Και θέλω να ευχαριστήσω τους εκπροσώπους της πολιτείας που μπόρεσαν να είναι εδώ σήμερα, ακόμη και σε προεκλογική περίοδο:
- τον Απόστολο Τζιτζικώστα, Περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας
- τον Κωνσταντίνο Ζέρβα, Δήμαρχο Θεσσαλονίκης
- και την Ολυμπία Αναστασοπούλου, Γενική Γραμματέα Τουριστικής Πολιτικής και Ανάπτυξης του Υπουργείο Τουρισμού
Ο κλάδος της κρουαζιέρας ενωμένος κατάφερε να ξεπεράσει την καταιγίδα. Τώρα, ήρθε ο καιρός να δαμάσουμε ξανά τα κύματα.
Μετά από τρία δύσκολα χρόνια περιορισμένης λειτουργίας, το 2023 είναι η χρονιά που επιστρέφουμε στη θετική αναπτυξιακή τροχιά που είχε ο κλάδος προ της πανδημίας.
Αναμένουμε έως και 33 εκατομμύρια επιβάτες κρουαζιέρας παγκοσμίως, ξεπερνώντας τα νούμερα του 2019 κατά 11%.
Όσον αφορά δε στην Ανατολική Μεσόγειο, κρουαζιερόπλοια από όλες τις εταιρίες επιστρέφουν ήδη πριν από την καλοκαιρινή περίοδο. Η Ελλάδα έχει τώρα μια εξαιρετική ευκαιρία να ενισχύσει τη θέση της ως κόμβος κρουαζιέρας στην περιοχή και σήμερα θα περιγράψω τις βασικές δράσεις για την επίτευξη αυτού του στόχου.
Η Ευρώπη είναι μία από τις κορυφαίες περιοχές κρουαζιέρας στον κόσμο.
Είναι η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά παγκοσμίως, προσελκύοντας το 21% των ταξιδιωτών κρουαζιέρας στον κόσμο.
Κατά τη διάρκεια της κρίσης, οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις βρέθηκαν στην πρώτη γραμμή και συνεργάστηκαν στενά μαζί μας, ιδιαίτερα στην Ανατολική Μεσόγειο.
Μαζί, κάναμε τα απαραίτητα βήματα για να προετοιμάσουμε μια σταδιακή, ασφαλή και υπεύθυνη επανέναρξη της λειτουργίας του κλάδου.
Και εδώ θέλω να εκφράσω ένα ιδιαίτερο ευχαριστώ στην Ελλάδα, και ειδικότερα στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και τον καθηγητή Χρήστο Χατζηχριστοδούλου.
Αποτέλεσαν βασικό μέρος του έργου Healthy Gateways της Ε.Ε. για την υποστήριξη της επανεκκίνησης των πλοίων μας εδώ στην περιοχή και ιδιαίτερα στην Ελλάδα κατά τη διάρκεια της πανδημικής έκτακτης ανάγκης.
Και συνεχίζουν τη σημαντική συμβολή τους μέσω του έργου της ΕΕ Healthy Sailing – Horizon Europe.
Ο κλάδος της κρουαζιέρας ωφελεί τις τοπικές οικονομίες εδώ και σε ολόκληρη την Ευρώπη.
Το 2021, για παράδειγμα, και παρά τους υγειονομικούς περιορισμούς που εξακολουθούσαν τότε να ισχύουν, η κρουαζιέρα είχε θετικό οικονομικό αντίκτυπο ύψους 41 δισεκατομμυρίων ευρώ σε ολόκληρη την ήπειρο, υποστηρίζοντας 315.000 θέσεις εργασίας στην Ευρώπη.
Ειδικότερα στην Ελλάδα, το οικονομικό όφελος ξεπέρασε το 1 δισεκατομμύριο ευρώ, ενώ δημιούργησε περισσότερες από 15.000 θέσεις εργασίας στη χώρα. Στην Ελλάδα σήμερα, τα οικονομικά οφέλη από τους τουρίστες που φθάνουν στις ελληνικές ακτές με κρουαζιερόπλοια είναι ήδη υψηλότερα από ό, τι το 2019.
Αυτό οφείλεται εν μέρει στο σημαντικό έργο των τοπικών αρχών για την αύξηση των υποδομών και των υπηρεσιών homeporting στην Ελλάδα.
Πέρυσι, από τα 87 κρουαζιερόπλοια της CLIA που λειτουργούσαν στην Ελλάδα τα 47 είχαν λιμάνι επιβίβασης (homeporting) στην ελληνική επικράτεια (54%).
Το homeporting αποφέρει τα μεγαλύτερα οικονομικά οφέλη σε κάθε προορισμό.
Αυξάνει το χρόνο που οι τουρίστες περνούν στην ξηρά τόσο πριν όσο και μετά την κρουαζιέρα, συμπεριλαμβανομένης της ζήτησης για διαμονή κοντά στο λιμάνι επιβίβασης.
Υπάρχουν επίσης τα οφέλη των χρημάτων που ξοδεύουν οι επιβάτες κατά τη διάρκεια της διαμονής τους, συμπεριλαμβανομένων των υπηρεσιών, της εστίασης, της ψυχαγωγίας και των αγορών.
Κάθε τουρίστας κρουαζιέρας ξοδεύει συνήθως περισσότερα από 400 ευρώ στο λιμάνι επιβίβασης, ενώ το ποσό που ξοδεύουν στα λιμάνια που επισκέπτονται κατά την κρουαζιέρα εκτιμάται ότι είναι τουλάχιστον 100 ευρώ ανά επιβάτη.
Ο εφοδιασμός, η συντήρηση και ο ανεφοδιασμός με καύσιμα των πλοίων είναι φυσικά επιπλέον όλων αυτών και έχει ως αποτέλεσμα περισσότερες θέσεις εργασίας στα λιμάνια επιβίβασης.
Οι οικοδεσπότες μας σήμερα αξίζουν μια ιδιαίτερη αναφορά.
Χάρη στη σκληρή δουλειά τους και τη συνεργασία τους με τις εταιρίες κρουαζιέρας, η Θεσσαλονίκη περιλαμβάνεται όλο και περισσότερο στα δρομολόγια των κρουαζιερόπλοιων.
Αυτό έχει τη δυνατότητα να επιφέρει ευρύτερα οικονομικά οφέλη και να δημιουργήσει επιπλέον θέσεις εργασίας στον κλάδο του τουρισμού κρουαζιέρας στα γειτονικά κράτη.
Θα ήθελα να ευχαριστήσω τον κ. Λιάγκο, Πρόεδρο του ΟΛΘ, που μας βοήθησε να αναπτύξουμε το προϊόν μας σε αυτή την περιοχή.
Καθώς και για τη φιλοξενία που μας προσφέρει σήμερα!
Κυρίες και κύριοι, η κρουαζιέρα είναι μια υγιής και προσοδοφόρα επένδυση για τις παράκτιες κοινωνίες.
6 στους 10 ταξιδιώτες κρουαζιέρας επιστρέφουν τα μέρη που επισκέφτηκαν στο πλαίσιο μιας κρουαζιέρας, για μεγαλύτερη διαμονή.
Αυτό δημιουργεί ευκαιρίες για τις τοπικές επιχειρήσεις να αναπτυχθούν και να εμπορεύονται τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους σε νέα, ευρύτερα ακροατήρια.
Σήμερα, καθώς ο κλάδος προχωρά στην επόμενη φάση της ανάπτυξής του, προσπαθούμε να επεκτείνουμε περαιτέρω την εμβέλειά μας σε όλη την Ανατολική Μεσόγειο.
Η Ελλάδα έχει πολλούς προορισμούς για να επισκεφθεί κανείς, συμπεριλαμβανομένων μικρότερων νησιών, και είμαστε υπερήφανοι που μπορούμε μέσω ειδικότερων μορφών κρουαζιέρας, όπως η κρουαζιέρα πολυτελείας και η κρουαζιέρα εξερεύνησης, να τα ανακαλύψουμε και να τα προωθήσουμε.
Η Ελλάδα είναι ένας σημαντικός κόμβος κρουαζιέρας στη Μεσόγειο, με σπουδαίες προοπτικές για περαιτέρω ανάπτυξη.
Έχοντας αναπτύξει τις δυνατότητες homeporting της χώρας, η πρόκληση τώρα είναι τα λιμάνια, οι εταιρίες κρουαζιέρας και οι αρμόδιες Αρχές από κοινού να δημιουργήσουν κατάλληλες υποδομές και περιβάλλον λειτουργίας σε βάθος χρόνου.
Για να επιτρέψουμε την ομαλή λειτουργία πρέπει να επενδύσουμε στις υποδομές.
Αυτό σημαίνει πως χρειάζεται να διασφαλιστεί ότι οι ειδικές ανάγκες των κρουαζιερόπλοιων λαμβάνονται υπόψη στο πλαίσιο της ανάπτυξης των λιμενικών υποδομών, ιδίως στο πλαίσιο της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης των λιμένων που πραγματοποιείται τώρα στην Ελλάδα.
Σημαίνει, επίσης, την παροχή ομαλών και αποτελεσματικών υποδομών συνοριακού ελέγχου για τους επιβάτες και τα πληρώματα των κρουαζιερόπλοιων.
Για να διατηρηθεί η ελκυστικότητα της Ελλάδας ως κόμβου κρουαζιέρας, πρέπει να συνεργαστούμε ώστε να διασφαλίσουμε ότι τα λιμάνια έχουν αρκετούς πόρους για την εξυπηρέτηση των επιβατών.
Όχι μόνο σήμερα, αλλά και όταν θα εφαρμοστούν οι νέοι ευρωπαϊκοί κανόνες ελέγχου των συνόρων, του Συστήματος Εισόδου-Εξόδου, που θα επηρεάσουν τις λειτουργίες επιβίβασης – αποβίβασης.
Είναι ζωτικής σημασίας να ενώσουμε τις δυνάμεις μας, ο κλάδος της κρουαζιέρας, τα λιμάνια και η επόμενη κυβέρνηση, για να διασφαλίσουμε ότι οι επισκέπτες μας από όλο τον κόσμο θα μπορούν να επισκέπτονται απρόσκοπτα ελληνικούς προορισμούς και ότι τα πληρώματά μας θα μπορούν να εξασφαλίσουν βίζα για να τους εξυπηρετούν.
Όλες οι εταιρείες κρουαζιέρας που βρίσκονται σήμερα εδώ είναι έτοιμες να επενδύσουν και θα ήθελα επίσης να ενθαρρύνω τη διαδικασία ιδιωτικοποίησης των λιμένων και να επαινέσω τις εξαιρετικές προσπάθειες του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας (ΤΑΙΠΕΔ)!
Ενθαρρύνουμε, επίσης, την επόμενη ελληνική κυβέρνηση να εξετάσει ένα νομικό πλαίσιο που θα επιτρέπει την κράτηση θέσεων ελλιμενισμού για όλες τις θαλάσσιες δραστηριότητες, συμπεριλαμβανομένης της κρουαζιέρας και της ακτοπλοΐας, ώστε να διασφαλιστεί η καλύτερη και ασφαλέστερη λειτουργία υπό το πρίσμα των κανονισμών του ΙΜΟ και της Ε.Ε.
Εμείς ως κλάδος είμαστε πάντα έτοιμοι να ασχοληθούμε με κρίσιμα ζητήματα για να βρούμε λύσεις, όπως κάναμε με την εσφαλμένη αντίληψη περί υπερτουρισμού από την κρουαζιέρα.
Ένα πρακτικό παράδειγμα αυτής της συνεργασίας μπορεί να δει κανείς στην Ακρόπολη της Αθήνας.
Οι ταξιδιωτικοί πράκτορες και οι εταιρίες κρουαζιέρας συνεργάζονται για να συντονίσουν τα δρομολόγια των επισκέψεων και να διασφαλίσουν ότι δεν υπάρχει συνωστισμός ή συμφόρηση στάθμευσης σε αυτό το παγκοσμίου φήμης μνημείο.
Και σε άλλα μέρη της Ελλάδας, η CLIA συνεργάζεται με το Παγκόσμιο Συμβούλιο Βιώσιμου Τουρισμού (GSTC) και τις αρχές των πόλεων για αξιολογήσεις βιώσιμου τουρισμού.
Διασφαλίζουμε, έτσι, ότι η αξία που εισφέρουμε στις κοινότητες δεν είναι μόνο οικονομική, αλλά και περιβαλλοντική και κοινωνική. Αυτό είναι ύψιστης σημασίας για όλους μας. Εδώ και παντού όπου δραστηριοποιούμαστε.
Για να βοηθήσουμε τον κλάδο μας να επιτύχει τον στόχο του για κρουαζιέρες καθαρών μηδενικών εκπομπών (net zero) έως το 2050, χρειαζόμαστε τις κατάλληλε λύσεις στα λιμάνια για να συνδυάζονται με τις τεχνολογίες που αναπτύσσονται στα πλοία μας.
Σύμφωνα με τη συμφωνία των θεσμικών οργάνων της Ε.Ε. για το FuelEUMaritime, που επιτεύχθηκε τον Απρίλιο, γνωρίζουμε ότι 235 λιμάνια στην Ε.Ε. πρέπει να είναι έτοιμα για παράκτια ενεργειακή υποστήριξη έως το 2030, ενώ τα υπόλοιπα θα ακολουθήσουν έως το 2035.
Χρειαζόμαστε λιμάνια στα οποία θα προβλέπεται, όπου είναι εφικτό, η δυνατότητα παράκτιας ενεργειακής υποστήριξης, η οποία συμβάλλει στη μείωση των εκπομπών αερίων προς όφελος των τοπικών πληθυσμών.
Η CLIA επιδοκιμάζει τις εν εξελίξει προσπάθειες των λιμένων Ηρακλείου και Πειραιά να αναπτύξουν αυτή τη δυνατότητα άμεσα.
Ως κλάδος, επενδύουμε σημαντικά σε βιώσιμες τεχνολογίες και καύσιμα για τη συνεχή βελτίωση των περιβαλλοντικών επιδόσεων των πλοίων μας, χρησιμοποιώντας, όπου είναι δυνατόν, Ευρωπαίους προμηθευτές.
Νωρίτερα φέτος, εμείς –η CLIA– μαζί με τη SEA Europe, κατά την Ευρωπαϊκή Σύνοδο Κορυφής που διοργανώσαμε στο Παρίσι, προβήκαμε σε μια σημαντική κοινή δήλωση με την οποία καλέσαμε τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα να αναγνωρίσουν και να προστατεύσουν τη μοναδική τεχνογνωσία του κλάδου μας.
Αυτή η τεχνογνωσία μπορεί να βοηθήσει στην επίλυση των κλιματικών προκλήσεων που αντιμετωπίζει όχι μόνο η ναυτιλιακή βιομηχανία αλλά και η κοινωνία στο σύνολό της.
Για παράδειγμα, τα πιο πρόσφατα πλοία της εταιρείας μου MSC Cruises, συμπεριλαμβανομένου του MSC Euribia που θα τεθεί σε λειτουργία αργότερα φέτος, είναι κατά 55% πιο αποδοτικά σε ό,τι αφορά τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα ανά ναυτικό μίλι σε σχέση με τις προηγούμενες κατηγορίες πλοίων που κατασκευάστηκαν το 2009.
Εμείς –η βιομηχανία της κρουαζιέρας– έχουμε κάνει αυτά τα τεράστια τεχνολογικά άλματα σε λιγότερο από 15 χρόνια και προσπαθούμε να επιτύχουμε τους στόχους μας για την απαλλαγή από τις εκπομπές άνθρακα έως το 2050.
Και μας ενθαρρύνει να βλέπουμε την Ελλάδα να χαράζει μια διαδρομή που μπορεί να την φέρει σε ηγετική θέση, όπως τον κλάδο της κρουαζιέρας, στη διαμόρφωση της ατζέντας για τις νέες τεχνολογίες και τα καύσιμα – και είμαστε έτοιμοι να συνεργαστούμε με τις αρχές και τα θεσμικά σας όργανα!
Ακόμα, και αυτό είναι το σημαντικότερο, η βιώσιμη ανάπτυξη εξαρτάται από τους ανθρώπους μας.
Η μακροπρόθεσμη επιτυχία οποιασδήποτε βιομηχανίας εξαρτάται από το ταλέντο και τις δεξιότητες των ανθρώπων της.
Υπάρχει μια μεγάλη ευκαιρία για την Ελλάδα, που είναι ένα ναυτικό έθνος, να οικοδομήσει τις δεξιότητες της επόμενης γενιάς ναυτικών.
Η CLIA συμμετέχει στο YES to SEApping Forum αυτή την εβδομάδα, μια σημαντική πρωτοβουλία για την ενημέρωση των νέων σχετικά με το ρόλο της ναυτιλίας και του θαλάσσιου τουρισμού στη γαλάζια οικονομία και τις ευκαιρίες απασχόλησης στον κλάδο.
Καθώς κοιτάζουμε το μέλλον, η αισιοδοξία μας ενισχύεται από το ιδιαίτερα θετικό καταναλωτικό κλίμα.
Η έρευνα της CLIA δείχνει ότι η πρόθεση για κρουαζιέρα είναι σήμερα υψηλότερη από ό,τι ήταν πριν από την πανδημία.
Το 85% των ατόμων που έκαναν κρουαζιέρα στο παρελθόν είναι πιθανό να κάνουν ξανά κρουαζιέρα – 6% υψηλότερο ποσοστό από ό,τι το 2019.
Ο αριθμός των ανθρώπων που θα ήθελαν να δοκιμάσουν διακοπές κρουαζιέρας είναι επίσης υψηλότερος τώρα.
Κρίσιμο για την υλοποίηση αυτού του σχεδίου είναι να βασιστεί σε στέρεα και αξιόπιστα στοιχεία, τα οποία έχουμε δεσμευτεί να παράσχουμε στις ελληνικές αρχές.
Eυχαριστούμε τα Ποσειδώνια και τους διοργανωτές που μας έφεραν όλους μαζί σε αυτή την ξεχωριστή στιγμή.
Ανυπομονώ τώρα να ακούσω από τους ομιλητές μας πώς μπορούμε να μεγιστοποιήσουμε αυτές τις δυνατότητες μαζί.
Στη Θεσσαλονίκη, στην Ελλάδα και σε όλη την Ανατολική Μεσόγειο.