Tις τάσεις που θα κυριαρχήσουν στα ταξίδια το 2020 παρουσιάζει το μεγάλο ταξιδιωτικό περιοδικό National Geographic, όπως τις αποτύπωσαν δεκάδες ειδικοί της τουριστικής βιομηχανίας.
Κυρίαρχο χαρακτηριστικό της νέας χρονιάς είναι οτι οι ταξιδιώτες θα δώσουν προτεραιότητα στον αντίκτυπο των ταξιδιών τους στον πλανήτη, στον προορισμό, στις τοπικές κοινωνίες και στον εαυτό τους.
Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι προτεραιότητα όλο και περισσότερων ταξιδιωτών πλέον είναι η αειφορία, δεδομένων των εκτενών δημοσιευμάτων για την αλλαγή του κλίματος και την επερχόμενη 50η επέτειο της Ημέρας της Γης.
Επομένως οι τάσεις για το 2020 δεν αφορούν τόσο σε ποιούς προορισμούς μπορεί να ταξιδέψει κανείς αλλά ποιός μπορεί να είναι ενώ βρίσκεται στο ταξίδι.
-Αντιστάθμιση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα | Ολόκληρη η ταξιδιωτική βιομηχανία βρίσκεται στις επάλξεις όσον αφορά την κρίση του κλίματος, προσπαθώντας να μειώσει τις εκπομπές ρύπων στις πτήσεις, τον περιορισμό των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου κτλ.
Οι ταξιδιώτες θα έχουν την προσδοκία οτι οι τουρ οπερέιτορ θα συμβάλλουν στη μείωση των εκπομπών άνθρακα. Η Wild Frontiers, για παράδειγμα, έχει συμψηφίσει τις πτήσεις των πελατών από το 2005 και φέτος αυξάνει το ποσό αντιστάθμισης σε 1,5 μετρικούς τόνους (περίπου 3,300 λίβρες) διοξειδίου του άνθρακα ανά επιβάτη.
Μάλιστα, όσοι κάνουν πτήσεις μακρινών αποστάσεων αρχίζουν να απαιτούν περισσότερη διαφάνεια σχετικά με την αντιστάθμιση του άνθρακα.
-Συντομότερα ταξίδια και μικρότεροι προορισμοί | Δεν είναι πλέον μόδα τα μακρινά ταξίδια στην πρώτη θέση, ή τα τρία ταξίδια το χρόνο, αλλά οι συντομότερες αποδράσεις σε κοντινότερους προορισμούς, ακόμα και εσωτερικού.
Οι σύντομες αποδράσεις δεν οφείλονται στην εξοικονόμηση χρημάτων, αλλά στο οτι οι έμπειροι ταξιδιώτες αναζητούν τρόπους να διαχειριστούν τον αντίκτυπό τους στον κόσμο, με αποτέλεσμα να επιλέγουν κοντινούς προορισμούς που δεν συνεπάγονται τζετ λαγκ και διευκολύνουν στον προγραμματισμό τους.
-Πράσινα ξενοδοχεία | Οι σύγχρονοι ταξιδιώτες αναζητούν οικολογικά καταλύματα και σύμφωνα με έρευνα της Booking.com, το 70% τείνει να κάνει κράτηση εάν γνωρίζει οτι το κατάλυμα ειναι φιλικο στο περιβάλλον. Ωστόσο, η ίδια έρευνα έδειξε οτι το 72% δεν γνωρίζει οτι υπάρχουν ειδικές πιστοποιήσεις.
Οι τουρ οπερέιτορ, έχουν αρχίσει να εντάσσουν τέτοια καταλύματα στα προγράμματά τους.
Μάλιστα εντοπίζεται τάση στις προτιμήσεις των ταξιδιωτών για παραγωγή πράσινης ενέργειας, ανακύκλωση και τοπικά παραγόμενα βιολογικά προϊόντα.
-Τα πλαστικά μιας χρήσης εξαφανίζονται | Τα επαναχρησιμοποιούμενα μπουκάλια νερού και δοχεία καφέ είναι δύο εύκολοι τρόποι να μειωθούν τα πλαστικά μιας χρήσης στα ταξίδια. Όλο και περισσότερες εταιρίες απαγορεύουν τη χρήση τους και ενθαρρύνουν τους ταξιδιώτες να χρησιμοποιούν επαναχρησιμοποιούμενα μπουκάλια.
Η Καλιφόρνια απαγόρευσε στα ξενοδοχεία να δίνουν στους επισκέπτες πλαστικά μπουκάλια με σαμπουάν, κοντίσιονερ και σαπούνι, και το μέτρο θα ισχύσει από το 2023. Το ίδιο έχει ήδη ξεκινήσει να κάνει η Marriott International στα ξενοδοχεία της και μέχρι το τέλος της χρονιάς σκοπεύει να περιορίσει όλα τα προϊόντα περιποίησης που βρίσκονται σε πλαστικό δοχείο.
-Ανταπόδοση | Η προστασία των φυσικών πηγών στα οικοσυστήματα αποτελεί τάση που κερδίζει έδαφος στην Αφρική. Για παράδειγμα, μια ενδεχόμενη αποψίλωση, μόλυνση ή αλλαγή χρήσης γης εντός του δάσους του ποταμού Okavango στην Αγκόλα θα έθετε σε κίνδυνο το Δέλτα της Okavango της Μποτσουάνα, ενώ το δάσος Mau του ποταμού Μάρα αποψιλώνεται με ταχείς ρυθμούς. Ο τουρισμός σε τέτοιες περιοχές μπορεί να βοηθήσει στην προστασία των φυσικών πόρων.
Επιπλέον , η τεχνολογία διευκολύνει τη συλλογή επιστημονικών δεδομένων μέσω των τουριστών. Για παράδειγμα, μερικοί από τους ταξιδιώτες στην Αλάσκα έχουν υποβάλει φωτογραφίες στην Happywhale, μια ηλεκτρονική βάση δεδομένων φάλαινας που χρησιμοποιούν οι επιστήμονες για να κατανοήσουν καλύτερα τους πληθυσμούς και τις μεταναστεύσεις τους. Οι ερευνητές δεν μπορούν να παρακολουθούν συνεχώς το είδος και η τεχνολογία αυτή τους επιτρέπει να χρησιμοποιούν τους τουρίστες με μέσο συλλογής δεδομένων.
-Τα ταξίδια γυναικών ανθίζουν | Οι τουριστικές επιχειρήσεις καταγράφουν ισχυρή αύξηση των ταξιδίων αποκλειστικά από γυναίκες. Οι γυναίκες ενδιαφέρονται για τη στήριξη άλλων γυναικών, οδηγώντας τις ταξιδιωτικές εταιρίες να προσλαμβάνουν περισσότερες γυναίκες ξεναγούς και να συνεργάζονται με παρόχους υπηρεσιών που ανήκουν σε γυναίκες.
-Οι διακοπές ευεξίας στρέφονται στη φύση | Υπάρχει η τάση για επιστροφή στις βασικές αξίες της θεραπείας ήχων και δάσους. Όλο και περισσότερα ξενοδοχεία προσφέρουν προγράμματα που έχουν σχεδιαστεί για να προάγουν την προσωπική μεταμόρφωση και εστιάζουν όχι απλώς στο σώμα και στο μυαλό αλλά και στο πνεύμα και την ψυχή μέσα από τη σύνδεση με τη φύση.