Η φετινή χρήση θα είναι η χειρότερή από την ίδρυση της εταιρείας δήλωσε σε αναλυτές ο Ευτύχης Βασιλάκης. Απαραίτητη η κρατική ενίσχυση για να μην μειωθούν τα δρομολόγια. Τι ειπώθηκε για προσωπικό, συζητήσεις με Airbus.

Στην προσπάθεια της Aegean για την έξοδο από την κρίση του κορονοιού αναφέρθηκε πριν από λίγο σε τηλεδιάσκεψη με αναλυτές η διοίκηση του αερομεταφορέα, τονίζοντας μεταξύ άλλων ότι η φετινή χρονιά θα είναι η χειρότερη από την ίδρυση της και θα απαιτηθεί η οικονομική βοήθεια του κράτους για να αποφευχθεί μία σοβαρή περικοπή στα δρομολόγια της εταιρείας από το 2021.

Όπως υπογράμμισε ο πρόεδρος της Aegean, Ευτύχης Βασιλάκης, πρόκειται για μία πρωτόγνωρη κρίση, η εταιρεία βρέθηκε αντιμέτωπη με μοναδικές προκλήσεις καθώς για δύο μήνες τα έσοδα έπεσαν κοντά στο μηδέν και θα απαιτηθούν θυσίες από όλους για την ανάκαμψη. Όπως εξήγησε είναι πολύ σημαντικός ο ρόλος του κράτους στην υποστήριξη των επιχειρήσεων για να ανακάμψουν ενώ θα πρέπει να συμβάλουν τόσο οι εργαζόμενοι όσο και οι προμηθευτές. 

Αναφερόμενος στο πρώτο τρίμηνο ο κ. Βασιλάκης σημείωσε ότι άρχισε πολύ καλά με αύξηση επιβατών τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο αλλά ήταν καταστροφικός ο Μάρτιος με μείωση κατά 56% στους επιβάτες και κάθετη πτώση στην πληρότητα των δρομολογίων από το 82% στο 56%. Τα έσοδα μειώθηκαν συνολικά στο τρίμηνο κατά 15% και διαμορφώθηκαν στα 145 εκατ., ενώ τον Μάρτιο η πτώση των εσόδων έφτασε το 57%. Επίσης, η καθήλωση των αεροσκαφών προκάλεσε απώλειες 30 εκατ. ευρώ από τα συμβόλαια hedging του κόστους πετρελαίου.

Το α’ τρίμηνο κλείνει με ζημιές 18 εκατ. ευρώ, ενώ η εκτίμηση για το έτος αναφέρει ότι θα ξεπεράσουν τα 100 εκατ. ευρώ. Το πρώτο τρίμηνο η εταιρεία «έκαψε» ρευστότητα της τάξης των 50 εκατ. ευρώ και άνοιξε πιστωτικές γραμμές 30 εκατ. ευρώ με καθεμιά από τις τέσσερις συστημικές τράπεζες. Εκτιμάται ότι το δεύτερο τρίμηνο η εταιρεία θα έχει απώλειες ρευστότητας  της τάξης των 40 εκατ. ευρώ τον μήνα.

Το καλύτερο σενάριο για την εταιρεία όπως το περιέγραψε ο κ. Βασιλάκης είναι ότι οι διεθνείς πτήσεις θα αρχίσουν από τον Ιούλιο με ένα ποσοστό της τάξης του 25% του μεταφορικού έργου που είχε το 2019 για να φτάσουν σταδιακά το 45-50% τον Σεπτέμβριο. Συνολικά η κρίση στις αερομεταφορές θα χρειαστεί δύο με τρία χρόνια για να ξεπεραστεί ενώ από παλαιότερα παραδείγματα με πανδημίες στην Ασία βγαίνει το συμπέρασμα ότι στο χώρο των αερομεταφορών χρειάζονται να περνούν τουλάχιστον 2 – 3 μήνες μέχρι να φθάνουν τα έσοδα από τις πτήσεις να καλύπτουν το κόστος.

Κινήσεις σε όλα τα μέτωπα

Η διοίκηση της Aegean, σύμφωνα με όσα ανέφερε ο κ. Βασιλάκης και ο Δ. Σύμβουλος Δημήτρης Γερογιάννης, κινείται σε όλες τις κατευθύνσεις για να προστατεύσει την οικονομική θέση της εταιρείας: 

  1. Το 70% προσωπικού τέθηκε τον Απρίλιο και τον Μάιο σε αναστολή σύμβασης με τους όρους του προγράμματος που εφάρμοσε η ελληνική κυβέρνηση ενώ η εταιρεία περιμένει μέσα στο επόμενο 10ημερο τους όρους του νέου προγράμματος για τη στήριξη της απασχόλησης για να αποφασίσει ποιο μέρος του προσωπικού θα παραμείνει σε αναστολή σύμβασης και πόσοι θα τεθούν σε καθεστώς μερικής απασχόλησης με την πληρωμή μέρους των αποδοχών τους από το κράτος. 
  2. Η εταιρεία βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με όλους τους προμηθευτές και εκμισθωτές αεροσκαφών μεταξύ των οποίων και με την Airbus με στόχο να μειώσει τα κόστη του στόλου της και ειδικότερα, όσον αφορά τα νέα Airbus που έχει συμφωνήσει να προμηθευτεί, να υπάρξει μία συμφωνία για βραδύτερη πρόοδο στις παραδόσεις των αεροσκαφών και για τη μείωση των ποσών που προκαταβάλει η Aegean πριν την παραλαβή. «Δεν θα δεχτούμε να κάνουν οι προμηθευτές μας σαν να μην υπάρχει η κρίση», τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Βασιλάκης, χωρίς πάντως να διατυπώσει προβλέψεις για το χρόνο και τα αποτελέσματα αυτών των δύσκολων διαπραγματεύσεων.
  3. Για την οικονομική ενίσχυση από το κράτος ο κ. Βασιλάκης τόνισε ότι, είναι απαραίτητη για να μην υπάρξει μείωση των δρομολογίων της εταιρείας. Όπως είπε, χωρίς κρατική ενίσχυση τα δρομολόγια θα μειωθούν στο 75% το 2021, ενώ αν υπάρξει βοήθεια του κράτους η εταιρεία θα μπορέσει να κρατήσει όλα τα δρομολόγια της ενδεχομένως με τη μείωση στη συχνότητα ορισμένων. Για το μέγεθος και τη μορφή που μπορεί να πάρει η κρατική ενίσχυση ο. κ. Βασιλάκης απέφυγε να αναφέρει λεπτομέρειες, αποκλείοντας πάντως το ενδεχόμενο να πάρει το Δημόσιο μερίδιο της εταιρείας καθώς, όπως είπε, το ποσό που ζητείται δεν είναι μεγάλο σε σχέση με την κεφαλαιοποίησή της και η διοίκηση της Aegean δε θα ήθελε σε καμία περίπτωση να θυσιάσει την ευελιξία της και τη δυνατότητα να διοικεί την εταιρεία. Ο κ. Βασιλάκης τόνισε πάντως ότι η διοίκηση της εταιρείας θα δεχόταν περιορισμούς συμπεριφοράς αν ελάμβανε κρατική βοήθεια, όπως παραδείγματος χάριν να μην πληρωθούν μερίσματα ίσως έως και το 2022, ή να συνεχιστούν οι περικοπές που έχουν γίνει ήδη στην μισθοδοσία των στελεχών (ο κ. Βασιλάκης και ο κ. Γερογιάννης δε θα λάβουν αποζημιώσεις τουλάχιστον για το 2020, ενώ στα υπόλοιπα στελέχη έχουν γίνει μειώση.

ΠΗΓΗ businessdaily