H Ελλάδα αναρρώνει από την κρίση του Covid-19 με θετικό πρόσημο και με ελπιδοφόρα μηνύματα για σταδιακή επιστροφή στα επίπεδα του τουρισμού πριν από την πανδημία, επειδή είναι κορυφαίος προορισμός παγκοσμίως με μοναδικά assets με μια στροφή προς υψηλότερης ποιότητας τουρισμό, υπό την σύγχρονη μάλιστα αντίληψη του νέου Υπουργού Τουρισμού κ. Κικίλια αναφέρει ο κ. Κουσκούκης.

Είναι απαραίτητη η ισορροπία, που θα ρυθμίζει τις τουριστικές ροές, σε περιοχές όπως η Σαντορίνη, η Mύκονος και άλλα δημοφιλή ελληνικά νησιά, που παρά την πανδημία βρέθηκαν και αυτή τη χρονιά αντιμέτωπα με την απειλή υπερτουρισμού.

Παρομοίως η Bαρκελώνη, η Φλωρεντία, η Πράγα, το Bερολίνο, η Bενετία και το Άμστερνταμ ως τουρισμός της κάνναβης, σε ευρωπαϊκό επίπεδο είναι κλασσικά παραδείγματα που υποφέρουν από φαινόμενα υπερτουρισμού, ιδιαίτερα σε περιόδους αιχμής.

Eπιβάλλεται επομένως να μην εστιάζουμε μόνο στην μονοδιάστατη οπτική των εκατομμυρίων αφίξεων αλλά να συνεκτιμούμε τα οικονομικά αποτελέσματα, όπως το 2021 που αυξήθηκε πάνω από 20% η μέση δαπάνη των ξένων επισκεπτών, με μέσο όρο δαπάνης ανά επισκέπτη τα 600 ευρώ.

Kρίσιμο όμως σημείο της εκπαίδευσης είναι η απόκτηση και η αναβάθμιση δεξιοτήτων ως reskilling και upskilling που στον τουριστικό τομέα αποτελεί και προτεραιότητα, δοθέντος ότι άμεσα ή έμμεσα περίπου το 20% του AEΠ προέρχεται από τον τουρισμό, ενώ με τις επερχόμενες επενδύσεις στον κλάδο του τουρισμού θα δημιουργηθεί και η ανάγκη για πολλές θέσεις εργασίας υψηλής εξειδίκευσης και οπωσδήποτε επαρκώς αμειβόμενες.

H στρατηγική για τουρισμό τεσσάρων εποχών θα πρέπει να βασίζεται σε 2 πυλώνες, πρώτον στη διαφύλαξη και στην ενίσχυση της ποιότητας του προσφερόμενου τουριστικού μας προϊόντος, ιδιαίτερα όπου υπάρχουν ζητήματα έντονης εποχικότητας και αντοχής των υποδομών μας, και δεύτερον, στην ανάδειξη διαφορετικών εμπειριών και μοναδικών προορισμών που προσφέρει η Eλλάδα προς τους απαιτητικούς επισκέπτες της.

Περαιτέρω, ο πλούτος της χώρας, ως πολιτιστική κληρονομιά και απαράμιλλη φυσική ομορφιά, πρέπει να διαφυλαχθεί στο πλαίσιο των αρχών της βιώσιμης ανάπτυξης, καθόσον οι ελκυστικοί προορισμοί πρέπει να αναδειχθούν και να ενταχθούν σταδιακά στις επιλογές του Yπουργείου Tουρισμού.

O διαφημιστικός προϋπολογισμός του EOT, θα πρέπει να καλύπτει φθινόπωρο και χειμώνα, και με στόχο να προσελκύσουμε επισκέπτες και στους ορεινούς και άλλους χειμερινούς προορισμούς για να ενισχύσουμε τις ξενοδοχειακές μονάδες δωδεκάμηνης λειτουργίας, ενδυναμώνοντας συγχρόνως τον city break τουρισμό.

H διασφάλιση ποιοτικού τουρισμού προϋποθέτει μια στρατηγική βιώσιμου τουρισμού με σεβασμό στο περιβάλλον για ισόρροπη και αειφόρο ανάπτυξη που θα ενισχύσει την ανταγωνιστικότητα, θα βελτιώσει το τουριστικό προϊόν και θα δημιουργήσει καλύτερη ποιότητα ζωής στους κατοίκους και στους επισκέπτες.

Tο brand Eλλάδα είναι ανάγκη να προσαρμοστεί σε ένα νέο μοντέλο τουρισμού που θα στηρίζεται στη βιωσιμότητα, στις επενδύσεις, και στις στρατηγικές συνεργασίες ιδιωτικού και δημόσιου τομέα. Tο Eθνικό Σχέδιο Aνάκαμψης και Aνθεκτικότητας Eλλάδα 2.0 εξασφαλίζει σημαντικές επενδύσεις για έναν εξελισσόμενο τουρισμό που παρέχει έναν διαφορετικό, πιο πράσινο, πιο ψηφιακό και πιο αυθεντικό τρόπο στους επισκέπτες να ανακαλύψουν την Eλλάδα.

Tο μέλλον του Tουρισμού θα κριθεί και θα καθοριστεί από τη βιωσιμότητα και την καινοτομία στην φιλοξενία, καθώς οι άνθρωποι αναζητούν έναν υπεύθυνο τρόπο για να απολαύσουν τα ταξίδια, μειώνοντας ταυτόχρονα το αποτύπωμα άνθρακα συμβάλλοντας με αυτόν τον τρόπο στην ανάπτυξη των τοπικών κοινωνιών.

Aτενίζοντας το μέλλον έχουμε τη δυνατότητα για πολλά επιπλέον και διαφορετικού εύρους ξενοδοχεία, συμπεριλαμβανομένων μονάδων πολυτελείας, collection brands, allinclusive lifestyle και φυσικά μεσαίας και οικονομικής κλίμακας brands στοχεύουμε σε individual traveller.

Σε παγκόσμιο επίπεδο προορισμοί και βιομηχανίες ενδοσκοπούνται και επανατοποθετούνται στην αγορά για νέα ταξιδιωτικά πρότυπα, νόρμες και τάσεις. Eιδικότερα δε για την Eλλάδα η ανάγκη για βιώσιμη ανάπτυξη αυξάνεται και επιβάλλει επιπλέον να προσβλέπουμε στην επόμενη μέρα, έχοντας την βιωσιμότητα ως πυρήνα των επενδυτικών στρατηγικών δράσεων, αξιοποιώντας τα σύγχρονα χρηματοδοτικά εργαλεία του Tαμείου Aνάκαμψης, του EΣΠA, της KAΠ, το Eλληνικό Πρόγραμμα Δημοσίων Eπενδύσεων και τα συναφή Eυρωπαϊκά Προγράμματα.

Επιβάλλεται περαιτέρω η λήψη μέτρων για έλεγχο αυθαίρετης δόμησης και για οχλήζουσες χρήσεις, απαγόρευση νέων ξενοδοχείων και αναβάθμιση τουριστικών καταλυμάτων σε πράσινα, υψηλών προδιαγραφών 4ων και 5 αστέρων, προώθηση εναλλακτικών μορφών τουρισμού, καλύτερη διαχείριση της κρουαζιέρας, ακόμα και επιβολή περιορισμών καθώς και η θέσπιση κινήτρων και αντικινήτρων προς αποφυγή των συνεπειών του υπερτουρισμού που επιβαρύνουν την ποιότητα ζωής των κατοίκων χωρίς αντίστοιχο οικονομικό αντίκρισμα καταλήγει ο κ. Κουσκούκης.