Με τροπολογία που κατατέθηκε στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων «Διεπαγγελματικές οργανώσεις, ενίσχυση του αγροτικού τομέα, οργάνωση των υπηρεσιών και εποπτευόμενων φορέων του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και επανεκκίνηση της αγροτικής οικονομίας» ρυθμίζονται μεταξύ άλλων και τα ακόλουθα:

  1. Προβλέπεται ότι στην περίπτωση προσαύξησης των αποδοχών των εργαζομένων πλήρους απασχόλησης, σύμφωνα με τα αναφερόμενα άρθρα του π.δ. 80/2022 «Κώδικας Ατομικού Εργατικού Δικαίου» (επίδομα νυχτερινής εργασίας, κ.λπ.) το συνολικό ποσό της ασφαλιστικής εισφοράς ασφαλισμένου μισθωτού και εργοδότη υπολογίζεται επί του ποσού των πάσης φύσεως αποδοχών των εργαζομένων, χωρίς να προσμετράται η προσαύξηση αυτή, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης γενικής ή ειδικής διάταξης.

Ποιο ζήτημα αντιμετωπίζει η αξιολογούμενη ρύθμιση;

Με την προτεινόμενη ρύθμιση προβλέπεται ένας ενιαίος τρόπος υπολογισμού των ασφαλιστικών εισφορών εργοδοτών και μισθωτών πλήρους απασχόλησης, στις περιπτώσεις νυκτερινής απασχόλησης, υπερεργασίας, υπερωριών και απασχόλησης σε ημέρες αργίας ή Κυριακές. Συγκεκριμένα, το συνολικό ποσό της ασφαλιστικής εισφοράς μισθωτού και εργοδότη, σε περίπτωση προσαύξησης των αποδοχών αυτών, θα υπολογίζεται επί του ποσού των πάσης φύσεως αποδοχών, χωρίς να προσμετράται η προσαύξηση αυτή.

Γιατί αποτελεί πρόβλημα;

Ο υπολογισμός των ασφαλιστικών εισφορών νυκτερινής απασχόλησης, υπερεργασίας, υπερωριών και απασχόλησης σε ημέρες αργίας ή Κυριακές των μισθωτών πλήρους απασχόλησης που γίνεται επί της προσαυξημένης αμοιβής που αντιστοιχεί σε αυτές τις ειδικές περιπτώσεις χρόνου απασχόλησης, δημιουργεί αυξημένο μη μισθολογικό κόστος, μειώνοντας έτσι το διαθέσιμο εισόδημα των εργαζομένων, ενώ παράλληλα προκαλεί προβλήματα ως προς την καταγραφή του πραγματικού χρόνου εργασίας των εργαζομένων, καθώς οι εργοδότες επιθυμούν να μην καταβάλλουν αυξημένες ασφαλιστικές εισφορές.

  1. α. Κεφαλαιοποιούνται και παρακρατούνται, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα, από το σύνολο των καταβαλλόμενων συντάξεων σε απασχολούμενους συνταξιούχους, οι αναφερόμενες ληξιπρόθεσμες οφειλές από τη μη καταβολή των ασφαλιστικών εισφορών και του μη ανταποδοτικού χαρακτήρα πόρου υπέρ του Ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-Ε.Φ.Κ.Α.).
    β. Επιβαρύνεται το υπαχθέν στην προτεινόμενη ρύθμιση, ποσό της κύριας οφειλής, με το οριζόμενο επιτόκιο.
    γ. Παρέχεται η δυνατότητα καταβολής εφάπαξ του οφειλόμενου ποσού.

Ποιο ζήτημα αντιμετωπίζει η αξιολογούμενη ρύθμιση;

Με την προτεινόμενη διάταξη αντιμετωπίζεται το ζήτημα της συσσώρευσης οφειλών προς τον Ηλεκτρονικό Εθνικό Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης e-ΕΦΚΑ λόγω μη καταβολής εκ μέρους του απασχολούμενου συνταξιούχου των ασφαλιστικών εισφορών μη μισθωτών και αγροτών και του πόρου μη ανταποδοτικού χαρακτήρα. Για τον λόγο αυτό ορίζεται ότι, ειδικά για τις ασφαλιστικές εισφορές και τον πόρο μη ανταποδοτικού χαρακτήρα υπέρ e-ΕΦΚΑ που αφορούν σε απασχόληση συνταξιούχων του έτους 2024, η προβλεπόμενη παρακράτηση από τις καταβαλλόμενες συντάξεις θα γίνει τμηματικά, αντί για το σύνολο της οφειλής, σε διάστημα είκοσι τεσσάρων (24) μηνών, ώστε να μην επιβαρυνθούν υπέρμετρα οι συνταξιούχοι.

Γιατί αποτελεί πρόβλημα;

Σε περίπτωση μη καταβολής εκ μέρους του απασχολούμενου συνταξιούχου των ασφαλιστικών εισφορών μη μισθωτών (ελεύθεροι επαγγελματίες και αυτοτελώς απασχολούμενοι) και αγροτών και του πόρου μη ανταποδοτικού χαρακτήρα υπέρ του Ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-ΕΦΚΑ) για διάστημα μεγαλύτερο των δύο μηνών, προβλέπεται η παρακράτηση της οφειλής από το σύνολο των καταβαλλομένων συντάξεων. Λόγω της αναγκαίας προσαρμογής των πληροφοριακών του συστημάτων, ο e-ΕΦΚΑ ξεκίνησε τη διαδικασία παρακράτησης των οφειλών αυτών από το δεύτερο εξάμηνο του 2024, με αποτέλεσμα να έχουν συσσωρευτεί οφειλές πολλών μηνών από την 1η.1.2024, χρονικό σημείο που ξεκίνησε να εφαρμόζεται η νέα διάταξη.

Επομένως, οι οφειλές είναι απαραίτητο να παρακρατηθούν σταδιακά, ώστε να αποφευχθεί παρακράτηση μεγάλου μέρους των καταβαλλόμενων συντάξεων.

3.  Παρατείνεται, από τη λήξη της και για το αναφερόμενο χρονικό διάστημα, η κατ’ εξαίρεση χορήγηση ασφαλιστικής ικανότητας στις οριζόμενες κατηγορίες προσώπων.

Ποιο ζήτημα αντιμετωπίζει η αξιολογούμενη ρύθμιση;

Με την προτεινόμενη διάταξη παρέχεται εκ νέου η κατ’ εξαίρεση χορήγηση ασφαλιστικής ικανότητας, έως την 28η.2.2026, στους ασφαλισμένους του Ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-Ε.Φ.Κ.Α.) και τα μέλη των οικογενειών τους που ανήκουν σε μία από τις εξής κατηγορίες:
α) αυτούς που διατηρούν επαγγελματική εγκατάσταση ή ασκούν δραστηριότητα ή εργάζονται σε πληγείσες περιοχές από θεομηνίες ή άλλες φυσικές καταστροφές, καθώς και τους ανέργους των ανωτέρω περιοχών που είναι εγγεγραμμένοι στο Ψηφιακό Μητρώο της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης,
β) τους εργοδότες και ασφαλισμένους που έχουν επαγγελματική εγκατάσταση ή δραστηριότητα σε περιοχές της Περιφέρειας Αττικής που επλήγησαν από τις πυρκαγιές της 23ης και 24ης Ιουλίου 2018, και τους εγγεγραμμένους στα μητρώα του e-Ε.Φ.Κ.Α. άμεσα ασφαλισμένους που επλήγησαν από τις πυρκαγιές της 23ης και 24ης Ιουλίου 2018 και  
γ) τους εργαζομένους στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη Περάματος και στα Ναυπηγεία Ελευσίνας.

Γιατί αποτελεί πρόβλημα;

Την 28η2.2025 λήγει η ασφαλιστική ικανότητα ορισμένων ευάλωτων κοινωνικών ομάδων, που έχουν αντικειμενική δυσκολία να ανταποκριθούν και να καλύψουν τις απαραίτητες προϋποθέσεις χορήγησης της ασφαλιστικής ικανότητας, είτε λόγω δυσκολίας εύρεσης εργασίας, είτε λόγω οικονομικής δυσπραγίας προς εκπλήρωση των ασφαλιστικών οφειλών και ως εκ τούτου δε θα έχουν τη δυνατότητα πρόσβασης στις υπηρεσίες υγείας του Εθνικού Οργανισμού Παροχής Υπηρεσιών Υγείας.

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ

Άρθρο 1
Υπολογισμός εισφορών μισθωτών πλήρους απασχόλησης και εργοδοτών στις περιπτώσεις των άρθρων 143, 184 και 209 του π.δ. 80/2022

Στην περίπτωση προσαύξησης των αποδοχών των εργαζόμενων πλήρους απασχόλησης κατά τα οριζόμενα στα άρθρα 143, περί επιδόματος νυκτερινής εργασίας, 184, περί αμοιβής υπερεργασίας και υπερωρίας και 209, περί προσαύξησης αμοιβής για εργασία κατά τις Κυριακές και τις αργίες του Κώδικα Ατομικού Εργατικού Δικαίου (π.δ. 80/2022, Α’ 222), το συνολικό ποσό της ασφαλιστικής εισφοράς ασφαλισμένων μισθωτών και εργοδοτών υπολογίζεται επί του ποσού των πάσης φύσεως αποδοχών των εργαζομένων, χωρίς να προσμετράται η προσαύξηση αυτή, κατά παρέκκλιση κάθε γενικής ή ειδικής διάταξης.

Άρθρο 2
Ρύθμιση ληξιπρόθεσμων οφειλών μη μισθωτών και αγροτών από απασχόληση συνταξιούχων

Ληξιπρόθεσμες οφειλές, μέχρι την 31η Μαρτίου 2025, προς τον Ηλεκτρονικό Εθνικό Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-Ε.Φ.Κ.Α.), μαζί με τις πάσης φύσεως προσαυξήσεις και πρόσθετα τέλη, οι οποίες προέρχονται από τη μη καταβολή των ασφαλιστικών εισφορών και του μη ανταποδοτικού χαρακτήρα πόρου υπέρ e-Ε.φ.Κ.Α. των περ. β) και γ) της παρ. 3 του άρθρου 20 του ν. 4387/2016 (Α’ 85), περί απασχόλησης συνταξιούχων, κατά παρέκκλιση της παρ. 11 του ίδιου άρθρου, κεφαλαιοποιούνται και παρακρατούνται σε είκοσι τέσσερις (24) ισόποσες μηνιαίες δόσεις από το σύνολο των καταβαλλόμενων συντάξεων. Ο οφειλέτης δύναται να δηλώσει ότι δεν επιθυμεί την παρακράτηση και να καταβάλει το οφειλόμενο ποσό εφάπαξ. Το ποσό της κύριας οφειλής που υπάγεται στο παρόν επιβαρύνεται, από τον μήνα υπαγωγής στη ρύθμιση, με το επιτόκιο της περ. 8 της υποπαρ. ΙΑ.1 του άρθρου πρώτου του ν. 4152/2013 (Α’ 107), περί πάγιας ρύθμισης οφειλόμενων εισφορών στους φορείς κοινωνικής ασφάλισης. Για τις οφειλές που γεννώνται από την ίδια αιτία, μετά από την ημερομηνία του πρώτου εδαφίου, εφαρμόζεται η παρ. 11 του άρθρου 20 του ν. 4387/2016.

Άρθρο 4
Παρατάσεις ρυθμίσεων

  1. Το χρονικό διάστημα της παρ. 3 του άρθρου 41 του ν. 5167/2024 (Α’ 207), περί μεταβατικών διατάξεων για τον Νέο Οικοδομικό Κανονισμό (ν. 4067/2012, A’ 79), παρατείνεται έως τις 30.4.2025.
  2. Η κατ’ εξαίρεση χορήγηση ασφαλιστικής ικανότητας στα πρόσωπα και στα μέλη των οικογενειών τους του άρθρου 57 του ν. 5092/2024 (Α1 33) παρατείνεται για το χρονικό διάστημα από την 1η Μαρτίου 2025 έως την 28η Φεβρουάριου 2026.
  3. Η ισχύς της παρ. 2Α του άρθρου 60 του Κώδικα Διατάξεων Φορολογίας Κληρονομιών, Δωρεών, Γονικών Παροχών, Προικών και Κερδών από Τυχερά Παίγνια (ν. 2961/2001, Α’ 266) αρχίζει από την 1η Ιανουαρίου 2026.
    Η παρούσα ισχύει από τις 2 Φεβρουάριου 2024.

Read more at Taxheaven: https://www.taxheaven.gr/news/70101/h-diataxh-gia-th-meiwsh-eisforwn-yperergasias-yperwrias-nyxterinwn-kai-argiwn-opws-katateohke-sth-boylh