Συνέντευξη στην ηλεκτρονική εφημερίδα τουρισμού «itn Ελληνικός Τουρισμός» και στην Lena Kyropoulos έδωσε ο Γρηγόρης Βερροιώτης , Γραμματέας του Μουσείου Ραδιοφωνίας Θεσσαλονίκης, την περασμένη Πέμπτη 16 Σεπτεμβρίου 2021.
Οι σημερινές «Γεύσεις Ελλάδας» ταξιδεύουν ως τη Θεσσαλονίκη και συγκεκριμένα στη Δ.Ε.Θ. για να συναντήσουν έναν πολύ καλό φίλο και συνεργάτη, τον Γραμματέα του Μουσείου Ραδιοφωνίας Θεσσαλονίκης, τον ερευνητή δημοσιογράφο, Γρηγόρη Βερροιώτη, τον επονομαζόμενο και Ποδηλάτη του Κόσμου!
Το Μουσείο Ραδιοφωνίας Θεσσαλονίκης στεγάζεται στη Νότια Πύλη της έκθεσης (Πύλη ΧΑΝΘ) και φιλοξενεί μια σειρά από εκθέματα από τη ραδιοφωνική ιστορία της πόλης. Διαχειρίζεται από την μη κερδοσκοπική εταιρία Μακεδονική Φωνοθήκη Φωνομουσείο, που ιδρύθηκε από τον Παναγιώτη Κίσκιλα. Στεγάζεται από τον Δεκέμβριο του 2000 σε κτίριο που παραχωρήθηκε από την Siemens, στο χώρο της ΔΕΘ, υπό την αιγίδα της ΕΡΤ3, της Siemens και της ΔΕΘ.
Το κτίσμα είναι 100 m² και περιλαμβάνει αυτή την στιγμή, μερικά από τα μηχανήματα του ιδρυτή του Πρώτου ραδιοφώνου στα Βαλκάνια, Χρίστου Τσιγγιρίδη. Επίσης, περιλαμβάνει παλαιό ραδιοφωνικό υλικό του Ραδιοφωνικού Σταθμού Μακεδονίας της ΕΡΤ (ΕΙΡ-ΥΕΝΕΔ), μηχανήματα του Στρατού, καθώς και μηχανήματα του ερασιτεχνικού σταθμού Ράδιο Νέστωρ.
Αναμένονται ακόμη παλαιά μηχανήματα από το στοκ της ΕΡΤ Αθηνών, καθώς και μηχανήματα διαφόρων ερασιτεχνών συλλεκτών του ραδιοφώνου, όπως και από την SIEMENS Γερμανίας. Επιπρόσθετα, βρίσκεται στο στάδιο της επεξεργασίας, πλούσιο φωνητικό υλικό με δείγματα φωνών ανθρώπων που διαδραμάτισαν σημαντικό ρόλο στην Ελλάδα, το οποίο θα εμπλουτίσει την ιστοσελίδα του μουσείου στο διαδίκτυο μαζί με την Ιστορία της Ραδιοφωνίας συνοδεία πλούσιου φωτογραφικού υλικού.
Καλησπέρα Γρηγόρη και θα ήθελα να μας βάλεις λίγο στο κλίμα. Τι ακριβώς γίνεται σήμερα στη Δ.Ε.Θ και στο Μουσείο Ελληνικής Ραδιοφωνίας Θεσσαλονίκης; Κάνετε εκπομπές, έρχονται τα παιδιά με τους γονείς τους για μία περιήγηση;
Καλησπέρα Λένα και σε ευχαριστώ, τόσο εσένα, όσο και την itn Ελληνικός Τουρισμός για την επικοινωνιακή αυτή ευκαιρία. Πρόκειται για έναν τόπο μνήμης. Εδώ είναι η απαρχή του πρώτου Ραδιοφώνου των Βαλκανίων. Όλα ξεκίνησαν από τη Θεσσαλονίκη, από την καρδιά της Δ.Ε.Θ. , όπου ο αείμνηστος Χρήστος Τσιγγιρίδης άρχισε να κάνει τις εκπομπές του.
Συγκεκριμένα το 1927 λαμβάνει χώρα η πρώτη ραδιοφωνική εκπομπή, όπου με έναν ιστό κεραίας που είχε στηθεί επάνω στο Λευκό Πύργο ξεκινάει το πρώτο ιστορικό βήμα- γεγονός της Ελληνικής Ραδιοφωνίας. Είναι ο εορτασμός της 25ης Μαρτίου, της Εθνικής μας εορτής και έχει τεράστια απήχηση από τον κόσμο, μόλις 2 ακροατές, ο ένας στην πλατεία Ιπποδρομίου και ο άλλος σε ένα Αγγλικό καράβι αγκυροβολημένο στο λιμάνι. Πολύ αργότερα πλήθος κόσμου αγκαλιάζει το ρηξικέλευθο για τις τότε εποχές εγχείρημα και μεταστοιχειώνεται σε ένα πολύ πετυχημένο αφήγημα. Όλοι μιλάνε για το νέο αυτό μέσο που ενημερώνεσαι, παρακολουθείς τις εξελίξεις και ψυχαγωγείσαι.
Εντελώς διδαχτική η ιστορία του πρωτοπόρου του Ελληνικού ραδιοφώνου, κ. Χρήστου Τσιγκιρίδη, αλλά επανέρχομαι σε εσένα και στο σήμερα. Πώς ένιωσες όταν ο συνεχιστής του οράματος του αείμνηστου Χρήστου Τσιγγιρίδη, κ. Παναγιώτης Κίσκιλας σου κάνει την πρόταση να γίνεις ο Γενικός Γραμματέας του Μουσείου Ραδιοφωνίας Θεσσαλονίκης;
Από τη μία ήταν μεγάλη ευθύνη γιατί έπρεπε να συνδέσουμε τους αγώνες που έχουν γίνει στην ελεύθερη ραδιοφωνία αλλά και την ενωτική ραδιοφωνία. Ποιοι συμμετέχουν στην ανάδειξη της Ε.Ρ. Μελετώντας όμως την ιστορία της Ελληνικής Ραδιοφωνίας. Μελετώντας ενδελεχώς την ιστορία του ραδιοφώνου, αντιλαμβανόμαστε ότι άλλες προσπάθειες έγιναν από πλευράς της Κρατικής Ραδιοφωνίας, και άλλες από τους ιδιωτικούς φορείς.
Για να καταλάβεις αυτή τη στιγμή το Μουσείο έχει γύρω στα 3.500 εκθέματα και το οφείλουμε ομότιμα και στις δύο πλευρές που κατέθεσαν την αλήθεια τους, αλλά με διαφορετικό πρίσμα προσέγγισης. Συγκεκριμένα, ενώ όλα ξεκίνησαν από την ιδιωτική πρωτοβουλία και συλλογή του κ. Παναγιώτη Κίσκιλα, προσαρτήθηκαν σε αυτή αντικείμενα ζωντανής ιστορίας της ιστορικής διαδρομής της Ελληνικής Ραδιοφωνίας. ΕΡΤ- ΕΙΡ- ΥΕΝΕΔ, πολύτιμα μηχανολογικά θαύματα από τον εξοπλισμό του στρατού και ατόφιο υλικό των πρώτων ιστορικών ραδιοσταθμών.
Το σημαντικότερο όλων είναι ότι με έναυσμα το Μουσείο Ραδιοφωνίας Θεσσαλονίκης, ανοίξαμε διαύλους επικοινωνίας και συνεργασιών με πάρα πολλές χώρες και με ανώτατα ακαδημαϊκά ιδρύματα και φορείς, ώστε να προάγουμε την πολιτιστική επικοινωνία στο βαθμό που της αξίζει.
Τι είναι ραδιόφωνο για εσένα. Κλισέ η ερώτηση, αλλά θέλω ειλικρινά να ακούσουμε την απάντησή σου.
(Γέλια) Η ερώτησή σου έπρεπε να είναι: Τι δεν είναι ραδιόφωνο για εσένα. Τα πάντα που βιώνω, εκφράζω σχετίζονται κατά ένα μαγικό τρόπο με το ραδιόφωνο.
Δεν είμαι υπερασπιστής της εικόνας και εναντιώνομαι αρκετές φορές όταν βλέπω το πως αξιοποιείται και χρησιμοποιείται το ραδιόφωνο. Πίσω από το μικρόφωνο έγκειται η μαγεία και το ταξίδεμα του ατόφιου, αληθινού ραδιοφώνου. Η φωνή που ανάλογα που αναφέρεται θα έχει και τον ιδιαίτερο χρωματισμό χροιάς, οι επιτονισμοί, οι παύσεις και φυσικά η μουσική συνοδεύουν και καθοδηγούν σε ένα όνειρο γεμάτο ζωή και συναισθήματα. Αυτά προσπαθούμε να εκφράσουμε. Με λίγα λόγια την αλήθεια της ψυχής μας, ή ακόμη καλύτερα Λένα μου την αλήθεια της φωνής μας!
Το επόμενο σου βήμα έχει επίσης σχέση με το ραδιόφωνο… Είναι κάποια μαθήματα ραδιοφώνου άχρονης εκπαίδευσης. Μίλησέ μας λίγο για αυτά.
Είναι οι εμπειρίες που έχω περισυλλέξει όλα αυτά τα 30 χρόνια τόσο από το ραδιόφωνο, όσο και από την τηλεόραση και η πρόταση που ήρθε από τον εμπνευσμένο άνθρωπο και τον ιθύνοντα νου πίσω από το project heptapolis, διευκολύνει το έργο μου, την ενδελεχή μελέτη και τη σπουδή των τόσων χρόνων μέσω της ερευνητικής δημοσιογραφίας και της βιωματικής επαφής. Ο Ιδρυτής του Μουσείου Ραδιοφωνίας, και Ιδρυτής του Ραδιοφώνου Νέστωρ, κ. Παναγιώτης Κίσκιλας είναι και ένας πολύ αγαπημένος Δάσκαλος και Μέντορας που με συμβουλεύει για το πως οφείλουμε όλοι να συμπεριφερθούμε στο ραδιόφωνο, αλλά και την ιστορία του.
Με απόλυτη ευλάβεια και σεβασμό. Είναι άκρως τιμητική η εμπιστοσύνη την οποία έδειξε στο πρόσωπό μου και ο ένας και ο άλλος και έτσι ανήκω κι εγώ στην ομάδα του AVATAR E- LEARNING. Θέλω να μάθω στα παιδιά να αγαπάνε το ραδιόφωνο και στην παλιά, αλλά και στη νέα του μορφή.
Τη νεολαία μας την αγγίζουν τα εκθέματα και η ζωντανή ιστορία του Μουσείου Ραδιοφωνίας Θεσσαλονίκης; Πώς το εισπράττεις;
Θα σου πω αυτό που βλέπω, επειδή έρχομαι σε καθημερινή επαφή με παιδιά.
Η νεολαία μας είναι ιδιαίτερα επιτακτική ανάγκη να δεθεί ακόμη περισσότερο συναισθηματικά με το ραδιόφωνο και να μάθει να εξερευνά τον άγνωστο κόσμο των ερτζιανών κυμάτων. Πρέπει να ενδιαφερθεί για τις νέες μορφές ραδιοφώνου, και τα νέα μέσα έκφρασης, πληροφόρησης και ψυχαγωγίας! Σε αυτό προσφέρεται απίστευτα η τεχνολογία και η κοινωνική δικτύωση που στις μέρες μας συμβαίνει στον παγκόσμιο χρόνο του δευτερολέπτου.
Όλα γίνονται αστραπιαία, αυτή την εκπαιδευτική επιβράδυνση θέλω να συντονίσω , ώστε ένα παιδί να μάθει να φιλτράρει τα ερεθίσματα που δέχεται και να αξιοποιήσει το απόσταγμα αυτής της γνώσης με τον καλύτερο τρόπο, τόσο σε ατομικό όσο και σε συλλογικό επίπεδο.
Μόνο υπερήφανος μπορώ να αισθάνομαι και πάρα πολύ τυχερός που εγώ και οι συνεργάτες μου έχουμε την Αιγίδα του Μουσείου Ραδιοφωνίας.. Μέσω της βιωματικής Δημοσιογραφίας, και τις καταγραφές που έχουμε κάνει όλα αυτά τα χρόνια, μπορούμε πλέον να μεταφέρουμε τις πολύτιμες γνώσεις μέσα από το ραδιόφωνο.
Να μπορούμε να δημιουργούμε εικόνες και ακούσματα για τον κόσμο, είναι το ζητούμενο, ώστε να μπορεί να ταξιδεύει . Να του δίνουμε συνεχώς νέα ερεθίσματα. Είναι πρόκληση και πρόσκληση ταυτόγχρονα η δημιουργία σύγχρονων radio-labs και η αλληλοεπίδραση μεταξύ των δικτύων.
Πώς είναι το κοινό μέσα στη Δ.Ε.θ. Υπάρχει αυτή η σπίθα και η ζωντάνια στα παιδιά να εξερευνήσουν τα άδυτα του Μουσείου Ελληνικής Ραδιοφωνίας Θεσσαλονίκης;
Ναι φυσικά και το βλέπεις αυτό, ιδιαίτερα όταν τα ξεναγήσεις σωστά μέσα στο χώρο, παρά τις μικρές χωρικές διαστάσεις και την περιορισμένη κιναισθητική αντίληψη. Τα παιδιά διψούν να μάθουν τι ακριβώς σημαίνει αυτός ο χώρος. Και γιατί τελικά είναι τόσο γοητευτικός ο κόσμος του ραδιοφώνου. Σκέψου ότι έχουμε ραδιόφωνο που δε λειτουργεί με ρεύμα , αλλά με λιγνίτη!
Όσο για τη Δ.Ε.Θ. , επειδή κι εγώ μόλις ήρθα από το εξωτερικό, όταν ήρθα στη Θεσσαλονίκη και συγκεκριμένα στη Δ.Ε.Θ. μου έκανε εντύπωση η χρήση της μάσκας παντού. Πιστέυω ότι λόγω των συνθηκών δεν είχαμε τον αναμενόμενο κόσμο. Εύχομαι γρήγορα να ξεπεράσουμε τις πρωτόγνωρες συνθήκες που ζούμε και να επιστρέψουμε στους ήχους, τις συνήθειες που είχαμε προ κορωνοιού εποχής. Σίγουρα όμως μία επίσκεψη στο Μουσείο Ραδιοφωνίας αξίζει, γιατί το να μαθαίνουμε τις ρίζες μας, μας κάνει πιο υπεύθυνους και αληθινούς στην επικοινωνία του ανθρώπινου πολιτισμού.