Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,
Με την παρούσα επιστολή θέλουμε να σας επισημάνουμε, για ακόμη μία φορά, το τεράστιο πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί μετά τη ψήφιση του άρθρου 46 του ν. 4688/2020 και συγκεκριμένα με την θέσπιση υποχρέωσης απασχόλησης επαγγελματία ναυαγοσώστη στους επιχειρηματίες τουριστικών καταλυμάτων, που διαθέτουν κολυμβητικές δεξαμενές, καθώς και την παράταση μέχρι 31.12.2023, που εδόθη με το άρθρο 269 του ν. 5037/2023.
Από την αρχή η ΣΕΤΚΕ είχε κάνει γνωστό ότι η συγκεκριμένη ρύθμιση είναι αδύνατο να εφαρμοστεί από τα μικρά τουριστικά καταλύματα, με αποτέλεσμα οι επιχειρηματίες σε περίπτωση οποιουδήποτε δυσάρεστου συμβάντος να είναι έκθετοι απέναντι στο νόμο.
Θέλουμε δε σε αυτό το σημείο να τονίσουμε ότι οι επιχειρηματίες του κλάδου μας είμαστε οι πρώτοι που επιδιώκουμε και αποτελεί αναμφισβήτητα κύριο μέλημά μας, οι επισκέπτες μας – λουόμενοι να έχουν απόλυτη ασφάλεια κατά τη διαμονή τους. Θα πρέπει όμως να ισχύει ένα θεσμικό πλαίσιο, το οποίο να είναι λογικό και εφικτό προς εφαρμογή από τα μικρά τουριστικά καταλύματα.
Όπως γνωρίζετε, μέχρι το έτος 2020 και σύμφωνα με το ν. 3766/2009 (ΦΕΚ 102 Α) «Λειτουργική αδειοδότηση κολυμβητικών δεξαμενών» στα καταλύματα με λιγότερες από πενήντα (50) κλίνες ή με εμβαδόν κολυμβητικής δεξαμενής μικρότερο των εκατό (100) τετραγωνικών μέτρων, χρέη Υπευθύνου Ασφαλείας εκτελούσε ο Υπεύθυνος Λειτουργίας κατάλληλα εκπαιδευμένος. Η συγκεκριμένη ρύθμιση επί σειρά ετών κάλυπτε πλήρως την ασφάλεια των λουόμενων.
Στην ουσία στα μικρά τουριστικά καταλύματα του κλάδου «χρέη ναυαγοσώστη» εκτελούσε ο ίδιος ο επιχειρηματίας ή ο εκπρόσωπος της επιχείρησης, εφόσον είχε εκπαιδευτεί κατάλληλα από αναγνωρισμένη ναυαγοσωστική σχολή και είχε λάβει πιστοποιητικό γνώσεων διάσωσης και παροχής πρώτων βοηθειών.
Ο φορέας μας επανειλημμένως έχει απευθυνθεί στο επισπεύδον Υπουργείο Τουρισμού παραθέτοντας τα προβλήματα που δημιουργούνται από αυτή την ρύθμιση στις επιχειρήσεις ενοικιαζομένων επιπλωμένων δωματίων – διαμερισμάτων, ζητώντας να επανεξετάσει τις προϋποθέσεις λειτουργίας των κολυμβητικών δεξαμενών για τα καταλύματα κάτω των 50 κλινών ή με βάθος κολυμβητικής δεξαμενής μικρότερο από 1,5 μέτρο, διατηρώντας τον Υπεύθυνο Ασφαλείας κατάλληλα εκπαιδευμένο, όπως ίσχυε επί σειρά ετών με το ν. 3766/2009 (ΦΕΚ 102 Α).
Κατόπιν των συνεχόμενων παρεμβάσεων μας, ο τότε Υπουργός Τουρισμού κ. Θεοχάρης είχε δεσμευτεί ότι θα επανεξετάσει το θέμα, καθώς και τις προτάσεις μας.
Από τότε μέχρι σήμερα δεν έχει υπάρξει ουσιαστική επίλυση του προβλήματος και αντ’ αυτού, το Υπουργείο Τουρισμού εξέδωσε νομοθετική ρύθμιση, σύμφωνα με την οποία για τα καταλύματα κάτω των 50 δωματίων (τροποποιώντας και τις κλίνες σε δωμάτια) ή με βάθος κολυμβητικής δεξαμενής μικρότερο από 1,5 μέτρο, «χρέη ναυαγοσώστη» εκτελεί ο «επόπτης ασφαλείας», εφόσον όμως έχει λάβει βεβαίωση σε ισχύ παρακολούθησης προγράμματος θεωρητικής και πρακτικής εκπαίδευσης επαγγελματία ναυαγοσώστη κολυμβητικής δεξαμενής από σχολή ναυαγοσωστικής εκπαίδευσης, θεωρώντας ότι έτσι επιλύει το πρόβλημα.
Δώρον άδωρον, λοιπόν, η «τύποις αναφορά» στο νόμο του «επόπτη ασφαλείας» αντί του επαγγελματία ναυαγοσώστη, αφού η πρακτική εκπαίδευση και εξέταση που εφαρμόζεται πλέον βάσει νομοθεσίας είναι ίδια και στις δυο περιπτώσεις.
Οι πληροφορίες που λαμβάνουμε από αρκετές σχολές ναυαγοσωστικής εκπαίδευσης αναφέρουν ότι όχι μόνο οι επιχειρηματίες, αλλά ακόμη και νέα άτομα με καλή φυσική κατάσταση που επιθυμούν να ασχοληθούν σε επαγγελματικό επίπεδο δεν περνούν επιτυχώς την πρακτική εξέταση, αφού οι δοκιμασίες -όπως για παράδειγμα η κολύμβηση πενήντα (50) μ., με οπτική επαφή του κινδυνεύοντος, σε χρόνο μικρότερο του ενός και μισού λεπτού (1’ 30″), η υποβρύχια κολύμβηση τουλάχιστον δεκαπέντε μέτρων (15) μ. κ.α.- είναι εξαιρετικά δύσκολες.
Εκτός του γεγονότος ότι η άστοχη πρόβλεψη του «επόπτη ασφαλείας» δεν έχει καμία απολύτως ουσία, αφού οι επιχειρηματίες αποκλείονται στην πράξη από το να λάβουν τη σχετική βεβαίωση, αυτή η αναφορά τους δημιούργησε την πεποίθηση ότι καλύπτονται από το πιστοποιητικό γνώσεων διάσωσης και παροχής πρώτων βοηθειών που έχουν σε ισχύ, πράγμα το οποίο στην πράξη δεν ισχύει. Αυτό όπως είναι φυσικό έχει ως επακόλουθο την επιβολή προστίμων.
Επίσης, όπως σας έχουμε τονίσει στο παρελθόν, η πλειοψηφία των επιχειρήσεων ενοικιαζομένων επιπλωμένων δωματίων – διαμερισμάτων είναι πολύ μικρές μονάδες, οι οποίες στην πισίνα τους φιλοξενούν καθημερινά το πολύ 5 με 10 άτομα, όπως ακριβώς συμβαίνει στις πισίνες των κατοικιών – επαύλεων τύπου Airbnb που φιλοξενούν αντίστοιχο αριθμό ατόμων, χωρίς να έχουν καμία υποχρέωση.
Ενόψει της έναρξης της τουριστικής περιόδου και προς αποφυγή τεράστιων προβλημάτων που θα προκύψουν αναμφισβήτητα καταμεσής της τουριστικής περιόδου από την αδυναμία των επιχειρηματιών των ίδιων να γίνουν ναυαγοσώστες, καθώς και από προφανή έλλειψη επαγγελματιών από την αγορά εργασίας , η ΣΕΤΚΕ για ακόμη μια φορά καλεί το Υπουργείο Τουρισμού να μεριμνήσει έτσι ώστε σε επιχειρήσεις ενοικιαζόμενων επιπλωμένων δωματίων – διαμερισμάτων που έχουν δυναμικότητα έως 60 κλίνες (λόγω της αύξησης της δυναμικότητας τους σε 30 δωμάτια) ή κολυμβητική δεξαμενή βάθους έως 1,5 μέτρο, «χρέη ναυαγοσώστη» να εκτελεί ο Υπεύθυνος Ασφαλείας, εφόσον έχει εκπαιδευτεί κατάλληλα και έχει λάβει πιστοποιητικό γνώσεων διάσωσης και παροχής πρώτων βοηθειών.
Σε διαφορετική περίπτωση οι επιχειρηματίες του κλάδου για μια ακόμη τουριστική περίοδο θα είναι, όπως προαναφέραμε, εκτεθειμένοι, εφόσον δεν θα μπορούν εκ των πραγμάτων να εφαρμόσουν το νόμο, όπως προαναφέραμε, και σε περίπτωση οποιουδήποτε δυσάρεστου συμβάντος θα βρεθούν αντιμέτωποι με καταστροφικές συνέπειες.
Με εκτίμηση,
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ Ο ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΤΟΚΟΥΖΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΜΑΡΚΙΑΝΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ