Ο Δημήτρης Τριανταφυλλίδης γράφει στην ηλεκτρονική εφημερίδα τουρισμού «itn Ελληνικός Τουρισμός» που κυκλοφόρησε την περασμένη Πέμπτη 30 Σεπτεμβρίου 2021, για την αξία που έχουν τα “ζωντανά” χωριά στον τουρισμό.
Η στρατηγική που πρέπει να υιοθετηθεί στις αγροτικές περιοχές είναι διπλή.Το πρώτο βήμα είναι να μάθουμε πώς μπορεί να ενσωματωθεί ο τουρισμός στις αγροτικές περιοχές. Σε ένα δεύτερο βήμα, θα πρέπει να δούμε πώς μπορεί να ενσωματωθεί η τουριστική ανάπτυξη ενός χωριού στη γενική ανάπτυξη της περιφέρειας.
Ο τουρισμός μπορεί και πρέπει να βοηθήσει τα χωριά μας να διατηρήσουν τους πληθυσμούς τους και να συμμετάσχουν στην επιστροφή των καταστημάτων και την ανάπτυξή τους. Ο τουρισμός στα χωριά αναπτύσσεται εδώ και χρόνια, αλλά σήμερα βρίσκεται στο τοπ των αναζητήσεων σε πολλά κράτη. Ο δυτικός τρόπος ζωής, του οποίου οι κοινωνικές και περιβαλλοντικές επιπτώσεις είναι όλο και πιο ανησυχητικές, μετατοπίζουν επί του παρόντος τη μακροχρόνια τουριστική ζήτηση από τη θάλασσα και τα βουνά στις αγροτικές περιοχές.
Αυτό ισχύει ιδιαίτερα στις περιφέρειες στα περίχωρα των μεγάλων πόλεων που θεωρητικά θα πρέπει να είναι σε θέση να επωφεληθούν από αυτές τις τάσεις. Ωστόσο, οι τελευταίοι συχνά αναπτύσσονται χαοτικά, βλέποντας τις περισσότερες φορές τα καλύτερα εκπαιδευμένα στοιχεία τους να φεύγουν για πιο ανεπτυγμένες περιφέρειες, διευρύνοντας έτσι το χάσμα που ξεκίνησε η αγροτική έξοδος.
Η στρατηγική που πρέπει να υιοθετηθεί στις αγροτικές περιοχές είναι διπλή.
Η τοποθέτηση του κάθε χωριού – προορισμού θα εξαρτηθεί κυρίως από το τι έχει να προσφέρει η περιοχή-στόχος. Στην περίπτωση μιας περιοχής με ισχυρά σημεία έλξης, είναι απαραίτητο να τα επισημάνουμε.
Το πρώτο βήμα είναι να μάθουμε πώς μπορεί να ενσωματωθεί ο τουρισμός στις αγροτικές περιοχές. Με άλλα λόγια, είναι σκόπιμο να αναπτυχθεί αυτή η μορφή τουρισμού σε μια δεδομένη περιοχή, δεδομένων των χαρακτηριστικών της;
Σε ένα δεύτερο βήμα, θα πρέπει να δούμε πώς μπορεί να ενσωματωθεί η τουριστική ανάπτυξη ενός χωριού στη γενική ανάπτυξη της περιφέρειας. Πράγματι, η ανάπτυξη του τουρισμού μπορεί να είναι δαπανηρή, διότι απαιτεί συχνά βαριές υποδομές. Δεν μπορούν όλες οι αγροτικές περιοχές να αναπτύξουν μια τουριστική βιομηχανία στο έδαφός τους.
Ωστόσο, η παρουσία και η ανάπτυξη των airbnbs μπορεί να παίξει ένα ακόμη σημαντικότερο ρόλο από αυτόν που έχει στους προορισμούς Premium, που είναι συχνά κορεσμένοι.
Η τοποθέτηση του κάθε χωριού – προορισμού θα εξαρτηθεί κυρίως από το τι έχει να προσφέρει η περιοχή-στόχος. Στην περίπτωση μιας περιοχής με ισχυρά σημεία έλξης, είναι απαραίτητο να τα επισημάνουμε. Η ανάπτυξη σημαντικών αξιοθέατων μπορεί στη συνέχεια να οδηγήσει την υπόλοιπη περιοχή στην αναζητουμένη ανάπτυξη.
Ωστόσο, αν υπάρχει έλλειψη σημαντικού περιουσιακού στοιχείου, είναι σημαντικό να επικεντρωθούμε σε μια θεματική τοποθέτηση που θα καλύπτει ολόκληρη την επικράτεια. Πράγματι, είναι απαραίτητο να γίνει η τουριστική προσφορά αναγνώσιμη και να δοθεί μια εντύπωση ενότητας στην προσφορά. Όπως προαναφέρθηκε, η συγκεκριμενοποίηση αυτής της τοποθέτησης από ένα εμβληματικό έργο είναι σχεδόν απαραίτητη. Γενικότερα, είναι απαραίτητο να περάσουμε από μια τουριστική θέση σε μια θέση μάρκετινγκ. «Δεν έχει να κάνει πλέον μόνο με την προώθηση, αλλά με το να γνωρίζουν την ύπαρξη σου».
Είναι επιτακτική ανάγκη να δημιουργηθεί μια εξαντλητική βάση δεδομένων όλων των τουριστικών πληροφοριών που υπάρχουν στην περιοχή. Οι συνεισφορές μιας τέτοιας βάσης δεδομένων είναι πολλαπλές.
Το θέμα τώρα είναι η αποτελεσματική διανομή, πώληση, διατήρηση και καλύτερη εξέταση των αλλαγών στις απαιτήσεις των καταναλωτών.
Για τις πόλεις και τα χωριά που βρίσκονται κοντά σε μεγάλους οικισμούς, πρόκειται για τη δημιουργία μιας θέσης συμπληρωματικότητας και εγγύτητας. Σε αυτό, δεν πρέπει να επιδιώξουμε να γίνουμε ένας προορισμός που ξεχωρίζει από τη ζωή της πόλης, αλλά να τον ενσωματώσουμε και να προσφέρουμε μια εναλλακτική λύση.
Κάνουμε αυτή την παρατήρηση με βάση το γεγονός ότι είναι δύσκολο να τοποθετηθεί κανείς πραγματικά διαφορετικά από τον ανταγωνισμό άλλων αγροτικών περιοχών (που παραμένουν πάντα σε αξίες της φύσης, της ηρεμίας και της αναζωογόνησης).
Ως εκ τούτου, είναι απαραίτητο σήμερα για τις αγροτικές και περιφερειακές περιοχές να ενσωματώσουν στην πόλη αυτή την ιδέα της συμπληρωματικότητας της υπαίθρου. Μόλις πραγματοποιηθούν αυτές οι αναλύσεις, είναι αναγκαίο να διαμορφωθεί ένα σαφές σχέδιο δράσης κατανεμημένο ανά τομείς και στο οποίο περιγράφεται κάθε δράση, με ένα ή περισσότερα υπεύθυνα πρόσωπα για την εφαρμογή του και να αξιολογείται οικονομικά. Στη συνέχεια, το σχέδιο αυτό ακολουθείται κατά γράμμα από τους ενδιαφερόμενους φορείς.
Ακολουθεί μια πρόταση για μια επικοινωνιακή στρατηγική που χωρίζεται σε τρεις φάσεις:
1) Καθορίστε τους στόχους: στην περίπτωση μιας περιοχής της οποίας ο τουρισμός πρόκειται να ενισχυθεί, είναι απαραίτητο να καθοριστούν σαφείς στόχοι σε εύκολα επαληθεύσιμες περιοχές (αύξηση των διανυκτερεύσεων ξενοδοχείων, αύξηση της διάρκειας διαμονής, φήμη της ιστοσελίδας κ.λπ.). Είναι σημαντικό να τίθενται ακριβείς στόχοι, ακόμη και αν αυτό σημαίνει τον καθορισμό αρκετών, ώστε να μην καταλήξουμε σε μη συγκεκριμένους στόχους που είναι επομένως αδύνατο να ελεγχθεί.
2) Αναπτύξτε τη στρατηγική: τώρα που το θέμα της επικοινωνίας έχει τεθεί από τους στόχους, είναι απαραίτητο να βρεθεί το σωστό μήνυμα, το οποίο θα μιλήσει στο επιλεγμένο πελατολόγιο. Μόλις αναγνωριστούμε, πρέπει να βρούμε τον σωστό τρόπο να το πούμε. Δεν είναι όλα τα μέσα επικοινωνίας κατάλληλα και δεν επηρεάζουν τις ίδιες ομάδες-στόχους. Ως εκ τούτου, είναι απαραίτητο να αναλύσουμε σωστά ποια είναι τα μέσα επικοινωνίας και ποιον επηρεάζουν.
3) Δημιουργία του σχεδίου για τα μέσα ενημέρωσης: αυτή είναι η εφαρμογή αυτής της επικοινωνιακής στρατηγικής. Ο σχεδιασμός της δράσης και οι χρηματοδοτικοί πόροι που διατίθενται αποτελούν μέρος αυτής της φάσης.
Αρχικά, είναι επιτακτική ανάγκη να δημιουργηθεί μια εξαντλητική βάση δεδομένων όλων των τουριστικών πληροφοριών που υπάρχουν στην περιοχή. Οι συνεισφορές μιας τέτοιας βάσης δεδομένων είναι πολλαπλές.
Καταρχάς, καθιστά δυνατή την σφαιρική εξέταση ολόκληρης της τουριστικής προσφοράς και μπορεί να παράσχει πολύτιμες ενδείξεις σχετικά με τη θέση που πρέπει να υιοθετηθεί. Επιπλέον, η διάθεση αυτής της βάσης δεδομένων σε πιθανούς πελάτες και τουριστικές εταιρείες επιτρέπει σε ορισμένους να αντιμετωπίσουν την πραγματικότητα του προορισμού και να γνωρίσουν τα συστατικά στοιχεία προκειμένου να οργανώσουν σωστά το ταξίδι τους και για άλλους να κατανοήσουν τον ανταγωνισμό και τις πιθανές συνεργασίες με πολύ απλούστερο τρόπο.
Στη συνέχεια, ο προορισμός αυτός καθαυτός πρέπει να εξοπλιστεί με ένα αποτελεσματικό εργαλείο προώθησης. Ο βασικός ισότοπος δεν είναι πλέον αρκετός και είναι σημαντικό να ενσωματώσετε νέες τεχνολογίες γεω-εντοπισμού ή online κρατήσεων, για παράδειγμα.
Οι μικρές πόλεις και τα χωριά δεν πρέπει πλέον να παραμένουν παθητικά και πρέπει να κερδίζουν το μερίδιό τους στην τεράστια τουριστική πίτα. Επιπλέον, πολύ συχνά προσφέρουν νέες και αυθεντικές εμπειρίες που αναζητούνε περισσότερο οι νέες γενιές τουριστών που εισέρχονται στην αγορά.