Με πλειοψηφία 98,4% οι μέτοχοι της Lufthansa έδωσαν την Πέμπτη πράσινο φως στο πακέτο κρατικής βοήθειας ύψους 8,7 δις ευρώ όπως και στην απόκτηση του 20% τη εταιρείας από το γερμανικό δημόσιο έναντι του ποσού των 300 εκατομμυρίων ευρώ. Ως την Τετάρτη δεν ήταν καθόλου σίγουρο ότι στην έκτακτη ΓΣ που πραγματοποιήθηκε μέσω διαδικτύου θα συγκεντρώνονταν το αναγκαίο όριο των 2/3 των ψήφων. Μόλις το βράδυ έγινε γνωστό πως ο κύριος μέτοχος της αεροπορικής εταιρείας, ο επιχειρηματίας Χάιντς Χέρμαν Τίλε, θα ψηφίσει τελικά υπέρ της συμφωνίας που επιτεύχθηκε ανάμεσα στο ΔΣ της Lufthansa και το γερμανικό κράτος. Μέχρι πρότινος ο κ. Τίλε που διατηρεί το 15,5% των μετοχών απέρριπτε την εμπλοκή του δημοσίου. Μια απόρριψη όμως της κρατικής βοήθειας θα οδηγούσε την εταιρεία στην πτώχευση. «Δεν έχουμε πλέον λεφτά», κατέστησε σαφές στην ομιλία του στη ΓΣ ο πρόεδρος του εποπτικού συμβουλίου της Lufthansa Κάρλ-Λούντβιγκ Κλάι.
Μείωση προσωπικού και μισθών
Αιτιολογώντας στην εφημερίδα Frankfurter Allgemeine Zeitung την ψήφο του υπέρ της συμφωνίας ο κ. Τίλε δηλώνει πως κατ’ αυτό τον τρόπο θα δοθεί η δυνατότητα στο ΔΣ της Lufthansa να διαπραγματευτεί με τα συνδικάτα «την αναγκαία αναδιάρθρωση» της επιχείρησης. Αυτές οι συνομιλίες διεξάγονται ήδη. Τα σωματεία των πιλότων και των αεροσυνοδών είχαν από μόνα τους προτείνει τη μείωση του δαπανών προσωπικού κατά 1,5 δις ευρώ. Σήμερα τα χαράματα η Lufthansa και το σωματείο των αεροσυνοδών Ufo ανακοίνωσαν πως συμφώνησαν στη μείωση των μισθών κατά 17% ως τα τέλη του 2023. Υπολογίζεται πως κατ’ αυτό τον τρόπο η εταιρεία θα εξοικονομήσει γύρω στα 500 εκ. ευρώ. Από την πλευρά της η διοίκηση της Lufthansa δεσμεύτηκε να μην προβεί σε απολύσεις αεροσυνοδών τα επόμενα τέσσερα χρόνια.
Εξακολουθούν να εκκρεμούν οι συμφωνίες με το σωματείο των πιλότων και το συνδικάτο ver.di. Στη ΓΣ των μετόχων ο διευθύνων σύμβουλος της Lufthansa Κάρστεν Σπορ εξέφρασε την αισιοδοξία του πως μια ανάλογη λύση όπως με τους αεροσυνοδούς θα βρεθεί και με τους πιλότους. Αντιθέτως, «δύσκολες» χαρακτήρισε τις διαπραγματεύσεις με το ver.di που εκπροσωπεί κυρίως το προσωπικό εδάφους. Πριν λίγες εβδομάδες η διοίκηση της Lufthansa είχε γνωστοποιήσει ότι από τις 138.000 θέσεις εργασίας του ομίλου σε όλο τον κόσμο οι 22.000 είναι πλεονάζουσες, από αυτές οι 11.000 είναι στη Γερμανία. Τα σχέδια μείωσης του προσωπικού επιβεβαίωσε σήμερα στη ΓΣ ο Κάρστεν Σπορ χωρίς όμως να μπει σε λεπτομέρειες. Όπως δήλωσε, «σε μια ΄νέα κανονικότητα΄ θα φτάσουμε μάλλον σε τρία χρόνια, με εκατό αεροπλάνα λιγότερα και με μια αισθητά πιο λιτή δομή» που θα συνδέεται με «επίπονα μέτρα για το προσωπικό.»
Αγωγή της Ryanair
Στο μεταξύ η ιρλανδική αεροπορική εταιρεία Ryanair ανακοίνωσε ότι θα προσφύγει στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο ενάντια στην Κομισιόν. Το πρωί της Πέμπτης η Κομισιόν είχε ανακοινώσει την οριστική έγκρισή της για το κρατικό πακέτο στήριξης προς τη Lufthansa. Προϋπόθεση για τη συγκατάθεση ήταν μια σειρά από όρους για την εταιρεία, όπως η μεταφορά πτήσεων σε ανταγωνιστές της στα αεροδρόμια της Φρανκφούρτης και του Μονάχου και η μη καταβολή μερισμάτων στους μετόχους
Σύμφωνα με την ιρλανδική εταιρεία, οι επιπτώσεις της πανδημίας Covid-19 δεν συνιστούν δικαιολογία για να αγνοηθεί η ευρωπαϊκή νομοθεσία περί ανταγωνισμού. Ήδη η Ryanair έχει καταθέσει αγωγές ενάντια στην Κομισιόν που αφορούν κρατικές βοήθειες προς τη γαλλική Air France και τη σκανδιναβική SAS, ενώ προετοιμάζει προσφυγή και για την κρατική βοήθεια που δέχθηκε η φινλανδική Finair.