ότι θα συνεχίσουμε το μοντέλου της συνεργασίας με την Περιφέρεια, τους δήμους, το επιμελητήριο και τους φορείς της περιοχής μας, ώστε να πέτυχουμε τους στόχους μας.
Σας ευχαριστώ πολύ για τον χρόνο που μου διαθέσατε και εύχομαι καλή επιτυχία στο φεστιβάλ μας.