Η World Travel Market London 2025 έκλεισε με μια υψηλού προφίλ συζήτηση δίπλα στο τζάκι, στην οποία φέτος συμμετείχε ένας υποψήφιος για Όσκαρ Βρετανός ηθοποιός που μοιράστηκε την αγάπη του για τα ταξίδια με ένα ανώτερο μέλος της βρετανικής κυβέρνησης μπροστά σε ένα πλήθος μόνο για όρθιους.

Ο Ρίτσαρντ Ε. Γκραντ, υποψήφιος για Όσκαρ για την ταινία «Μπορείς ποτέ να με συγχωρέσεις;» το 2019, συζήτησε για τα ταξίδια με τον βουλευτή Σερ Κρις Μπράιαντ, ο οποίος πρόσφατα διορίστηκε υπουργός Εμπορικής Πολιτικής του Ηνωμένου Βασιλείου.

Η εκτενής συζήτηση κάλυψε τα γυρίσματα σε αρχοντικά του Ηνωμένου Βασιλείου, την κατανάλωση των όρχεων ενός ταύρου σε ένα κιμπούτς και μια αμήχανη συνάντηση με τον βασιλιά της Σουαζιλάνδης (νυν Εσουατίνι) αφού ένας συνάδελφος δεν κατάφερε να εξασφαλίσει έγκαιρες άδειες εργασίας για ένα κινηματογραφικό συνεργείο. 

Ο Γκραντ, γεννημένος στη Σουαζιλάνδη, ο οποίος ζει στο Ηνωμένο Βασίλειο εδώ και 45 χρόνια, αποκάλυψε ότι είναι φανατικός ταξιδιώτης, καθώς τα τελευταία χρόνια κάνει ταξίδια μόνο με χειραποσκευές. Αυτό το καλοκαίρι επισκέφθηκε οκτώ διαφορετικούς προορισμούς σε όλη την Αφρική και την Ευρώπη. 

«Το λατρεύω, το λατρεύω απόλυτα. Μου αρέσει να βρίσκομαι σε αεροπλάνο, μου αρέσει να πηγαίνω σε μια πόλη και απλώς να περπατάω χωρίς να ακολουθώ τους Χάρτες Google, απλώς να βρίσκω πράγματα που δεν θα ανακάλυπτα ποτέ ακολουθώντας πού να πάω στο Tripadvisor ή στο Instagram… Το βρίσκω πολύ συναρπαστικό και απελευθερωτικό», είπε με ενθουσιασμό.

Πρόσθεσε ότι ενώ εργαζόταν σε όλο το Ηνωμένο Βασίλειο, περπατούσε και έτρεχε κάθε μέρα, γεγονός που τον έκανε «συνεχή τουρίστα». Και αποκάλυψε τον κορυφαίο προορισμό του που δεν τον γνώριζαν ποτέ – ένα εργοστάσιο πουτίγκας καραμέλας στο Μπρίστολ. 

Πάρα πολλοί τουρίστες, όχι αρκετή SAF;

Σε μια συνεδρία με τίτλο «Επανεξέταση του υπερτουρισμού: Είμαστε έτοιμοι για πραγματική λογοδοσία;», ο Aleix Rodriguez Brunsoms από το Skift σχολίασε ότι οι πρόσφατες διαμαρτυρίες κατά του τουρισμού στη Νότια Ευρώπη δεν απευθύνονταν στους ίδιους τους τουρίστες, αλλά στο τουριστικό μοντέλο. Ωστόσο, επεσήμανε ότι η Ευρώπη λαμβάνει σχεδόν το ένα τέταρτο του παγκόσμιου όγκου τουρισμού.

Αντιμετωπίζοντας τις αιτίες εντός της τουριστικής βιομηχανίας, τόνισε την κακή διαχείριση της χωρητικότητας σε αεροπορικά εισιτήρια και κλίνες, την εποχική διοχέτευση από τους ταξιδιωτικούς πράκτορες και τις προσπάθειες μάρκετινγκ που δεν συνδυάζονταν με μια στρατηγική ανάπτυξης βασισμένη σε μετρήσεις. Εν τω μεταξύ, στους εξωτερικούς παράγοντες περιλαμβάνονταν ο περιορισμός του σχολικού ημερολογίου και η δημιουργία τάσεων από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Η Joanna Reeve της Intrepid Travel δήλωσε ότι απαιτείται περισσότερη συνεργασία, με τους προμηθευτές να εξετάζουν πού και πότε ταξιδεύουν, να αντιμετωπίζουν την αντικοινωνική συμπεριφορά και να διασφαλίζουν ότι τα χρήματα που ξοδεύουν οι πελάτες παραμένουν τοπικά.

Συνήθως, μόνο το 20% των δαπανών των πελατών παραμένει στον προορισμό, επεσήμανε.

Ωστόσο, ο Reeve έδωσε μια αισιόδοξη νότα λέγοντας ότι ο φορέας εκμετάλλευσης είδε την αγορά για αυθεντικές, βιώσιμες εμπειρίες «να έρχεται προς το μέρος μας».

Η Αρχή Τουρισμού της Μάλτας εξετάζει πλέον τις δαπάνες των επισκεπτών και όχι τον όγκο, δήλωσε η Tolene van der Merwe. «Πρόκειται για την κατανόηση της αξίας του τουρισμού από τους ντόπιους και την κατανόηση της αξίας του πολιτισμού από τους επισκέπτες», είπε.

Τόνισε επίσης την επιτυχία μιας πρόσφατης πρωτοβουλίας που απαιτεί από τους επισκέπτες του αγαπημένου ιστότοπου του Instagram, Blue Lagoon, να κάνουν κράτηση δωρεάν εισιτηρίων εκ των προτέρων. Έχει μειώσει τον αριθμό των εισιτηρίων από 12.000 κάθε φορά σε 4.000.

Ο Chris Fair, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Resonance Consultancy, δήλωσε σχετικά με τις διαμαρτυρίες για τον τουρισμό: «Τα ταξίδια έχουν αποτελέσει στόχο κοινωνικής και οικονομικής δυσαρέσκειας». Ωστόσο, πιστεύει ότι η εξέταση της ευημερίας των ντόπιων στις τουριστικές περιοχές θα πρέπει να αποτελεί μέρος της στρατηγικής ενός προορισμού. «Χρειαζόμαστε μια πιο ολιστική προσέγγιση στον τρόπο με τον οποίο μετράμε τον τουρισμό. Αυτό θα είναι το πρώτο βήμα για το πώς θα τον διαχειριστούμε καλύτερα στο μέλλον».

Πρόσθεσε ότι εάν ο τουρισμός θεωρούνταν ότι συμβάλλει στην τοπική ποιότητα ζωής, ο κλάδος θα κέρδιζε μια θέση στο τραπέζι των ευρύτερων συζητήσεων σχεδιασμού των προορισμών.

Σε μεταγενέστερη συνεδρίαση εξετάστηκε πού εμπίπτει η ευθύνη για τη χρηματοδότηση της βιώσιμης ενέργειας για την αεροπορία και τα καύσιμα.

«Το πρόβλημα με την κλιμάκωση των SAF είναι ότι δεν υπάρχει αρκετή ποσότητα… και το κόστος», δήλωσε η Jane Thompson του ICF, προσθέτοντας ότι τα βιώσιμα καύσιμα κοστίζουν σήμερα τρεις έως πέντε φορές περισσότερο από τα ορυκτά καύσιμα. Και επεσήμανε: «Η αιολική ενέργεια απαιτούσε ισχυρή κρατική υποστήριξη από την αρχή… η κρατική υποστήριξη [για την κλιμάκωση των SAF] είναι απολύτως ζωτικής σημασίας… είναι μια πολύ αναδυόμενη βιομηχανία».

Ο Νίκο Νικόλας του Zeero Group δήλωσε ότι όποιος βρίσκεται στην «αλυσίδα εφοδιασμού» του τουρισμού έχει την ευθύνη να επενδύσει και ότι ο κλάδος θα πρέπει να είναι προνοητικός τώρα για να προλάβει τα πρόστιμα για τη χρήση ορυκτών καυσίμων που έρχονται στον ορίζοντα.

«Η Ponant έχει το ήθος ότι η βιωσιμότητα είναι αυτό που πρέπει να κάνουμε για να συνεχίσουμε να εργαζόμαστε ως εταιρεία», δήλωσε ο Anthony Daniels της Ponant και του The Expedition Cruise Network. Πρόσθεσε: «Υπάρχει ένας μικρός ανταγωνισμός για το ποιος θα δημιουργήσει το πρώτο πλοίο μηδενικών εκπομπών και νομίζω ότι αυτό είναι υπέροχο».

Ο Hans Rood της Transcend Cruises τόνισε την αποσύνδεση μεταξύ της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης και της προθυμίας των πελατών να πληρώσουν. Αυτό το θέμα τέθηκε στην προσοχή της Munnmunn Marwah της Thinkstrawberries, η οποία πρόσθεσε ότι η προσιτή τιμή ήταν το κυρίαρχο μέλημα των πελατών. Πρότεινε ότι τα οφέλη πιστότητας θα μπορούσαν να βοηθήσουν στην προσέλκυση περαιτέρω πελατών.

Η τεχνητή νοημοσύνη το κρατάει πραγματικό

Η Τεχνητή Νοημοσύνη συνέχισε να κάνει αισθητή την παρουσία της καθ’ όλη τη διάρκεια της τελευταίας ημέρας. Η Άνι Αταμιάν από την LEMA Collective έθεσε το ζήτημα των «προστατευτικών κιγκλιδωμάτων» που πρέπει να λάβουν υπόψη οι εταιρείες που υιοθετούν την Τεχνητή Νοημοσύνη, προσδιορίζοντας οκτώ σαφώς καθορισμένους τομείς, από τον έλεγχο προμηθευτών και πλατφορμών έως τις πολιτικές απορρήτου, διατήρησης και διαγραφής δεδομένων.

«Οι εταιρείες πρέπει να είναι σαφείς σχετικά με αυτά τα προστατευτικά κιγκλιδώματα και να τα έχουν κατά νου καθώς ενισχύουν την παρουσία τους στην Τεχνητή Νοημοσύνη», είπε.

Μια άλλη συνεδρία, με προκλητικό τίτλο «Ο θάνατος της διανομής;», άγγιξε έναν τομέα της Τεχνητής Νοημοσύνης που συχνά παραβλέπεται – το κόστος σε μετρητά για τις επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν την Τεχνητή Νοημοσύνη σε επίπεδο επιχειρήσεων – και υπήρξε μια σπάνια διάσταση απόψεων.

Ο Brian Reeves από το Roomangel Foundation ήταν βέβαιος ότι το κόστος θα μειωθεί τους επόμενους δώδεκα μήνες καθώς η Τεχνητή Νοημοσύνη θα γίνεται πιο αποτελεσματική. Αντίθετα, ο Monish Luthra από την Odyssey Solutions δήλωσε ότι «ο Mark Zuckerberg προσφέρει πακέτα δισεκατομμυρίων δολαρίων για να προσελκύσει ταλέντα στην Τεχνητή Νοημοσύνη, ώστε να διασφαλίσει ότι θα παραμείνει ακριβό». Η Kathy Morgan από την Sabre δήλωσε ότι το κόστος ήταν περισσότερο ένα εμπόδιο παρά ένα εμπόδιο.

Οι ομιλητές συμφώνησαν ότι το τέλος της διανομής δεν διαφαίνεται στον ορίζοντα, αν και η δυναμική της διανομής θα αλλάξει προς όφελος των ταξιδιωτών.

Ταυτόχρονα, σε μια συνεδρία μάρκετινγκ με τίτλο «Τάσεις Τεχνητής Νοημοσύνης που θα διαμορφώσουν το μάρκετινγκ ταξιδιών», ο Dan Christian από το Travel Trends Podcast φαινομενικά παρέκκλινε από το μήνυμα, λέγοντας ότι «η Τεχνητή Νοημοσύνη υπερεκτιμάται υπερβολικά αυτή τη στιγμή». Ωστόσο, διευκρίνισε αυτή τη δήλωση παρομοιάζοντας την κατάσταση με τις πρώτες ημέρες της άνθησης των dotcom. «Η αλλαγή θα είναι βαθιά και υπάρχουν πολλοί τρόποι να την αξιοποιήσουμε», είπε.

Πρότεινε ότι οι τουριστικοί φορείς πρέπει να αναγνωρίσουν πώς αλλάζει η συμπεριφορά των ταξιδιωτών, καθώς έως και το 70% των ταξιδιωτών χρησιμοποιούν εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης για τον προγραμματισμό των διακοπών τους με βάση τις προτροπές τους. «Είναι ένα νέο διαδίκτυο», είπε.

Είχε καλά νέα για τους PRs, τους οποίους θεωρούσε «βασικό παράγοντα για την προβολή της Τεχνητής Νοημοσύνης», επειδή τα αποτελέσματα που επέστρεφαν τα αιτήματα της Τεχνητής Νοημοσύνης ήταν μεγαλύτερα από «κερδισμένα» παρά από «αγορασμένα» μέσα. Προειδοποίησε επίσης ότι, καθώς οι πηγές που ανέφερε η Τεχνητή Νοημοσύνη στρέφονταν προς το πιο πρόσφατο, το διαχρονικό περιεχόμενο θα χρειαζόταν τακτική ενημέρωση.

Η τεχνητή νοημοσύνη (AI) που μπορεί να σχεδιάζει, να εκτελεί, να παρακολουθεί και να προσαρμόζει εργασίες αυτόματα θα ανατρέψει τους ρόλους της ομάδας μάρκετινγκ, προειδοποίησε επίσης. «Η πραγματικότητα για όλους μας είναι ότι θα είμαστε επόπτες [και όχι παραγωγοί]».  

Κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η εμπιστοσύνη και η αυθεντικότητα θα κέρδιζαν σε έναν κόσμο κορεσμένο από την τεχνητή νοημοσύνη, στον οποίο οι ταξιδιώτες θα γίνονταν επιφυλακτικοί απέναντι στο γενικό περιεχόμενο. 

Μια νέα εποχή για προορισμούς

Αλλού, μια συνεδρία εξέτασε πώς ο τουρισμός ζωντανών εκδηλώσεων αποτελεί πλέον «μαγνήτη προορισμού». Η Kate Irwin από την Skift αναφέρθηκε στην ιδιόκτητη έρευνά της, η οποία διαπίστωσε ότι το 68% των ταξιδιωτών παγκοσμίως ξεκινούν τον σχεδιασμό του ταξιδιού τους με βάση την εμπειρία και όχι τον προορισμό.

Η Σιγκαπούρη βρίσκεται στην πρώτη γραμμή αυτής της μετατόπισης, με την πόλη-κράτος να βλέπει σημαντική ώθηση στα τουριστικά της έσοδα χάρη στη διοργάνωση έξι συναυλιών της Taylor Swift και ενός αγώνα της Formula 1. Ο Kershing Goh από το Τουριστικό Συμβούλιο της Σιγκαπούρης εξήγησε πώς ο ζωντανός τουρισμός και οι μεγάλες εκδηλώσεις αποτελούν μέρος μιας μακροπρόθεσμης κυβερνητικής στρατηγικής για να αλλάξει η παγκόσμια αντίληψη για τη Σιγκαπούρη ως ένα μέρος όπου ο κόσμος «ζει, εργάζεται, επενδύει και διασκεδάζει».

Και οι δύο ομιλητές συμβούλευσαν άλλους προορισμούς να εξετάσουν «εναλλακτικά μοντέλα συνεργασίας και εταιρικής σχέσης» μεταξύ διοργανωτών εκδηλώσεων, τουριστικών συμβουλίων και εμπορικών εταίρων, όχι μόνο για να προσελκύσουν ζωντανές εκδηλώσεις, αλλά και για να διατηρήσουν τη δυναμική μετά την επιτυχία.

Τα ταξίδια έχουν ταλέντο

Οι φοιτητές και οι νέοι που αναζητούν μια θέση στον τομέα των ταξιδιών θα πρέπει να επιμένουν στις αιτήσεις τους και να δικτυώνονται όσο το δυνατόν περισσότερο, δήλωσαν ομιλητές στην εκδήλωση σταδιοδρομίας «Future You» του Ινστιτούτου Ταξιδιών & Τουρισμού.

Η Kate Irwin από το Skift συμμετείχε επίσης σε αυτό το πάνελ. Προσέφερε 10 συμβουλές, που κυμαίνονταν από το «κάνε όλα τα λάθη» και «αποτυγχάνεις δυνατά» μέχρι το «μοσχεύσε» και «χρησιμοποίησε το χιούμορ».

Μια συζήτηση σε πάνελ με νέους απηχούσε τα θέματά της σχετικά με τη σημασία της επιμονής, της ορμής και της φιλοδοξίας: η Gabriella Hayward εξήγησε πώς εξασφάλισε μια θέση στην εταιρεία συμβούλων ταξιδιωτικής ασφάλειας Sanderson Phillips στο πλαίσιο του πτυχίου της, αφού είχε στείλει περίπου 200 αιτήσεις. ο Harneet Singh Sachdev, από την Black Diamond, ξεπέρασε τις απορρίψεις λόγω της ανάγκης του για βίζα. ο Boris Bijlstra, συνιδρυτής της Hubby eSIM, άλλαξε γνώμη από την εταιρεία συμβούλων management McKinsey για να γίνει πιο επιχειρηματικός.

Η Claire Steiner, συνιδρύτρια του Ιδρύματος Future You του ITT, προέτρεψε τους συνέδρους να αξιοποιήσουν στο έπακρο τις ευκαιρίες που προσφέρει το ITT, συμπεριλαμβανομένης μιας «πρωτοποριακής» νέας συνεργασίας στον τομέα της Τεχνητής Νοημοσύνης με την SystemsX, η οποία θα βοηθήσει τους νέους να εξασκήσουν τις δεξιότητες απασχολησιμότητάς τους.

Επιτυχία στο TrendFest

Την Πέμπτη πραγματοποιήθηκε επίσης η τρίτη και τελευταία ημέρα του TrendFest, του νέου εκθεσιακού κέντρου WTM με πολιτιστικές εκδηλώσεις που γιορτάζουν το φαγητό, την ευεξία, τον αθλητισμό και την περιπέτεια.

Κατά τη διάρκεια της WTM, οι σύνεδροι είχαν την ευκαιρία να χαλαρώσουν με τα «Mindful Mornings», να παρακολουθήσουν χορευτικές παραστάσεις από την Αγία Λουκία, τις Μπαχάμες, τη Δομινικανή Δημοκρατία και τη Ρουμανία, και να απολαύσουν επιδείξεις μαγειρικής από χώρες όπως η Κροατία, η Ελλάδα, το Περού και ο Ισημερινός.

Ο χώρος έδωσε επίσης τη δυνατότητα στους εκθέτες να παρουσιάσουν οχήματα, όπως η Sherbet Taxi Media – της οποίας ο Διευθύνων Σύμβουλος Asher Moses και ο account manager Kery Kedze ήταν παρόντες για να συζητήσουν τις νέες εξελίξεις – και το Snowman Afternoon Tea Bus, το οποίο προωθούσε ο Dominic Wong από την Golden Tours/Gray Line London.

Η Έστερ Ιντούτ Λουάτ, από το Συμβούλιο Τουρισμού του Σαραουάκ, βρέθηκε επίσης στο TrendFest με μια πληθώρα χειροτεχνημάτων για να διαδώσει τον πολιτισμό του Σαραουάκ και το σλόγκαν της πολιτείας: «Πύλη προς το Βόρνεο».

Άλλα χαρακτηριστικά του TrendFest περιλάμβαναν καρέκλες μασάζ, έναν διαγωνισμό φωτογραφίας Wanderlust και μια επιλογή από πάγκους με φαγητό.