Συνέντευξη στο ραδιοφωνικό «Κανάλι 1» παραχώρησε χθες ο βουλευτής Δωδεκανήσου και Τομεάρχης Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Ν. Σαντορινιός. Μεταξύ άλλων, άσκησε κριτική στην πρόσφατη προγραμματική ανακοίνωση του Υπουργού Ναυτιλίας κ. Πλακιωτάκη, καταρρίπτοντας διεξοδικά το αφήγημα περί χρηματοδότησης   1 δισ. ευρώ για τη θαλάσσια συγκοινωνία και τις λιμενικές υποδομές στο νησιωτικό χώρο.

Το απόσπασμα της συνέντευξης : https://www.youtube.com/watch?v=C_dwy4vgqTU

  • Λιγότερα κατά 200 εκ. ευρώ τα έργα μέσω του νέου ΕΣΠΑ, για την αναβάθμιση λιμανιών που ανακοίνωσε ο κ. Πλακιωτάκης 

«Η προγραμματική ανακοίνωση του Υπουργείου Ναυτιλίας κάνει λόγο για 33 έργα προϋπολογισμού 175 εκ., μέσω του νέου ΕΣΠΑ, για την αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών στα νησιά της χώρας. Δημιουργεί όμως απορία γιατί πανηγυρίζουν γι’ αυτό, αφού τα έργα που έγιναν κατά το προηγούμενο χρηματοδοτικό πλαίσιο, φτάνουν στα 370 εκ. ευρώ. Με απλά λόγια, ο νέος προϋπολογισμός για τις λιμενικές υποδομές είναι πολύ μικρότερος και ανεπαρκής».

  • Το «έως 200 εκ.» που επικαλείται ο Υπουργός για έργα σε χερσαίες δεν είναι προϋπολογισμός, είναι μια απλή ευχή  

«Όσο αφορά στη χρηματοδότηση έργων, μελετών και παρεμβάσεων για την αναβάθμιση σε χερσαίες ζώνες, προϋπολόγισαν «σε βάθος τετραετίας ως 200 εκ. ευρώ», όπως σημειώνεται. Προφανώς και ο όρος «έως» δεν είναι προϋπολογισμός και δημιουργεί πολλά ερωτηματικά. Επί της ουσίας, βάζουν ένα τυπικό πλαφόν έργων ενώ δεν γνωρίζουμε τις ακριβές τους προθέσεις  και αν θα φτάσουν με έργα σε αυτό το ποσό».

  • Σε ένα σχέδιο 18 δις. ευρώ του Ταμείου Ανάκαμψης, μόλις 20 εκ. δίνονται για λιμενικά έργα υποδομών και  νησιωτικότητας

«Στο Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, συνολικά 18 δις. ευρώ με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης, μόλις 20 εκ. προϋπολογίζονται για έργα λιμενικών υποδομών και εγκαταστάσεις σε νησιωτικές περιοχές, και μάλιστα αφορούν σε 11 έργα τα οποία μας δημιουργούν πολλά ερωτηματικά. Διότι δεν αφορούν ούτε λιμάνια μείζονος σημασίας ούτε νέες γραμμές. Αφορούν σε ήσσονα λιμάνια της εκλογικής περιφέρειας του Υπουργού κατά κύριο λόγο».

  • Άκρως απογοητευτική και με «ξένα κόλλυβα» η πολιτική της Κυβέρνησης για την ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου

«Ανακοινώνουν χρηματοδότηση «44 ενδονησιωτικών και διαπεριφερειακών ακτοπλοϊκών γραμμών με 370 εκ. ευρώ, μέσω πολυετών συμβάσεων 4 έως 7 ετών και με κίνητρα ανανέωσης του στόλου της ακτοπλοΐας, μέσω του ΕΣΠΑ 2021-2027».

Αντί δηλαδή αυτοί οι προϋπολογισμοί να χρηματοδοτηθούν από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, όπως γινόταν μέχρι και πριν από 2 χρόνια, μεταφέρονται στο ΕΣΠΑ με την δικαιολογία της ‘ενίσχυσης της νησιωτικότητας’! Αυτά τα 370 εκατομμύρια θα μπορούσαν να απαλλάξουν τον κρατικό προϋπολογισμό από το κόστος σε άλλα κρίσιμα έργα στα νησιά. Δυστυχώς όμως, με τους χειρισμούς τους, τα νησιά δεν ωφελούνται, αντιθέτως υποβαθμίζονται».

 «Ταυτόχρονα, διαβάζουμε την αναφορά σε «κίνητρα» και όχι σε υποχρέωση για την ανανέωση του στόλου. Και προφανώς οι συμβάσεις τετραετίας που θέτουν,  δε μπορούν να διασφαλίσουν ρεαλιστικούς όρους για αυτή την ανανέωση».

«Ανακοίνωσαν επίσης χρηματοδότηση τριών υφιστάμενων γραμμών στο κεντρικό ακτοπλοϊκό δίκτυο, ύψους 300 εκ. από το πρόγραμμα «ΝΈΑΡΧΟΣ», δηλαδή από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων. Αναμένουμε να μάθουμε με ποιους όρους θα γίνει αυτή η προκήρυξη αφού τα πεπραγμένα του Υπουργείου Ναυτιλίας της Κυβέρνησης Μητσοτάκη, δείχνουν ότι άλλες ομοειδείς προκηρύξεις γίνονται ως επί το πλείστον για να εξυπηρετηθούν συγκεκριμένα συμφέροντα και όχι το ίδιο το ακτοπλοϊκό δίκτυο.

Να θυμίσω ότι Οκτώβριο μήνα προκηρύχτηκε ως άγονη γραμμή η διαδρομή Σητεία-Σαντορίνη-Σητεία! Ενώ για την ενίσχυση λόγω covid, Δεκέμβριο μήνα έβγαλαν άγονη γραμμή Ηράκλειο-Θήρα-Ηράκλειο, δίνοντας 300 χιλ. ευρώ!»

«Ο κόσμος της ναυτιλίας και οι νησιωτικές κοινωνίες, γνωρίζουν ότι δεν εξυπηρετήθηκαν συγκεκριμένες αναγκαιότητες των περιοχών, παρά μόνο συμφέροντα».

  • Σκανδαλώδης η μεθόδευση, με τροποποίηση σύμβασης, για την παραχώρηση του 16% του ΟΛΠ

«Η σύμβαση για τον ΟΛΠ που έγινε επί κυβερνητικής θητείας ΣΥΡΙΖΑ έθετε συγκεκριμένες προϋποθέσεις. Μία εξ αυτών ήταν ότι στα 5 πρώτα χρόνια πρέπει να γίνουν 11 υποχρεωτικές επενδύσεις από τη μεριά της COSCO, ύψους 290 εκ. ευρώ, εκ των οποίων τα 130 εκ. ευρώ εξασφαλίζονταν από το προηγούμενο ΕΣΠΑ. Ολοκληρώθηκαν ελάχιστες, μάλιστα πολλές δεν χρειάζονταν καν αδειοδότηση (π.χ. συντήρηση υφιστάμενων δομών του λιμανιού). Στις 11 Αυγούστου, κομβική ημερομηνία, θα έπρεπε να έχουν ολοκληρωθεί όλες οι επενδύσεις.

Σε αντίθετη περίπτωση, θα έπρεπε να επιβληθούν ποινικές ρήτρες και να μην μεταφερθεί το 16% των μετοχών του ΟΛΠ στην COSCO . Δεν υπάρχει καμία επίσημη ενημέρωση, μαθαίνουμε όμως ότι υπογράφηκε τροποποίηση της σύμβασης μετά την άνωθεν ημερομηνία και μάλιστα έχει επαχθείς όρους για το Ελληνικό Δημόσιο. Η τροποποίηση αναγνωρίζει, ως δεν όφειλε, ότι είναι το Ελληνικό Δημόσιο που ευθύνεται για τις καθυστερήσεις, απαλλάσσοντας έτσι τον επενδυτή. Ταυτόχρονα, αυξάνει κατά 10 χρόνια τον χρόνο των υποχρεωτικών επενδύσεων, στέλνει δηλαδή ένα μήνυμα στον επενδυτή ότι μπορεί να κάνει ό,τι θέλει στο λιμάνι αλλά και ένα μήνυμα σε όλους τους υποψήφιους επενδυτές ότι μπορούν ανενόχλητοι να κάνουν ό,τι θέλουν στη χώρα μας».Αναφέρει ο Ν. Σαντορινιός .