Ερώτηση κατέθεσε ο αρμόδιος Τομεάρχης Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ, μαζί με άλλους δυο βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, αναφορικά με την καθυστέρηση στην προκήρυξη διαγωνισμού για την προμήθεια 7 νέων πλοηγίδων για την ενίσχυση των πλοηγικών σταθμών της Επικράτειας.

Ο ΣΥΡΙΖΑ, όπως εξηγείται στην Ερώτηση, πριν την κυβερνητική αλλαγή, είχε ωριμάσει και δρομολογήσει πλήρως το έργο της προμήθειας 7 νέων πλοηγίδων, συνολικής προϋπολογισθείσας αξίας 4.200.000,00€, με χρηματοδότηση από το Κεφάλαιο Πλοηγικής Υπηρεσίας, που θα εξασφάλιζαν, σε βάθος χρόνου, την αδιάλειπτη παροχή ποιοτικών υπηρεσιών πλοήγησης στο σύνολο των Πλοηγικών Σταθμών της Επικράτειας (συγκροτήθηκε επιτροπή σύνταξης τεχνικών προδιαγραφών, διενεργήθηκε αρχικά ανοιχτός δημόσιος τεχνικός διάλογος και στην συνέχεια δύο δημόσιες διαβουλεύσεις τεχνικών προδιαγραφών με σκοπό την ανταλλαγή οικονομικοτεχνικών πληροφοριών επί της επικείμενης προμήθειας, με μεγάλη συμμετοχή και ελληνικών ενδιαφερόμενων εταιρειών, πραγματοποιήθηκε σειρά ενημερωτικών συναντήσεων-παρουσιάσεων εταιρειών,  ενώ η αρμόδια Διεύθυνση Πλοηγικής Υπηρεσίας οριστικοποίησε το τελικό τεύχος τεχνικών προδιαγραφών των σκαφών).

Και όμως, έξι μήνες μετά, η ηγεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας επιδεικνύει μια αδικαιολόγητη καθυστέρηση στην προκήρυξη του διαγωνισμού, γεγονός που ανησυχεί ιδιαίτερα, καθώς θυμίζει τις παλιές εποχές της ΝΔ όταν η απαξίωση και η μη ενίσχυση της Πλοηγικής Υπηρεσίας ήταν η μόνη στρατηγική. Αξίζει, μόνο, να σημειωθεί ότι τελευταία φορά που πραγματοποιήθηκε προμήθεια για την ανανέωση σκαφών ήταν το 2003, με αποτέλεσμα στο λιμάνι του Πειραιά να λειτουργεί μία μόνο πλοηγίδα, με παλαιές μηχανές, οι οποίες εμφάνιζαν συχνά βλάβες ενώ οι υπόλοιπες 4 ήταν σε αχρησία!

Η παροχή πλοηγικών υπηρεσιών αποτελεί στρατηγικής σημασίας λιμενική υπηρεσία, η οποία συνδέεται με την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών στα ελληνικά λιμάνια, αλλά κυρίως με την ασφαλή ναυσιπλοΐα. Αυτός ακριβώς ο χαρακτήρας των πλοηγικών υπηρεσιών επιβάλλει τη διατήρηση του δημόσιου χαρακτήρα της.

Κατά τη θητεία της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, ανεστράφη πλήρως η πορεία απαξίωσης που είχε επιβληθεί κατά τη θητεία προηγούμενων κυβερνήσεων. Αυξήθηκαν οι οργανικές θέσεις του προσωπικού που είχαν περικοπεί το 2014, πραγματοποιήθηκαν προσλήψεις, για πρώτη φορά μετά το 2008, εκσυγχρονίστηκε το θεσμικό πλαίσιο που αφορά στην πρόσληψη του προσωπικού, επανασυστάθηκε η Διεύθυνση Πλοηγικής Υπηρεσίας, που είχε καταργηθεί από την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας ενώ προχώρησε σε προμήθεια 10 νέων κύριων μηχανών, αξίας 598.850,00 ευρώ, οι οποίες βοήθησαν στο να τεθούν σε πλήρη λειτουργία και οι πέντε πλοηγίδες του Πλοηγικού Σταθμού Πειραιά, καλύπτοντας με επάρκεια τις ανάγκες του λιμένα.

Οι καθυστερήσεις για τον εν λόγω διαγωνισμό, όπως υπογραμμίζει ο Νεκτάριος Σαντορινιός, επηρεάζουν αρνητικά την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών λιμανιών καθώς το επίπεδο των πλοηγικών υπηρεσιών είναι καθοριστικός παράγοντας για την συνολική ποιότητα των παρεχόμενων λιμενικών υπηρεσιών, ενώ η επανάληψη προσπαθειών απαξίωσης της πλοηγικής υπηρεσίας θέτει σε κίνδυνο την διατήρησή της ως δημόσιας οικονομική υπηρεσίας, που θα διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη της ναυτιλιακής οικονομίας και θα ανταγωνίζεται με επάρκεια τη διεθνή λιμενική πολιτική στον τομέα των πλοηγήσεων.

Για αυτό το λόγο οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ ρωτούν τον κ. Πλακιωτάκη για ποιο λόγο, έξι και πλέον μήνες μετά την ανάληψη της διακυβέρνησης από τη Νέα Δημοκρατία, και ενώ είχαν ολοκληρωθεί οι προβλεπόμενες ενέργειες κατά το προκαταρκτικό στάδιο προετοιμασίας διαγωνιστικών διαδικασιών, είχαν οριστικοποιηθεί οι τεχνικές προδιαγραφές και είχε εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση του έργου, δεν έχει προχωρήσει στην προκήρυξη του σχετικού διαγωνισμού; Πως δικαιολογείται η καθυστέρηση που παρατηρείται; Και τέλος περιμένουν απάντηση για το αν θα προχωρήσει ή όχι το Υπουργείο στην πραγματοποίηση της σχετικής διαγωνιστικής διαδικασίας και αν ναι, με ποιο χρονοδιάγραμμα. 

Ερώτηση για πλοηγική :

«Αδικαιολόγητη καθυστέρηση στην προκήρυξη του διαγωνισμού για την προμήθεια (ναυπήγηση) επτά πλοηγίδων»

Η παροχή πλοηγικών υπηρεσιών αποτελεί στρατηγικής σημασίας λιμενική υπηρεσία, η οποία συνδέεται με την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών στα ελληνικά λιμάνια, αλλά κυρίως με την ασφαλή ναυσιπλοΐα. Αυτός ακριβώς ο χαρακτήρας των πλοηγικών υπηρεσιών επιβάλλει τη διατήρηση του δημόσιου χαρακτήρα της.

Κατά τη θητεία της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, αντεστράφη πλήρως η πορεία απαξίωσης που είχε επιβληθεί κατά τη θητεία προηγούμενων κυβερνήσεων. Αυξήθηκαν οι οργανικές θέσεις του προσωπικού που είχαν περικοπεί το 2014, πραγματοποιήθηκαν προσλήψεις, για πρώτη φορά μετά το 2008, εκσυγχρονίστηκε το θεσμικό πλαίσιο που αφορά στην πρόσληψη του προσωπικού, ενώ επανασυστάθηκε η Διεύθυνση Πλοηγικής Υπηρεσίας, που είχε καταργηθεί από την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας.

Επίσης, κατά την περίοδο διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ κρίθηκε αναγκαίος ο εκσυγχρονισμός του υφιστάμενου στόλου των Πλοηγικών Σταθμών. Αξίζει να σημειωθεί ότι τελευταία φορά που πραγματοποιήθηκε προμήθεια για την ανανέωση σκαφών ήταν το 2003, με αποτέλεσμα στο λιμάνι του Πειραιά να λειτουργεί μία μόνο πλοηγίδα, με παλαιές μηχανές, οι οποίες εμφάνιζαν συχνά βλάβες ενώ οι υπόλοιπες 4 ήταν σε αχρησία. Με την προμήθεια 10 νέων κύριων μηχανών αξίας 598.850,00 ευρώ, κατά τη θητεία της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, τέθηκαν σε πλήρη λειτουργία και οι πέντε πλοηγίδες του Πλοηγικού Σταθμού Πειραιά, καλύπτοντας με επάρκεια τις ανάγκες του λιμένα.

Επιπλέον δρομολογήθηκαν ενέργειες για την προμήθεια επτά νέων, σύγχρονης σχεδίασης και ναυπηγικής κατασκευής, πλοηγίδων συνολικής προϋπολογισθείσας αξίας 4.200.000,00€, με χρηματοδότηση από το Κεφάλαιο Πλοηγικής Υπηρεσίας, που θα εξασφάλιζαν σε βάθος χρόνου την αδιάλειπτη παροχή ποιοτικών υπηρεσιών πλοήγησης στο σύνολο των Πλοηγικών Σταθμών της Επικράτειας.

Για την προετοιμασία και ωρίμανση του έργου πραγματοποιήθηκαν όλες οι απαιτούμενες ενέργειες: συγκροτήθηκε επιτροπή σύνταξης τεχνικών προδιαγραφών, διενεργήθηκε αρχικά ανοιχτός δημόσιος τεχνικός διάλογος και στην συνέχεια δύο δημόσιες διαβουλεύσεις τεχνικών προδιαγραφών με σκοπό την ανταλλαγή οικονομικοτεχνικών πληροφοριών επί της επικείμενης προμήθειας, με μεγάλη συμμετοχή και ελληνικών ενδιαφερόμενων εταιρειών, πραγματοποιήθηκε σειρά ενημερωτικών συναντήσεων-παρουσιάσεων εταιρειών,  ενώ η αρμόδια Διεύθυνση Πλοηγικής Υπηρεσίας οριστικοποίησε το τελικό τεύχος τεχνικών προδιαγραφών των σκαφών.

Έκτοτε, με την κυβερνητική αλλαγή του Ιουλίου του 2019 και μετά την πάροδο έξι και πλέον μηνών, δεν έχει προκηρυχτεί ακόμα ο σχετικός διαγωνισμός. Αυτή η αδικαιολόγητη καθυστέρηση, από πλευράς της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Ναυτιλίας, δημιουργεί έντονη ανησυχία για το ενδεχόμενο της επιστροφής στις πρακτικές απαξίωσης του παρελθόντος.

Επειδή, αυτές οι καθυστερήσεις επηρεάζουν αρνητικά την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών λιμανιών καθώς το επίπεδο των πλοηγικών υπηρεσιών είναι καθοριστικός παράγοντας για την συνολική ποιότητα των παρεχόμενων λιμενικών υπηρεσιών,

Επειδή, η επανάληψη προσπαθειών απαξίωσης της πλοηγικής υπηρεσίας θέτει σε κίνδυνο την διατήρησή της ως δημόσιας οικονομική υπηρεσίας, που θα διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη της ναυτιλιακής οικονομίας και θα ανταγωνίζεται με επάρκεια τη διεθνή λιμενική πολιτική στον τομέα των πλοηγήσεων”,

Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός

1. Για ποιο λόγο, έξι και πλέον μήνες μετά την ανάληψη της διακυβέρνησης από τη Νέα Δημοκρατία, και ενώ είχαν ολοκληρωθεί οι προβλεπόμενες ενέργειες κατά το προκαταρκτικό στάδιο προετοιμασίας διαγωνιστικών διαδικασιών, είχαν οριστικοποιηθεί οι τεχνικές προδιαγραφές και είχε εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση του έργου, δεν έχει προχωρήσει στην προκήρυξη του σχετικού διαγωνισμού; Πως δικαιολογείται η καθυστέρηση που παρατηρείται;

2. Θα προχωρήσει στην πραγματοποίηση της σχετικής διαγωνιστικής διαδικασίας και αν ναι, με ποιο χρονοδιάγραμμα;  

Οι ερωτώντες Βουλευτές

Νεκτάριος Σαντορινιός

Δρίτσας Θοδωρής

Καλαματιανός Διονύσης