δίμηνης έρευνας του Επιμελητηρίου Χαλκιδικής, που καταγράφει την πορεία της τοπικής οικονομίας
Δεκέμβριος 2024 – Ιανουάριος 2025
Το Επιμελητήριο Χαλκιδικής στο πλαίσιο στήριξης των επαγγελματιών μελών του, διεξάγει τη δίμηνη έρευνα Βαρόμετρο της Οικονομίας της Χαλκιδικής, προκειμένου να καταγραφούν οι απόψεις και τα προβλήματα των επιχειρηματιών της περιοχής και να γίνουν οι απαραίτητες παρεμβάσεις και κινήσεις, όπου κρίνεται απαραίτητο.
Σημαντική άνοδος του δείκτη οικονομικής συγκυρίας για τις επιχειρήσεις της Χαλκιδικής στο νέο κύμα – Υψηλή φορολογία, εύρεση προσωπικού οι κύριες δυσκολίες για τους επιχειρηματίες – Πάγιο αίτημα η βελτίωση των υποδομών και η πρόσβαση σε χρηματοδότηση
Σημαντική άνοδος του δείκτη οικονομικής συγκυρίας – Σε υψηλότερο ποσοστό, σε σύγκριση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα
Στο 3,9 από το 1,2 του προηγούμενου διμήνου, σκαρφάλωσε ο δείκτης οικονομικής συγκυρίας των επιχειρήσεων της Χαλκιδικής. Υψηλότερος ο δείκτης από το αντίστοιχο περσινό διάστημα, που ήταν στο 3,4.
Σχεδόν έξι στους δέκα ικανοποιημένοι από τα οικονομικά αποτελέσματα της επιχείρησής τους το δίμηνο που πέρασε
Στο ίδιο επίπεδο 23%, το ποσοστό αυτών, που κρίνουν καλή την κατάσταση των επιχειρήσεων τους σε επίπεδο οικονομικών αποτελεσμάτων, αυξημένο στο 33% από το 31% το ποσοστό αυτών που την κρίνουν ικανοποιητική, 35% από 34%, αυτών που την κρίνουν μέτρια και μειωμένο στο 9% από το 12% του προηγούμενου κύματος, το ποσοστό αυτών που την κρίνουν κακή.
Στο ίδιο επίπεδο με τον προηγούμενο μήνα παραμένει ο τζίρος για τις περισσότερες επιχειρήσεις
Σημαντικά αυξημένο στο 44% από το 32% του προηγούμενου κύματος το ποσοστό αυτών που δήλωσαν ότι ο τζίρος της επιχείρησής τους παρέμεινε ο ίδιος. 42% από 40% το ποσοστό αυτών που δήλωσαν ότι μειώθηκε και 14% από 28% το ποσοστό αυτών που δήλωσαν ότι αυξήθηκε.
Εννιά στους δέκα σχεδόν διατηρούν το υπάρχον προσωπικό ή προσλαμβάνουν νέο
Ανεβαίνει στο 15% από το 11% το ποσοστό των επιχειρηματιών που δηλώνουν ότι θα προσλάβουν νέο προσωπικό. Στο 72% από το 76% στο προηγούμενο κύμα το ποσοστό αυτών, που δηλώνουν ότι θα διατηρήσουν το υπάρχον, ενώ αμετάβλητο στο 13% παραμένει το ποσοστό αυτών, που δηλώνουν ότι θα προβούν σε απολύσεις.
Οκτώ στους δέκα αναμένουν τα ίδια ή καλύτερα οικονομικά αποτελέσματα για τις επιχειρήσεις τους
39% έναντι 17% του προηγούμενου κύματος δηλώνει ότι αναμένει καλύτερα αποτελέσματα για τις επιχειρήσεις του το επόμενο εξάμηνο, 41% από 53% αναμένει τα ίδια και 20% από 30% αναμένει χειρότερα.
Βασική προτεραιότητα για την ανάπτυξη της Χαλκιδικής τα επόμενα χρόνια, σύμφωνα με τους επιχειρηματίες, οι επενδύσεις σε υποδομές και στήριξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων
Η επένδυση σε υποδομές (δρόμους, λιμάνια, αεροδρόμιο) βασική προτεραιότητα για ανάπτυξη στη Χαλκιδική εκτιμά το 35,4% των επιχειρηματιών. Το 30,4% δηλώνει την υποστήριξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, 15,2% την ενίσχυση του τουριστικού τομέα, 8,9% την ενίσχυση των εξαγωγών, 6,3% δηλώνει άλλο, μόλις 2,5% δηλώνει την προώθηση της βιώσιμης ανάπτυξης και της πράσινης οικονομίας, ενώ 1,3% δεν γνωρίζει, δεν απαντά.
Η υψηλή φορολογία και η εύρεση προσωπικού οι βασικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι επιχειρηματίες της Χαλκιδικής σύμφωνα με δήλωσή τους
31,5% των επιχειρηματιών της Χαλκιδικής δηλώνει την υψηλή φορολογία ως τη μεγαλύτερη δυσκολία, 18% την αδυναμία εύρεσης προσωπικού, 15,3% το ύψος των ασφαλιστικών εισφορών, 11,7% την εύρεση χρηματοδότησης και την δυσκολία πρόσβασης σε δάνεια, 9,9% την ελλιπή υποστήριξη από τοπικούς φορείς, 8,1% τον ανταγωνισμό από μεγάλες επιχειρήσεις ή εισαγόμενα προϊόντα, 3,7% απαντά άλλο, 0,9% απαντά απαιτήσεις για εκσυγχρονισμό και έλλειψη τεχνογνωσίας, ενώ ίδιο ποσοστό 0,9% δεν γνωρίζει, δεν απαντά.
Τη διευκόλυνση πρόσβασης σε χρηματοδότηση και τη συμβουλευτική σε διάφορα θέματα ζητούν οι επιχειρηματίες από το Επιμελητήριο Χαλκιδικής.
Στο ερώτημα ποιες δράσεις θα θέλατε να αναλάβει το Επιμελητήριο Χαλκιδικής για να στηρίξει τις τοπικές επιχειρήσεις 28,4% των επιχειρηματιών απαντά τη διευκόλυνση πρόσβασης σε χρηματοδοτικά εργαλεία και επιδοτήσεις, 24,3% συμβουλευτική σε διάφορα θέματα επιχειρήσεων (οικονομικά, διαφήμιση, branding, επικοινωνία, κλπ), 14,9% απαντά εκπαιδευτικά σεμινάρια και προγράμματα κατάρτισης, 10,8% δικτύωση με άλλες περιοχές και αγορές για εξαγωγές, 9,5% υποστήριξη σε θέματα νομικής και φορολογικής συμμόρφωσης, 1,4% διοργάνωση εκθέσεων και εκδηλώσεων προώθησης των τοπικών προϊόντων, ενώ 2,7% δηλώνει δεν γνωρίζω, δεν απαντώ.
Βελτίωση του οδικού δικτύου και της συνδεσιμότητας το σημαντικότερο έργο υποδομής που κρίνουν οι επιχειρηματίες ότι, χρειάζεται η Χαλκιδική για να προσελκύσει επενδύσεις.
42,9 των επιχειρηματιών κρίνει ότι η βελτίωση του οδικού δικτύου και της συνδεσιμότητας αποτελεί το σημαντικότερο έργο υποδομής που θα προσελκύσει επενδύσεις στη Χαλκιδική, 16,7% πιστεύει την ενίσχυση του ψηφιακού δικτύου και τις υψηλές ταχύτητες ίντερνετ, 14,3% αναβάθμιση των λιμανιών και του αεροδρομίου, 9,5% τη δημιουργία βιομηχανικών πάρκων και επιχειρηματικών κέντρων και αντίστοιχα 9,5% τη δημιουργία υποδομών για τον τουρισμό. 7,1% απαντά άλλο.
Η ενίσχυση των υποδομών και των υπηρεσιών υποστήριξης επιχειρήσεων θα συμβάλλουν στη βελτίωση του επιχειρηματικού κλίματος εκτιμούν οι επιχειρηματίες της Χαλκιδικής
30,4% των επιχειρηματιών της Χαλκιδικής πιστεύουν ότι η ενίσχυση των υποδομών και των υπηρεσιών υποστήριξης επιχειρήσεων θα συμβάλλουν στη βελτίωση του επιχειρηματικού κλίματος στην περιοχή. 22% εκτιμούν ότι η απλοποίηση των διαδικασιών αδειοδότησης και η μείωση της γραφειοκρατίας είναι αυτά που θα συμβάλλουν στη βελτίωση του επιχειρηματικού κλίματος, 20,7% η ενίσχυση των επιδοτήσεων και των φορολογικών κινήτρων για νέες επιχειρήσεις, 11% περισσότερη συνεργασία με την τοπική αυτοδιοίκηση και φορείς, αντίστοιχο ποσοστό 11% η δημιουργία διαύλων και επικοινωνίας για την ανταλλαγή απόψεων και προβλημάτων. 4,9% απαντά Άλλο.
Την έρευνα διεξήγαγε η εταιρεία Interview, κατά τους μήνες Δεκέμβριο 2024 – Ιανουάριο 2025. Το δείγμα αποτελείται από 355 επιχειρήσεις διαφόρων μεγεθών, μέλη του Επιμελητηρίου Χαλκιδικής, η συμμετοχή των οποίων είναι προαιρετική.
Το link με τα αποτελέσματα της έρευνας και τα σχετικά γραφήματα βρίσκονται αναρτημένα στον ιστότοπο του Επιμελητηρίου Χαλκιδικής (www.epihal.gr).
Ιωάννης Κουφίδης
Πρόεδρος
Επιμελητηρίου Χαλκιδικής