Τη δυνατότητα αποζημίωσης των επιβατών αεροπορικών εταιρειών με «πλήρως ευέλικτα κουπόνια αξίας μεγαλύτερης από την αρχική τιμή του εισιτήριου», κατά την περίοδο της κρίσης εξαιτίας της πανδημίας, διερευνά με ερώτησή της προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η ευρωβουλευτής της ΝΔ, Ελίζα Βόζεμπεργκ-Βρυωνίδη.
Η ευρωβουλευτής, αφού υπογραμμίζει ότι ο τομέας των αερομεταφορών αποτελεί σημαντικό πυλώνα της ευρωπαϊκής οικονομίας, καθώς απασχολεί περίπου 9,4 εκατ. ανθρώπους και συνεισφέρει με 624 δισ. ευρώ στο ευρωπαϊκό ΑΕΠ, επισημαίνει ότι, πλέον, οι περισσότερες αεροπορικές εταιρείες λειτουργούν στο 10% της χωρητικότητάς τους, ενώ άλλες αναστέλλουν εντελώς τις δραστηριότητές τους μέχρι νεωτέρας. Σύμφωνα δε, με εκτιμήσεις, απειλούνται 5,6 εκατ. θέσεις εργασίας στον τομέα της ευρωπαϊκής αεροπορίας, με ορατή την απώλεια 342 δισ. ευρώ στο ΑΕΠ της Ε.Ε..
Για τους λόγους αυτούς, η κ. Βόζεμπεργκ ζητά να μάθει εάν η Κομισιόν εξετάζει το ενδεχόμενο να προτείνει άμεσα την προσωρινή τροποποίηση του κανονισμού για τα δικαιώματα των επιβατών αεροπορικών μεταφορών (ΕΚ, αριθ. 261/2004) και να χορηγηθεί στους αερομεταφορείς η δυνατότητα να αποζημιώνουν τους επιβάτες με «πλήρως ευέλικτα κουπόνια αξίας μεγαλύτερης από την αρχική τιμή του εισιτήριου».
Να θυμίσουμε ότι ο συγκεκριμένος κανονισμός διασφαλίζει πλήρως τα δικαιώματα των επιβατών σε περίπτωση ακύρωσης πτήσης, θεσπίζοντας το δικαίωμα χορήγησης άμεσης αποζημιώσης, ωστόσο, όπως αναφέρεται και στο κείμενο της ερώτησης, «το μέτρο αυτό δεν σχεδιάστηκε για μαζικές ακυρώσεις σε συνθήκες κρίσης», και αν εφαρμοστεί, «θα μπορούσε να θέσει σε κίνδυνο τη βιωσιμότητα των αεροπορικών εταιρειών και κατ’ επέκταση την προστασία των δικαιωμάτων των επιβατών». Η τροποποίηση, δηλαδή, του κανονισμού, θα μπορούσε «να βοηθήσει τις αεροπορικές εταιρείες να αντιμετωπίσουν την τρέχουσα κρίση, να αποφευχθούν οι πτωχεύσεις, να προστατευθούν οι θέσεις εργασίας αλλά και να διασφαλιστούν τα δικαιώματα των επιβατών», όπως σημειώνει η κ. Βόζεμπεργκ στην ερώτησή της.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:
«Ο τομέας των αερομεταφορών απασχολεί περίπου 9,4 εκατομμύρια ανθρώπους και συνεισφέρει με 624 δισ. ευρώ στο ΑΕΠ της ΕΕ. Η εξάπλωση του COVID-19 έχει τεράστιες επιπτώσεις στον τομέα αυτό, καθώς, εξαιτίας των περιορισμών που επέβαλαν τα κράτη μέλη για την αποφυγή της περαιτέρω εξάπλωσης του ιού και των μαζικών ακυρώσεων των επιβατών, η εναέρια κυκλοφορία μειώθηκε κατά 80% σε ολόκληρη την Ευρώπη.
Οι περισσότερες αεροπορικές εταιρείες λειτουργούν στο 10% της χωρητικότητάς τους ενώ την ίδια στιγμή, άλλες αναστέλλουν εντελώς τις δραστηριότητές τους μέχρι νεωτέρας. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, οι απώλειες των ευρωπαϊκών αεροπορικών εταιρειών υπολογίζονται σε 69 δισ. ευρώ, με ορατό τον κίνδυνο αλλεπάλληλων πτωχεύσεων.
Ο Κανονισμός (ΕΚ) αριθ. 261/2004 διασφαλίζει πλήρως τα δικαιώματα των επιβατών σε περίπτωση ακύρωσης πτήσης με άμεσες αποζημιώσεις. Ωστόσο, το μέτρο αυτό δεν σχεδιάστηκε για μαζικές ακυρώσεις σε συνθήκες κρίσης, γεγονός που θα μπορούσε να θέσει σε κίνδυνο τη βιωσιμότητα των αεροπορικών εταιρειών και κατ’ επέκταση τη προστασία των δικαιωμάτων των επιβατών.
Δεδομένου ότι η σημερινή κρίση απειλεί 5,6 εκατομμύρια θέσεις εργασίας στον τομέα της ευρωπαϊκής αεροπορίας με ορατή την απώλεια 342 δισ. ευρώ στο ΑΕΠ της Ε.Ε., ερωτάται η Επιτροπή:
Εξετάζει το ενδεχόμενο να προτείνει άμεσα την τροποποίηση των διατάξεων του κανονισμού 261/2004, ως προσωρινό μέτρο για την αντιμετώπιση της κρίσης, δίνοντας στους αερομεταφορείς τη δυνατότητα να αποζημιώνουν τους επιβάτες με πλήρως ευέλικτα κουπόνια αξίας μεγαλύτερης από την αρχική τιμή του εισιτήριου;».
APE