ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς  τους κ.κ. Υπουργούς

Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής

Τουρισμού

ΘΕΜΑ: «Συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού και πρόβλημα επιβίωσης αντιμετωπίζουν τα υπό ελληνική σημαία επαγγελματικά πλοία αναψυχής, εξαιτίας της αδιαφορίας του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής»

Ο κλάδος του yachting, ως δραστηριότητα του θαλάσσιου και παράκτιου τουρισμού, αποτελεί θεματική μορφή τουρισμού που απευθύνεται σε πελάτες, στη συντριπτική τους πλειονότητα, υψηλότερης εισοδηματικής κατηγορίας. Παρά το γεγονός ότι η Ελλάδα παραμένει στις πρώτες θέσεις παγκοσμίως στις ναυλώσεις σκαφών για την καλοκαιρινή σεζόν, η αυξημένη δραστηριότητα του yachting αποφέρει ελάχιστα έσοδα στα δημόσια ταμεία. Επιπλέον, επικρατούν συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού εις βάρος κυρίως των επαγγελματικών πλοίων αναψυχής που βρίσκονται υπό σημαία ελληνική και κοινοτική και δραστηριοποιούνται και ελλιμενίζονται μόνιμα στην Ελλάδα, που θέτουν σε κίνδυνο επιβίωσης την «ελληνική σημαία» και τους εργαζόμενους στον κλάδο αυτό.

Με τον νόμο 4926/22, (ΦΕΚ A’ 82/20-04-2022), για τον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου για τη δραστηριοποίηση των πλοίων αναψυχής και των τουριστικών ημερόπλοιων και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του κλάδου των επαγγελματικών πλοίων αναψυχής, δόθηκε η δυνατότητα σε σκάφη ολικού μήκους άνω των 35 μέτρων και ανεξαρτήτως σημαίας, πλην της ελληνικής και της ευρωπαϊκής, να εκδίδουν ηλεκτρονικά άδειες 21 ημερών από τα λιμεναρχεία, κάνοντας ναυλώσεις χωρίς, όπως καταγγέλλουν επαγγελματίες του κλάδου, να απαιτείται οποιαδήποτε φορολογική παρουσία.

Τα σκάφη αυτά δεν έχουν υποχρέωση νόμιμου εκπροσώπου ή φορολογικού αντιπροσώπου, ούτε ίδρυσης υποκαταστήματος στην Ελλάδα. Στη σχετική ηλεκτρονική πλατφόρμα «e-CharterPermission» αρκεί ο χρήστης να δηλώσει ότι δεν  έχει  ΑΦΜ και με τον τρόπο αυτό παρέχεται η δυνατότητα σε οποιαδήποτε εταιρεία, ακόμα και offshore, να εγγραφεί στην εφαρμογή άμεσα και να προβεί σε αίτηση για πραγματοποίηση ναύλωσης στο εσωτερικό της χώρας.

Τα μόνα έσοδα που το ελληνικό κράτος έχει από την κατηγορία αυτή των σκαφών, που παραμένουν ελάχιστα στην χώρα μας, είναι η καταβολή του ΤΕΠΑΔΑΧ, το οποίο είναι αμελητέο σε σχέση με τα μεγέθη τους -και ΦΠΑ 5% επί του δηλωθέντος- στην ηλεκτρονική εφαρμογή ποσού ναύλωσης, ποσό, το οποίο δηλώνει καλή τη πίστη ο πλοιοκτήτης και δεν μπορεί να ελεγχθεί. Αν μάλιστα οι ναυλωτές είναι μόνιμοι κάτοικοι της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τότε αυτοί, με απλή  δήλωση του πλοιοκτήτη,  απαλλάσσονται του ΦΠΑ, αφήνοντας τελικά το Ελληνικό Δημόσιο με μόνο έσοδο ένα αστείου ύψους για τα σκάφη αυτά παράβολο.

Τα συγκεκριμένα σκάφη δεν τηρούν τις διατάξεις για τη σύνθεση Πληρώματος σύμφωνα με την Ελληνική Νομοθεσία (ΥΑ 2241.2/29164/2023), δεν προσκομίζουν πιστοποιητικά ασφάλισης Α1 για τους Κοινοτικούς Ναυτικούς, δεν πληρώνουν Ασφαλιστικές Εισφορές, δεν έχουν θεωρημένα ναυλοσύμφωνα από τις Λιμενικές Αρχές, δεν καταβάλλουν εισφορές προς το Ναυτικό Επιμελητήριο. Αντιθέτως, τα  επαγγελματικά πλοία αναψυχής που βρίσκονται υπό σημαία ελληνική και δραστηριοποιούνται και ελλιμενίζονται μόνιμα στην Ελλάδα και είναι εγγεγραμμένα στο ελληνικό μητρώο, εφαρμόζουν τη φορολογική και ασφαλιστική νομοθεσία και επιβαρύνονται με τέλη και ΦΠΑ που κυμαίνεται από 7,8% έως 13%. 

Επιπλέον, σχετικά με τον υπολογισμό των ελάχιστων ημέρων ναύλωσης ανά τριετία προκειμένου για την ισχύ της  άδειας πλου στα ελληνικά νερά, στα πλοία αυτά είναι 21 ημέρες, ενώ τα αντίστοιχα σκάφη, τα οποία είναι νομίμως καταχωρημένα στο e-Μητρώο έχουν υποχρέωση σύμφωνα με το άρθρο 4 του ίδιου νόμου (4926/22) 75 Ελάχιστων Ημερών Ναύλωσης στα 3 έτη, δηλ.  25 ημέρες ανά έτος.

Επειδή δημιουργούνται συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού εις βάρος κυρίως των επαγγελματικών πλοίων αναψυχής που βρίσκονται υπό σημαία ελληνική και κοινοτική και δραστηριοποιούνται και ελλιμενίζονται μόνιμα στην Ελλάδα,

Επειδή εξαιτίας των χαμηλών χρεώσεων, ένας ολοένα και μεγαλύτερος αριθμός ξένων σκαφών έρχεται στην Ελλάδα κατά τις περιόδους αιχμής ανταγωνιζόμενος τους στην Ελλάδα εγγεγραμμένους Έλληνες και ξένους επαγγελματίες του yachting,

Επειδή σύμφωνα τους επαγγελματίες του κλάδου, για ένα σκάφος 40 μέτρων που έρχεται από το εξωτερικό, η Τουρκία εισπράττει από τον ναύλο και την παραμονή στα χωρικά της ύδατα για περίοδο 28 ημερών, περίπου 75.000 , ενώ στην Ελλάδα, ανάλογα με την κατηγορία σκαφών, το ανώτατο ποσό που εισπράττει το Δημόσιο είναι 30.000 ευρώ,

Επειδή τα επαγγελματικά πλοία αναψυχής θα πρέπει να επιβαρύνονται κατά την είσοδό τους στην Ελλάδα με ένα αναδιαμορφωμένο και σημαντικά αυξημένο τέλος, το οποίο θα υπολογίζεται με νέα ορθολογικά κριτήρια, όπως εκτός από το μήκος τους, τον χρόνο παραμονής τους (ελλιμενισμό/αγκυροβόλιο) στην Ελλάδα ή τη δυνατότητα φιλοξενίας επιβατών και τις κλίνες αυτών,

Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:

1. Από τον Δεκέμβριο 2023 που τέθηκε σε λειτουργία η ηλεκτρονική εφαρμογή του «e-CharterPermission» και μέχρι σήμερα, πόσα επαγγελματικά σκάφη αναψυχής αναγνωρισμένα από το δίκαιο άλλης χώρας έχουν εγγραφεί για την εκτέλεση  ναύλωσης 21 ημερών, και ποια τα έσοδα του Ελληνικού Δημοσίου από το σχετικό παράβολο και ΦΠΑ;

2. Πως σκοπεύουν να αντιμετωπίσουν τις συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού που έχουν δημιουργηθεί σε βάρος, κυρίως, των επαγγελματικών πλοίων αναψυχής που βρίσκονται υπό σημαία ελληνική και κοινοτική και δραστηριοποιούνται και ελλιμενίζονται μόνιμα στην Ελλάδα, και να ενισχύσουν την ελληνική σημαία και τους Έλληνες ναυτικούς;

3. Σκοπεύουν να ενισχύσουν την «ελληνική σημαία» στο yachting και να θωρακίσουν τις θέσεις εργασίας των εργαζομένων στον κλάδο αυτό; Ποια μέτρα προτίθενται να λάβουν ;

4. Σκοπεύουν να αναδιαμορφώσουν το σχετικό νομοθετικό πλαίσιο ως προς το αυστηρότερο και να ενισχύσουν τον ελεγκτικό μηχανισμό;

5. Σκοπεύουν να βελτιώσουν τον τρόπο υπολογισμού του σχετικού τέλους (ΤΕΠΑΔΑΧ) εισάγοντας νέα ορθολογικά κριτήρια, όπως ο χρόνος παραμονής του πλοίου (ελλιμενισμό/αγκυροβόλιο) στην Ελλάδα ή η δυνατότητα φιλοξενίας επιβατών και ο αριθμός των κλινών ;

Οι ερωτώντες Βουλευτές

Βέττα Καλλιόπη

Κασιμάτη Νίνα

Αποστολάκης Ευάγγελος

Αυλωνίτης Αλέξανδρος – Χρήστος

Δούρου Ρένα

Καλαματιανός Διονύσης

Μάλαμα Κυριακή

Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος

Μπάρκας Κωνσταντίνος

Νοτοπούλου Αικατερίνη

Παπαηλιού Γιώργος

Παππάς Πέτρος

Πούλου Παναγιού

Χρηστίδου Ραλλία