Πραγματικά, είναι δύσκολο να κατανοήσει κανείς τον λόγο για τον οποίο ο Υπουργός Ναυτιλίας παραχώρησε σήμερα συνέντευξη τύπου για το έργο ΕΣΟΘΕ, χωρίς να προσθέσει κάτι ουσιαστικό σε σχέση με την απάντηση που μου έδωσε, μετά από κατάθεση σχετικής επίκαιρης ερώτησής μου για το θέμα.

Ίσως η πρώτη εκείνη, αδύναμη τοποθέτηση του, η οποία εξελίχθηκε σε απολογία για την καθυστέρηση  του έργου και της χρηματοδότησης του από την Κυβέρνηση, να τον ανάγκασε να προβεί σήμερα σε μια νέα απολογία, γεμάτη ψεύδη και ανακρίβειες, προκειμένου να δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα. Ίσως πάλι, η επίσημη επιβεβαίωση της απώλειας χρηματοδότησης του έργου, που ήρθε με ανάρτηση σχετικής απόφασης στη Διαύγεια περί της ένταξης του στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, τον ανάγκασε να δικαιολογηθεί δημοσίως για αυτήν την αποτυχία της ΝΔ.

Ειδικότερα, ο Υπουργός με την συνέντευξη δεν απάντησε σε κανένα ερώτημα που του είχε τεθεί από το ΣΥΡΙΖΑ, ενώ παραδέχτηκε ότι έχασε την ευρωπαϊκή χρηματοδότηση που είχε εξασφαλίσει η προηγούμενη Κυβέρνηση. Αντί όμως, να καταλογίζει αδράνεια, στην κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, θα ήταν καλό να μελετήσει τις ενέργειες που είχαμε τότε πράξει (από το 2015 έως και το 2019), ώστε να κατανοήσει τον τρόπο με τον οποίο μια Κυβέρνηση μπορεί να επιταχύνει διαδικασίες, καλύπτοντας τις πενταετείς καθυστερήσεις της περιόδου 2010 – 2014.

Δυστυχώς φαίνεται ότι ο κ. Πλακιωτάκης και η Κυβέρνηση της ΝΔ δεν αντιλαμβάνονται τη σημασία της υλοποίησης ενός έργου που θα συμβάλλει καθοριστικά στη προστασία της ανθρώπινης ζωής, στη διαχείριση του προσφυγικού ζητήματος, στον έλεγχο εγκληματικών δραστηριοτήτων και στη φύλαξη των συνόρων της πατρίδας μας. Αντί να εργαστούν για την πρόοδο του έργου, προσπαθούν με επικοινωνιακές φιέστες να καλύψουν την ανικανότητα τους να αξιοποιήσουν πόρους προς όφελος των πολιτών και της κοινωνίας.

Επειδή λοιπόν ακούστηκαν πολλά μεγάλα λόγια, αναλυτικά παρατίθενται οι απαντήσεις στις σημερινές ανακρίβειες του κ. Υπουργού, καθώς και οι αναλυτικές ενέργειες για την υλοποίηση του έργου που πραγματοποιήθηκαν από την Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ:

Ι. Οι δηλώσεις Πλακιωτάκη και η πραγματικότητα σε σχέση με την υλοποίηση του έργου ΕΣΟΘΕ

  • ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΜΕΛΕΤΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ, αναφέρει ο κ. Πλακιωτάκης: «Η αναγκαιότητα Συστήματος Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Επιτήρησης επισημάνθηκε εγκαίρως και υιοθετήθηκε από την κυβέρνηση τη ΝΔ, τον Οκτώβριο του 2013, με βάση επιτελική που εκπονήθηκε από μικτή επιτροπή ΛΣ-ΓΕΕΘΑ.… Δηλαδή, όταν το 2015 ανέλαβε ο ΣΥΡΙΖΑ τη διακυβέρνηση της χώρας, η μελέτη για το έργο είχε εγκριθεί σε ανώτατο επίπεδο»

Η αλήθεια είναι ότι: Από το 2010 η έκθεση αξιολόγησης για την εφαρμογή του κεκτημένου Schengen επιβάλλει την ανάγκη υλοποίησης του ΕΣΟΘΕ και ενώ μάλιστα η Ελλάδα έχει δεχτεί σύσταση για μη τήρηση του άρθρου 13 του Κανονισμού ΕΕ 399/2016, τα χρόνια 2010–2014, η τότε Κυβέρνηση δεν είχε κάνει τίποτα ώστε να προχωρήσει το έργο. Μόνη εξαίρεση η εκπόνηση της περιβόητης μελέτης σκοπιμότητας, τον Οκτώβριο του 2013, με αντικείμενο την εξέταση της εφικτότητας δημιουργίας εθνικού συστήματος θαλάσσιας επιτήρησης. Καμία τεχνική προδιαγραφή, καμία έρευνα αγοράς, καμία άλλη ενέργεια περαιτέρω ωρίμανσης του έργου.

  • ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΕΞΑΣΦΑΛΙΣΗ ΤΗΣ ΣΥΓΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ, αναφέρει ο κ. Πλακιωτάκης: «Λίγους μήνες μετά, το Μάρτιο του 2014, προτάθηκε από τον τότε Υπουργό Ναυτιλίας κ. Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη η ενσωμάτωση του ΕΣΟΘΕ στο σχεδιασμό του Πολυετούς Προγράμματος Ταμείου Εσωτερικής Ασφάλειας (ΤΕΑ) 2014-2020, κάτι που έγινε πράξη το Δεκέμβριο του 2014. Η πρόταση της τότε κυβέρνησης έγινε πανηγυρικά αποδεκτή από την Ε.Ε. η οποία θεώρησε το Έργο ως ένα από τα εμβληματικά του Προγράμματος. Δηλαδή, όταν το 2015 ανέλαβε ο ΣΥΡΙΖΑ τη διακυβέρνηση της χώρας, η μελέτη για το έργο είχε εγκριθεί σε ανώτατο επίπεδο, η χρηματοδότηση είχε ουσιαστικά εξασφαλιστεί και το επόμενο βήμα ήταν η σύνταξη προδιαγραφών ώστε να καταρτισθεί και να δημοσιευτεί το Τεύχος Προκήρυξης του διαγωνισμού. Τον Αύγουστο του 2016, η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, προχωρά στην υποβολή / ένταξη του ΕΣΟΘΕ στο πολυετές πρόγραμμα του Ταμείου Εσωτερικής Ασφάλειας»

Η αλήθεια είναι ότι: Ο Υπουργός ακόμα μία φορά πιάστηκε αδιάβαστος και δείχνει να αγνοεί τι πραγματικά έχει συμβεί  με το έργο, με αποτέλεσμα να φάσκει και να αντιφάσκει. Τη μία λέει ότι η «ενσωμάτωση» του ΕΣΟΘΕ στο πολυετές πρόγραμμα του Ταμείου Εσωτερικής Ασφάλειας έγινε τον Δεκέμβριο του 2014 από τον κ. Βαρβιτσιώτη και μετά από δύο παραγράφους, αναφέρει ότι «τον Αύγουστο του 2016, η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, προχωρά στην υποβολή / ένταξη του ΕΣΟΘΕ στο πολυετές πρόγραμμα του Ταμείου Εσωτερικής Ασφάλειας…». Αντί λοιπόν να εκτίθεται, καλύτερα  ζητήσει από τους άξιους αξιωματικούς που παρουσίασαν, κατά τη διάρκεια της σημερινής συνέντευξης το ΕΣΟΘΕ και που είναι οι ίδιοι στους οποίους η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ εμπιστεύτηκε τον σχεδιασμό του έργου, να του εξηγήσουν πότε ακριβώς και με ποια διαδικασία εξασφαλίστηκε η χρηματοδότηση.

  • ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗ ΣΤΗ ΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΤΕΧΝΙΚΏΝ ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΩΝ, αναφέρει ο κ. Πλακιωτάκης: «Χρειάστηκε να περάσουν περίπου 21 μήνες, προκειμένου ο ΣΥΡΙΖΑ να συγκροτήσει Επιτροπή Τεχνικών Προδιαγραφών.»

Η αλήθεια είναι ότι: Και σε αυτό το σημείο ο κ. Πλακιωτάκης επιλέγει την διαστρέβλωση της αλήθειας. Ο Υπουργός οφείλει να γνωρίζει ότι λόγω της φύσης και του αντικειμένου του ΕΣΟΘΕ και λόγω του ότι τα σημεία εγκατάστασης των σταθερών σταθμών αισθητήρων θα εγκατασταθούν εντός στρατιωτικών εγκαταστάσεων, συγκροτήθηκε ήδη από το 2015 Ομάδα Προπαρασκευής έργου (ΟΠΕ) με την συμμετοχή στελεχών των συναρμόδιων Διευθύνσεων του Αρχηγείου ΛΣ-ΕΛΑΚΤ των Γενικών Επιτελείων ΓΕΕΘΑ, ΓΕΣ, ΓΕΝ, ΓΕΑ και του Αρχηγείου της ΕΛΑΣ. Στο πλαίσιο της ΟΠΕ πραγματοποιήθηκε η ανταλλαγή τεχνογνωσίας μεταξύ των εν λόγω φορέων με γνώμονα την επίτευξη συνεργιών, τη βελτιστοποίηση των ωφελειών μέσω αξιοποίησης κοινών πόρων, και την προετοιμασία της ομαλής υλοποίησης του έργου σε δι-υπηρεσιακό επίπεδο. Οφείλει λοιπόν να γνωρίζει, εκτός αν εσκεμμένα το αποκρύπτει, ότι η εν λόγω Ομάδα συνεπικουρούσε την Επιτροπή Σύνταξης των Τεχνικών Προδιαγραφών, οπότε, κατά συνέπεια, οι τεχνικές προδιαγραφές του έργου καταρτίζονταν ήδη από το 2015.

  • ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΔΗΘΕΝ ΛΑΝΘΑΣΜΕΝΟ ΝΟΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΠΟΥ ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΕ Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΣΥΡΙΖΑ αναφέρει ο Πλακιωτάκης: «Χρειάστηκε, πρώτα, να ξεπεράσουμε ένα ακόμα εμπόδιο, αφού διαπιστώθηκε ότι η προηγούμενη κυβέρνηση είχε ακολουθήσει λάθος νομικό πλαίσιο για τη διεξαγωγή του διαγωνισμού.»

Η αλήθεια είναι ότι: Θα πρέπει να εξηγηθεί γιατί είναι «λάθος» το νομικό πλαίσιο που ακολουθήθηκε; Το έργο αξιολογήθηκε από τις αρμόδιες υπηρεσίες και εγκρίθηκε με το συγκεκριμένο θεσμικό πλαίσιο για την διενέργεια της διαγωνιστικής διαδικασίας, τον Ν.4412/2016. Πότε διαπιστώθηκε και από ποιον, ότι το συγκεκριμένο θεσμικό πλαίσιο είναι «λάθος»; Τον Φεβρουάριο του 2020, όταν ο Πρωθυπουργός προανήγγειλε την προκήρυξη του ΕΣΟΘΕ ήταν με το «σωστό» ή με «λάθος»  θεσμικό πλαίσιο;;  Μήπως είναι απλώς μία πρόφαση για να δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα;

  • ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΙΣ ΑΠΩΛΕΙΕΣ ΕΥΡΩΠΑΙΚΩΝ ΚΟΝΔΥΛΙΩΝ αναφέρει ο Πλακιωτάκης: «Κινηθήκαμε όμως άμεσα, χωρίς άλλη καθυστέρηση, με τις σωστές νομικές βάσεις, με στόχο να μην χαθεί ούτε ένα ευρώ από τις κοινοτικές χρηματοδοτήσεις. Αυτή ήταν η δέσμευση μας και αυτό, σήμερα, γίνεται πράξη».

Η αλήθεια είναι ότι: Οι απώλειες ευρωπαϊκών κονδυλίων της περιόδου που είχαν εξασφαλιστεί, με υπαιτιότητα αυτής της Κυβέρνησης, ήδη ανέρχονται στα 62 εκ (ΕΣΟΘΕ) + 49 εκ. (VTMIS) = 111 εκ. ευρώ, μόνο από δύο έργα!

  • Η ΑΛΗΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΝΕΡΓΕΙΣ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ ΣΥΡΙΖΑ ΓΙΑ ΤΟ ΕΣΟΘΕ, ΕΙΝΑΙ ΟΤΙ:
  • Η τότε πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας, σε συνεργασία με την ηγεσία και τα αρμόδια στελέχη του Λιμενικού Σώματος, προέβη σε όλες τις απαιτούμενες  ενέργειες ώστε τον Ιούλιο του 2015, με απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, εγκρίθηκε το Εθνικό Πρόγραμμα του Ταμείου Εσωτερικής Ασφάλειας 2014-2020, στο οποίο περιλαμβανόταν η χρηματοδότηση του ΕΣΟΘΕ, με αρχικό προϋπολογισμό 60 εκ. ευρώ.
  • Κατά τη διάρκεια διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, στο Υπουργείο Ναυτιλίας συγκροτήθηκε Ομάδα Προπαρασκευής Έργου αποτελούμενη από στελέχη του Λιμενικού Σώματος, του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, του ΓΕΕΘΑ, των Γενικών Επιτελείων Αεροπορίας και Ναυτικού, της Ελληνικής Αστυνομίας καθώς και από εμπειρογνώμονες και καθηγητές ΑΕΙ της χώρας, με εξειδίκευση στο γνωστικό αντικείμενο για την καταγραφή  της τεχνογνωσίας των φορέων και με σκοπό την εκπόνηση των απαραίτητων μελετών του έργου.
  • Διενεργήθηκε ο τεχνικός διάλογος με την αγορά, που διήρκησε 107 ημέρες  και στον οποίο συμμετείχαν πάνω από 70 ενδιαφερόμενες εταιρείες από όλο τον κόσμο, ενώ πραγματοποιήθηκαν, στο ίδιο πλαίσιο, 25 συναντήσεις.
  • Εκπονήθηκε το τεύχος τεχνικών προδιαγραφών από την αρμόδια Επιτροπή Σύνταξης, το οποίο και τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση που διήρκησε σχεδόν τρεις μήνες, πάλι με ευρύτατη συμμετοχή. Στη συνέχεια η Επιτροπή επεξεργάστηκε τα αποτελέσματα και προέβη στις απαραίτητες βελτιώσεις του τεύχους τεχνικών προδιαγραφών. Η διαδικασία αυτή οδήγησε στην διαπίστωση της ανάγκης αύξησης του προϋπολογισμού του έργου, ο οποίος τελικά διαμορφώθηκε στα 62 εκ. ευρώ.
  • Ενδεικτικό της προόδου των διαδικασιών και της ωριμότητας του έργου είναι ότι την 17/08/2018 το Υπουργείο Ναυτιλίας, σε συνεννόηση με την Υπεύθυνη Αρχή του Ταμείου Εσωτερικής Ασφάλειας, προέβη στη δημοσίευση προκαταρκτικής προκήρυξης (σχετική ανακοίνωση: http://www.hcg.gr/node/18468, ημερομηνία αποστολής στην Υπηρεσία Εκδόσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης 15/8/2018) ενώ την περίοδο που ακολούθησε, μελετήθηκαν και σχεδιάστηκαν και οι τελευταίες διαδικαστικές λεπτομέρειες του διαγωνισμού.
  • Τον Ιανουάριο του 2019 υποβλήθηκε από το Υπουργείο Ναυτιλίας το αίτημα χρηματοδότησης με το συνημμένο τεχνικό δελτίο δράσης, κατόπιν έκδοσης σχετικής Πρόσκλησης από την Ειδική Υπηρεσία Συντονισμού και Διαχείρισης Ταμείου Ασύλου, Μετανάστευσης και Ένταξης και Ταμείου Εσωτερικής Ασφάλειας και Άλλων Πόρων. Στα μέσα Ιουνίου του 2019 εξασφαλίστηκε και τυπικά η χρηματοδότηση για το έργο, με την έκδοση της απόφασης χορήγησης επιδότησης της δράσης από το Εθνικό Πρόγραμμα «Ταμείου Εσωτερικής Ασφάλειας 2014-2020» και με συνολική επιλέξιμη δημόσια δαπάνη 50 εκατ. Ευρώ. Λίγες μέρες αργότερα εγκρίθηκε η εγγραφή στο εθνικό σκέλος του ΠΔΕ του ποσού των 12 εκ. ευρώ, που αντιστοιχεί στο δικαίωμα προαίρεσης, σύμφωνα με τον σχεδιασμό που είχε γίνει.