Ξεκινάει με διαδικασία «fast track» η κατασκευή και λειτουργία υπερσύγχρονης μαρίνας στο Μονόλιθο της Σαντορίνης κοντά στο αεροδρόμιο του νησιού (Φηρά), η οποία θα φιλοξενεί τουλάχιστον 350 σκάφη αναψυχής διαφόρων κατηγοριών (θαλαμηγούς- mega-yachts-μικρά σκάφη, κ.λπ.) και υδροπλάνα, ενώ θα έχει ελικοδρόμιο, αθλητικές εγκαταστάσεις, spa, ξενοδοχεία – ξενώνες, εκθεσιακούς – συνεδριακούς χώρους, χώρους πολιτιστικών δραστηριοτήτων, σούπερ μάρκετ και άλλες εγκαταστάσεις για την εξυπηρέτηση του κοινού και των τουριστών.
Το όλο έργο, το οποίο πήρε το «πράσινο φως» από το Συμβούλιο της Επικρατείας είναι συνολικού κόστους 40 εκατ. ευρώ, με φορέα του έργου το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Θήρας και θα υπαχθεί στις διαδικασίες του νόμου 3894/2010 περί στρατηγικών επενδύσεων.
Τι προβλέπει το σχέδιο για τη μαρίνα στο Μονόλιθο
Η μαρίνα που θα κατασκευαστεί στο Μονόλιθο αποβλέπει τον άνετο και ασφαλή ελλιμενισμό σκαφών διαφόρων κατηγοριών, ακόμη και σκαφών τύπου superyachts και megayachts, το μήκος των οποίων φτάνει τα 180 μέτρα. Θα κατασκευαστεί σε απόσταση 800 μέτρων από το αεροδρόμιο του νησιού και κοντά στην γνωστή παραλία της «μαύρης άμμου». Η θαλάσσια επιφάνεια που θα καταλάβει έχει έκταση 193.598 τ.μ. και η χερσαία ζώνη της έχει επιφάνεια 29.087 τ.μ., εκ των οποίων τα 9.330 τ.μ. υφίστανται και τα 19.757 τ.μ. θα προκύψουν από επιχώσεις.
Σήμερα, στην παραλία του Μονόλιθου έχουν κατασκευαστεί, πριν από πολλές δεκαετίες, δύο βραχίονες από λιθορριπές και φυσικούς ογκολίθους. Μεταξύ των δύο αυτών βραχιόνων (220μ. και 200μ.) έχει διαμορφωθεί ο λιμενίσκος Μονόλιθου που ελλιμενίζεται μικρός αριθμός ερασιτεχνικών αλιευτικών σκαφών.
Ωστόσο, η Σαντορίνη δεν διαθέτει τουριστικό λιμένα (μαρίνα, καταφύγιο ή αγκυροβόλιο τουριστικών σκαφών), με αποτέλεσμα τα σκάφη αναψυχής που προσεγγίζουν στο νησί, είτε να παραμένουν «αρόδο» στην περιοχή της Καλντέρας ή κοντά στο Αμμούδι ή στο Αρμένι, ενώ ορισμένα – κυρίως μικρότερα σκάφη- δένουν στις υποτυπώδεις υποδομές του αλιευτικού καταφυγίου Βλυχάδας ή των λιμενίσκων Έξω Γιαλού, Βουρβούλου και Αμμούδι.
Όμως, υπάρχει ραγδαία αύξηση της επισκεψιμότητας στην Σαντορίνη, καθώς έχει καθιερωθεί πλέον ως δημοφιλής διεθνούς φήμης προορισμός και αντιπροσωπεύει το 10% της συνολικής τουριστικής κίνησης στην Ελλάδα. Μάλιστα, έχει ανακηρυχθεί επανειλημμένως, τα τελευταία χρόνια, ως ο κορυφαίος τουριστικός προορισμός στη Μεσόγειο και μεταξύ των 10 κορυφαίων προορισμών του κόσμου.
Λύνεται ένα μακροχρόνιο πρόβλημα του νησιού
Ειδικά κατά τους θερινούς μήνες, στην Σαντορίνη προσεγγίζουν καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας πλοία της ακτοπλοΐας, με αποτέλεσμα οι Λιμενικές Αρχές να είναι υποχρεωμένες να αρνηθούν τον ελλιμενισμό των σκαφών αναψυχής, καθώς προτεραιότητα να εξυπηρετούνται έχουν τα πλοία της ακτοπλοΐας. Πάντως, το μεγάλο πρόβλημα ελλιμενισμού παρατηρείται στα μεγάλα σκάφη (mega-yachts), ο αριθμός των οποίων αυξάνεται συνεχώς, με τον μέσο όρο παγκοσμίως παράδοσης θαλαμηγών να ανέρχεται σε 187 νέες θαλαμηγούς ετησίως.
Η νέα μαρίνα πλέον του ότι θα επιλύσει ένα μακροχρόνιο πρόβλημα του νησιού, θα προσελκύσει πρόσθετο ρεύμα τουριστών υψηλού οικονομικού επιπέδου, δίνοντας έτσι περαιτέρω ώθηση στην τουριστική ανάπτυξη της Σαντορίνης, αλλά και στις νότιες Κυκλάδες.
Νόμιμο το Προεδρικό Διάταγμα έκρινε το Ε’ Τμήμα του ΣτΕ
Έτσι, στο Ε΄ Τμήμα του ΣτΕ κατατέθηκε για νομοπαρασκευαστική επεξεργασία σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος για την έγκριση του «γενικού σχεδιασμού μαρίνας Μονόλιθου Σαντορίνης» και με την υπ΄ αριθμ. 166/2020 γνωμοδότηση (προεδρεύουσα η σύμβουλος Επικρατείας Μαργαρίτα Γκορτζολίδου και εισηγητής ο πάρεδρος Χρήστος Παπανικολάου), έκρινε νόμιμο το διάταγμα, κάνοντας ορισμένες νομοτεχνικού περιεχομένου παρατηρήσεις.
Σύμφωνα με το διάταγμα στην περιοχή της εν λόγω μαρίνας, εκτός του ελικοδρομίου και της προσέγγισης υδροπλάνων (μετά την σχετική αδειοδότηση υδατοδρομίου), προβλέπεται να κατασκευαστούν εστιατόρια, αναψυκτήρια, εμπορικά καταστήματα, καταστήματα παροχής υπηρεσιών, αθλητικές εγκαταστάσεις, κέντρα ευεξίας (spa), ξενοδοχεία – ξενώνες, εκθεσιακοί – συνεδριακοί χώροι, χώροι πολιτιστικών δραστηριοτήτων (στεγασμένοι και υπαίθριοι), χώροι συνάθροισης κοινού (θέατρα, αίθουσες κινηματογράφου κ.λπ.), παρεκκλήσι, παιδικές χαρές, παιδότοποι, χώροι ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων, χώροι πρασίνου, υπαίθριοι χώροι περιπάτου – αναψυχής, χώροι στάθμευσης αυτοκινήτων.
Ακόμη, επιτρέπονται οι χρήσεις ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων όπως είναι σταθμός ανεφοδιασμού καυσίμων και παραλαβής καταλοίπων σκαφών, αποθήκη αντιρρυπαντικού εξοπλισμού. Επίσης, προβλέπεται κτίριο διοίκησης, συμπεριλαμβανομένων γραφείων διοίκησης, λιμεναρχείου, τελωνείου, ιατρείου κ.λπ., πύργος ελέγχου, φυλάκια εισόδου, καταστήματα παροχής υπηρεσιών (Τραπεζών, ταχυδρομείου, ενοικίασης οχημάτων και σκαφών, κυλικείου κ.λπ.), κατάστημα ναυτιλιακών ειδών, super market (μέγιστης επιφάνειας 150m2), χώροι υγιεινής (WC, ντους, πλυντηρίων – στεγνωτήριων κ.λπ.), χώροι εξυπηρέτησης προσωπικού μαρίνας, αποθηκευτικοί χώροι, σταθμός ανεφοδιασμού καυσίμων και παραλαβής καταλοίπων από τα σκάφη, χώροι στάθμευσης (γήπεδα και υπόγειοι χώροι), χώροι φύλαξης, αποθήκευσης και συντήρησης σκαφών, πεζόδρομοι, κ.λπ.
Με το διάταγμα καθορίζεται ότι μέγιστο επιτρεπόμενο όριο των κτιρίων να είναι τα 8,50 μ. (με εξαίρεση τον πύργο έλεγχου που θα είναι 12μ.) και ο συντελεστής δόμησης καθορίζεται στο 0,18.
Οι σύμβουλοι Επικρατείας, μεταξύ των παρατηρήσεων τους, επισημαίνουν ότι επειδή η μαρίνα είναι κοντά στο αεροδρόμιο πρέπει «να ληφθούν μέτρα για την αποφυγή προσέλκυσης πτηνών (γλάρων κ.λπ.) εξαιτίας συγκέντρωσης απορριμμάτων ή έλκυσης οσμών και γενικότερα οτιδήποτε είναι πιθανόν να επηρεάσει αρνητικά την λειτουργία του παρακείμενου Κρατικού Αερολιμένα Σαντορίνης».