Με λιγότερες από 90 ημέρες πριν από την περίοδο των διακοπών στο τέλος του έτους, οι ευρωπαϊκοί αεροπορικοί φορείς έχουν εντείνει το αίτημά τους να αντικαταστήσουν τα μέτρα καραντίνας με τις δοκιμές επιβατών.

Αυτό θα προσφέρει πολύ μεγαλύτερη διασφάλιση και ικανότητα στους διασυνοριακούς ταξιδιώτες να προγραμματίζουν οικογενειακές συναντήσεις ή διακοπές κατά τη διάρκεια αυτής της σημαντικής περιόδου διακοπών.

Θα χρησιμεύσει επίσης ως σωτηρία για τα εκατομμύρια των εργαζομένων στον τομέα των ταξιδιών και του τουρισμού των οποίων οι θέσεις εργασίας παραμένουν σε κίνδυνο.

Μετά την άμεση παρότρυνσή τους για δράση μαζί με τους ευρύτερους τομείς ταξιδιού και τουρισμού σε επιστολή προς τον Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής von der Leyen στις 17 Σεπτεμβρίου, οι αεροπορικοί φορείς ACI EUROPE, Airlines for Europe (A4E) και IATA υπέβαλαν ένα πλαίσιο για το πώς μια ΕΕ- Το ευρέως πρωτόκολλο δοκιμών για ταξίδια (EU-TPT) θα μπορούσε να λειτουργήσει.

Σε επακόλουθες επιστολές που εστάλησαν χθες το βράδυ στον Πρόεδρο και τους Αρχηγούς Κρατών της Επιτροπής, καθώς και στους Υπουργούς Υγείας σε όλη την Ευρώπη, οι βιομηχανικές ενώσεις υπέβαλαν την πρότασή τους για εναρμονισμένες δοκιμές πριν από την αναχώρηση από περιοχές υψηλού κινδύνου.

Τα δεδομένα της αεροπορικής βιομηχανίας επιβεβαιώνουν την επιδεινούμενη κατάσταση. Τα στοιχεία της IATA δείχνουν ότι η εναέρια κυκλοφορία προς, από και εντός της Ευρώπης έχει μειωθεί κατά 66,3% ετησίως. Τα τελευταία στοιχεία από την ACI EUROPE αποκαλύπτουν ότι από τις 27 Σεπτεμβρίου, η κυκλοφορία επιβατών στην ΕΕ σημείωσε περαιτέρω πτώση στο -78%.

Νέα έρευνα που κυκλοφόρησε από την Ομάδα Δράσης για τις Αεροπορικές Μεταφορές (ATAG) σχετικά με τον αντίκτυπο των περιορισμών COVID-19 υποδηλώνει ότι η κατάρρευση της εναέριας κυκλοφορίας θα μπορούσε να οδηγήσει σε πτώση της απασχόλησης κατά 52% που υποστηρίζεται από την αεροπορία στην Ευρώπη, που ισοδυναμεί με την απώλεια περίπου 7 εκατομμυρίων θέσεων εργασίας .

Σχεδόν 450 δισ. ευρώ σε οικονομική δραστηριότητα θα χαθούν. Απαιτείται επομένως επείγουσα δράση για να αποφευχθεί μια ακόμη μεγαλύτερη οικονομική καταστροφή και απασχόληση.

“Πρέπει να μάθουμε να ζούμε – και να ταξιδεύουμε – με τον ιό”, λέει η επιστολή. «Η αποκατάσταση της ελεύθερης κυκλοφορίας των ανθρώπων και η αεροπορική συνδεσιμότητα σε ολόκληρη την ήπειρό μας με ασφαλή τρόπο πρέπει να είναι προτεραιότητα».

Οι ενώσεις επαναλαμβάνουν τις εκκλήσεις τους προς την Επιτροπή και τα κράτη μέλη να δώσουν προτεραιότητα στην ανάπτυξη και εφαρμογή του ευρωπαϊκού συστήματος δοκιμών για το ταξίδι.

Η επιστολή υπογραμμίζει τις συνεχώς επιδεινούμενες προοπτικές για τη ζήτηση των επιβατών μαζί με τις εξαιρετικά χαμηλές κρατήσεις για τη χειμερινή περίοδο – κάτω -80% από το 2019. Η ασφάλεια σχεδιασμού και η ασφάλεια βάσει ενός κοινού πρωτοκόλλου δοκιμών θα δώσουν στις ευρωπαϊκές χώρες έναν αποτελεσματικό τρόπο μείωσης μετάδοση τόσο στις κοινότητες όσο και κατά τη διάρκεια των αεροπορικών ταξιδιών, ενώ ταυτόχρονα τονώνει την οικονομία.

Το προτεινόμενο πλαίσιο βασίζεται σε δύο γενικές αρχές:

  • Οι καραντίνες πρέπει να αντικατασταθούν από δοκιμές πριν από την αναχώρηση, βάσει ενός πρωτοκόλλου δοκιμών της ΕΕ για ταξίδια, το οποίο ισχύει με συνέπεια για επιβάτες που ταξιδεύουν διασυνοριακά από περιοχές υψηλού κινδύνου στο διάστημα ΕΕ / Σένγκεν και από τρίτες χώρες. Η έρευνα της κοινής γνώμης έδειξε ότι το 65% των ταξιδιωτών που ερωτήθηκαν συμφωνούν ότι δεν πρέπει να απαιτείται καραντίνα για επιβάτες που έχουν αρνητική δοκιμή για το COVID-19.
  • Οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί πρέπει να συντονίζονται και να βασίζονται σε κοινή αξιολόγηση κινδύνου. Αυτό υποστηρίζει τα κριτήρια αξιολόγησης κινδύνου και το κοινό σύστημα κωδικοποίησης χρώματος / χαρτογράφηση καθορισμένων περιοχών που έχουν ήδη προταθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αλλά το οποίο δεν έχει ακόμη εγκριθεί και εφαρμοστεί πλήρως από τα κράτη της ΕΕ.

Ολοκληρώνοντας τις συστάσεις τους, οι ACI EUROPE, A4E και IATA δηλώνουν κατηγορηματικά τη θέση τους ότι η υιοθέτηση από τα ευρωπαϊκά κράτη ενός κοινού πρωτοκόλλου δοκιμών θα μειώσει περαιτέρω τους κινδύνους μετάδοσης, θα αποκαταστήσει την εμπιστοσύνη στο ταξιδιωτικό κοινό και θα προστατεύσει τα μέσα διαβίωσης επιτρέποντας στους τομείς του ταξιδιού και του τουρισμού να ξεκινήσουν την ανάρρωσή τους.

Κατά συνέπεια, ζητούν άμεση δράση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τα κράτη για την επείγουσα αντιμετώπιση αυτού του ζητήματος σε επίπεδο ΕΕ και την επιτάχυνση αυτής της διαδικασίας.