Ο κύκλος ενός ταξιδιώτη υποστηρίζεται πλέον πλήρως με τις ψηφιακές δυνατότητες. Είτε κανείς επιλέγει αεροπορικές εταιρείες, υπηρεσίες μεταφοράς εδάφους, είτε μια ποικιλία καταλυμάτων όπως ξενοδοχεία ή διαμερίσματα, η ψηφιακή τεχνολογία είναι παρούσα σε κάθε σημείο του ταξιδιού.

ΓΡΑΦΕΙ Ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΖΙΑΛΛΑΣ

Οι νέες τεχνολογίες συνεχώς αναπτύσσονται και επηρεάζουν τη ζωή μας με τρόπους που δείχνουν ότι βρισκόμαστε στην αρχή μιας Τέταρτης Βιομηχανικής Επανάστασης, μιας νέας εποχής στην οποία η ψηφιοποίηση επηρεάζει τις κοινωνίες με νέους και συχνά απρόβλεπτους τρόπους.

Ο τουρισμός ήταν ένας από τους πρώτους τομείς που ψηφιοποίησε τις επιχειρηματικές διαδικασίες σε παγκόσμια κλίμακα, φέρνοντας στο προσκήνιο τις online κρατήσεις πτήσεων και ξενοδοχείων και άλλες ψηφιακές υπηρεσίες. Καθώς η τεχνολογία των πληροφοριών και των επικοινωνιών έγινε παγκόσμιο φαινόμενο, ο τουρισμός ήταν ένας σταθερός πρώιμος χρήστης νέων τεχνολογιών και πλατφορμών.

Τα τελευταία χρόνια, η φράση «ψηφιακός μετασχηματισμός στα ταξίδια» αναφέρεται όλο και περισσότερο. Είναι αδιαμφισβήτητο ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός αλλάζει το μοντέλο και τον τρόπο λειτουργίας ενός οργανισμού ή επιχείρησης με βάση τη χρήση σύγχρονων ψηφιακών τεχνολογιών για τη δημιουργία νέων ευκαιριών και αξιών.

Η ισχυρή εξάπλωση του Industry 4.0 (της 4ης βιομηχανικής επανάστασης) με την έλευση νέων τεχνολογιών όπως η τεχνητή νοημοσύνη (AI), το διαδίκτυο των πραγμάτων – internet of things (IoT), τα μεγα-δεδομένα – big data, το blockchain, η εικονική πραγματικότητα (VR), έχει βαθύ αντίκτυπο σε ολόκληρη την κοινωνικο-οικονομική ζωή αντικαθιστώντας σταδιακά τον παραδοσιακό τρόπο λειτουργίας σε λειτουργία σε ψηφιακό περιβάλλον.

Όλες οι επιχειρήσεις και οι βιομηχανίες που μένουν έξω από αυτήν την αναπόφευκτη τάση ενδέχεται να μην επωφεληθούν από τα πλεονεκτήματά της. Και ο κλάδος των ταξιδιών και του τουρισμού δεν αποτελεί εξαίρεση. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός, ή με άλλα λόγια η προώθηση της εφαρμογής της ψηφιακής τεχνολογίας στην τουριστική ανάπτυξη είναι ένας από τους ζωτικούς παράγοντες, που αναγκάζει τους τουριστικούς προορισμούς και τις επιχειρήσεις να ενσωματώσουν τις νέες τεχνολογίες που προσφέρονται.

Οι τάσεις ψηφιοποίησης ή ψηφιακού μετασχηματισμού σε διάφορες πτυχές και κλάδους της ζωής έχουν αναμφίβολα ασκήσει μεγάλη επιρροή στον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τις δημοφιλείς βιομηχανίες στη ζωή μας, όπως η υγειονομική περίθαλψη, η εφοδιαστική αλυσίδα, η ασφάλιση, η μεταποίηση, κλπ. Η βιομηχανία γνώρισε τεράστιες αλλαγές λόγω όλων των ψηφιακών αλλαγών που επηρέασαν κάθε τμήμα της, μετατρέποντας την ταξιδιωτική βιομηχανία σε έναν από τους πιο ενεργούς υιοθέτες του ψηφιακού μετασχηματισμού.

Με τον ερχομό του ψηφιακού μετασχηματισμού, οι πρακτικές στον ταξιδιωτικό κλάδο έκαναν μια καινοτομία στον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι αντιλαμβάνονται και αγκαλιάζουν τις πληροφορίες και τις υπηρεσίες που παρέχουν τα ταξιδιωτικά γραφεία.

Συγκεκριμένα, η ύπαρξη και η εξάπλωση της χρήσης του Διαδικτύου, καθώς και η ανάπτυξη τουριστικού λογισμικού, έχει επιτρέψει τις εταιρείες και τους πελάτες τους να αλληλεπιδρούν μεταξύ τους μέσω μιας οθόνης. Με την υποστήριξη της διαδικασίας ψηφιοποίησης, τα ταξιδιωτικά πρακτορεία έκαναν χρήση τόσο των συναλλαγών όσο και της παροχής πληροφόρησης σε κάθε στάδιο της αλυσίδας, επιτρέποντας στους πελάτες να ερευνήσουν διεξοδικά πριν ταξιδέψουν, να συγκρίνουν μεταξύ των τουριστικών γραφείων και να ελέγξουν σχόλια από προηγούμενους χρήστες. Σημαντικά χαρακτηριστικά που θα μπορούσαν να απαριθμηθούν είναι η κράτηση εισιτηρίων, η κράτηση καταλυμάτων ή ακόμα και η αίτηση εικονικής περιήγησης στον επιθυμητό προορισμό τους.

Για τις επιχειρήσεις, ο ψηφιακός μετασχηματισμός στην ταξιδιωτική και τουριστική βιομηχανία στις μέρες μας δεν είναι πλέον μια προαιρετική στρατηγική, αλλά πρέπει να γίνει σταδιακά απαραίτητη πρακτική για να είναι ανταγωνιστικός και να ανταποκρίνεται στη συνεχή αύξηση των απαιτήσεων και των αναγκών των πελατών.

Γιατί πρέπει η τουριστική βιομηχανία να λάβει υπόψη τον ψηφιακό μετασχηματισμό στα ταξίδια;

Θα μπορούσατε να θυμηθείτε μια στιγμή από το τελευταίο σας ταξίδι στην πραγματικότητα; Ποια είναι η διαδικασία σας για να πάτε σε αυτές τις ξεχωριστές διακοπές; Πώς βρήκατε πού πρέπει να πάτε; Πώς σχεδιάσατε τις διακοπές σας; Πώς μοιραστήκατε τις  στιγμές που περάσατε μετά από εκείνες τις διακοπές;

Ο τρόπος με τον οποίο οι πελάτες της ταξιδιωτικής και τουριστικής βιομηχανίας αντιλαμβάνονται και παίρνουν αποφάσεις για να πάνε διακοπές έχει αλλάξει ραγδαία με την πάροδο του χρόνου. Και ως αποτέλεσμα, τα ταξιδιωτικά γραφεία δεν μπορούν πλέον να εξαρτώνται κυρίως από την αλληλεπίδραση με τους πελάτες από όπου έχουν πρόσβαση  στις πληροφορίες για τους προορισμούς. Κατά το ξέσπασμα της πανδημίας η σημασία και η ζήτηση για ριζική ψηφιακή εμπειρία έγιναν τεράστιες. Οι ιδιοκτήτες ταξιδιωτικών επιχειρήσεων εφαρμόζουν διάφορες λύσεις για να προσαρμόσουν την παρουσία τους στις ψηφιακές πλατφόρμες και να προσφέρουν εξαιρετικές ψηφιακές εμπειρίες.

Η απάντηση λοιπόν στο συνηθισμένο ερώτημα «πώς μπορεί η ταξιδιωτική και τουριστική βιομηχανία να ανακάμψει από την πανδημία;» είναι ότι οι επιχειρήσεις πρέπει να επιδείξουν την ικανότητα να χειρίζονται αποτελεσματικά και άριστα τον ψηφιακό μετασχηματισμό στον τομέα των ταξιδιών.

Όχι μόνο αυτό, αλλά ο ψηφιακός μετασχηματισμός στην ταξιδιωτική βιομηχανία έχει βελτιώσει σημαντικά την εμπειρία των πελατών, προσφέροντάς τους μεγαλύτερη υποστήριξη και αποτελεσματικότητα. Μπορούμε να πούμε ότι ο κύκλος ενός ταξιδιώτη υποστηρίζεται πλέον πλήρως με τις ψηφιακές δυνατότητες των παρόχων υπηρεσιών ή των πρακτορείων. Είτε κανείς επιλέγει αεροπορικές εταιρείες, υπηρεσίες μεταφοράς εδάφους, είτε μια ποικιλία καταλυμάτων όπως ξενοδοχεία ή διαμερίσματα, η ψηφιακή τεχνολογία είναι παρούσα σε κάθε σημείο του ταξιδιού. Όλα τα ταξιδιωτικά γραφεία σήμερα προσπαθούν επίσης να βελτιώσουν την ποιότητα των υπηρεσιών που παρέχονται στους πελάτες μέσω ψηφιακών πλατφορμών.

Οι λύσεις υψηλής τεχνολογίας που αναπτύσσονται με γρήγορους ρυθμούς  διαμορφώνουν τις τάσεις του ψηφιακού μετασχηματισμού στα ταξίδια και τον τουρισμό. Η άνοδος των εφαρμογών για κινητά, η τεχνητή νοημοσύνη και τα chatbot, η σύνδεση στο internet of things (IoT), τα ταξίδια εικονικής πραγματικότητας είναι μερικές από αυτές, τις οποίες θα σας παρουσιάσω στο επόμενο φύλλο της εφημερίδας.