Οι επιπτώσεις της πανδημίας στις προτιμήσεις των τουριστών ήταν το θέμα που απασχόλησε τους ομιλητές της Διαδικτυακής Εκδήλωσης για τον Τουρισμό που διοργάνωσε με ιδιαίτερη επιτυχία το Τμήμα Επιστημών Διοίκησης και Οικονομικών του CITY College, University of York Europe Campus τη Δευτέρα, 14 Φεβρουαρίου.
Την εκδήλωση, με θέμα ‘Τουρισμός: Μαζικό ή προσωποποιημένο δώρο αγάπης; Προτιμήσεις τουριστών και υπηρεσίες ξενοδοχείων’, άνοιξε η κα Αγγελική Παπακωνσταντίνου, Διευθύντρια του Τμήματος Επιστημών Διοίκησης και Οικονομικών του CITY College, ενώ σύντομο χαιρετισμός απηύθυνε και ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης, κ. Κωνσταντίνος Ζέρβας τονίζοντας την σημασία της ανάδειξης της πόλης της Θεσσαλονίκης ως δημοφιλή τουριστικό προορισμό που να καλύπτει όλες τις θεματικές μορφές τουρισμού.
Έμπειροι και αναγνωρισμένοι επαγγελματίες του χώρου πλαισίωσαν την εκδήλωση και κατέθεσαν την τεχνογνωσία τους, τις γνώσεις τους και την πολύτιμη εμπειρία τους, δίνοντας το δικό τους στίγμα και οπτική πάνω στο θέμα. Η εκδήλωση ξεκίνησε με τις κεντρικές ομιλίες.
Πιο συγκεκριμένα, οι κεντρικοί ομιλητές ήταν οι κ.κ. Γεώργιος Δρακόπουλος, Ιδρυτής & Διευθύνων Σύμβουλος, TOURISM GENERIS, Δημήτριος Μανίκης, Πρόεδρος ΕΜΕΑ Wyndham Hotels & Resorts, Δημήτριος Κουμπαράκης, Γενικός Γραμματέας Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Διευθυντών Ξενοδοχείων, Γρηγόριος Τάσιος, Πρόεδρος Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων & Α’ Αντιπρόεδρος Σ.Ε.Τ.Ε., Ανδρέας Παπαθεοδώρου, Καθηγητής Πανεπιστημίου Αιγαίου και Πρόεδρος Ελληνικής Αεροπορικής Ένωσης και Κύρος Ασφής, Ιδρυτής & Διευθύνων Σύμβουλος, ΝΕΑ ΜΕSA.
Μιλώντας για τις νέες τάσεις στον κλάδο του Τουρισμού και για την αλλαγή της συμπεριφοράς των καταναλωτών ο κ. Γεώργιος Δρακόπουλος, Ιδρυτής & Διευθύνων Σύμβουλος, TOURISM GENERIS, τόνισε την ανάγκη για ευελιξία και προσαρμοστικότητα στις συνεχώς μεταβαλλόμενες συνθήκες. «Η κανονικότητα μεταβάλλεται και κάθε μέρα έχουμε μια καινούρια κανονικότητα. Το πώς ταξιδεύουμε ποτέ δεν θα είναι το ίδιο» είπε χαρακτηριστικά.
Αναφερόμενος στις προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο κλάδος δεν παρέλειψε να αναφέρει την έλλειψη καταρτισμένου προσωπικού ενώ παράλληλα μίλησε για τα εμπόδια που αντιμετωπίζει η τουριστική ανάπτυξη στην χώρα μας λόγω γραφειοκρατίας και θεμάτων διακυβέρνησης. Στο κλείσιμο της εισήγησής του ο κ. Δρακόπουλος τόνισε ότι το μέλλον στον τουρισμό είναι η ανάπτυξη συνεργειών και συνεργασιών για καλύτερα αποτελέσματα.
Στην συνέχεια μεταξύ όσων είπε ο κ. Δημήτριος Μανίκης, Πρόεδρος ΕΜΕΑ Wyndham Hotels & Resorts για την επίδραση της πανδημίας ξεχώρισε η αναφορά του στο ανθρώπινο στοιχείο λέγοντας ότι δυστυχώς δεν μπορεί να υπάρχει ανθρώπινη επαφή λόγω των κανονισμών.
Με την φράση «Χτίζουμε αντοχές» ξεκίνησε την ομιλία του ο κ. Γρηγόριος Τάσιος, Πρόεδρος Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων & Α’ Αντιπρόεδρος Σ.Ε.Τ.Ε., ενώ αναφέρθηκε στις δυσκολίες συνεργασίας με την αυτοδιοίκηση και στην έλλειψη εργαζομένων. “Η πανδημία ανέδειξε την συνέργεια και την συνεργασία» είπε ενώ υπογράμμισε την σημασία της δημιουργίας DMO.
Η προσαρμοστικότητα και η ευελιξία στην μετά-COVID εποχή, η προτίμηση σε υψηλές και ακριβές a-la carte υπηρεσίες και σε ακριβές αλλά μικρές μονάδες φιλοξενίας που εξασφαλίζουν ιδιωτικότητα, οι κρατήσεις και οι ακυρώσεις τελευταίας στιγμής, η προτίμηση καταλυμάτων με μεγάλους εξωτερικούς χώρους, η πτώση της ζήτησης οργανωμένων εκδρομών, η στροφή στην επαφή με την φύση, η προσαρμοστικότητα στις νέες τεχνολογίες, η αύξηση του κόστους, η αίσθηση ασφάλειας και η τήρηση υγειονομικών πρωτοκόλλων είναι κάποιες από τις κύριες τάσεις που επικρατούν στο νέο τουριστικό μοντέλο έτσι όπως διαμορφώνεται μέχρι στιγμής, σύμφωνα με τα συμπεράσματα των περισσότερων ομιλητών του πρώτου πάνελ της εκδήλωσης.
Το πρώτο πάνελ συζήτησης με θέμα ‘Ξενοδοχεία & προορισμοί: μαζικό ή προσωποποιημένο δώρο;’ πλαισιώθηκε από τους κ.κ. Αννέτα Σβορώνου, Διευθύντρια Ξενοδοχείων Μεγάλη Βρεταννία και King George, Αντώνιο Σταμνά, Διευθυντή Πωλήσεων, Grecotel SA, Νίκο Γερονικόλα, Περιφερειακό Σύμβουλο Ν. Αιγαίου, Μέλος ΔΣ Επιμελητηρίου Δωδεκανήσου, Ξενοδόχο Olympic Palace Hotel, Ρόδος, Δημήτριο Περράκης, Περιφερειακός Διευθυντής Λειτουργίας Ιονίων Νήσων, Atlantica Hotels & Resorts και Χριστίνα Πουτέτση, Δημοσιογράφο (Protagon), Επικοινωνιολόγο.
Στην λεπτομερή εισήγησή της η κα Σβορώνου ανέφερε τις νέες τάσεις στην συμπεριφορά των ταξιδιωτών – με την υγειονομική ασφάλεια να αποτελεί πλέον μία από τις πιο βασικές προϋποθέσεις – και τόνισε ότι τα ξενοδοχεία θα πρέπει να τις αφουγκραστούν και να προσαρμοστούν. Ο κ. Κουμπαράκης με τη σειρά του μίλησε για τη επίδραση της πανδημίας στα ξενοδοχεία της Κρήτης μετά την πανδημία.
Στο δεύτερο πάνελ της εκδήλωσης οι ομιλητές, κ.κ. Ιωάννα Παπαδοπούλου, Διευθύντρια Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας, Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, Ειρήνη Σιδηροπούλου, Περιφερειακή Διευθύντρια Πωλήσεων Βορείου Ελλάδος, Ιονίων Νήσων και Βαλκανικών χωρών, Aegean Airlines και Αλέξανδρος Μιχαλόπουλος, Γενικός Διευθυντής, Ένωση Αεροπορικών Εταιρειών Ελλάδας τοποθετήθηκαν πάνω στο θέμα ‘Αερομεταφορές και ο ρόλος τους στον τουρισμό.’
Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στην ανάγκη για ανάπτυξη συνεργασιών και συνεργειών, ώστε να αναβαθμιστεί το ελληνικό τουριστικό προϊόν. Όπως ανέφερε στην κεντρική του ομιλία ο κ. Ανδρέας Παπαθεοδώρου, Καθηγητής Πανεπιστημίου Αιγαίου και Πρόεδρος Ελληνικής Αεροπορικής Ένωσης, υπάρχει αλληλεξάρτηση και συνέργεια στις σχέσεις των αεροπορικών εταιριών με τους αερολιμένες, αλλά και στις σχέσεις των αερολιμένων με τους τουριστικούς προορισμούς.
Στις στρατηγικές συνεργασίες και συνέργιες στα πλαίσια της ανάπτυξης και της διαχείρισης ενός προορισμού αναφέρθηκε και η κα Ιωάννα Παπαδοπούλου, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στην συμβολή των αεροδρομίων και των ξενοδοχείων στους πράσινους προορισμούς, ώστε να προωθήσουν το οικολογικό αποτύπωμα ενός προορισμού. Για την ανάγκη για συνεργασίες συμφώνησε και η κα Σιδηροπούλου στην ομιλία της λέγοντας: «Η συνεργασία είναι αναγκαία να υπάρχει όχι με την έννοια της εξάρτησης αλλά με την έννοια του συγκεκριμένου στόχου.»
Ο κ. Μιχαλόπουλος μίλησε για την ανάγκη οι τουριστικοί προορισμοί να θέσουν συγκεκριμένους στόχους, «είναι πολύ σημαντικό να πούνε τι θέλουνε», όπως χαρακτηριστικά είπε, ώστε να μπορούν και οι αεροπορικές εταιρίες να στηρίξουν τον προορισμό.
Η εκδήλωση ολοκληρώθηκε με το τρίτο πάνελ συζήτησης με θέμα ‘Παρατηρητήριο Τουρισμού: τεχνολογία, big data analysis και ανίχνευση τάσεων στο τουρισμό’ στο οποίο συμμετείχαν οι κ.κ. Θωμάς Πούλιος, Ιδρυτής, Hotel Availabilities, ΕΔΙΠ Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, Αλέξανδρος Καραβίτης, Co-Founder & CEO, Hosthub (formerly Syncbnb), Θοδωρής Κατσίμπρας, Γενικός Διευθυντής Ανάπτυξης, BookOnlineNow, Βασίλης Ριαβόγλου, Διευθυντής Ανάπτυξης Αν. Μεσογείου και Βαλκανίων, ΟΤΑ insight και Hannah Babineau, International Marketing & Partnerships Manager, Data Appeal. Στην κεντρική του ομιλία ο κ. Ασφής παρουσίασε το Παρατηρητήριο Τουρισμού και τις υπηρεσίες, τις πληροφορίες και τα δεδομένα που προσφέρει στον Τουρισμό και μίλησε για την σημασία της πρακτικής του συμβολής.
Έτσι λοιπόν, με την βοήθεια του Παρατηρητηρίου οι ξενοδόχοι μπορούν να αποκτήσουν εικόνα της ζήτησης και των κρατήσεων ώστε να μπορούν να διαμορφώσουν στοχευόμενες στρατηγικές μάρκετινγκ την κατάλληλη χρονική περίοδο, καθώς επίσης να γνωρίσουν ποιες αγορές έλκονται από τον ελληνικό τουρισμό ώστε να προσαρμόσουν αντίστοιχα τις υπηρεσίες τους. Οι ομιλητές του πάνελ μίλησαν ο καθένας για την συνεισφορά της εταιρίας τους στο Παρατηρητήριο. Μιλώντας για το Παρατηρητήριο η κα Babineau επισήμανε ότι είναι σημαντικό να γίνει επένδυση στην πληροφορία.
Οι πληροφορίες για τις διάφορες τάσεις μπορούν να αξιοποιηθούν ώστε να προετοιμαστεί κατάλληλα το ανθρώπινο δυναμικό. Να σημειωθεί ότι το CITY College, University of York Europe Campus έχει υπογράψει μνημόνιο συνεργασίας με το Παρατηρητήριο Τουρισμού, το οποίο περιλαμβάνει ένα φάσμα δράσεων μεταξύ των οποίων η ανάλυση και διαχείριση δεδομένων καθώς και η επικοινωνία των δραστηριοτήτων του Παρατηρητηρίου.
Την εκδήλωση συντόνισαν οι Δρ Giovanni Oscar Serafini, Αν. Καθηγητής, και Δρ Λεμονιά Παπαδοπούλου – Κελίδου, Λέκτορας στο Τμήμα Επιστημών Διοίκησης και Οικονομικών του CITY College, University of York Europe Campus, οι οποίοι έθεσαν καίρια ερωτήματα πάνω στα οποία τοποθετήθηκαν οι ομιλητές. Πρόκειται για την δεύτερη επιτυχημένη διαδικτυακή εκδήλωση που διοργανώνει το CITY College με θέμα τον Τουρισμό, έναν κλάδο ιδιαίτερα σημαντικό για την οικονομία της Ελλάδας, αλλά και για τον χώρο της εκπαίδευσης καθώς οι σωστά καταρτισμένοι επαγγελματίες είναι απόλυτη ανάγκη κατά κοινή ομολογία των ομιλητών.